Dendy Pearson
05-12-2012 om 18:46
Kleuterverlengen kerstkind
Ik las het draadje over kleuterverlengen hierboven en wilde nu daar nu zelf even wat over vragen.
Ik loop enorm op de zaken vooruit hoor. Mijn zoon is van eind december. Hij begint begin januari in groep 1. Nou weet ik dat hij dan volgens de regeltjes in augustus naar groep 2 hoort te gaan. Een kind van januari blijft in groep 1. Als zoon dan in groep 1 blijft is het zittenblijven.
Nu is mijn zoon eigenlijk nog best een peuter. Heeft geen idee hoe je een pen vasthoudt en dan is hij ook nog links. Hij hobbelt nog als een peuter en er zijn ook nog een paar letters die hij niet goed uitspreekt. Grote kans denk ik dat geadviseerd wordt zoon lekker in groep 1 te laten. En eigenlijk zullen wij ons daar best in kunnen vinden. Al kan er nog een heleboel gebeuren in die paar maanden.
Mijn vraag is eigenlijk: Wie heeft er ervaring met decemberkinderen in de kleuterklas? Hoe is dat bij jullie gegaan?
grt Dendy
wil40
07-12-2012 om 10:54
Oudere leerlingen op vmbo
Ja, dat zie ik ook in de praktijk. Kinderen die op oudere leeftijd de basisschool verlaten hebben veelal een Mavo of lager advies. Eerlijk gezegd waren dat hier alleen de kinderen waar op kleuterleeftijd en onderbouw al duidelijk was dat Mavo het hoogste streven was. Deze leerlingen zijn ook een keer blijven zitten.
Bij de "herfstkleuters" heb ik geen invloed gezien op de leerprestaties en advies niveau VO. Een kwart van de klas van mijn zoon was herfstkleuter.
FayW
07-12-2012 om 11:04
Thuis is geen school
Mijn laatste bijdrage hier: het hoeft geen probleem te zijn om de jongste van de klas te zijn, maar het kan wel.
Als alle herfst- en winterkinderen na 1,5 jaar naar groep 3 gaan dan is de keuze makkelijk. Als je toevallig een school treft waar de meeste kinderen na 1 oktober langer kleuteren, dan vraag ik mij serieus af of je je decemberkind door moet laten gaan na 1,5 jaar, dan alleen als het al met oudere kinderen optrekt. De aansluiting verliezen bij je klasgenoten omdat je jonger bent heeft niets met sociaal zwak te maken en is wel iets dat de ontwikkeling van je kind kan schaden.
Doe ermee wat je wilt.
wil40
07-12-2012 om 11:42
Fayw
"De aansluiting verliezen bij je klasgenoten omdat je jonger bent heeft niets met sociaal zwak te maken."
Als alleen de leeftijd met aansluiting te maken heeft kan ik me jou idee wel indenken FayW. Dan kan het veiliger voelen om met leeftijdsgenoten om te gaan, of jongere kinderen. Vaak is sociaal zwak een combinatie van factoren. Niet alleen de leeftijd maar ook je karakter en je vermogen je aan te passen. Daar is bij mijn zoon ook door langer kleuteren niets sneller in veranderd. Thuis is inderdaad geen school. De basisschool is een mengelmoes van kinderen met allerlei niveau`s, interesses enz. Sommige kinderen vinden hun weg beter op het VO, soort zoekt soort is daar meer aan de orde. Langer kleuteren staat die ontwikkeling dan alleen maar in de weg.
Zolang je bij de middenmoot hoort, qua cognitieve en soc. emo.ontwikkeling, is de basisschool een gladde weg. Zodra er sprake is van een kind die niet voldoet aan de middenmoot ontstaan er hobbels. Hoe langer je in de hobbels mee moet, des te groter worden soms de problemen.
M Lavell
07-12-2012 om 13:21
Ik bedoel het anders
Fay, wat mij betreft gaat het er niet om of je gelijk hebt of niet. Je hebt een punt al is het maar omdat heel veel mensen dat ook zo voelen.
Maar nu een voorbeeld: Ik koos voor een school met een stevige opvatting over broers en zussen bij elkaar in de klas. Mooie pedagogische woorden waar ik het helemaal mee eens was. Mijn kinderen zouden niet bij elkaar komen.
Maar anderhalf jaar later zaten ze toch bij elkaar in een combinatieklas. De mooie woorden waren verruild voor praktische oplossingen.
Precies die werkwijze gooit ook een mooi gekozen leeftijd conforme planning van ouders/leerkrachten in de war. Vandaag kies je voor zittenblijven om niet de enige en jongste te zijn die doorstroomt, volgend jaar zit je toch nog in een klas waar je wel de jongste bent.
In de komende jaren (scholenkrimp, dat was toen ook het geval) zullen dit soort verrassingen weer hand over hand toenemen.
Wat ik bedoel te zeggen is dat je, hoe diep je je overtuiging ook voelt, wel moet nagaan hoe realistisch de uitvoering daarvan is. Wat de school en de leerkrachten ook zeggen, wat er ook geschreven staat, uiteindelijk wint de praktische uitvoerbaarheid het. Desnoods ten koste van diep gevoelde noden.
Uit de praktijk blijkt bovendien dat er wel veel en vaak getrompetterd wordt door scholen over 'jong' en 'leeftijd' en 'aansluiting', maar dat ze dat kennelijk niet belangrijk genoeg vinden om er wel een sluitende oplossing voor neer te zetten.
Nogmaals: een klas vol jonge kinderen met voor iedereen uitdaging op het eigen niveau, kan gewoon. Toch is het er niet. Zo belangrijk vinden scholen het kennelijk niet.
Groet,
Miriam Lavell
FayW
07-12-2012 om 14:21
Voelen of meemaken
Dendy vroeg naar ervaringen, dus vandaar mijn opmerking over dat de jongste in de klas zijn niet altijd leuk is. En zelfs nadelig uit kan pakken.
Tuurlijk kan je niet alles van te voren bedenken, en zou het mooi zijn als scholen het anders aan zouden pakken.
Maar in de praktijk moeten we het toch maar doen met wat scholen aanbieden en de situatie zoals die is op het moment dat je een keuze moet maken. Ik hoop dat de school van Dendy's kind ervoor kiest om alle herfst- en winterkinderen na 1,5 jaar door te laten stromen. Dat zou het mooiste zijn. En anders zijn er veel zaken die meespelen met het nemen van de beslissing, niet alleen het goed kunnen meekomen op cognitief gebied. Dendy zal toch moeten kijken wat voor haar kind op dat moment het beste lijkt.
Ik hoop dat ze wat aan alle tips hier heeft.
Dendy Pearson
07-12-2012 om 21:07
Dank jullie wel
voor de reacties.
Het is vind ik gewoon jammer dat hij niet 2 januari geboren is. Want dan was hij gewoon naar "groep 0" gegaan. En hadden we er helemaal niet over na hoeven denken. School houdt in principe gewoon de 1 januarigrens aan.
Ik vind het sociale plaatje wel belangrijk. Net als zelfvertrouwen. Heb het bij dochter (aug.kind) ook gezien. Zij is nog erg speels en de jongste van de klas wb de meiden. Ze heeft wel vriendinnen, maaqr heeft er lange tijd wat achteraan gehobbelt. Nu in groep 7 trekt het bij, maar zij heeft in groep 5 wel een faalangstreductietraining gehad, omdat ze heel veel moeite had met het meidengedoe waar zij nog helemaal niet mee bezig was.
De nov.dec. kinderen die ik ken lopen trouwens wel allemaal ergens vast. De meeste hebben groep 4 over moeten doen.
Ach, we zien het wel. Wie weet blijkt onze luilak wel een superleerling
Dendy
krin
07-12-2012 om 21:13
2 januari
Als hij 2 januari was geboren, had je weer andere twijfels gehad, kan ik je uit ervaring vertellen. Want dan was hij best oud binnen zijn jaargroep - in een klas met kerstkinderen, tenslotte, die dan zo goed als een jaar jonger zijn - en zodra hij dan een beetje snel is, krijg je gehannes of hij niet sneller door zou moeten mogen naar groep 3.
Zoals iemand eerder al zei: in juli geboren worden is toch het handigst. En geen grens hanteren maar het per kind bekijken is misschien niet handiger, wel logischer. Maar ja.
Dendy Pearson
07-12-2012 om 21:28
Per kind bekijken
Ja maar, waar moet je dan naar kijken als je geen grens aanhoudt? Wanneer is een kind toe aan groep 3?
Dendy
M Lavell
07-12-2012 om 22:45
Willekeurig
Volgens mij komt uit dat kijken niks anders dan een tamelijk willekeurige selectie afhankelijk van de schoolpopulatie. "Lijkt op die kinderen uit die groep".
Groot of klein, verlegen of extravert, babbels of dromen.
Overigens allemaal factoren die ook nog eens als sneeuw voor de zon smelten als het kind al eens is blijven zitten. Dan moet het wel door. Ook als dat kind nog steeds niet op de volgende groep lijkt.
In de praktijk worden er kleuters in de kleutergroep gehouden die verder zijn, dan kinderen die wel doorstromen. Maar die zijn dan weer te oud.
Zelfs als scholen testjes of lijstjes gebruiken (die bestaan echt), dan nog worden die testjes willekeurig gebruikt. Bijvoorbeeld wel bij herfstkleuters en niet bij de rest. En al helemaal niet bij kinderen die al eens zijn blijven zitten.
Zit je weer met hetzelfde: er gaan kinderen door die op die test nog zwakker zouden scoren. Maar dat is dan weer niet gemeten.
Ik zie dat dus niets oplossen, dat kijken naar het kind.
Groet,
Miriam Lavell
wil40
08-12-2012 om 14:48
Zeker willekeurig
En ook nog afhankelijk van de mening van een kleuterjuf. Vooral als het om sociaal-emotionele zaken gaat. De èèn vond mijn kind zeer zelfverzekerd en zelfstandig, de ander vreesde voor zijn tere kleuterziel; onzeker en faalangstig. Geen van beide was de waarheid.
De juffen waren wel totaal verschillend en kind gedroeg zich dus ook verschillend naar hun toe.
Probeer zelf je mening te vormen als je rekening wilt houden met de ontwikkeling van je kind, laat je niet teveel beïnvloeden door de mening van een kleuterjuf. Ze hebben zeker het beste met je kind voor, mijn kind had prima juffen, waren erg met hem begaan. Maar objectief zijn ze natuurlijk ook niet echt. Dat beoordelen op sociaal-emotioneel terrein blijft toch een beetje psychologie van de koude grond.