Brr.. Koud! Check onze hacks om je kind lekker warm én gezond te houden
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Dendy Pearson

Dendy Pearson

05-12-2012 om 18:46

Kleuterverlengen kerstkind

Ik las het draadje over kleuterverlengen hierboven en wilde nu daar nu zelf even wat over vragen.
Ik loop enorm op de zaken vooruit hoor. Mijn zoon is van eind december. Hij begint begin januari in groep 1. Nou weet ik dat hij dan volgens de regeltjes in augustus naar groep 2 hoort te gaan. Een kind van januari blijft in groep 1. Als zoon dan in groep 1 blijft is het zittenblijven.
Nu is mijn zoon eigenlijk nog best een peuter. Heeft geen idee hoe je een pen vasthoudt en dan is hij ook nog links. Hij hobbelt nog als een peuter en er zijn ook nog een paar letters die hij niet goed uitspreekt. Grote kans denk ik dat geadviseerd wordt zoon lekker in groep 1 te laten. En eigenlijk zullen wij ons daar best in kunnen vinden. Al kan er nog een heleboel gebeuren in die paar maanden.
Mijn vraag is eigenlijk: Wie heeft er ervaring met decemberkinderen in de kleuterklas? Hoe is dat bij jullie gegaan?

grt Dendy


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Limi

Limi

05-12-2012 om 20:25

Hier

Mijn zoontje is van 1 december en volgens het schoolbeleid ging hij na de zomervakantie weer naar groep 1. Hij begon in groep 0/1 en was daar absoluut niet zichzelf. Door een hele goede cito hadden ze nog wel even getwijfeld, maar in andere dingen was hij nog echt klein en onzeker. Na de vakantie ging hij naar groep 1 in een 1/2 combinatie met voornamelijk groep 2'ers (en de oudste groep 1'ers). Hier leek hij wat meer op zichzelf, maar ik zag wel veel verschil met de oudsten in de klas. Cognitief liep hij op de meesten voor, maar sociaal zag ik hem niet echt tot zijn recht komen in die groep. Alle meisjes waren 10-11 maanden ouder en de jongens waren stoer. Hij (nog) niet. Dit jaar is hij bij die juf gebleven, maar nu in een volledige groep 2. Nu is hij echt zichzelf. Het ligt hem duidelijk beter om de oudste te zijn. Ze zijn nu ook met dezelfde dingen bezig, meer dezelfde soort lol. En hij vindt de meisjes van bijna een jaar jonger wel schattig. Dit schooljaar is hij ineens gaan fietsen en zichzelf aankleden (daarvoor was het moeilijk, nee, doe ik niet).
Overigens zat er vorig jaar een meisje van december van het jaar voor hem in die klas die al erg veel kon, en die had het toch prima naar haar zin. Eveneens als een paar andere meisjes die voorliepen. Dat gaf me ook wel vertrouwen om het gewoon zo te laten. Hij krijgt nu ook wel eens moeilijkere opdrachten, maar heeft dat zelf helemaal niet door.

angelina ballerina

angelina ballerina

05-12-2012 om 21:07

Hier

Hier een dochter van 7 januari die na 1,5 jaar (dus eigenlijk versnelt maar ach wat is het verschil met een decemberkind) door is gegaan naar groep 3.
Mijn ervaring tot nu toe: cognitief kan ze goed/gemiddeld meekomen. Haar fijne motoriek is zwak in vergelijking tot de rest van de klas veroorzaakt door een combi van hier toch al niet sterk in zijn en daarnaast ook nog jong zijn. Dit maakt het schrijven, kleine dingetjes tekenen in bijv het rekenwerkboek etc lastig. Sociaal emotioneel kan ze op de meeste vlakken goed meekomen. Ze vindt goed aansluiting bij een aantal meiden uit de klas, en heeft goed sociaal inzicht. Lichte faalangst en onzekerheid in combinatie met ook nog de jongste zijn is wel lastig voor haar. Ze vergelijkt alles wat ze doet met kinderen die een stuk ouder zijn is ( de oudste uit haar klas zijn al 7 terwijl zij nog 6 moet worden) en dat maakt haar soms onzeker of ze dingen wel goed doet, dingen die zij leuk vindt niet kinderachtig zijn etc.
Ik vond het een lastige beslissing.Cognitief gezien kan ze meekoken, ze heeft vriendinnen maar ook moeite met bepaalde dingen voortkomend uit het feit dat ze de jongste is. In de kleuterklas zou ze echter ook niet meer passen. Conclusie: het is handiger om gewoon een juli of augustus kind te zijn, Haha.

Te vroeg

Ik snap je nieuwsgierigheid naar hoe het zal gaan lopen, maar je kunt er nu nog niks zinnigs over zeggen. Sommige decemberkinderen doen het prima met wat langer kleuteren, sommige stromen al vlot door. Ligt aan het kind, aan de juf/meester enz.

Hier een eind januarikind wat erg vlot doorstroomde en nu met 6 jaar in groep 4 zit. Ze doet het prima zowel cognitief als sociaal. Klaagt eigenlijk nooit dat ze de jongste is (zou je ook niet zeggen). Maar dat weet je van te voren niet, al hadden we wel het vermoeden dat ze het aankon.

Dendy Pearson

Dendy Pearson

05-12-2012 om 22:41

Weet ik wel

Tuurlijk weet ik dat je het van tevoren niet kan zeggen. En ook dat je kinderen niet moet vergelijken. Maar toen onze dochter naar groep 1 ging was het ook echt een kleuter. Kon een beetje tekenen, puzzelde graag, kon zichzelf aankleden en fietste ook al een poosje zonder zijwielen. En vond werkjes enzo ook leuk.
Zoon kan geen pen vasthouden, wil/kan niet puzzelen, is te lui om zichzelf aan te kleden en fietsen wil hij niet leren. Het is een bouwer, dat kan hij wel goed.
Dus vandaar dat ik wel verwacht dat het "doubleren" wordt. En dat is ook niet erg in mijn ogen. Maar kleuterverlengen wordt hier op oo als iets vreselijks gezien. Dus wilde ik graag wat ervaringen lezen.

Dendy

anna van noniemen

anna van noniemen

05-12-2012 om 22:51

Hij moet nog beginnen!

dus hoe kun je dat nu al zeggen? Dat vind ik echt kort door de bocht....

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

05-12-2012 om 23:13

Ikke

En bij ons is het helemaal goed gegaan.

2,5 jaar gekleuterd, makkelijk de basisschool doorlopen en nu naar het VWO.

Maar goed dat zijn mijn ervaringen. Mijn kind is zijn hele schoolleven al een plusleerling. En toch stond en sta ik er nog volledig achter dat hij 2,5 jaar gekleuterd heeft.

Rafelkap

Rafelkap

06-12-2012 om 06:15

Links

Het blijft kennelijk voor rechtshandigen een raar gezicht, maar dat je zoon links is, is echt geen probleem, zijn hersenen zijn gewoon andersom (althans dat deel voor die motoriek)
Waarom vooruitlopen op wat anderen straks van hem vinden? Waarom hem niet de tijd gunnen om zich te ontwikkelen? Moet je dit nu al helemaal vooruit gaan plannen?? Geniet van je kind! En over een jaar of wat post je weer

rafelkap (linkshandig en ook decemberkind geweest)

Annet

Annet

06-12-2012 om 09:30

Kerstkind is juist ideaal (vind ik)

Je kind kan zonder grote gevolgen (leeftijdsverschil) kort of lang kleuteren, net wat jullie en school het beste lijkt. Het enige waar jij op hoeft te letten is dat school naar het kind kijkt en niet naar de datum.
Oja, er zijn scholen die automatisch langer kleuteren als kind in januari is begonnen (begindatum zou bepalend zijn).

Afwachten

Natuurlijk is het gewoon afwachten hoe je kind zich gaat ontwikkelen, daar is nog weinig over te zeggen. Maar het hoeft geen enkel probleem te zijn om na anderhalf jaar kleuteren naar groep 3 te gaan. Hier 2 februari kinderen en 1 maart kind die alledrie na 1 jaar en een paar maanden kleuterklas naar groep 3 zijn doorgegaan. Het zijn wel slimme kinderen, maar ook op sociaal emotioneel gebied is dit nooit een probleem geweest. Enige nadeel is dat werkelijk alles wat ook maar iets afwijkt van het gemiddelde altijd en eeuwig bestempeld wordt als "jong". Kind vertelt niet vaak iets in de kring: "tja, jong", kind is niet haantje de voorste: "jong", kind is verlegen of vraagt niet snel om hulp: "ja, hij is ook nog wel erg jong". Blijkbaar hebben 'jonge leerlingen' geen eigen karakter, maar zijn ze uitsluitend jong...

Fransien

Fransien

06-12-2012 om 10:34

Het is zo verschillend

Hier 3 lekkere puzzelaars toen ze naar groep 1 gingen, maar bij twee van de drie ging aankleden al zelf (uitkleden was nooit een probleem . Werkjes was bij ons jongste meisje ook iets waar ze niets van moest hebben, bij ons jongetje was dat ook een struikelblok, hij speelde liever en met hem moest je echt een afspraak maken wanneer het gebeurde, dan ging het ook goed.
Pen vasthouden was na 2,5 jaar kleuteren bij de middelste nog steeds niet goed, hij is ook links, maar was geen probleem om door te gaan. Beide meiden hadden er in groep 1/2 al geen probleem meer mee.
Kijk gewoon rustig naar de ontwikkeling van je tweede. Bij ons was de oudste na 2 jaar kleuteren (juni-kind) echt zo ongelooflijk klaar met de kleuterklas, achteraf had ze na de kerst eigenlijk door willen stromen, maar dat kan niet op een normale basisschool. De tweede is een begin februari-kind en lag op alles ontzettend voor. Hij heeft wel 2,5 jaar gekleuterd omdat hij makkelijker op zijn eigen niveau kon werken in de kleuterklas dan in groep 3 en nog zo speels was dat hij het stilzitten amper kon opbrengen. Hij zit nu in groep 3 en moet net zoals iedereen leren zijn boek te pakken als er gezegd wordt dat we gaan rekenen, maar rekent nu op niveau groep 6 met enorm veel pluswerk en verrijking, hetzelfde voor taal. Ook achteraf hadden we het niet anders willen doen, hij zit sociaal en emotioneel helemaal op zijn plek en cognitief op zijn eigen niveau. In een klas kun je het cognitieve niveau wel aanpassen, maar het sociale en emotionele niveau niet, en in die zin zit hij echt helemaal op z'n plek.
De derde is een maart-kind en kleutert een kleine 2,5 jaar, voor haar is het ook goed, hoewel ze al goed leest en rekent en daar ook eigen werk voor krijgt. Zij gaat ook met haar vriendinnetjes naar groep 3 en zit sociaal en emotioneel prima op haar plek.
Kijk gewoon naar de ontwikkeling van je eigen kind, niet zozeer naar de datum, en er is veel mogelijk als school mee wil werken aan werk op maat.

Decemberkinderen

Hier zijn alle decemberkinderen doorgegaan naar groep 2.Of ze ook doorgaan naar groep 3 is dan een beslissing voor het volgende jaar.

Wat ik niet snap

Even helemaal los van de wenselijkheid of niet (niet, wat mij betreft) van kleuterverlengen snap ik niet waarom aan het eind van het schooljaar in groep 1 een harde keuze zou moeten worden gemaakt. Het gros van de kleuters zit vziw in een gecombineerde 1-2 groep. Dan kan je een kind van groep 1 toch op elk gewenst moment ook - geheel of gedeeltelijk - onderwijs 'van groep 2' geven? Daar hoeft toch helemaal geen overgang te zijn, en al helemaal niet per se per het begin van het schooljaar?

Waarom niet bijvoorbeeld in de periode tot kerst gemengd 1-2 werkjes en langzaam het zwaartepunt verschuiven naar het groep 2 werk? Maar ondanks dat er kennelijk principiële redenen zijn voor het samenvoegen van de groepen 1 en 2 wordt er in de praktijk kennelijk toch vaak een hard onderscheid gemaakt. Da's gek.

Groeten,

Temet

mari39

mari39

06-12-2012 om 13:01

Temet

Nou, formeel kan dat niet, althans dat werd bij Marizoon op school gezegd. Aan het eind van het eerste jaar, vlak voor de zomervakantie, moet een beoordeling plaatsvinden en op basis van deze beoordeling wordt besloten op kleuter naar groep 2 kan, of de school dat bij een inspectie-onderzoek kan verantwoorden. In de klas kan je dat wel anders vormgeven natuurlijk, door toch groep 2 werk enzo te geven. Maar in het dossier kan dat anders komen te staan.

Temet heeft gelijk

"Nou, formeel kan dat niet, althans dat werd bij Marizoon op school gezegd."
Formeel (wet) is daar niets over geregeld, behalve dan dat groep 1 facultatief (niet verplicht) is. Zelfs groep 2 is voor een deel niet verplicht.
Zittenblijven (of welk eufemisme je daar dan ook voor verzint) in groep 1 is dus lariekoek.
Het kan zijn dat een school er stevig beleid over heeft geformuleerd. Dat moet dan wel ergens staan.
"Maar in het dossier kan dat anders komen te staan."
Zelfs dat is niet waar. In het dossier komt te staan dat de leerling voor het 2e jaar op de basisschool zit. Dat telt. Groepsnamen en nummers hebben geen status.
Groet,
Miriam Lavell

Fransien

Fransien

06-12-2012 om 13:48

Rapportvergadering

Bij ons op school kun je ook als instromer een 10-minutengesprek aanvragen bij de reguliere rapport-tijden. De juf hier vindt dat ook prettig, even kennismaken met de ouders, even overleggen hoe het kind zich voelt in de klas, hoe het wennen is verlopen, wat de eerste indrukken zijn, enz. Dan kun je ter sprake brengen dat je er vanuit gaat dat hij nu in groep 1 zit en komend jaar in groep 2 en even naar de groep 1 cito's vragen, dan merk je vanzelf wel hoe de vlag erbij staat.

ishtar

ishtar

06-12-2012 om 15:30

Dossier

van mijn zoon geeft duidelijk aan dat hij 2 keer groep 1 gedaan heeft.

Niet te bang worden

In mijn omgeving hebben de meeste decemberkinderen 2,5 jaar gekleuterd, zijn daarna naar de middelbare school naar keuze gegaan (dus ook VWO) en konden blijven zitten zonder direct een niveau af te zakken.
De Citogroep gaat ook dit jaar bij de evaluatie van de eindcito uit van de oude 1 oktober regel: http://www.cito.nl/~/media/cito_nl/Files/Primair%20en%20speciaal%20onderwijs/cito_eindtoets_terugblik.ashx
Ik zou het gewoon afwachten, kan je kind door: doen. Maar heb je twijfels dan gebeuren er volgens mij geen vreselijke dingen als je zoon nog een keer groep 2 doet. Die doemverhalen die ik hier al jaren lees ken ik niet uit de praktijk.

ijsvogeltje

ijsvogeltje

06-12-2012 om 16:49

Ook ervaring

Hier ook een eind-december-kind. Heeft ruim 2,5 jaar gekleuterd. De school heeft het 'beleid' dat hersftkinderen 'afzonderlijk worden bekeken'. In de praktijk blijven de meesten langer in de kleutergroep.
Ik noem het trouwens toch nog maar een keer: de onderwijsinspectie rekent herstkinderen niet mee als kleuterverlengers. De opmerking "volgens de regels moeten ze door" is gewoonweg niet zo hard. Massa's basisscholen hanteren de oktobergrens (net zoals de inspectie dus) of kiezen voor de zogenoemde 'we bekijken het per kind beleid'.
Iemand schreef: "Pen vasthouden was na 2,5 jaar kleuteren bij de middelste nog steeds niet goed, hij is ook links, maar was geen probleem om door te gaan."
Grappig (nee, juist helemaal niet) dat dit soort argumenten een rol blijken te spelen bij de overgang naar groep 3. Ik heb een kind in groep 7 dat zijn pen nog steeds niet goed vasthoudt. Hij kan trouwens ook nog steeds niet tussen de lijntjes kleuren, en een fatsoenlijke tekening heb ik hem ook nog nooit zien maken. Veters strikken kan hij sinds een half jaar. En weet je, dat soort belemmeringen bleken helemaal geen belemmering te zijn.

Niet afwachten

Als er helemaal niks met je kind aan de hand is (geen vermoeden van achterstand), dan kun je dat zittenblijven laten gebeuren. Daar zit wel een voorwaarde aan: Je moet dan zorgen dat je kind wel het taal- en rekenniveau heeft van een klas hoger.
Dat is niet moeilijk, je moet het wel weten.
Scholen moeten gaan werken met ontwikkelingsperspectief. Dat werkt twee kanten op: kinderen die achter zijn krijgen al vroeg het stempel dat ze toch niet verder komen dan lwoo/pro (minder kans zich te verbeteren), maar kinderen die 'voor' lijken, worden ook eerder in een volgende klas gesorteerd.
Zittenblijven leidt automatisch tot een papieren achterstand. De kinderen worden vergeleken met hun leeftijdgenoten (niet met hun groepsgenoten).
Let goed op het schoolbeleid rond toetsing en registratie, het toelatingsbeleid van de vo scholen en de wijze waarop het schooladvies tot stand komt. Kijk vooruit, niet achterom.
Er verandert elk jaar wel wat en de veranderingen die nu komen zijn mega (verplichte taaltoetsen vo/ontwikkelingsperspectief bo)
Groet,
Miriam Lavell

Kallisto

Kallisto

06-12-2012 om 22:20

Mijn ervaring

Uitgaande van mijn ervaringen zou ik zeggen: laat hem vooral naar groep 2 gaan, dan houd je in elk geval alle mogelijkheden open.
Ik heb ook een herfstkind (eind november). In groep 2 werd steeds zorgelijk over al zijn tekortkomingen gepraat: hij was niet zelfstandig genoeg, kon zijn werk niet plannen (?), had matige Cito-scores, knipte niet netjes genoeg enz. enz. Dat hij wel kon lezen (niveau M4), was kennelijk niet relevant. Gelukkig heb ik hem wel naar groep 3 gekregen. En daar gaat het geweldig. Hij vindt lezen, schrijven en rekenen veel leuker dan dat geknip en geplak. Ik hoor niemand meer over een gebrek aan zelfstandigheid en zijn ondeugdelijke motoriek is kennelijk ook spontaan verbeterd (sterker nog, zijn juf zei laatst dat hij buitengewoon netjes schrijft, en dat ze niet goed begreep waar de twijfels aan zijn motoriek vandaan gekomen waren).
Met zijn broer (geen herfstkind) heb ik een soortgelijke ervaring gehad. Die scoorde in de kleuterklassen nooit hoger dan een C op de Citotoetsen, maar heeft sinds groep 3 (en hij zit nu in groep 7) alleen maar A's gehaald en zit in allerlei plusgroepjes. Knutselen kan hij nog steeds niet.
Had ik nog meer kinderen, dan zou ik me nooit meer druk maken over de zorgen van kleuterjuffen. Ik ben er nu wel achter dat dat gekleuter aan sommige kinderen niet besteed is. Die van mij hebben in groep 1 en 2 ook nauwelijks iets nieuws geleerd. Het lijkt me niet echt motiverend om nog een jaar langer niets nieuws te leren.

Wisselend

Mijn zoon is van januari en heeft 1,5 jaar gekleuterd. Is nu 6 en zit in groep 4. Cognitief is hij sterk, nog steeds één van de besten in de klas en krijgt verrijkingswerk. Maar sociaal emotioneel merk ik wel een achterstand, en niet alleen ik de juf ook. Terugzetten is gezien zijn cognitieve voorsprong geen optie, maar echt aansluiting vinden met klasgenoten (die vaak al 8 zijn) is lastig. Bovendien zijn zijn interesses van heel diepgaand (de aarde, het heelal) tot heel kinderlijk (piratenspelletjes, K3 - kleuterinteresses dus).

Kortom, niks van te zeggen. Het verschilt zó per kind...

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

07-12-2012 om 00:27

Goh gonnie

Je beschrijft precies waarom ik blij ben dat mijn oudste wel 2,5 jaar gekleuterd heeft.
Hij liep hier al tegenaan bij zijn huidige klasgenoten. Ik had niet willen meemaken hoe dit gegaan zou zijn als ie versneld was. Sommige kinderen zijn gewoon laatbloeiers.

Daarom: wel afwachten

Ik heb alle soorten hier in huis, een herfstkind dat 2,5 jaar gekleuterd heeft, een winterkind dat 1,5 jaar gekleuterd heeft en een vroege leerling die 2 jaar gekleuterd heeft. Mijn herfstkind is nu ondanks het kleuterverlengen een van de jongste in de HBO klas. Winterkind is de allerjongste in de klas maar past daar prima tussen, was eerder sociaal voorlijk dan cognitief. Zomerkind heeft het op de basisschool slecht gehad als jongste van de klas. Fijn als je goed kunt leren, maar volgens mij zijn vrienden en niet buitengesloten worden nog belangrijker voor de ontwikkeling.
Daarom zou ik bij een kind dat in december jarig is niet alleen kijken of het cognitief mee kan komen, maar ook sociaal. Blijft altijd lastig te voorspellen. Maar volgens mij gebeuren er geen rampen als een decemberkind 2,5 jaar kleutert. Zes jaar lang niet erbij horen vind ik meer een bezwaar.

Er niet bij horen

FayW: "Maar volgens mij gebeuren er geen rampen als een decemberkind 2,5 jaar kleutert. Zes jaar lang niet erbij horen vind ik meer een bezwaar."
Sja, tja. Dat vind ik toch ook weer te kort door de bocht. Rampen zullen er vast niet gebeuren. Maar of je daadwerkelijk voorkomt dat een kind er "zes jaar lang niet bij hoort"? Sommige kinderen hebben gewoon een wat hoekig karakter, die zouden er niet ook sociaal-emotioneel niet echt mee geholpen zijn als ze bleven zitten. Zie in de draad hierboven over mijn oudste. Als ik toen alles had geweten wat ik nu weet, was langer kleuteren totaal nicht im Frage geweest. Hij heeft een niet-makkelijk-aansluitend karakter en dat feit op zich vind ik verder niet zo bezwaarlijk. De juffen zitten daar meer mee dan wij, want je moet veel en sociaal omgaan met andere kinderen, want daar krijg je een beoordeling voor op je rapport. Maar nu horen we wel van de mentor dat hij zich steeds bij ouderejaars aansluit, liever dan bij zijn groepsgenoten. Sja, tja. Cognitief had het best gekund, een jaar eerder naar groep 3. Hadden we het maar gedaan. Daarom, ik word zelf altijd wat naar van het argument "sociaal-emotioneel". Dat wordt geregeld zeer verkeerd ingeschat, naar mijn idee, of misbruikt door scholen om de groepsgrootte wat gunstig te verdelen.

Het imago van het vmbo

Precies gonny, in groep 4 veel 8 jarigen (in groep 3 veel 7 jarigen, in groep 2 veel 6 jarigen). Maar dat is dus precies wat al dat zitgeblijf doet: het versterkt de roep om zittenblijven.
Kinderen met een gewone doorstroomleeftijd lijken 'te jong' ten opzichte van de populatie.
Nu is het nog maar de vraag of dat erg is. Volwassenen zien die leeftijdverschillen wel, maar of kinderen daar nu zoveel last van hebben? Hoe dan ook: in het vo draait de belangstelling voor leeftijd zich om. Daar worden leerlingen veel sneller 'te oud' (brutaal/eigengereid) gevonden.
Hoe hoger het niveau, hoe jonger de populatie.
En precies daar zit ook een deel van het vmbo imago probleem. Ga naar een open dag en je ziet het al. Je ruikt het. Daar zitten brugklassers die roken, neuken, drinken, blowen. Die zijn 14/15. Daar wil je je doodgewone nadh kind van 11/12 niet tussen hebben.
Het zijn de 8 jarigen die nu bij jouw zoon in groep 4 zitten. Daar komen de zittenblijvers uit de komende jaren nog bij.
Was het er maar niet, dat zittenblijven.
Groet,
Miriam Lavell

Het is maar een tip

Je kent je eigen kind het beste. Ik zou wel rekening houden met het sociale vlak

Goeie tip

Fay, het is misschien een goeie tip.
De vraag is wel met welke argumenten je dat dan doet. De argumenten die in het basisonderwijs gebruikt worden, zijn diametraal tegengesteld aan die die in het vo gebruikt worden.
Kleintjes worden groot.
"Een beetje jong voor de klas" wordt al snel "een beetje oud voor de klas".
Het zou prettig zijn als basisscholen flexibeler waren in hun groepsindeling. Het is in beginsel mogelijk om jonge kinderen bij jonge kinderen te houden en ze toch de cognitieve uitdaging te bieden die ze nodig hebben.
Het is eigenlijk onbegrijpelijk dat er in het basisonderwijs wel een tamelijk stevige opvatting bestaat over 'jong', maar dat daar nog steeds geen passende oplossing voor is.
Groet,
Miriam Lavell

Dat zou mooi zijn

Een flexibele groepsindeling. Mijn "jonge" kind had het fijner in een combinatieklas met een lagere groep, dan in de combinatieklas met een hogere groep. Kleintjes worden groter, maar op een gegeven moment speelt je kind nog met Lego terwijl de rest van de klas Call of Duty speelt...
Het blijft natuurlijk een samenloop van omstandigheden, zoals de samenstelling van de klas. Maar ik zou dit wel meenemen in de beslissing. Het hoeft geen probleem te zijn, mijn allerjongste-in-de-klas-kind past prima tussen haar klasgenoten.

Sociaal-emotioneel

Hier heeft langer kleuteren op sociaal-emotioneel gebied ook zeker niet geholpen. Het "er niet helemaal bijpassen" is altijd gebleven. Sociaal-emotioneel paste zoon beter bij oudere kinderen. Als je sociaal zwakker bent leer je van jongere kinderen al helemaal niets.
Hij is niet terecht gekomen op een rokende, blowende, stinkende VMBO T, dat vindt ik wel weer erg zwart/wit. Er waren hier veel herfstkleuters en ook "gewone" zittenblijvers op de school van zoon. De Havo/Vwo niveau kinderen zijn daar ook gewoon gestart, mijn zoon ook. Als het niveau VMBO zou zijn geweest, dan zij het zo. Gelukkig zijn er hier prima Mavo's in de omgeving.

Thuis ook

Fay, thuis zijn er ook broers en zussen (of neven en nichten) die een stuk ouder zijn. Dat is geen probleem toch?
Het probleem van beslissen op grond van de samenstelling van de klas, is dat je daar niet over gaat. Volgend jaar kan het anders zijn. Een combinatiegroep met nog oudere leerlingen bijvoorbeeld.
Wil:"Hij is niet terecht gekomen op een rokende, blowende, stinkende VMBO T, dat vindt ik wel weer erg zwart/wit. "
Het is in die zin net zo overdreven als gekweld worden door het leeftijdsverschil met de oudsten in groep 4. Dat is niet de helft van de klas. Het zijn er een paar. Op het vmbo in de brugklas zijn het er meer.
Het is ondertussen wel degelijk zo dat ouders dat beeld vaak 'eng' vinden.
Overigens heb ik niet willen beweren dat je na zittenblijven per definitie op het vmbo belandt. Ik doelde eigenlijk meer op gewone doorstromers (zonder zittenblijven) die op vmbo zijn aangewezen. Dat kan ook vmbo-b zijn. De ouders van die leerlingen hebben ook hun bedenkingen bij leeftijdverschillen.
Groet,
Miriam Lavell

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.