Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Triva

Triva

24-03-2017 om 10:33

citaat

'2. Ieder half jaar over naar een nieuwe klas

Op ongeveer 100 scholen in Nederland gaan kinderen ieder half jaar over naar een nieuwe klas. Er zijn daar niet 8 klassen, maar 16 fases. De overgang van kleuters naar groep 3, is hier de overgang van fase 4 naar fase 5. In fase 4 laat de leerkracht letters en getallen op een speelse manier voorbijkomen, en begint in fase 5 met de wat schoolsere lessen. Als een kind daar in fase 4 nog niet rijp voor blijkt, verliest het hooguit een half jaar. De meerwaarde van het fasenonderwijs zit hem vooral in de overgang van kleuters naar basisschool. In de bovenbouw stappen veel scholen gewoon weer over op jaarklassen.'

Toch wel knap hoe je een half jaar kunt verliezen als je ergens weer moet overstappen op een jaarklas. Versnelt dat kind dan ergens nóg een half jaar of verlengt het nóg een half jaar?

Dees

Dees

24-03-2017 om 10:43

goh

Uiteindelijk doet een kind er nominaal over, of een jaar korter of sneller, maar zeker in de eerste 5 (standaard) groepen lijkt het me wenselijk dat kinderen niet te vroeg of te laat overstappen.

Mijn zoon zit in een 1/2 combinatieklas, en geen faseonderwijs, ondertussen leest hij al aardig wat met zijn net 4 jaar. Vraag me af hoe dat in het faseonderwijs zou gaan.

gelezen

En weer zo'n leukerd die het bestaat een duidelijk verband te suggereren tussen lichamelijke ontwikkeling en onderwijsprestaties. Mijn dochter is net 8 geworden, en loopt nu met het klassieke fietsenrekje (beide volwassen voortanden zijn nog niet eens voor de helft doorgekomen) dat je normaal gesproken eerder bij zesjarigen verwacht. Haar grote broer was ook al een late wisselaar. Wat ben ik blij dat op hun school geen verband werd gelegd tussen de staat van het gebit en de mogelijkheden naar groep 3 te gaan.

Overigens: waarom zou het een ramp zijn voor kinderen om niet langer te kleuteren (zie die ene leerkracht die zegt dat het goed gaat tot groep 6,7 maar daarna gaat het dan vaak mis en dat komt dan dus door dat korte kleuteren), maar heeft geen hond het over al die kinderen die later in de basisschool een klas overslaan? Dat kan allemaal zomaar en heeft dan geen nadelige gevolgen?

Zoon (van half oktober) heeft èn kort gekleuterd èn groep 4 overgeslagen dus die was nog net geen 11 toen hij naar de brugklas ging. Tot nu toe met succes, maar goed, als hij straks alsnog afknapt dan zijn dat vast geen gewone puberteitsperikelen, maar komt dat omdat hij niet een extra jaar in groep 3 mocht zitten.

En dochter-met-fietsenrekje is van maart en heeft groep 2 verkort gedaan (dus met 5,5 naar groep 3 ipv 6,5) en lijkt daar ook niet echt onder te lijden, maar goed, die zit in groep 5, dus de klap komt dan kennelijk volgend jaar of het jaar daarop.

Maar waarom, kleuterjuffen (m/v), zou het nodig zijn dat een kind al 15 letters kent en kan hakken en plakken? Was daar groep 3 niet voor? Toen de kleuterschool nog bestond werd er van een kind op dat punt amper wat verwacht, en begon het echte leesonderwijs in de eerste klas, en toch konden wij aan het eind van zes jaar lagere school net zo goed lezen en schrijven (misschien wel beter) dan de kinderen nu aan het eind van groep 8. Maar nu mag je kennelijk pas leren lezen als je het al bijna kan. Zucht.

Groeten,

Temet

Hanne.

Hanne.

24-03-2017 om 11:17

wisselen en overgang

Ha Temet, ik kan me helemaal in jouw post vinden. Mijn kinderen zijn alle drie pas in groep 4 gaan wisselen. Geloof dat dat niemand in zijn ontwikkeling heeft beperkt. Al lijkt er 1 nu vast te lopen, maar dat was anders ook wel gebeurd.

Wat mij opvalt is dat er tot 2x aan toe wordt beargumenteerd dat de overgang van groep 2 naar groep 3 zo groot is. Zou het dan niet handig zijn om het onderwijs aan te passen dat dat niet meer zo is?

Lijkt me een stuk handiger dan kinderen maar laten zitten omdat ze 'misschien' de nieuwe situatie niet aan kunnen.

(overgang BO naar VO is overigens ook heel groot, maar geloof dat er in groep 8 nog nooit iemand met die argumentatie is blijven zitten)

Hanne

Voor zover ik weet wat het hele idee achter de basisschool nou net dat dan de overgang minder groot werd. We zijn inmiddels meer dan 30 jaar verder, en nog altijd krokodillentranen over de grote overgang tussen groep 2 en groep 3. Alsof het een natuurverschijnsel is waar de medewerkers binnen het onderwijs geen enkele invloed op kunnen uitoefenen.

En inderdaad: er blijven geen kinderen zitten in groep 8 omdat ze niet toe zijn aan de brugklas. En ook daar geen koppeling met lichamelijke verschijnselen trouwens (nee meisje, je menstrueert nog niet, blijf jij nog maar een jaartje op de basisschool...)

Groeten,

Temet

Toe zijn aan de brugklas

Dat hoor je inderdaad nooit, of zo goed als nooit. In elk geval niet met het argument 'mijn kind heeft echt nog niet uit zichzelf interesse in Frans'.

skik

Skik

Nou, ik denk dat er de nodige ouders zijn die zich afvragen of hun kind wel toe is aan de brugklas, maar geen school die erover denkt om zelf te opperen het kind nog een jaartje langer op de basisschool te houden 'want hij is nog zo jong'

Groeten,

Temet

Lieke

Lieke

24-03-2017 om 11:50

toe zijn aan brugklas

Ik weet niet of het nog bestaat maar in mijn tijd had je initiatieven als de Jan Ligthartschool voor kinderen die nog niet toe waren aan de brugklas. Je kreeg een voorbereiding op de middelbare school en kreeg ook herhaling van stof. Die kinderen begonnen daarna net wat steviger aan de brugklas.

temet

Ah, jouw kinderen hebben gewoon een dentale-performale kloof

Hanne.

Hanne.

24-03-2017 om 11:54

basisschool

Ik weet dat de basisschool de overgang makkelijker zou moeten maken. Maar ja de praktijk....zucht.

Moet overigens bekennen dat ik van 1 geval weet waar werd overwogen om kind nog niet naar de brugklas te laten gaan ivm 'te jong'.

Is uiteindelijk niet gebeurd want dat zou zielig zijn ivm niet afscheid kunnen nemen met de rest. Tja blijkbaar geldt dat eind groep 2 nog niet

Amstelvener

Amstelvener

24-03-2017 om 12:09

Klas 9

Hier is pas een particuliere school begonnen met een groep 9 voor kinderen die nog niet aan de brugklas toe zijn.
Moet je wel een bak geld meenemen.

Li

Li

24-03-2017 om 12:12

Jippox

Die is mooi!!

Maar inderdaad, de overgang naar VO is veel heftiger dan naar groep 3. Bovendien ontwikkelt een kind zich vaak op verschillende snelheden en hebben juffen vaak de neiging om in het sociaal-emotionele gedeelte te blijven hangen, of in "werkhouding". Aaargh.

Dus mijn ASS'er, die sociaal-emotioneel natuurlijk nog steeds niet geweldig functioneert, mocht niet leren lezen en rekenen (wat hij heel graag wilde). Die strijd heb ik gewonnen. Mijn eerste schoolstrijd. Het was helaas nog maar het begin...

Mijn oudste moet volgend jaar eindexamen VWO doen en haar werkhouding is nog steeds prut. Dan weer een 2, dan schrikt ze en haalt ze een 10. Maar ja, een 16-jarige in de kleuterklas zou ook weer zo wat zijn hè.

Triva

Triva

24-03-2017 om 13:01

hmm

'(overgang BO naar VO is overigens ook heel groot, maar geloof dat er in groep 8 nog nooit iemand met die argumentatie is blijven zitten)'

Nou ik ken er wel eentje waarvan de ouders dat hebben ingezet. Beide kinderen waren van okt/nov en de jongste heeft na de ervaringen van oudste een extra jaar gekleuterd. De oudste heeft uiteindelijk een jaar extra groep 8 gedaan, dus twee keer afscheidsfeest gehad.

Beide zitten ze op de havo.

Hanne.

Hanne.

24-03-2017 om 13:14

triva

Ik had al geroepen dat ik ook een situatie ken waar het is overwogen. Dus nee, het zal niet nooit voorkomen. Itt kleuterverlengen wat toch vrij gebruikelijk is.

Zon

Zon

24-03-2017 om 13:29

zoon

Onze zoon is versneld, zit nu in groep 8 en is eigenlijk helemaal niet toe aan de brugklas. Hij is nog niet erg zelfstandig en sociaal gezien jong in gedrag. Maar een extra jaar groep 8 voegt niks toe en hij is slim zat dus hij moet wel...

Als ik tegelijkertijd kijk naar de kinderen in zijn klas die langer gekleuterd hebben, dan zie je dat er eentje uitstroomt met een vrij laag advies (Kader), maar de andere twee hebben Havo advies. De vraag is of ze dat ook hadden gehaald als ze conform leeftijd waren doorgestroomd. Ik denk dat het in hun geval goed heeft uitgepakt, dus het kan zeker ook voordelen hebben.

Lieke

Lieke

24-03-2017 om 14:22

Hier

Hier 3 kinderen die allemaal jonge leerlingen zijn. Kort gekleuterd dus. Ze zijn altijd meegegaan met de stroom. Er is nooit een reden geweest op het bo om te doubleren of een jaar langer bij de kleuters te blijven. En toch zijn ze alle 3 op de middelbare school een jaar blijven plakken, hetzij door af- en daarna opstromen, hetzij door doubleren en alle 3 vinden ze dat fijn. Ze zijn niet langer de jongste en lopen op sommige fronten eindelijk eens voor. Het geeft meer zelfvertrouwen.

verschil toe zijn aan groep3 of toe zijn aan de brugklas

Er zullen best ouders zijn die vinden dat hun kind nog niet toe is aan de brugklas. Maar ik heb er nog nooit één de argumentatie horen gebruiken die je bij kleuterverlenging wel hoort: 'mijn kind/die leerling is nog niet toe aan groep 3, want het geeft geen blijk van interesse in cijfers en letters.' Je hoort nou nooit eens iemand bepleiten om nog een jaartje te wachten met het aanbieden van scheikunde of Duits omdat het kind daar nog nooit uit zichzelf naar getaald heeft.

skik

Zon

"De vraag is of ze dat ook hadden gehaald als ze conform leeftijd waren doorgestroomd. Ik denk dat het in hun geval goed heeft uitgepakt, dus het kan zeker ook voordelen hebben."

Omdat het de vraag is, weet je ook niet of het voordelen heeft. Net zoals je bij niet-verlengde kinderen met wie het minder goed gaat ook niet weet of het beter zou zijn gegaan als er wel zou zijn verlengd.

Ik geloof zonder meer dat er in individuele gevallen goede redenen kunnen zijn om een kind een jaar over te laten doen. Maar waar ik niet in geloof is dat dit nou bij uitstek zou gelden voor de overgang van groep 2 naar groep 3 (en niet of veel minder voor al die andere overgangen).

En waar ik helemaal moeite mee heb (behalve dat gezeur over de dentaal-performale kloof, dank je wel Jippox) is het idee dat niet blijven zitten op die specifieke overgang jaaaaaaaren later nog tot problemen zou leiden. Mij lijkt het veel waarschijnlijker dat problemen later in de schoolloopbaan bij kortkleuterende kinderen aan dat niet-kleuterverlengen worden geweten ('altijd op de tenen blijven lopen, zie je wel, dat gaat een keer fout'), terwijl precies dezelfde problemen bij kinderen die langer hebben gekleuterd aan iets anders worden geweten. Ja, zo brei je je bewijsvoering wel rond natuurlijk.

Groeten,

Temet

Zon

Zon

24-03-2017 om 16:17

Klopt

Je zal nooit weten hoe het anders was verlopen.

Daarom moet je dit soort dingen individueel bekijken en niet als norm stellen voor alle kinderen. Wat voor de een goed is, hoeft dat voor de ander niet te zijn.

Lieke

Lieke

24-03-2017 om 17:03

Daarom

En daorom zeg ik dat het toevallig zo gekomen is bij mijn kinderen en dat ze het eigenlijk wel heel erg fijn vinden (al is het maar om dat er gedronken mag worden op het gala of tijdens de introductie )) (niet serieus op ingaan dus), niet dat iedereen dat zou moeten doen.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

24-03-2017 om 17:26

Uitgekauwde discussie

Weet je Temet, jouw kinderen varen blijkbaar wel bij versnellen. Zijn waarschijnlijk ook bovengemiddeld intelligente kinderen.
Mijn kinderen, ook niet dom, hebben profijt gehad van langer kleuteren. Zeker de jongste.

Het kan allebei hè. Ik denk dat we beiden oproepen tot maatwerk ipv standaard versnellen of verlengen..

Triva

Triva

24-03-2017 om 18:26

ginny

Ik snap wel wat je wil zeggen maarje weet nooit hoe het was gegaan bij niet kleuterverlengen en of het niet nog beter was gegaan als jouw kind was blijven zitten in groep 3 of 4 ipv 2. Ik denk dat dat laatste zéker beter was geweest voor mijn jongste.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

24-03-2017 om 19:46

Weet ik wel Triva

Van oudste weet ik zeker dat het extra jaar kleuteren hem absoluut geen kwaad gedaan heeft. Die zit momenteel in 6 vwo en draait lekker. En op 5 jarige leeftijd had hij dat extra steuntje in de rug wel nodig.
En van jongste weet ik zeker dat het complete extra jaar in groep 2 een must was. Die ontwikkelt zich namelijk wel gestaag maar net iets later dan zijn klasgenoten. Hij komt er wel, maar dan op zijn tempo. En haakt af bij druk. Gevoelsmatig doet het hem goed dat ie de een na oudste van de klas is.

Kan best zijn dat ze er allebei ook wel gekomen zouden zijn na 1,5 resp. 2 jaar kleuteren, maar het zou zeker niet makkelijker geweest zijn. Daarom zeg ik: beste optie voor mijn twee kinderen. Dat anderen met hun kinderen een andere ervaring? Dat kan. En daarom zeg ik: maatwerk.

Gek genoeg dreigt hier de enige die gewoon gekleuterd heeft (middelste) juist vast te lopen. Zal vast toeval zijn.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

24-03-2017 om 19:51

Even voor de duidelijkheid

Aanleiding was dus niet cognitief. Bij oudste sowieso niet en bij jongste was dat niet het meest in het oog springende. Het feit dat ie gewoon continu in de weigerstand stond viel net ietsje meer op....

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

24-03-2017 om 20:01

Nabrander

Leerkracht wilde jongste al in groep 1 laten doubleren. Dat heb ik geweigerd.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

24-03-2017 om 20:03

Nabrander 2

Oudste is trouwens door omstandigheden pas in maart begonnen in groep 1, dus technisch gesproken heeft ie niet langer gekleuterd.

Marieke

Marieke

28-03-2017 om 13:16

wat zegt leeftijd?

Mijn vriendin woont in Engeland, haar dochter ging met 5 naar de basisschool, met 11 naar de middelbare school. Geen hoogbegaafdheid of zo, maar in Engeland gaat ieder kind met 11 naar de middelbare school. Het is dan een soort van middenschool die duurt tot je 16e, daarmee eindigt ook de leerplicht. Hierna kun je verder gaan in het zogenaamde pre-universitaire onderwijs, een beetje afhankelijk van het aantal vakken waarin je examen hebt gedaan na de middelbare. Die dochter heeft in 9 vakken examen gedaan met bijna alles op A-level en dat is hoog. Heeft daarna in drie jaar haar universitaire bachelor gehaald en dat is daar vrij normaal, geen 4 jaar maar 3 jaar.
6 jaar basisonderwijs, 5 jaar voortgezet en 2 jaar extra voortgezet, in totaal 13 jaar. Bij ons: 7 jaar basisschool (leerlingen zijn leerplichtig vanaf 5 jaar!), 4, 5 of 6 jaar middelbare school en leerplichtig tot je 18e. Scheelt toch 2 jaar.

Zijn Engelse kinderen anders dan Nederlandse? Wanneer is een kind klaar voor de volgende stap? Als iedereen met 11 naar de middelbare gaat, geloof je ook dat je kind klaar is voor de middelbare op 11-jarige leeftijd. Als ieder kind met 12 jaar naar de middelbare gaat, geloof je dat ook.

Ben je met 17 te jong om naar de universiteit of hbo te gaan? Als het goed is, haalt mijn dochter op haar 16e haar havo-diploma en is dan net 17 als ze gaat studeren en misschien wel op kamers gaat. Is zij daar aan toe? Ik denk dat ik er minder klaar voor ben dan zij! Vaak ook een kwestie van perceptie?

Li

Li

28-03-2017 om 15:34

helemaal mee eens!

Het is maar net wat je gewend bent, maar scholen brengen hun beslissingen altijd alsof het natuurwetten zijn.

Mijn zon zou "sociaal-emotioneel" nog niet toe zijn aan groep 3. Tja, hij heeft autisme, dus is hij sociaal-emotioneel net even anders en dat verandert niet door een jaar extra kleuteren. En hij verveelde zich in groep 2 al.

Ik vind altijd dat je het echte probleem moet aanpakken, in plaats van nog een jaartje pappen en nathouden. Dus: wat is precies het probleem en wat gaan we daar dan aan doen.

Helaas zien scholen dat meestal niet zo.

Triva

Triva

28-03-2017 om 15:36

twee kanten

Wel of niet overgaan naar groep 3 kan een cognitieve oorzaak hebben of een sociaal-emotionele. Ik heb hier op OO altijd al gezegd dat je die twee niet moet verwarren.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

28-03-2017 om 16:06

Klopt Triva

En verder kan een kind best op 11 jarige leeftijd toe zijn aan een volgende stap als het omgeven is door 11-jarigen en zou dat weer heel anders kunnen zijn als het 11 jaar is en omgeven door 12-jarigen.
Het is de omgeving die het niveau bepaalt en als je sterk afwijkt van het gemiddelde kun je daarop vastlopen. Kan dus best zijn dat in Engeland een 10-jarige het ook niet redt tussen al die 11-jarigen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.