Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
amk

amk

22-02-2013 om 08:59

Kleine pauze

vandaag een berichtje in het schoolblaadje:

Inspectie en kleine pauze
Vanuit de inspectie hebben wij te horen gekregen dat er geen kleine eet/drinkpauze meer gehouden mag worden, aangezien dit onderwijstijd is voor de kinderen van de groepen 3 t/m 8.
Tijdens het werken is er wel rond tien uur de mogelijkheid iets kleins te eten en te drinken.
Belangrijk is dat kinderen ’s morgens goed ontbijten.
Om 12.00 uur is er voldoende gelegenheid om de lunch te nuttigen.
De kleuters hebben tijdens het voorlezen de gelegenheid iets te eten en te drinken.

Mijn commentaar: dat gaat vlekken geven in de werkboeken. Ben benieuwd hoe het in de praktijk gaat lopen.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
P

P

22-02-2013 om 09:05

Maar

Gaan ze ook niet naar buiten dan om een uur of 10? Dan kunnen ze toch wat nemen?

Hanne.

Hanne.

22-02-2013 om 09:08

Ontspanning

zou me meer zorgen maken om de ontspanning van de kinderen. Blijkbaar moeten ze nu van 8.30 tot 12 continue geconcentreerd aan het werk zijn. Lijkt mij de leerprestaties niet ten goede komen. En ik heb medelijden met een juf die kinderen 3.5 uur zonder enige onderbreking in de klas heeft

Bij volwassenen wordt juist geadviseerd om niet achter je bureau te eten/drinken en dan zouden we het bij kinderen wel gaan doen?

Lijkt me dat school nog eens kritisch naar het rooster moet gaan kijken. Kinderen dagelijks 15 minuten langer naar school zou het oplossen, maar misschien dat ze het ook wel onder de noemer 'natuniek (voeding en bewegen)'kunnen inroosteren.

Hanne.

Hanne.

22-02-2013 om 09:09

Aanname

Mijn aanname is dat het buitenspelen komt te vervallen, maar ik zie dat dat niet zo is.

Dan lijkt me dat ze prima buiten kunnen eten/drinken. Of het buitenspelen met 5 min inkorten en in die tijd in de klas eten/drinken.

Tijgeroog

Tijgeroog

22-02-2013 om 09:13

Buiten inderdaad

Buiten spelen zal toch wel blijven?
Hier eten en drinken ze vanaf groep 3 buiten, bij elke klas staat een bak waar het drinken en fruit in zit. Die gaat mee naar buiten, de kinderen kunnen daar buiten hun spullen in doen en als het op is de bekers en bakjes weer terug doen. Dat werkt erg goed.
Bij mij op school dronken we trouwens wel in de klas (schoolmelk), dat gebeurde dan tussen twee vakken in. Dus je ruimde je spullen op, ging drinken en kon daarna weer andere spullen pakken.

amk

amk

22-02-2013 om 09:23

Niet buiten

dat heeft de school afgesproken met de omwonenden. Er staat geen hek om het plein (nou ja een muurtje van 40cm hoog) En er is geen vuilnisbak aanwezig. De kans op zwerfafval en ander ongedierte is dan te groot. Het is al fijn dat ze het accepteren dat er nog wel eens cola flessen hun tuinen in gelanceerd worden.

Dat buitenspelen is de pauze, dus die wordt als ik het zo lees idd afgeschaft. Het zal nog flink wat vragen oproepen. Zo eens bij mijn collega gaan buurten, haar kinderen zitten op dezelfde school, andere locatie. Eens zien of zij het blaadje al gelezen heeft.

Vera*

Vera*

22-02-2013 om 09:38

Hier

De inspectie vond dat de eettijd (lunch) van de kinderen geen onderwijstijd meer was en zo werd de schooldag een half uur langer. De leerkrachten eten met de kinderen maar dat was niet genoeg.

Rosa van der Zanden

Rosa van der Zanden

22-02-2013 om 10:13

Eten en spelen staat los van elkaar

De kinderen mogen een kwartier pauze. In dat kwartier wordt er buiten gespeeld, maar de pauzetijd is van het ogenblik dat ze stoppen met werken tot ze weer beginnen met werken. Naar buiten gaan, jassen aantrekken ed is allemaal pauzetijd. Een beetje creatieve leerkracht heeft taalbevordering na de pauze: er wordt dan voorgelezen en tijdens het voorlezen kunnen de kinderen eten en drinken.
Als er structureel langer wordt buiten gespeeld, moet de gemiste leertijd ingehaald worden. Ik kan me voorstellen dat ze wat strenger zijn als ze waarschuwing van de inspectie hebben gehad.
Rosa van der Zanden

Tijgeroog

Tijgeroog

22-02-2013 om 10:27

Geen vuilnisbakken op het plein?

Wat een rotsmoes. Alsof het zo moeilijk is om een paar vuilnisbakken op het plein te zetten, en kinderen er op aan te spreken. (Hier worden naast samen met de bakken fruit en drinken van elke klas ook een paar grote afvalbakken neergezet. Er ligt zo goed als geen rommel op het plein.
E ik heb er nog nooit van gehoord dat kinderen niet meer buiten mogen spelen onder schooltijd, wat waardeloos... Ik zou het heel erg vinden als ze dat bij ons op school deden. Ik denk dat de kinderen veel beter presteren als ze even kunnen rennen, even met elkaar bezig zijn en even frisse lucht binnen krijgen...

Vic

Vic

22-02-2013 om 13:10

Buiten spelen 'moet'

Ik heb nog nooit gehoord van een school waar niet buiten gespeeld wordt. Hier spelen de kleuters in het voorjaar en zomer vaak wel een uur per dag buiten, en dan wordt de speeltijd gecombineerd met bijv. gym of verkeer. Mijn dochter mocht in groep 3 vaak nog wat extra buitenspelen omdat ze het niet trok om de hele ochtend aan haar tafeltje te zitten, net als meer kinderen in de klas trouwens.
Eten en drinken doen ze in 5 minuten voordat ze gaan buiten spelen, en vaak wordt er dan voorgelezen (ook nu in groep 4).

Juf

Juf

22-02-2013 om 15:09

Pauze

Ik weet dat echt pauze houden niet mag, dus moet je onder het eten drinken gewoon les geven. Dat kan ook voorlezen zijn, of schooltv. Als je het maar kunt laten zien aan de inspectie dat de tijd die je de kinderen laat eten ook gebruikt voor educatieve doeleinden. En buiten spelen mag gewoon van de inspectie. Twee keer per dag een kwartier zonder gezanik van de inspecteur. Ik zou dus maar even navragen hoe het zit met buiten spelen, want daar hebben ze gewoon recht op.

fryskdumke

fryskdumke

22-02-2013 om 16:09

Voorlezen

hier bij dochter op school leest de juf/meester 15 minuten voor, de kinderen mogen dan eten en drinken. daarna spelen ze een kwartier buiten en dit is geen enkel probleem. volgens mij heeft de school niet echt naar een creatieve oplossing gezocht. Jammer want kinderen van 8.30-12.00 in een schoolbankje laten zitten lijkt mij nou niet de beste oplossing. Menig volwassene zou hier erg veel moeite mee hebben.

amk

amk

22-02-2013 om 16:23

Vragen

het stukje roept vooral vragen op. Want er staat niet dat er niet meer buitengespeeld wordt bijvoorbeeld.
Er staat alleen maar dat ze geen pauze mogen nemen. Het buitenspelen wordt door volwassenen al snel gezien als pauze, maar door de school misschien niet?

Er zullen zeker reacties volgen want de ouderpopulatie op school is nogal mondig. Wordt zeker vervolgd.

Is het geen kwestie van schooltijden en uren?

Kan het niet zo zijn dat ze te weinig uren maken en nu die 'pauze' willen gebruiken als aanvulling erop? Misschien in combi met klachten uit de buurt?
Té weinig uren (in onderwijstijd) zegt de inspectie én gedoe met de buurt en geen geld voor die prullebakken en hek. Dat gecombineerd zou aanleiding kunnen zijn tot deze beslissing en dan geven we gewoon de inspecteur de 'schuld'.
Wel een erg makkelijke oplossing voor school...
Kan jij niet in die oudergeleding? Ik zou in ieder geval precies willen weten hoe ze tot deze beslissing zijn gekomen. Misschien kan je het inspectierapport inzien? of er in ieder geval om vragen...
groeten albana

Maaiky

Maaiky

23-02-2013 om 10:52

Hier ook

Hier gaat het eigenlijk hetzelfde. Rond 10 uur eten de kinderen zelfstandig iets in de klas, dat is niet gezamenlijk. Waar ze mee bezig zijn leggen ze dan even aan de kant en ze eten gewoon op hun eigen plek. Er wordt dan niet buiten gespeeld.

Om half twaalf spelen ze wel buiten waarna ze gezamenlijk in de klas eten. De school is om 14u weer uit.

Dit is ingevoerd ivm een continurooster, omdat ze anders inderdaad niet aan voldoende onderwijstijd kwamen. In het eerste plan was er wel gewoon een pauze rond 10u, maar daar ging de inspectie niet mee akkoord... inderdaad te weinig onderwijstijd. Aan het eind van de dag een kwartier langer doorgaan was om organisatorische redenen geen optie.

amk

amk

23-02-2013 om 13:33

Albana

De school heeft wellicht wel geld voor een hek, maar het schoolplein is het speelterrein van de buurt. De school zelf heeft, behalve het kleuterstukje, geen eigen buitenterrein.

Ik vermoed ook dat het een uren kwestie is. In de oudergeleding ga ik niet daarin zitten capabeler mensen dan ik. Ik vermoed dat hier nog wel meer stukjes over gaan verschijnen.

Speelterrein buurt

Ja dat snap ik...dat het speelterrein van de buurt is, daar zijn gemeentelijk regels voor...maar in een hek zitten doorgaans ook poorten/openingen, deurtjes. Dus qua speelterrein zie ik het probleem niet.
Gewoon hoog hek op het muurtje en ze kunnen niets meer bij buren in de tuin gooien...en prullebakken lijkt me ook wel noodzakelijk.
Misschien ook 's het financiéle jaarverslag opvragen. Kun je zien of er ook daadwerkelijk geld is of dat het een smoes is.
Als het een urenkwestie is en veel ouders zijn niet blij me deze regeling zijn er ook andere oplossingen denkbaar b.v. kortere middagpauze of 's middags langer doorgaan of minder roostervrije dagen buiten de schoolvakanties om.
groeten albana

amk

amk

24-02-2013 om 12:12

Albana

zou jij zitten wachten op een hoog hek op 5meter van je voorgevel terwijl bij het ontwerp van dit wijkje en de school je een muurtje beloofd is?

Dat geld is er wel, maar de school mag niet beslissen over gemeente grond. Het plein is geen eigendom van de school. De gemeente beslist over de inrichting. De school wordt gehoord net als de andere omwonenden.

Zoals ik al zei, ik onderneem verder geen actie. De school heeft veel mondige ouders, dit berichtje roept alleen veel vragen op. En ik vermoed dat de school schrikt van de reacties die maandag ongetwijfeld in de mailbox zitten.

Er zijn hier erg weinig roostervrijedagen 5in totaal, waarvan 1 wettelijk verplicht. Die staat standaard ingeroostert op de laatste dag van het schooljaar zoals bij alle scholen in deze gemeente.

Marieke

Marieke

24-02-2013 om 18:49

Kleine pauze

Bij mijn dochter op school is het eet- en drinkmoment lestijd. Om te voorkomen dat boeken/schriften ed onder de etensvlekken komen, wordt er tijdens dit kwartiertje de spreekbeurt of de boekbespreking gehouden, of gekeken naar het opgenomen jeugdjournaal of er wordt voorgelezen of iets anders interessants op de tv gekeken. Daarna 10-15 minuten naar buiten.

bibi63

bibi63

25-02-2013 om 21:16

Hier ook

Nou ja inmiddels VO kind, maar het ging hier op school ook zo dat tijdens het 'tienuurtje' er werd voorgelezen o.i.d. Voordeel ook, dat kinderen rustig kunnen eten en drinken en verder is het dus gewoon onder lestijd en staat het los van buitspelen.
Bibi

juf Tres

juf Tres

26-02-2013 om 10:02

Inspectiegezeur en hoe wij het doen

Hoi, ja de inspectie heeft bij ons ook gezegd dat eten en drinken niet mag. Geen onderwijstijd. Ze stonden strak op hun horloge te kijken. Oei oei 2 minuten te laat binnen ook nog. Ik vond het zo'n gezeur. Wij zetten nu gewoon alleen ons kwartier pauze op het rooster (dus niet "eten en drinken" apart erbij) en gaan ongeveer 5-7 min voor die pauze, toch eten en drinken. We zeggen tegen de kinderen: doe lekker eerst je drinken, neem je eten evt mee naar buiten als je het niet redt in de tijd. Het is een tussenvorm. Niet eten en drinken vind ik een gemis op een ochtend van 08:30-12:00. Als de inspectie komt, laat ik de kinderen ter plekke lezen tijdens het eten en drinken, dat is onderwijstijd. Overigens was de inspectie heel duidelijk: voorlezen mocht niet meer in de bovenbouw, dat is geen onderwijstijd. De kleuters speelden te lang buiten. Nou ja!! Spelen is leren bij de kleuters! En te lang, 40 minuten te lang?!
Ik was boos op de inspecteurs en vond ze veel te strak. Ze zullen dat wel zo moeten zeggen. Nou, ik zou niet met ze willen ruilen van baan.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

26-02-2013 om 20:10

Aah wat triest

En voorlezen is juist zo leuk. Ook in de bovenbouw.

Jammer dat dat soort dingen eruit gewerkt worden.

juf Tres

juf Tres

27-02-2013 om 17:44

Doen we nog wel hoor

Wij lezen toch ook voor in de bovenbouw. Echt niet zo enorm lang of zo, maar gewoon soms. Kinderen genieten ervan.

Yaron

Yaron

27-02-2013 om 22:26

Wel pauze

Hier eten en drinken ze in de klas, nadat ze hun werk aan de kant hebben gelegd, daarna gaan ze nog een kwartier naar buiten. Groep 1/2 speelt een uur buiten. Er wordt gewerkt met het continurooster en 5 gelijke schooldagen, ze hebben meer lesuren per week dan voorgeschreven, misschien dat ze dan wel pauze mogen.

Verstuurd met de Ouders Online iPad app.

Yvonne

Yvonne

04-03-2013 om 07:09

Onderwijstijd

Ik denk niet dat de inspectie heeft bepaald dat er niet gegeten/gedronken mag worden of dat er geen kleine pauze mag zijn. De school moet een minimaal aantal lesuren geven in 8 jaren basisschooltijd en de school mag daar de pauzes niet in meetellen. En dat hebben ze kennelijk wel gedaan, daar zijn ze op aangesproken.

Laat pauze toch lekker pauze

Ik snap al die veranderingen tegenwoordig niet, vroeger toen groep 3 tm 8 nog klas 1 tot 6 was. En er bij ons geen combi klassen waren. Ging het allemaal toch wel heel goed, en de pauze, waarin je even je boterham of fruit kon eten, en even kon uitwaaien, knikkeren, of wat dan ook wat is daar nu weer mis mee. Bij mijn kinderen op school is de pauze het tegenovergestelde, en een soort les waarin ze bijna punten uitdelen over je gedragingen. Echt wat is het toch aan verandering onderhevig en waarom change a winning team. Kinderen die geen pauze meer mogen nemen echt kolder!!!!

Tijgeroog

Tijgeroog

06-03-2013 om 09:29

Ja, vroeger...

Toen waren er bij ons wel combigroepen hoor. Eentje, om precies te zijn, en daar zat de hele school in...

Kleine school, maar de kleine pauze

Maar toch wel met een kleine pauze, ik bedoelde wat is daar nu mis mee. Zelfs op de reguliere werkvloer is er pauze. Ik denk dat die 15 minuten pauze, veel goedmaken, mbt prestaties, en ik snap niet zo goed waarom zoiets afgeschaft moet worden.

Tineke

Tineke

06-03-2013 om 10:31

Pauzes hoeven niet afgeschaft te worden

Ik geloof ook nooit dat er iemand zal zijn die dat voorschrijft. Maar pauzes zijn geen onderwijstijd. En zo zie je dat ook op de meeste basisscholen. Juffen met bekers koffie in de hand, staan gezellig met elkaar te kwekken, tot ze moeten ingrijpen. Buiten spelen zou wel onderwijstijd zijn, als er goed wordt geobserveerd en als het spel door de leerkrachten actief wordt beïnvloed. Zodat het spel op een hoger plan komt, zodat er gewerkt wordt aan taalontwikkeling, etc. Dat valt nu op de meeste scholen weinig hard te maken. Maar het is wel mogelijk.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.