Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Moniqueje

Moniqueje

08-12-2013 om 08:55

Kinderen naar huis bij ziekte leerkracht


bibi63

bibi63

11-12-2013 om 22:16

oke miriam

Dan heb ik het verkeerd geïnterpreteerd.
Bibi

Knurf

Knurf

12-12-2013 om 07:37

ach

De school had gewoon voor opvang gezorgd, dus wat er nou een zooitje wordt, weet ik niet.

Knurf

Knurf

12-12-2013 om 07:41

enne

'Ik begrijp bovendien niet zo goed waarom je 'school' menselijke trekjes geeft. Heb jij wel eens een school zien fietsen, laat staan over de stoep?'

Wat een onzin. Heb jij wel eens een 'school' kinderen een brief mee zien geven dat ze niet hoeven te komen vanwege ziekte leerkrachten? Ik niet, om dezelfde reden dat de 'school' niet fietst. Het is de directie die zulke brieven opstelt en meegeeft, en geloof het of niet, de directie is wel degelijk behept met menselijke trekjes. En kan veelal fietsen.

Wat verdedig je?

Knurf, ik begrijp toch niet goed wat je nou precies verdedigt.
En over de menselijke trekjes: Een school is een organisatie. Er werken mensen, maar die werken daar (als het goed is) volgens gestructureerde processen. Daar zit precies het verschil tussen organisaties en mensen. Organisaties kunnen zodoende wel brieven sturen (daar zijn gestructureerde processen voor, zie de blauwe envelop), maar niet fietsen.
Je zet naar mijn idee de wereld op zijn kop door vergoelijkend te doen over een school die de zaakjes niet op orde lijkt te hebben, juist omdat je een vergelijking maakt met mensen.
Moet je als ouder eens proberen om je kind niet naar school te sturen omdat je ziek bent, sorry overmacht. Er is voor mensen/ouders helemaal geen clementie in dat soort gevallen. Er is leerplichtwet, handhaving, strafbaarheid en gewichtig doenerige waarschuwingen.
En dan zou een school, een organisatie die juist niet afhankelijk is van menselijke trekjes maar die zou moeten kunnen vertrouwen op gestructureerde processen, naar jou idee wel de clementie gegund moeten worden? We moeten het ineens niet zo nauw nemen allemaal?

Nils

Nils

12-12-2013 om 09:14

Gelukkig

Hier een school waar door beide kanten niet zo op strepen gestaan wordt. Dat maakt de sfeer wel zo prettig. Want uiteindelijk bestaat een school dankzij mensen en die laten wel eens een steek vallen. Of ze kunnen door ziekte een enkele keer wat massaler uitvallen dan voorzien. Als er andersom geen begrip is voor jouw menselijkheid, dan zou ik daar wat aan proberen te doen. Een onverzoenlijke houding vind ik zelf vooral weinig effectief...

vergoeilijken

interessante discussie. Momenteel overweeg ik een andere basisschool voor mijn kinderen omdat ik niet te spreken ben over de kwaliteit. Als ik het daar met andere ouders over heb zie ik hetzelfde als hier. De ouders praten de steken die school laat vallen goed met "je zou de school eens moeten vergelijken met 10 jaar terug, toen was het veel slechter" (daar heb ik niks aan, mijn kinderen gaan nú naar school en over 10 jaar is het misschien nog beter, maar dan zitten mijn kinderen er niet meer op). Of "de leerkrachten zijn zo aardig en doen echt wel hun best" of "op elke school is wel wat". Zou je dat soort argumenten ook aanvoeren om bijvoorbeeld een ziekenhuis dat er een potje van maakt, te verdedigen?

Nu gaat het hier wel om een dagje in de 10 jaar dat een school niet op orde heeft. Geen grote ramp, maar niet netjes. Overigens is het hier in 4 jaar tijd al twee keer voorgekomen dat school de opvang niet in orde had vanwege een studiedag. Normaal is het zo dat kinderen, als de studiedag valt op een dag dat ze naar de bso gaan, onder schooltijd ook worden opgevangen op de bso. De school is er blijkbaar niet zo goed in om dat op tijd te regelen. Voor kinderen die die dag dan naar de bso moesten was er wel opvang op school (met inderdaad ook een toon van 'bij voorkeur niet, maar we zijn het verplicht').

Maar ook dat is altijd wel lullig, de studiedagen. Alleen als je die dagen al gebruik maakt van bso dan is er opvang geregeld onder schooltijd, anders niet. Dus bijvoorbeeld; je hebt opvang op dinsdag en donderdag, maar de studiedag valt op woensdag. Dan krijg je geen opvang, ook al werk je wel op woensdag.

Jesse_1

Jesse_1

12-12-2013 om 09:53

Gelukkig

Ik weet niet in wat voor wereld jij leeft Miriam. En je mag mij nu om de oren slaan met je wetten en regels en waar een school zich aan moet houden. Maar gelukkig merk ik dat er bij 'onze' school nog _mensen_ werken en die mij ook behandelen als ouder en niet als zakelijke klant.

Waarom zou je "iemand" (ook al is dat een organisatie) geen clementie gunnen als dat voor jou geen problemen oplevert?

jesse

Miriam stelt het wel heel zwart wit, maar Moniqueje die dit draadje startte, heeft er wel degelijk een probleem mee. En dat de school alleen als de ouders zelf écht geen opvang kunnen regelen de kinderen opnemen, dat komt ook niet over alsof het van harte gaat. Dat interpreteer ik toch ook als dat je als ouder maar zelf een dag vrij moet nemen van je werk. Nu is dat voor ons meestal niet zo'n probleem (en ik neem graag een dagje vrij voor mijn kinderen. Het ligt er natuurlijk ook een beetje aan wat de school verder van de ouders vraagt, en of de school zich wat kan veroorloven op zo'n gebied.

Hier krijg ik een beetje het gevoel dat ik met het helpen op school één spreekwoordelijke vinger heb gegeven en ze nu mijn hele hand willen hebben. Ik word wel héél vaak gevraagd of ik wat wil doen voor het een of ander (ik zeg ook vaak genoeg nee, maar het is best irritant als je dat gemiddeld 2x per week moet doen) . Laatst had ik me al voor een aantal dingen ingezet, o.a. sinterklaas (en dan komt ook nog het helpen met surprise en gedicht maken erbij) komen mijn kinderen op 5 december uit school en zeggen letterlijk(!): "mama, je MOET morgen op school komen om te helpen met de kerstversiering". Daar word ik dan knorrig van.

Wensdroom

Dames, ik begrijp er steeds minder van.
Nils:"Hier een school waar door beide kanten niet zo op strepen gestaan wordt."
Welke beide kanten? Ik zie niet maar twee kanten. Ik zie werkgevers, leerplichtambtenaren, oppasfirma's en of oma's. Een netwerk van deeltaken en verplichtingen waarbinnen school en naar school gaan een belangrijke rol speelt.
Vraag je eens af wat er gebeurt als jij 'een steekje laat vallen', dus niet komt opdagen om je kind te halen of te brengen.
Jesse:"Maar gelukkig merk ik dat er bij 'onze' school nog _mensen_ werken en die mij ook behandelen als ouder en niet als zakelijke klant."
De wens is de vader van de gedachte. Probeer het eens, een dagje verlof vragen bij school omdat je moeder ziek is. Of omdat het voor jou een wereld van verschil maakt in de zin van opluchting, gemak of om financiele redenen. Dat beetje clementie dat ieder mens op menselijk niveau wel eens nodig heeft. En dan zal ik je verklappen dat dat wel mag, van de wet. Als de school die toestemming maar verleent. Als maar niet jouw autonome beslissing is. Als je er maar een formulier voor hebt, dan mag het. Zelfs al wil je alleen maar een dagje winkelen.
Geeft jouw school dat soort verlof?
Deze school niet. Deze school geeft niet eens vrij die dag. Deze school maakt helder dat de kinderen bepaald niet welkom zijn, maar dat als het dan al helemaal moet er een plaatsje ergens tussen de kast en de deur gevonden zal worden. Maar wie de kinderen thuis houdt, doet dat zelf. Strikt genomen is dat leerplichtverzuim. Wist je dat?
Wist je dat verzuimadministratie tegenwoordig volautomatisch gaat? Van de schoolcomputer via het DUO-loket, zo op het bord van de leerplichtambtenaar?

bibi63

bibi63

12-12-2013 om 16:11

maar miriam

als de school mijn kind naar huis stuurt omdat de leerkracht ziek is, dan gaat de leerplichtambtenaar mij daar toch echt niet op aanspreken...... Waarom zo bang hiervoor?
Bibi

Dendy Pearson

Dendy Pearson

12-12-2013 om 17:00

Waarom zo moeilijk doen?

Tis toch best een mazzeltje voor de kinderen, lekker een dagje extra vrij? Er wordt voor opvang gezorgt op school, maar dat is onderling tussen de ouders ook best te regelen toch?
Je kan over zulke dingen natuurlijk heel principieel gaan doen, maar je kan het ook op een leuke manier bekijken. Gewoon lekker een onverwachte snipperdag

Overigens ben ik zelf helemaal niet zo enthousiast over invallers. De invallers die onze school in het blik heeft zijn heus niet zo geweldig. Daar wordt het allemaal niet beter van.

Waarom denk je dat?

Bibi:"als de school mijn kind naar huis stuurt omdat de leerkracht ziek is, dan gaat de leerplichtambtenaar mij daar toch echt niet op aanspreken...... "
Dat ligt eraan hoe de school dat doet.
Knurf merkte heel terecht op dat deze school de kinderen niet naar huis stuurt. Dat is maar goed ook, voor de school (het schoolhoofd), want dat mag de school (het schoolhoofd) niet van de leerplichtwet. Dan heeft hij een probleem. Het verzoek zit dus tamelijk slim, leep, in elkaar.

Wie het kind in dit geval thuis houdt, doet dat op eigen titel.

Het gaat overigens niet om angst, maar om het feit dat het niet welkom zijn van de kinderen op gewone schooldagen, voor ouders een reeks van lastige situaties voortbrengt. Anders dan hier in dit draadje wordt beweerd, gaat het NIET om een persoonlijke relatie tussen ouders en hun schooldirecteur. Het gaat over een keten van verantwoordelijken en belangen. Je baas of klanten, je moeder of professionele opvang en de leerplichtambtenaar, zijn daar onderdeel van. Bureaucratie en zakelijke belangen.

Dandy:"Je kan over zulke dingen natuurlijk heel principieel gaan doen, maar je kan het ook op een leuke manier bekijken. Gewoon lekker een onverwachte snipperdag"
Als jij dat kan, dan kan de leerplichtambtenaar en de Inspectie dat ook. Was het maar waar dat die instanties daar zo relaxed in stonden.

bibi63

bibi63

12-12-2013 om 21:20

Kom nou Miriam

ALS (met nadruk op als...) de leerplichtambtenaar mij daar op zou aanspreken, dan zou ik hem/haar toch heel simpel kunnen vertellen dat school een probleem had en de ouders heeft verzocht, als het even kan, de kinderen thuis te laten. Ik heb nog nooit gehoord dat ouders in een dergelijke situatie de ambtenaar op de stoep kregen. Bureaucratie is er, dat weet ik, maar overdrijven is ook een vak.
Bibi

of niet Bibi

Ik denk dat Miriam wel een punt heeft. De school dwingt je niet maar vraagt je en dat kan ver gaan.
Hier hadden we op de basisschool gedoe omdat groep 8 traditiegetrouw een week eerder zomervakantie kreeg dan de andere klassen.
Dat mocht niet meer van de leerplicht maar school bleef daar toch aan vasthouden. Alleen nu kwam zoon thuis dat ik een briefje met een verzoek moest maken aan de schooldirectie dat ik zoon een week eerder mee wilde voor vakantie. Aangezien ik al in diepe shit zat met de leerplicht kon ik dat helaas niet doen. Zoon raakte onmiddelijk in crisis toen ik dat tegen hem zei, hij flipte en de spullen gingen door de lucht, hij is zijn bril nog een week kwijt geweest en moest zijn sportbril op tijdens de afscheidsavond.
Als je namelijk als ouder geen vrij vroeg dan werd je kind er bij gezet in een klas lager zonder dat je iets te doen hebt en bij een vreemde leerkracht. Dat trok mijn kind met autisme ook niet.
Gelukkig had ik een steunpunt gevonden in een nieuwe directeur die zelf uit het REC4 onderwijs kwam en mij hielp en het voor ons oplostte.
Bij het afscheid van dochter weer gepuntjepuntje. Er was een nieuwe directeur die niet had gezien dat de schoolagenda voor groep 8 ophield een week voor de zomervakantie.
Inmiddels was ik ziek en logeerde bij vrienden tot we konden verhuizen en de zaterdag na de laatste schoolweek, week te vroeg dus, hadden we hulp en vervoer.
Die laatste week kreeg de directie in de gaten dat er een blunder gemaakt was en maande iedereen om in elk geval tot en met de volgende week dinsdag de kinderen naar school te brengen. Het afscheid werd er voor uitgesteld. Alleen niet bij ons, ik hield hier mijn poot stijf vanwege de verhuizing. Bovendien zat dochter echt niet op het sociale gedoe van de laatste lege dagen en afscheid te wachten. Die was inmiddels ook in diepe crisis en school was een dramatisch dieptepunt.
Ongelooflijk wat die directeur tegen mij tekeer ging. Alsof hij persoonlijk aandelen had. In onze situatie ongepast.

overdrijven

Je gelooft het pas als je er hardhandig mee in aanraking komt. En scholen zijn daar gewoon niet vrij in maar proberen het risico soms wel op jou af te wentelen.

Knurf

Knurf

12-12-2013 om 22:18

een reeks?

'voor ouders een reeks van lastige situaties voortbrengt.'

Toe maar, een reeks van lastige situaties zelfs! Omdat er 1 dag in de tien jaar een alternatief gezocht moet worden? Overdrijven is ook een vak, M. Lavell, en jij bent zojuist met vlag en wimpel geslaagd.

Je kunt wel zoveel vertellen

Bibi, je kunt wel zo veel vertellen. Punt blijft dat jij in dat geval in de positie bent gebracht dat je wat uit te leggen hebt. Aan je baas ( je moet vrij) of aan je moeder of de opvang (extra opvang nodig), aan de leerplichtambtenaar en wie er nog meer betrokken is.
Daarmee schuift de school dus wel degelijk een probleem op je nek.

Overigens ben ik niet heel erg onder de indruk van het feit dat jij ergens niet van gehoord hebt.

Je hebt wel meer nog nooit gehoord, zelfs niet wat ik al eerder schreef. Niet geluisterd kennelijk.
Nog een keer: verzuimregistratie is een automaat tegenwoordig. Elke dag vult iemand op school in welke kinderen op school zijn. Dat wordt direct en volautomatisch doorgegeven aan het loket van DUO (landelijk), waarna elk verzuim, zelfs geoorloofd verzuim, zich volautomatisch verplaatst naar het bureau van de leerplichtambtenaar.

Die automaat bestaat nog niet zo lang.
Bovendien is bij ziekte leerlingen naar huis sturen inderdaad een tijdje uit de mode geweest. In mijn tijd, toen mijn kinderen klein waren, was het bal. Dat ging niet om een dagje, maar om dagen. Soms meerdere periodes per jaar.

reeks

Ja Knurf, een reeks problemen. Tenminste, als je werkt. Dan heb je namelijk met meerdere partijen te maken.
Ik zie die ene keer nu, na tien jaar, niet als een ongelukkig incident, maar als een signaal van diepere problemen. Het past in die andere signalen: veel leerkrachten werkloos thuis, steeds meer ontslagen, steeds grotere klassen.
Schoolbesturen nemen minder personeel aan. Dat is het probleem. Dat blijft dan ook niet bij een dagje in tien jaar. Dit is het begin van meer.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

12-12-2013 om 23:11

Wat je uitzendt krijg je terug

En vertrouwen is de basis van alles. Mijn kinderen zitten op een school met een zeer redelijke directie. Het is er niet perfect, maar de intentie is doorgaans goed. Op het moment dat ik bij zo'n eenvoudig verzoek van school al op mijn achterste benen zou staan, zou ik serieus gaan overwegen of dit nog wel de juiste school voor mijn kinderen is.

Dit vergelijken met verzoeken van ouders aan school om een dagje vrij vind ik echt appels met peren vergelijken. School heeft hierin een totaal andere verantwoordelijkheid, andere rechten en plichten dan ouders.

Het gaat om de intentie. En dat school niet vraagt om de kinderen thuis te houden en dit dan gebruikt om ouders erbij te lappen bij de lpa: echt te zot voor woorden. Iemand die dat denkt of vermoedt heeft echt een serieus probleem met school of anderszins.

Hier in tien jaar tijd ook overigens ook eenmaal zo'n verzoek gehad. We werden bij de deur opgewacht door de schooldirecteur. We kregen het advies mee om indien het mogelijk was de kinderen weer mee naar huis te nemen, ook in het belang van het kind. Als dat niet zou kunnen dan zou er op school een oplossing gezocht worden. Het is al lang geleden en ik weet niet meer hoe wij dat toen opgelost hebben, maar ik voelde totaal geen druk, ook niet non-verbaal, om het kind toch vooral niet op school te laten. En eerlijk gezegd zou ik daar ook totaal niet gevoelig voor zijn. Ik heb mijn verantwoordelijkheid en school de zijne. Prima als we elkaar kunnen helpen, maar als dat niet lukt verwacht ik dat school niet van haar probleem mijn probleem maakt. Het zou dan ook niet in mij opkomen om me daar verantwoordelijk voor te voelen. Net zoals ik me niet verantwoordelijk voel om voor vervoer te zorgen bij een uitstapje of om te helpen bij de computerles. Als ik kan prima, en anders helaas jammer. Niet meer en niet minder. Ik vind het nogal apart om aan de ene kant nee te zeggen en daar ook nog een soort van boos om te zijn of om toch ja te zeggen terwijl het niet uitkomt en dat dan op en bordje van school te leggen.

wizzer

wizzer

13-12-2013 om 07:33

Verzuimloket

Miriam het verzuimloket werkt niet zoals jij suggereert. Bovendien is het naar mijn weten alleen nog maar ingevoerd voor het VO (wat ook logisch is, bij het BO komen de kinderen meestal uit de eigen gemeente, zodat direct melden bij de eigen leerplichtambtenaar niet op problemen stuit).

http://www.aanvalopschooluitval.nl/userfiles/file/brochuredigitaalloket.pdf

ginny

.... wat betreft het helpen op school en chauffeur zijn bij uitstapjes, daarin kan een school toch behoorlijk dwingend zijn.

Wat ik schreef, dat de kinderen thuiskomen en zeggen dat je móet helpen op school (ik moet niks!). Om maar iets actueels te noemen; de kinderen kregen hier al ruim voor Sinterklaas briefjes mee waarop ouders konden intekenen voor het versieren van de school voor kerst. Tegelijkertijd hing er bij elk klaslokaal ook nog een intekenlijst. Een week voor de eigenlijke 'kerstversierdatum' kwamen er briefjes op school te hangen met de mededeling dat HELAAS nog NIEMAND zich had ingetekend voor het versieren van de school. Blijkbaar werd er nog even op de kinderen ingepraat in de klas, want de kinderen kwamen nog thuis en klaagden dat er nog zo weinig ouders waren die ging helpen met het kerstversieren. Vervolgens kwam er een mededeling vanuit school gericht aan ouders dat het sinterklaasspul opgeruimd moest worden, en in een adem door 'zijn er nog ouders die willen helpen met de kerstversiering?'. En dan gaat het alleen nog maar om iets totaal onbelangrijks. Bij uitstapjes wordt je op dezelfde manier gespamd, maar dan nog met de mededeling "als je niet helpt kan het helaas niet doorgaan".

En als je wel eens eerder ergens mee hebt geholpen, dan krijg je niet alleen briefjes mee, maar wordt je ook nog persoonlijk door leerkrachten aan de mouw getrokken of je niet kunt helpen, zelfs of je niet even andere ouders kunt vragen (maar dat doe ik écht niet), en dan ook óveral voor. Dit jaar heb ik naast de briefjes die iedereen krijg al de volgende persoonlijke verzoeken gehad: of ik wilde rijden naar het Sinterklaashuis, rijden voor een excursie naar de muziekschool, of ik iets wilde ontwerpen (want ik heb redelijke grafische vaardigheden), al 3x of ik wilde helpen met knutselen c/q creatieve cursussen wilde verzorgen (en die zijn dan gelijk 3 middagen achter elkaar), of ik alsjeblíeft bij de nieuwsbrief wilde want er was geen opvolger, of ik iets kon knutselen voor Sinterklaas en of ik iets kon breien voor een goed doel wat de school steunt. Oja, en of ik kon helpen bij het kerstdiner. En het is nog maar december.

Overigens kan ik er me niks bij voorstellen dat je de onderwijsinspectie op je dak krijgt als je de kinderen een dagje thuis houdt op verzoek van school.... maar misschien komt het voor. Vorig jaar was er hier in groep 8 wel een kind dat werd geschorst en uiteindelijk helemaal niet meer welkom was op school. Dat heeft uiteindelijk wel een hoop gedoe met de inspectie gegeven, voor zowel de school als de ouders. De ouders mochten het kind niet thuishouden, maarja: het kind kon niet op school komen. Van de kant van díe ouders bezien kan ik het standpunt van Miriam wel begrijpen.

Hanne.

Hanne.

13-12-2013 om 10:18

eigen gevoel

Hoe een briefje/vraag/mededeling van school overkomt hangt natuurlijk ook van jezelf af.

Ik heb ook de briefjes langs zien komen dat NIEMAND zich nog had aangemeld of dat een activiteit niet door kon gaan. Ik denk dan 'jammer maar dan moet je een andere oplossing zoeken'. Als mijn kind thuiskomt met de mededeling 'je moet x voor school doen' corrigeer ik dat in 'juf vraagt of je x wil doen'.

Als ik kan helpen doe ik het. Maar als het niet uitkomt dan niet.

Als school mij een brief stuurt met morgen kind thuishouden tenzij het niet anders kan. Kijk ik of ik een oplossing heb. Zo niet gaat kind naar school. Zonder enig schuldgevoel richting school.

hanne

nee natuurlijk, ik help ook alleen als ik kan/er zin in heb. Maar een school kan zich wel heel dwingend opstellen, vooral als ouders persoonlijk aan de mouw worden getrokken. Ik kan me voorstellen dat ouders daar wel voor zwichten. Er zullen ook best ouders zijn die zich gedwongen voelen vrij te nemen van het werk om het kind thuis te houden, in voorkomend geval. Vooral als de school het ook nog eens benadrukt dat ze alleen kinderen opvangen als echt niet anders kan.

Goedpraatmachine

Hanne, wat een heerlijke reactie. Dank!
Je kunt het zo doen, zelfs als de teksten wat dwingender of onvriendelijker geformuleerd zijn. Maar hoe neem je het op tegen de goedpraatmachine op het schoolplein?
Dit forum is ook zo'n schoolplein en heeft ook een goedpraatmachine. Je ziet het in deze discussie, maar ook in de reacties op het artikel over Klasbord. Mensen lezen slecht, geven een eigen invulling. De werkelijke vraag lijkt niet eens gesteld te mogen worden.

Ik zal hem nog eens herhalen:"Wat vinden jullie van de handelswijze van school door kinderen naar huis te sturen als een leerkracht ziek is? En wat mag je als ouder eigenlijk van de school verwachten? Heeft een school niet zoiets als een onderwijsplicht?"

De vraag is algemeen en los van de toonzetting van de school of de interpretatie van het briefje.

Het antwoord is: Ja, daar is wetgeving voor en er zijn verantwoordelijkheden.
School mag de kinderen niet naar huis sturen (moet voor opvang zorgen, wpo/medenszeggenschap)
Ouders mogen de kinderen niet thuis houden (leerplichtwet).

Of, en dat kan ook, de school sluit de deuren of schort het onderwijs op.
Dat kan, als de school dat verantwoordt aan de Inspectie (urenplicht) en de leerplicht en de (G)MR.

De tussenconstructie zoals deze school heeft gekozen, mag niet.
Het levert bovendien de wonderlijke situatie op dat ouders die gewillig aan het verzoek voldoen, ze houden hun kinderen thuis, zich in de positie brengen dat _zij_ wat uit te leggen hebben aan een leerplichtambtenaar.

De goedpraatmachine op dit forum verdedigt deze constructie met 'nou ja, die leerplichtambtenaar komt toch niet'.
Als ik Ginny mag geloven ben je zelfs ziek in je hoofd als je deze consequentie in je afwegingen betrekt.
Tja.

Hanne.

Hanne.

13-12-2013 om 11:43

Wat ik vind

>Wat vinden jullie van de handelswijze van school door kinderen naar huis te sturen als een leerkracht ziek is?

Ik vind dat een noodoplossing die alleen toegepast moet worden als alle andere opties onderzocht zijn en niet blijken te werken.

> School mag de kinderen niet naar huis sturen (moet voor opvang zorgen, wpo/medenszeggenschap)

School regelt opvang (in dit geval). Het verschil tussen deze 'vrije dag' en een reguliere vrije dag is het moment van aankondigen.

>Ouders mogen de kinderen niet thuis houden (leerplichtwet).

Er wordt geen onderwijs gegeven, dus waarom is dat een probleem?

>Of, en dat kan ook, de school sluit de deuren of schort het onderwijs op. Dat kan, als de school dat verantwoordt aan de Inspectie (urenplicht) en de leerplicht en de (G)MR.

Uit de brief die kind van TO mee heeft gekregen blijkt niet of dit al dan niet gebeurd is. Zou zomaar kunnen dat het onderwijs voor deze ene klas is opgeschort. Het is de interpretatie van het briefje dat dit niet is gebeurt, maar in feite weten we het niet.

Ik heb niet zo veel met de schoolplein goedpraatmachines (dan wel foutpraat machines). Ik kan me er volledig buiten plaatsen. Mijn kind is op school om goed onderwijs te krijgen binnen de wettelijke kaders. En dus sta ik niet op het schoolplein te praten dat dingen zo goed/fout gaan maar spreek ik school er op aan aan als ik het gevoel heb dat zij daar de mist in gaan. En toch kan ik nog prima door een deur met de docenten én de directie!

bibi63

bibi63

13-12-2013 om 20:07

ja én Miriam

toevallig weet ik alles van DUO en Magister enz. Maar nou én? Ik voel me absoluut niet verantwoordelijk voor het feit dat mijn kind naar huis wordt gestuurd omdat leerkracht ziek is. TOTAAL NIET. Nooit een leerplichtambtenaar gezien of gehoord, én ik ben er niet bang voor. Feiten zijn feiten en je overdrijft enorm.
En wat betreft scholen: altijd maar het vingertje daar leggen. Ja het klopt dat scholen steeds meer de duimschroeven worden aangedraaid en minder mogelijkheden hebben (en dat kan ik weten gezien mijn werkgever....) Dus? Wat niet kan kan niet, financieel niet, wbt regels niet. Als je ergens wilt zeuren, dan is dat bij het min. van onderwijs.
Bibi

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

13-12-2013 om 22:48

Schuldgevoel?

Eigenlijk denk ik dat onze school net zo dwingend is, maar dat ik dat doorgaans niet zo door heb.

Mijn dochter komt ook wel eens thuis met van de juf moet dit en van de juf moet dat... Ik krijg dan echt niet het gevoel dat dat iets over mij zegt. Ik moet namelijk niks...

Die verzoeken gaan dus eigenlijk een beetje langs mij heen.

Het is een beetje zoals ik ooit weleens ergens op een bordje heb zien staan: gebrek aan planning aan uw kant is geen reden tot spoed aan mijn kant. Had je maar beter moeten plannen.

Met de schoolpleinmores heb ik ook niet zo heel veel op.

Overigens doe ik best wel wat op school, maar dan alleen als het mij uitkomt, ik het leuk vind en/of het iets is dat ik mijn kinderen gun. Me in allerlei bochten wringen om de school in Kerstsfeer te brengen hoort daar niet bij. En het is verder allemaal wel goed gekomen met de versieringen op school, dat is eigenlijk altijd wel zo, en ik voel daar verder echt nul schuldgevoel bij. Ik ben namelijk allang van school af, dus zoveel heeft de juf niet over mij te zeggen...

Drammers hebben niet altijd het gelijk aan hun zijde...

bibi63

bibi63

14-12-2013 om 15:42

Helemaal eens met Hanne

Wij als ouders hebben plichten (en rechten), zo ook de school. Maar we moeten wel allemaal door 1 deur. Graag zelfs. Dus een beetje water bij de wijn en samen oplossingen zoeken.
Bibi

Knurf

Knurf

14-12-2013 om 20:45

moeten

'Wat ik schreef, dat de kinderen thuiskomen en zeggen dat je móet helpen op school (ik moet niks!)'

Hahaha, wij hebben thuis een gezegde: als ik moet, ga ik naar de wc!

Druif

Druif

14-12-2013 om 23:29

Moeten

Sara kroos:
' moet? Moet?
Ik moet helemaal niets! Ik mag!
En ik mag jou niet!'

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.