Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
belletje

belletje

21-11-2012 om 15:16

Kinderen al voor de bel uit de klas

Mijn dochter (gr6) staat regelmatig meer dan 5 minuten voor de bel gaat al buiten. Dit ontdekte ik omdat ik haar weer eens kwam halen. Dochter was al weg en ik stond bij school. Omdat ze met een vriendinnetje mee was gegaan hadden we geen kans elkaar tegen te komen onderweg. Ze belde me (uiteindelijk) mobiel, terwijl ik nog stond te wachten.
Nu blijkt dus dat ze heel vaak eerder buiten staan. Andere ouders was dit ook opgevallen.
Ik vertelde het gisteren mijn tante die gepensioneerd juf is. Die sprak er schande van en snapt eigenlijk niet dat ik nog geen klacht heb ingediend.
Maar moet je daarvoor een klacht indienen? Ik heb al eerder over deze juf 'gezeurd' over het feit dat alles wat ze mailt en schrijft naar ouders stikt van de taalfouten, en voel me een beetje een paria op school. Ik heb niet zoveel trek in herhaling.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
sinas

sinas

21-11-2012 om 15:44

Tja

mijn kinderen staan regelmatig pas 5 a 10 minuten LATER buiten de school. Daar baal ik ook van. En nee, dat komt niet omdat ze nog een taak moeten doen, ze worden niet eerder door de juf er uit gelaten. Kun je nagaan als ze daarna nog een taak moeten doen.
Ik snap sowieso niks van te vroeg of te laat naar buiten komen, zo moeilijk is het toch niet. Om 12:00 of 15:15 gaat de bel en dan stuur je de kinderen naar huis.

Och

... ook ik heb de naam een zeurkous te zijn, maar hey, het gaat hier wel om mijn kinderen.
Maar goed, 5 minuten voor tijd al buiten zijn, betekent meestal al ruim 10 minuten tot kwartier van te voren stoppen (is mijn ervaring als juf) Tenzij ze zo alles mogen achterlaten en weg mogen gaan.
De afspraak is dat de kinderen tot bijv. 12.00 uur op school zitten. En daar heeft de juf zich aan te houden. OF het nou gemakkelijk is voor haar of de ouders, of niet. Afspraak is afspraak.
Je ziet het ook andersom. Dat ze pas 10 minuten na de bel naar buiten gaan. Zeker tussen de middag is dat voor vele kinderen haast-en-vliegwerk. Tijdsplanning zou best eens aan de orde mogen komen.

Aagje Helderder

Aagje Helderder

21-11-2012 om 16:13

Kan er slecht tegen

als juffen/meesters/scholen dat soort dingen structureel doen. Het zal wel een redenering zijn die niet klopt, maar ik word door school om mijn oren geslagen met het het feit dat kinderen leerplichtig zijn als ik ze eens een middag of een dag zou willen thuishouden, terwijl school vindt dat ze deze dingen kunnen doen. Hier wordt groep 8 aan het einde van het schooljaar gewoon op woensdagmorgen na een uur naar huis gestuurd (vakantie!!!), terwijl de rest van de school de woensdagmorgen moet afmaken, een hele donderdag naar school moet en vrijdagmorgen ook nog. In de berekening van de schooljaaruren zijn ook deze dagen meegenomen. En moet je eens berekenen wat bijna iedere dag 5 minuten (misschien ook wel 2x5 minuten: 's morgens en 's middags)op jaarbasis aan lesstof kost.
Andersom word ik trouwens ook chagrijnig van het feit dat school van mijn kinderen besloten heeft de bel 's morgens 5 minuten eerder te laten gaan, zodat ze dan strikt 8:30 met de les kunnen beginnen. Dat laatste vind ik een bijzonder goed plan, maar volgens mij moeten ze dat bereiken door gewoon om 8:30 uur te beginnen met de les en geen tijd moeten verdoen met 'inloop' (ook in de bovenbouw). Het hele verhaal wordt nu zo gebracht dat het de bedoeling is dat de kinderen om 8:25 uur IN de klas zitten. En dat is weer onzin want de school is dan nog niet begonnen. Mijn kinderen kunnen er paniekerig van worden als ze die 8:25 uur niet halen. Mijn standaard reactie is: als de school vindt dat je om 8:25 klaar en wel in de klas met zitten moeten ze de schooltijd aanpassen.
Kortom: ik vind dat je niet zeurt.
Aagje

Vic

Vic

21-11-2012 om 16:13

Tja

Zo gaat dat. Hier gaat de deur 's morgens regelmatig te laat open (inloop vanaf 08.15 uur). Dat moet maar kunnen, terwijl je er als ouder op wordt aangesproken als je een paar keer 1 minuutje te laat je kind komt brengen. Inmiddels heb ik er geen last meer van gelukkig. Vanaf groep 3 moet je je kind op het schoolplein brengen, en inmiddels durf ik het ook wel aan om weg te gaan als er verder nog niemand is (08.15 uur dus, als er toezicht hoort te zijn). Ik zeur alleen over belangrijke dingen, dus dit hoort er voor mij niet bij.

amk

amk

21-11-2012 om 16:57

Bel?

Er gaat bij ons op school helemaal geen bel. Niet aan het begin, niet tussen door en niet aan het eind.
Er hangt in elke klas een klok. Het is aan de juf/meester om optijd te beginnen en te eindigen.

De kinderen worden om 3 uur los gelaten en de eersten zijn dan om 1 minuut over 3 buiten terwijl de treuzelaars om 10 over drie buiten zijn. Loopt de klok in de klas voor of achter zijn de kinderen dus eerder of later uit dan je verwacht.

Yvon Meijer

Yvon Meijer

22-11-2012 om 13:39

Zeurmoeder

Dat je er niks meer over durft te zeggen omdat je je een zeurmoeder voelt vind ik ook erg. Ik zou alle punten waar je je zorgen over maakt- spelling van de juf ook- eens duidelijk op papier zetten. Wat zijn echt de zorgen. En dan een afspraak maken en die met de juf bespreken. En als daar geen goed antwoord uit komt zou ik al die punten vervolgens met de directie bespreken. Het gaat hier wel om of je dochter alles leert wat ze hoort te leren. Mijn dochter zit ook in groep 6 en daar doen ze allang geen tafels meer. Spelling heeft ze ook moeite mee en daar krijgt ze nu op school extra les in, door een extra hulp. Onlangs heeft onze school de pauze tijdens het tienuurtje korter gemaakt omdat er anders te weinig effectieve lestijd overbleef. Dus te vroeg uit school gaan, zoals dat bij jouw kind gebeurd, kost veel lestijd. En dan kan gewoon niet. Ik zou alles zeer zeker aankaarten.

De juf

De laatste 10 minuten, kunnen ze ook in de klas doorbrengen, maar dat wil niet zeggen dat die aan rekenen besteed wordt. Tegen de tijd dat de school uit gaat zijn de kinderen er wel klaar mee en willen naar huis. Dat zijn niet de 10 minuten waarmee je winst kan boeken, niet voor de klas, niet voor een kind individueel.

Zeuren heeft alleen zin als je er ook iets mee veranderen kan. De kans dat jij de juf door zeuren zover krijgt dat zij flink aan de slag gaat met jouw kind, is klein. Weet je waar de achterstanden precies in zijn? Weet je waardoor ze komen? Ga daarmee aan de slag. Zoals je nu al doet, thuis. Vraag aan school, de juf, een ib-er, raad. Daarmee betrek je ze bij de oplossing ipv dat je ze de achterstand verwijt (dat zorgt voor verwijdering en je dochter krijgt die uiteindelijk op haar conto: ze kan het niet daarom lukt het niet. de rest van de klas kan het wel!). Misschien krijg je gericht extra werk voor thuis mee, misschien krijgt je dochter wat extra aandacht, misschien krijg je het advies voor wat remedial teaching. Maar zeuren, dwz iets dat als vervelend wordt ervaren zonder dat je er een doel mee hebt, wordt niet prettig ontvangen en zeker niet opgepakt. Dus wat is er aan de hand, wat moet er bijgespijkerd worden en vraag school om mee te helpen het hoe in te vullen.

Lastig

Dat is een lastige situatie maar misschien niet onoverkomelijk. Het lijkt er op dat juf en jullie in een soort sfeer zitten waarin er wordt gesproken over wie wat doet of juist wie wat niet doet. Dat is lastig te veranderen maar niet onmogelijk. De enige manier om uit te komen is alles wat je wil zeggen, zo te formuleren dat je uitgaat van je kind. Zonder dat je je kind dingen in de mond legt die duidelijk van jou zijn. Het draait niet om wie wat doet maar wat heeft jouw kind nodig. En daaruit komt op een andere wijze naar voren wie wat (eventueel) doet off oefent met kind. Zet daarbij in op het samen doen met school. School doet zijn ding, jullie je eigen ding met kind. Zo kom je ook niet in de valkuil om allerlei dingen aan te kaarten waarvan je vindt dat deze juf daarin te kort schiet. Misschien schiet deze juf ook tekort op elk denkbaar gebied als juf, maar dat ga je niet onomstotelijk aan kunnen tonen, dit jaar (of volgend). En dus zal je kind op die manier niet dat krijgen wat ze nodig heeft. En zo hoeft juf ook niet de discussie aan te gaan dat het aan jullie ligt, aan de andere juf. Die insteek moet je kiezen als je ruzie wilt (met de juf, met school) of al ruzie hebt.
De directie inschakelen, ik zou daar nog even mee wachten. Zet eens op papier wat je kind nodig heeft, waar het nu mank gaat. En formuleer het eerder als 'kind heeft bepaalde structuur/rust/oefening/etc.. nodig (ipv juf zorgt niet voor genoeg structuur/rust/.. ).
Je moet het hoger op zoeken als blijkt dat je kan aantonen dat je kind, zonder dat het een probleem kind is of een leerprobleem heeft, niet krijgt wat het nodig heeft. Niet linksom of rechtsom. Want zo'n directie moet ook nog even met deze juf door en zal niet toegeven dat zij een inadequaat persoon hebben ingehuurd. De kans dat je kind dan wel krijgt wat het nodig heeft, is nog kleiner. Je kan eventueel vragen om een handelingsplan ivm de achterstand en dus vragen om contact met de ib-er.
Zet eerst eens op papier wat je kind nodig heeft, waar het mank loopt (wat zijn de achterstanden). Misschien kan de juf je daarin van informatie voorzien. Vervolgens wat heeft je kind nodig.. naar hoe zorgen we dat die ingelopen wordt.

Rafelkap

Rafelkap

22-11-2012 om 19:13

Waardeloos

Ik vind het allemaal wel knap waardeloos klinken. Hoe zijn de juffen in groep 7 en 8? Een andere school is geen garantie maar waarom niet eens orienteren? En waarom niet eens een gesprek met iemand van de mr of or? Hoe denken andere ouders hierover?

Te vroeg

Ik zou zelf niet willen dat mijn kind al zonder toezicht buiten school staat. Zeker als het geen officiele regel is en je het als ouder misschien niet weet. Hoe sluit de bso daar dan op aan bijv?

Maar mijn kind is nog een stuk kleiner, wrs is het minder nijpend als ze al in groep 6 zitten?
Aan de andere kant loopt hij al wel zelf naar school en huis en soms is ie heel snel thuis en soms duurt het iets langer (en dan word ik nerveus ).

Te vroeg

Ik zou zelf niet willen dat mijn kind al zonder toezicht buiten school staat. Zeker als het geen officiele regel is en je het als ouder misschien niet weet. Hoe sluit de bso daar dan op aan bijv?

Maar mijn kind is nog een stuk kleiner, wrs is het minder nijpend als ze al in groep 6 zitten?
Aan de andere kant loopt hij al wel zelf naar school en huis en soms is ie heel snel thuis en soms duurt het iets langer (en dan word ik nerveus ).

Voorleggen

Om terug te komen op je eerste vraag. Als je niet opnieuw als zeurouder te boek wil staan, waarom schrijf je de juf geen briefje of een mail met precies dat wat je schrijft: "Dochter was al weg en ik stond bij school. Omdat ze met een vriendinnetje mee was gegaan hadden we geen kans elkaar tegen te komen onderweg. Ze belde me (uiteindelijk) mobiel, terwijl ik nog stond te wachten. ". Wel met een zin erbij die gaat over dat je de verkeerssituatie nog te gevaarlijk vindt of haar nog te jong vindt om zelf naar huis te lopen. En een "Hoe lossen we dit op?"
Het gaat dan over je dochter, niet over wat de juf nalaat, Dan kan je niet als zeur overkomen. Als daar niets uitkomt, kan je overwegen de directeur te vragen of die een oplossing kan bedenken dat je dochter toezichtsloos op pad gaat. Het lijkt mij sterk dat de reactie zal zijn dat je je kind maar eerder op moet gaan halen. Die zal zich eerder wezenloos schrikken van zo'n tekst. Als de juf dat niet al is.

Yvon Meijer

Yvon Meijer

23-11-2012 om 10:42

Zeur

Ik zou me totaal geen zorgen maken of wie dan ook denkt dat je een zeur bent! Kom op zeg, het gaat hier om je dochter en je kaart hier echt wel dingen aan die niet goed gaan in de klas: Dat je dochter (en de hele klas) te kort les krijgen, dat de juf niet kan spellen- hoe moet de het de kinderen dan leren-, dat lesstof niet behandeld is. dat jij je kind thuis dingen zit te leren die ze op school moet leren.
Nogmaals: zet alles zakelijk op een rijtje en bespreek het. En een gesprek met de directie over de juf zou dan wel doen met gewoon de juf er bij: kan directie meteen horen hoe alles zit.
Ik lees ook dat je veel schrijft: ik durf er niks over te zeggen, ik vind het moeilijk om tegen haar in te gaan. Heb je die gesprekken steeds alleen? Bij mij hielp het enorm toen ik bij een probleem wat maar niet opgelost werd de vader mee nam naar het gesprek. Het klinkt stom maar met z'n tweeën én met een man er bij werd het probleem wel serieus genomen. Dus: als het mogelijk is, ga het gesprek aan met de vader er bij. Zorg dat hij standvastig is want jij hebt daar moeite mee. En als vader niet kan, neem dan iemand anders mee die je kan helpen. Samen kan je het beter aan.
Als je bang blijft, ga je je kind niet helpen en wie weet hoe veel achterstand ze nog meer op loopt enz.

Yvon Meijer

Yvon Meijer

23-11-2012 om 10:44

sorry voor de fouten in mijn tekst, snel getypt en niet nagekeken!

Tijd is tijd

als de school om 15.15 uitgaat, is dat het moment waarop de kinderen de school verlaten. Niet eerder en liever ook niet later. Ik zou niet weten waarom je hierover geen opmerking zou kunnen maken tegen de juf.

Kan me ook niet voorstellen dat haar collega's het normaal vinden dat ze kinderen eerder laat vertrekken. Noch haar werkgever.

Yvon Meijer

Yvon Meijer

27-11-2012 om 10:10

Goed!

Dat klinkt goed! Goed dat je niet alleen gaat. Goed om alle punten op te schrijven. Laat je niet intimideren. Blijf er aan denken dat het hier gaat om goed onderwijs voor jullie kinderen. Laat je nog weten hoe het ging? Succes!

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.