Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Pien

Pien

31-01-2015 om 19:28

Kind wil een lager niveau gaan doen dan het schooladvies

Mijn kind zit in groep 8 en wil naar het Vmbo terwijl het een Havo/Vwo advies heeft, enkel en alleen omdat ze die school leuker vindt. Op de school is geen Havo afdeling.
Wat moet je hier nu mee?
Ze is een gevoelig kind waar ook veel zorgen om zijn dus vanuit dat oogpunt bekeken is het misschien een veilige keuze maar ik vind het ook jammer omdat ze meer aan kan en langer zal moeten doorleren om te komen waar ze wil.
Wat zouden jullie doen?


ompraten

Ik zou in elk geval de volgende argumenten in de strijd gooien
- als het allemaal erg makkelijk is ga je je waarschijnlijk lopen vervelen. En naar school moet je toch, ze laten je niet eerder vrij wegens goed gedrag.
- hoe hoger je opgeleid bent, hoe meer mogelijkheden je later hebt.
- als je halverwege je schoolopleiding erachter komt dat een hogere opleiding beter was geweest (want zie het vorige argument) kost het extra tijd en zit je dus langer op school (die noem je zelf ook al) - en dat wil niemand.
- als je die havo haalt heb je een startkwalificatie en maakt niemand je meer wat.
- hoe hoger je opleiding, hoe minder controle. Zowel op school, waar je op hoger niveau vaak meer vrijheid hebt, als na school, want hoe hoger gekwalificeerd het werk, hoe meer mogelijkheden je gemiddeld hebt om het naar eigen inzicht in te richten. Wie zo weinig mogelijk op de vingers gekeken wil worden moet zo hoog mogelijk gaan zitten

Ik besef trouwens dat al mijn argumenten eigenlijk te maken hebben met persoonlijke vrijheid om je leven in te richten. Nu doorbijten meisje, dan heb je later meer armslag, dat idee.

Wat ik zou doen als kind pertinent niet wil, weet ik niet. Ik zou de hogere opleiding willen proberen door te drukken, maar als ze dan de kont tegen de krib gooit ben je verder van huis - schoolresultaten slecht en sfeer in huis verpest - dus dan zal je misschien toch bakzeil moeten halen.

O ja, en ik sta ook niet boven ordinaire omkoping. Is er niet iets wat ze heel graag wil? Het mooist zou natuurlijk zijn als ze iets wil dat zich over een tijd laat uitsmeren (op paardrijden ofzo, of een abonnement op iets) zodat je de beloning niet alleen kan laten afhangen van het feitelijk beginnen op een bepaalde school als van de inzet.

Maar natuurlijk eerst dat ompraten, dat omkopen pas als allerlaatste redmiddel. Maar ook dat zou ik in geval van nood inzetten, daar ben ik eerlijk in. Nee, natuurlijk is VMBO niet het einde van de wereld, maar als je hoger kan is het mi echt zonde om het niet te doen.

Groeten,

Temet

Barvaux

Barvaux

31-01-2015 om 19:42

Waar wil ze komen dan? Als ze dat al weet lijkt het mij makkelijker uitleggen. Gaan er geen bekende kinderen naar die havo/vwo? Op zich is dat geen argument tegen, mijn oudste heeft het juist geweldig gehad doordat hij een nieuwe start kon maken alleen.

Moni

Moni

31-01-2015 om 19:45

Hier hebben de kinderen niet mogen kiezen

Ze hebben mogen meepraten maar de keus lag uiteindelijk bij de ouders. Een kind van 11-12 jaar kan niet overzien wat een keus betekent. Zoals naar het vmbo gaan als je havo/vwo advies hebt.
Binnen het juiste niveau is hun mening zeker belangrijk. Bij ons is een enkele school afgevallen door de slechte resultaten/reputatie of doordat de vwo-afdeling (was voor ons van belang) heel erg klein was.
Binnen de acceptabele scholen hebben kinderen wel zelf mogen kiezen.

Als je het zo aanpakt, hoef je kind niet om te praten maar wel je keuze uit te leggen.

Pien

Pien

31-01-2015 om 19:52

Onzeker

Kind is een onzeker meisje, sfeergevoelig.
Ze had eerst nog een Havo/Vwo die ze ook fijn vond maar volgens mij is ze ook bang dat ze het zonder vriendin op dezelfde school niet redt. Maar om dan een niveau lager te gaan doen..
Wij durven haar ook niet zo goed op een school te doen waar ze zelf niet naar toe wil want idd, kont in de krib, want zo is ze wel! En dan ben je nog verder huis.
De school waar ze naar toe wil daar zitten veel meiden die ze kent en leuk vindt, dat is natuurlijk fijn.
Maar ja..

Jaina

Jaina

31-01-2015 om 19:54

Nee

Van mij zou het gewoon niet mogen. Ik wil best onze argumenten voor een hoger schooltype uitleggen maar de beslissing is aan ons. Ze zijn nog maar 11-13 in die periode dus wij beslissen nog gewoon. Dat is onze verantwoordelijkheid. Dat geeft ook wel weer een soort rust.
Ik zou dus rustig uitleggen waarom wij dit willen en haar op de voordelen wijzen. Dat wil ik ook nog best een tweede en derde keer doen maar ik ga verder niet de discussie aan. Op die leeftijd beslissen wij nog gewoon over dit soort zaken.
Nu heb ik ook nooit uitgestraald dat ze hier zelf over mogen beslissen dus ze zouden zich er hier wel bij neerleggen. Ze zijn op die leeftijd nog niet zo gewend om zelf zulke grote beslissingen te mogen nemen.
Haar iets beloven wat ze heel graag wil vind ik ook niet zo heel gek als je toevallig iets kan bedenken. Niet als omkoperij maar meer op de middelbare school ben je weer wat ouder en dan mag je/krijg je... gewoon om er iets positiefs aan te verbinden.
In elk geval maak ik dit soort beslissingen zelf en hebben kinderen in groep 8 hier maar heel beperkt inspraak in.

Jaina

Jaina

31-01-2015 om 19:59

Pien

Als je toegeeft omdat je bang bent voor recalcitrant gedrag dan geef je dus toe uit angst. Alsof je het kind niet aan kan. Ze is nog een kind. Jouw kind. Jij bent de ouder en jij bent de baas. Als je dat uitstraalt heb je ook minder problemen. Toegeven omdat de sfeer in huis anders niet fijn is of omdat je bang bent dat ze zich misdraagt is gewoon toegeven aan chantage. Ze is een kind. Natuurlijk weet ze niet altijd nog wat goed voor haar. Natuurlijk kan ze de toekomst niet goed overzien. Dat hoeft ze ook niet. Ze is nog een kind. Jullie als ouders zijn verantwoordelijk en jullie beslissen. Het is ergens heel oneerlijk tegenover haar om haar hier zelf verantwoordelijk voor te laten zijn. Het is jullie verantwoordelijkheid, niet die van haar om de juiste beslissing te nemen.

Lynn

Lynn

31-01-2015 om 20:11

Ouders beslissen

Helemaal eens met de anderen, ook met de laatste posting van Jaina!

Ook hier beslissen wij gewoon.

Natuurlijk luister je serieus naar de mening/ideeën van je kind, maar VMBO ipv Havo/VWO zou hier echt niet gebeuren.

Kind heeft geen idee van het VO, vind het eng.
Dat is iets waar je over kan praten: er zijn meer kinderen die het eng vinden. Maar hoe snel ken je iedereen in de klas ,die je elke dag ziet? Voor je het weet is het daar ook heel gewoon. Kan is groot dat er in die klas meer kinderen zijn die ook "alleen" komen en niemand in de klas of zelfs op school kennen.

Ja, eng, maar dat overleeft ze echt! Geef haar vertrouwen dat ze het kan.

En als ze ook alleen naar groep 1 ging (zonder dat ze daar vriendjes had) kan je daar misschien ook aan refereren . Ook overleefd!

En bij ons is er een kennismakingsmiddag voor de zomer. Is dat op die school ook niet? Dat haalt veel van de spanning af! En in februari/maart van groep 8 waren er ook proeflesmiddagen met kinderen die in de school geinteresseerd waren. Ook dat was fijn om daar alvast wat kinderen te zien die waarschijnlijk naar die school gaan.

Barvaux

Barvaux

31-01-2015 om 20:29

inderdaad

Toch bijna elke school heeft tegenwoordig wel een ontmoeting voor de zomervakantie en ze is echt niet de enige die alleen in de klas komt en al zou dat zo zijn dan zegt nog niets.

Het met een bekende naar een klas gaan heeft alleen de eerste dag een voordeel, daarna kan het zelfs een nadeel zijn als je teveel hangt aan 1 iemand en de rest vormt groepjes. Als je dan een beetje uit elkaar groeit of juist teveel aan elkaar hangt mis je de boot in de klas.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

31-01-2015 om 21:19

Tegen de stroom in....

Zou ik wel het gesprek aan gaan, maar haar uiteindelijk de keuze laten.

Ik persoonlijk zou proberen om haar zover te krijgen om de havo-vwo school een jaartje te proberen. Dan weet ze ook waar ze niet voor kiest. Maar als ze dat niet wil zou ze wat mij betreft naar de school van haar keuze mogen gaan. Mits ik ook vertrouwen heb in die school, natuurlijk

Met je kind met tegenzin naar een school laten gaan bereik je uiteindelijk ook niks. Zoals Temet al zegt: Vmbo is echt niet het einde van de wereld.

informeren

Ik zou het niet te snel te hoog laten oplopen. Het is nog niet zo ver. Eerst nog maar eens een paar scholen bezoeken op een informatiedag. Soms gaan ze ook nog met school naar verschillende scholen voor voortgezet onderwijs.
En bespreek met haar dat het wel prettig is met bekende vriendinnetjes maar dat iedereen nieuw is in de brugklas en graag opnieuw vrienden wil maken. Het is spannend maar het went en dan wil je geen saaie school maar een school met onderwijs dat bij je past en waar je later naar een goede opleiding kunt gaan die bij je past.
Kunnen ze misschien nog niet overzien maar het kan geen kwaad om het uit te leggen. Soms vallen er op een gegeven moment wel kwartjes.
En nee, ik zou het niet forceren. Uiteindelijk moeten ze zelf wel gemotiveerd zijn voor school en dat kun je ook verpesten.
Mijn ouders hebben voor mij een keus gemaakt zonder dat ik dat wist en zonder dat ik daar inspraak in had.
Dat was geen succes. Ik heb heel lang getwijfeld hoe het kwam dat ik op de Havo terecht kwam na de brugklas terwijl ik VWO cijfers had.
Halve depressie heeft dat opgeleverd in de bovenbouw.
Dat is later wel goed uitgepraat, maar ik zou dat zelf dus niet doen.

Evanlyn

Evanlyn

31-01-2015 om 21:42

vriendinnen van de vorige school

Mijn ervaring met al mijn kinderen is geweest dat het met de vrienden/innen van de oude school heel snel verwatert en dat iedereen nieuwe vriendinnen zoekt en vindt.

andersom

Als je kind een vmbo advies zou hebben en zou zeggen: ik wil naar een havo/vwo klas want die school is leuker. Dan zeg je als ouder: dat gaat niet, want dat niveau past niet bij je.
Ik zou niet weten waarom je dat andersom niet zou kunnen zeggen.

Dus ik zou zeggen dat die optie er gewoonweg niet is. En haar vervolgens wel zelf laten kiezen uit scholen met havo/vwo klassen. Mocht het volgend jaar alsnog niet bevallen dan is er natuurlijk de kans dat ze afstroomt. Maar dan heeft ze in ieder geval zelf kunnen ervaren en oordeelt ze niet puur op gevoel. Kans dat ze wel gewoon op haar plek zit lijkt me veel groter trouwens, dus die gok zou ik zeker wagen.

Kiezen op gevoel.

Kiezen op gevoel kan heel goed uitpakken. Erover praten thuis, op school en de open dagen bezoeken van de mavo en de h/v die haar eerst wel leuk leek en ze zou van mij de uiteindelijke beslissing zelf mogen nemen.
Misschien duurt het langer voor ze haar doel bereikt, daar zou ik over praten. En ook dat het niet zeker is dat ze bij bepaalde kinderen in de klas komt. Haar helpen bij de, voor haar, juiste beslissing en als dat toch de mavo zou worden zou ik dat prima vinden.

Kiezen op gevoel

Heb ik ook gedaan als 11 jarige, niet om wie er heen ging, maar om het gebouw en de sfeer.

Laten kiezen op wie er heen gaat, zou ik niet goed vinden, ongeacht het niveau. Omdat de anderen je nog kennen van vroeger en omdat er nieuwe kinderen bijkomen, ontstaat er een hele nieuwe dynamiek. Mogelijk wordt kind dan ineens gepest omdat ze nog iets over haar weten van de basisschool.

Ook dat heb ik meegemaakt: periodes van ruzie/pesten juist met degenen die ik nog kende van de basisschool!

En trouwens, ze weet helemaal niet bij wie ze in de klas komt, misschien wel helemaal niet bij de bekenden.

Het is net zoiets als: als zij in de sloot springt, spring jij dan ook? Eigen keuzes moeten uit het kind komen, niet afhankelijk zijn van anderen.

Mijn advies: bezoek nog meer scholen die jullie ook leuk vinden, ook de scholen wat verder weg (drie kwartier fietsen bijv) dit kan ook buiten de open dagen om, gewoon afspraak maken.

Mijntje

Mijntje

01-02-2015 om 08:04

geen flauw idee

Ik riep toen ik 12 was dat ik naar de havo wilde, gewoon omdat mijn broer daarop zat. 'Nee,' zei mijn vader: 'zeg maar gymnasium.' Ik wilde alleen niet naar de mavo omdat daar stomme kinderen naar toe gingen en op de huishoudschool leek mij dat strijken erg stom. Ik had geen flauw idee wat ik riep, wat het verschil was, wat ik later zou willen doen, wat daarvoor nodig was. Ik ging uiteindelijk naar de brugklas havo/vwo/gymnasium en daarna naar het vwo omdat ik een 6 had voor katechese, gym en handvaardigheid.
Naar een nieuwe school met nieuwe kinderen is altijd spannend, maar ze zal binnen no-time nieuwe vriendinnen maken. Als jij hier alle vertrouwen in hebt en dit uitstraalt naar haar helpt dit. Ik zou haar vertrouwen in praten en samen een school zoeken (met havo/vwo) die haar leuk lijkt.

four

four

01-02-2015 om 09:18

Heeft ze die keus wel?

Scholen worden onder meer beoordeeld op het aantal afstromers. Hiervoor kijkt de onderwijsinspectie naar waar een leerling na een aantal jaren zit op het VO t.o.v. het schooladvies. Door meteen al lager te plaatsen is het bijna zeker dat er dus afgestroomd zal zijn.

Ik kan me voorstellen dat je dus inschrijft bij de gewilde locatie, maar dat school dochter alsnog plaats in een VWO/havo brugklas op een andere locatie.

Barvaux

Barvaux

01-02-2015 om 09:42

Four

Volgens mij kijken ze dan of het kind is afgestroomd NA plaatsing, niet ervoor al.

Lager plaatsen

"Als je kind een vmbo advies zou hebben en zou zeggen: ik wil naar een havo/vwo klas want die school is leuker. Dan zeg je als ouder: dat gaat niet, want dat niveau past niet bij je.
Ik zou niet weten waarom je dat andersom niet zou kunnen zeggen."

Rare vergelijking Jippox, want in dat geval kan je wel van alles willen, maar gaat de school jouw kind met vmbo-advies niet in een havo/vwo-klas plaatsen omdat het kind dat leuker lijkt.

Het is ook maar de vraag of een vmbo-school een kind met havo/vwo-advies aanneemt als de enige reden 'dat lijkt me leuker' is.

Barvaux, bij de beoordeling van een basisschool kijkt de inspectie o.a. naar hoeveel kinderen er na twee jaar nog op het niveau zit dat overeenstemt met het advies, dus dat is nog voor de uiteindelijke plaatsing. Voor het voortgezet onderwijs kijkt de inspectie naar het aantal afstromers t.o.v. de plaatsing. De basisschool van het kind van topicstarter zal daarom vast niet blij zijn met de wens van het kind.

skik

Oh, Jippox

Ik heb je stukje verkeerd gelezen. Ik vind het juist heel logisch wat je zegt.

skik

Is ze verliefd?

Klinkt als overstapangst. Gaan vriendjes en vriendinnetjes ook naar vmbo? Is ze verliefd op iemand die naar het vmbo gaat?

Overigens: basisscholen worden afgerekend op de uitstroom die ze genereren. Dat is de eindscores, de plaatsing en daar waar de lln uiteindelijk hun diploma halen. Het is niet in het belang van de basisschool om de leerling te laag te plaatsen.

Hoe gaat de plaatsingsprocedure in jullie regio?
In Amsterdam heet een basisschooladvies een besluit, meldt de basisschool de leerling aan en zorgt de plaatsingsloterij voor bijpassende plaatsing. Daarmee kan een leerling met een havo/vwo advies wel in een vmbo/havo klas belanden, maar niet op een vmbo.
Zelf kiezen is er niet bij.

Geen garanties

je schrijft dat ze de school qua sfeer leuker vindt. Waar zit het hem dat dat in, die sfeer? Of gaat het toch vooral om waar vriendinnen heen gaan?
Beseft ze dat er geen enkele garantie is dat vriendinnetjes nu vriendinnetjes zullen blijven?
En - afhakelijk van de school - ook geen garantie dat ze bij vriendinnetjes in de klas zal komen?
Hoe is het beleid van die school qua plaatsing in de brugklas? Er zijn scholen die opzettelijk de leerlingen van dezelfde school verdelen over de verschillende brugklassen om zo juist klassen met veel onbekenden te krijgen zodat iedereen open is naar elkaar en erop gericht om nieuwe mensen te leren kennen.

Maar verder, ik zou de keuze inderdaad niet aan een kind overlaten. Als ze op school is, en in die klas zit en de kinderen leert kennen heb je dikke kans dat het ontzettend meevalt. En valt het dusdanig tegen dat ze er echt vanaf wil dan kan ze altijd nog afstromen.

Maar kinderen groeien ontzettend die eerste periode van de brugklas, en de kans dat ze het gewoon overleeft en zelfs weer nieuwe, leuke vriendinnen opdoet is echt veel groter dan de kans dat ze doodongelukkig wordt.

four

four

01-02-2015 om 12:33

inspectie gebruikt het advies

en niet de plaatsing voor de beoordeling van de resultaten. Dat is ook logisch. Dan hoeft een school alleen maar laag te plaatsen, en kan dan vervolgens schermen met een prachtige opstroom. Lager plaatsen dan het advies is dus niet in het belang van de VO-school. Dat kun je ook nalezen op de site van de onderwijsinspectie:

http://www.onderwijsinspectie.nl/actueel/nieuwsbrieven/details/veel-gestelde-vragen-over-de-overgang-van-basisonderwijs-naar-voortgezet-onderwijs.html

Hoe gebruikt de inspectie het schooladvies in de bepaling van de onderwijsresultaten?

Resultaten primair onderwijs

Voor de berekening van de onderwijsresultaten in het primair onderwijs zullen wij vooralsnog geen gebruik maken van de gegevens over de advisering.
Resultaten voortgezet onderwijs

In het toekomstige onderwijsresultatenmodel maken wij gebruik van het schooladvies dat in Bron staat.

Barvaux

Barvaux

01-02-2015 om 13:24

gerry

'Er zijn scholen die opzettelijk de leerlingen van dezelfde school verdelen over de verschillende brugklassen om zo juist klassen met veel onbekenden te krijgen zodat iedereen open is naar elkaar en erop gericht om nieuwe mensen te leren kennen. '

Ken jij echt scholen die dat als vaste regel hebben? Zo prijs je je we uit de markt als er concurrerende scholen in de buurt zijn want de meeste ouders en kinderen kunnen dat niet waarderen. Er is namelijk een andere manier: als je dat niet wil vraag je om plaatsing in een andere brugklas of kun je op het inschrijfformulier zetten bij wie je wel en niet in de klas wil.

Mijn jongste is naar een andere school gegaan dan eerst de bedoeling was maar toen ik hoorde dat er veel kinderen uit zijn klas naar die eerste school zouden gaan heb ik meteen al gezegd dat ik niet wilde dat hij bij X, Y en Z kwam. Dat er werkelijk scholen zijn die dat ook niet doen vind ik wel een beetje ver gaan en dan moet je ook wel genoeg brugklassen hebben om dat te doen.

Dat vrienden helemaal geen vrienden blijven in de brugklas komt vaak genoeg voor maar om dan bij voorbaat het gewoon te verbieden gaat wat ver vind ik, dat het soms niet kan is wat anders. Het is wellicht geen goed plan om 10 kinderen van 1 groep 8 bij elkaar te zetten, die groep kun je beter verdelen over twee brugklassen maar 4-6 kinderen uit 1 groep moet kunnen, zeker als het ook nog eens jongens en meisjes zijn.

Barvaus

Ja, ik ken tenminste een school die dat zo doet. Grote scholengemeenschap met regiofunctie en veel brugklassen. Ik geloof inderdaad maximaal 4 kinderen van een school per klas.
Ik vind het een prima systeem en ik zie niet in waarom scholen zichzelf uit de markt prijzen. Zeker voor kinderen die zich niet zo prettig voelden in de groep is de brugklas juist een kans om opnieuw te beginnen en dan is het echt niet fijn als je bij 5 oud-klasgenoten komt.

Barvaux

Barvaux

01-02-2015 om 17:03

gerry

Uit jouw verhaal haalde ik niet dat er wel vier kinderen uit een groep acht in een brugklas.mochten...

Barvaux

Barvaux

01-02-2015 om 17:05

verder

Verder kun je altijd zelf vragen om een andere klas. Dat zei ik toch al? Ik dacht dat ze uitgingen van bij geen enkele oud klasgenoot...

mijk

mijk

01-02-2015 om 17:07

Die keuze was hier ook niet

Wij hebben een aantal scholen gekozen waar hij tussen mocht kiezen en een aantal scholen uitgesloten. Mijn kind vond dat heel logisch maar naar aanleiding van gedoe bij een buurmeisje waar echt ruzie ontstond heb ik dat al terloops in begin groep 7 gemeld..

Mijk

creabea

creabea

02-02-2015 om 09:49

ook verbaasd

dat je twijfelt of je zult meegaan in de onverstandige keuze van je kind. Natuurlijk niet, zou ik haast zeggen. Ik sluit me helemaal aan bij de rest, ze is nog een kind dat dit soort dingen nog niet kan overzien en inderdaad, waarschijnlijk krijgt ze later toch andere vrienden.

En verder: ik heb vroeger ook zelf mogen kiezen en ik koos voor een categoriaal gymnasium. Dat vonden mijn ouders helemaal prima, maar die sloegen adviezen van school en een kennis in de wind, dat dat niks voor mij zou zijn. Niet dat ik het niveau niet aan zou kunnen, maar het was nogál een elitaire school. En inderdaad, ik heb daar best een eenzame tijd gehad.... ik paste als arbeiderskindje echt niet tussen de hockey- en zeiltypes. Dus dat kan ook nog.

kola

kola

02-02-2015 om 12:08

zelf kiezen

Ik vind het juist vanzelfsprekend dat mijn kind zelf een school kiest. (Nu ook bezig met kiezen) Haar school, haar toekomst. Ik zie mijn rol als ouder als ondersteunend.
Daarbij heb ik wel altijd uitgestraald dat niveau niet te kiezen valt. Niet door haar en niet door mij. Je gaat gewoon naar het niveau waar je het best past. Punt. Geen discussie punt hier dus. Dochter vroeg me laatst wel of ze eigenlijk wel voor havo zou mogen kiezen met haar vwo advies, mocht ze havo willen doen. Ik heb eerlijk geantwoord dat ik dat niet wist eigenlijk, maar dat ik vermoed dat vo school dat niet goedkeurt. Nu wil ze niet naar havo, het was gewoon nieuwsgierigheid van haar. Ze wil naar gymnasium en mocht ze daar geaccepteerd worden vind ik het helemaal prima. Atheneum vind ik ook oke.
Maar in gesprekken gedurende de jaren met dochter heb ik altijd aangegeven dat bs de juiste plek voor haar zoekt, heb haar nooit het idee gegeven dat je niveau zelf kunt kiezen. Ben dus ook alleen maar naar open dagen geweest van vo scholen, vorig jaar en dit jaar, waar haar niveau gegeven wordt. Maar goed, vmbo is hier apart. Die scholen hebben we niet bezocht.
Ook altijd aangegeven dat elk niveau prima is, maar dat het passend moet zijn. Dus welk niveau het best past is geheel afhankelijk van kind.

kola

kola

02-02-2015 om 12:22

overigens

heb ik ook een kind waar zorgen over zijn. (niet betreffend kind dat nu vo keuze moet maken.)
Wil graag even iets rechtzetten. Wij gaan ver mee in wat zorgenkind wil en aangeeft. Maar echt nooit omdat ik bang ben voor een mindere sfeer in huis, of voor recalcitrant gedrag. (Ha, vertoonde mijn kind maar eens gewoon recalcitrant gedrag)
Nee, 'verder van huis' betekent doorgaans iets totaal anders. Wat het precies betekent voor ts kan ik natuurlijk niet weten, maar weet bijna zeker dat ze niet bang is voor een driftbui van dochter. En dat het niets, maar dan ook niets met chantage te maken heeft. (vaak juist eerder het tegenovergestelde.)

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.