Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
betty

betty

26-09-2014 om 11:01

Kind niet de eindcito laten maken.

Door een andere topic hier ben ik op het idee gekomen om mijn dochter in groep 8 niet mee te laten doen aan de eindcito in april 2015. Mijn dochter heeft al een voorlopig VWO advies. Ze doet het, nu in groep 8, ook uitstekend. Ze krijgt in januari een definitief advies. De leraar heeft uitgelegd dat die eindcito alleen mee telt als deze hoger uitkomt dan het advies. Het advies bij mijn dochter zal zeer waarschijnlijk VWO zijn (LVS met aleen A scores). Dus die eindcito heeft helemaal geen nut.

Mijn vraag is nu wat kan ik doen om haar niet mee te laten doen aan de eindcito? Ik ben van plan om haar ziek te melden aangezien ik toch geen vrijstelling krijg van de directie vd school. Echter is er een herkansingsmogelijkheid. Opnieuw ziek melden is denk ik te opvallend. Heeft iemand een idee hoe we hier onderuit kunnen komen?


Feja

Feja

26-09-2014 om 11:09

geen drama

Voor jouw dochter heeft het dan geen nut, maar het is wel sneu voor de andere kinderen in de klas, die gewoon wel meedoen en proberen er wat beters van te bakken.
Ik zou er geen drama van maken en je dochter gewoon mee laten doen. Ze heeft toch niets te verliezen?

Lynn

Lynn

26-09-2014 om 11:25

Feja / Betty

Hoe kan je nou zeggen dat ze niets te verliezen heeft door mee te doen? Ze zou hem - opeens - slechter kunnen maken. En soms vragen VO scholen toch die eindcitoscore op. En zouden daar consequenties aan kunnen verbieden. Dus dan heeft ze mogelijk wel wat te verliezen. Als ze altijd A scoort met alles, lijkt me de kans dat ze op de eindcito lager scoort of (als dat toevallig het geval is) de VO-school dat negatief mee laat tellen wel klein.

Ik vind het argument dat het sneu is voor de andere kinderen die hem wel moeten maken niet zo sterk. Zeker niet als dochter ziekgemeld wordt (er is trouwens nog een inhaalmogelijkheid heb ik begrepen).

De school zal haar inderdaad zeer waarschijnlijk gewoon mee willen laten doen, want ze krikt het gemiddelde op. Dat is het belang van school.

Betty, waarom zou je je dochter de eindcito niet willen laten doen?

waarom?

Waarom zou je je dochter niet gewoon mee laten doen?

Angst

Is een slechte raadgever. Bang zijn dat ze hem ineens slecht maakt is geen sterk argument.

Alle kinderen hebben in april al een voorlopig advies gekregen en hebben zich waarschijnlijk ook al opgegeven voor een middelbare school. Ik ben benieuwd of die middelbare scholen de cito-uitslagen van april gaan afwachten, want dan hebben ze nog maar heel kort de tijd om klassen in te delen, personeelsformatie op orde te krijgen etc.

Voor wie/wat is die cito dan wel bedoeld als het niet voor jouw kind is? Wat is er zo bijzonder aan jouw kind?

Ooit dacht ik dat de cito een toets was voor de scholen zelf: scoren de scholen wel op een landelijk gemiddelde. Dit om te voorkomen dat scholen hele toetsen laten maken die hele goede cijfers opleveren, terwijl het feitelijke niveau niet zo goed is. Langzamerhand is dat zeer sterk geëvalueerd naar een individuele eindexamentoets voor de basisschool en de middelbare scholen hebben daar allerlei eigen regeltjes omheen bedacht.

Tsjor

betty

betty

26-09-2014 om 13:45

meerdere redenen

Er zijn meerdere redenen waarom ik haar niet mee laat doen maar de belangrijkste is dat ik het pertinent niet eens ben met die ranglijsten van scholen. Een school in een arme wijk zal slechter scoren dan een school in een rijke buurt. Dat terwijl het personeel in de arme buurt net zo hard werkt of zelfs harder.

Een andere reden is dat de school nooit heeft willen meewerken aan een plus-programma voor HB-kinderen. We hebben hard gestreden en verloren en het in groep 7 opgegeven. Nu ze in groep 8 zit, heeft juf 1 keer handenwrijvend gezegd: "ga nou wel 0 fouten halen want dan komt de school in het nieuws" Nou nee dus! Al die jaren wilden ze geen enkele moeite doen voor haar doen.

Afijn, ik ga haar ziek melden op de eerste dag van de eindtoets. Maar wat te doen met die herkansing-dag? Iemand een idee?

Ach

Gewoon terugpesten dus. Nee, ik heb geen idee voor de herkansingsdag.

Tsjor

hmm

En wat is dan de boodschap aan je kind, wanneer jullie als ouder vinden dat ze niet mee hoeft te doen (en haar daarvoor ziek melden terwijl ze dat niet is) terwijl al haar klasgenoten (en alle andere groep 8-ers uit heel Nederland) verder gewoon meedoen?
Wat vindt ze daar zelf van?

Gewone lesdag

De eindtoetsdagen zijn gewone lesdagen. Je mag ze niet missen.
Voor de school en voor de inspectie zijn ze extra van belang. De resultaten worden inderdaad gebruikt voor de scholenranglijst. Alle kinderen moeten meedoen. Scholen mogen niet langer zwakkere leerlingen uitsluiten.
Ik verwacht juist daarom dat het toezicht op deelname aan de toets, extra streng zal zijn.
Zieke leerlingen kunnen/moeten de toets inhalen.
Ik denk dat er geen manier is om je kind van de toets weg te houden.

Lynn, in de wet is vastgelegd dat een lagere toets niet tot een lager advies mag leiden (bij een hogere uitslag moet het advies wel heroverwogen worden). De uitslag moet wel in alle gevallen aan de vo school verstrekt worden.

Betty,

Principe-kwesties verlies je!. Maak het voor je dochter niet moeilijk; na de Cito moet ze wel nog 4 maanden naar school. Ze hoeft geen 550 te halen, 543 is ook een mooie score.

Over het algemeen vinden kinderen het niet leuk te leven met een leugen ( ziek gemelde worden en het niet zijn ).

betty

betty

26-09-2014 om 14:37

De belangrijkste reden

De belangrijkste reden is toch echt dat ik mijn kind niet wil "uitlenen" voor het maken van ranglijsten. Die ranglijsten worden dan in grote landelijke kranten gepubliceerd alsof het groot nieuws is. Dit, terwijl die lijsten niks zeggen. Een school kan op de zoveelste plek staan maar wel keihard werken omdat ze nou eenmaal veel kinderen binnen krijgen met een taalachterstand.

Die eindtoets voegt in zijn geheel niks toe aan het schooldossier van mijn dochter of aan haar welbevinden. Totaal overbodig dus.

Hiernaast had ik al twijfels over die eindtoets, maar toen ik die opmerking over mijn dochter hoorde, was dat voor mij de druppel. Een kind die 0 fouten heeft op de eindcito staat in de kranten als "het slimste kind van Nederland". Nee, dat kind kan gewoon makkelijk leren! Een kind op VMBO-Basis knokt vaak veel harder om mee te komen in de lesstof.

Niet over de rug van je kind

Principekwesties zijn leuk, maar niet over de rug van je kind.

"Die eindtoets voegt in zijn geheel niks toe aan het schooldossier van mijn dochter of aan haar welbevinden. Totaal overbodig dus."

Dat is niet waar. Het is de bedoeling dat die uitslag de 0 meting is voor het vo en dat aan de hand van die tussenstand gemeten kan worden of je kind voldoende bijleert in het vo. Nu zijn er leerlingen die dat verder niet nodig hebben (ze scoren eind bo al in de hoogste regio), maar die hebben er dan aan dat ze in het vo niet meer lastig gevallen hoeven worden.

Feja

Feja

26-09-2014 om 15:10

pronken

Je bent boos op de school omdat ze haar niet voldoende werk op niveau aanboden en je hen verdenkt nu met haar te willen pronken. Maar waarom heb je haar er dan niet al veel eerder vanaf gehaald? Wat heeft het nog voor zin om nu nog boos te zijn?

wizzer

wizzer

26-09-2014 om 15:46

die ranglijsten

Houden er gewoon rekening mee met de leerlingpopulatie van de school. Het is dus helemaal niet waar dat scholen in rijke buurten hoger staan dan scholen in arme buurten. Een onzinnige reden om je dochter te laten spijbelen.

Overigens worden prestaties in het VO ook gebruikt om lijsten van scholen te maken... je kunt haar moeilijk nog zes jaar thuishouden.

Als school al jaren niets doet voor je dochter dan vraag ik me af waarom ze nooit gewisseld is van school. Jij hebt zelf gekozen om haar daar te laten.

Ely

Ely

26-09-2014 om 15:52

Ik vind

Dat je je principekwesties nu boven het belang van je kind stelt. Voor je kind is het alleen maar vervelend als je haar zo dwingt met een leugen te leven. Ik vind het oprecht sneu voor haar dat jij per sé de barricades op moet op deze manier. En geen goed voorbeeld. Deze principekwesties had je veel eerder kunnen tackelen met schoolkeuze, zelf in ouder of medezeggenschapsraad gaan of zelf de politiek in. Dan doe je tenminste iets constructiefs. Dit is alleen maar symboolpolitiek en je kind heeft er alleen maar nadelen van. Je plaatst haar bewust in een vervelende positie zodat jij je gram kunt halen op een instituut en een systeem terwijl je weet dat het geen fluit gaat uitmaken.

Barvaux

Barvaux

26-09-2014 om 15:59

nou ja zeg

Er zijn elk jaar maar 1-3 kinderen die de toets foutloos doen, in 2013 geloof ik zelfs niemand. Denk je nu echt dat jouw kind dat wordt? Verder haalt 3-5% van de kinderen een 550 dus dat is nou ook weer niet zo bijzonder. Wat maakt jouw school er een toestand van, je haalt echt niet zomaar 0 fouten. Je kind weghouden van iets wat in groep 8 net zo belangrijk is als de musical en het kamp vind ik zielig voor je kind.

Verder het werkt niet zo dat alleen de citoscores in de krant komen als enige hoor en wie kijkt daar nu naar als je kind 2 of 3 is? De meeste mensen begrijpen echt wel hoe het werkt. Denk aan je kind, niet aan de school, het is ook gewoon leuk en spannend om het na al die jaren te doen. Thuiszitten op die dagen omdat je moeder een punt wil maken is pas zielig.

betty

betty

26-09-2014 om 16:29

het nut?

Voor zover ik het zie, zijn er geen voordelen voor mijn dochter. Het maken van toetsen doet ze aan de lopende band. Het is voor haar gewoon het maken van weer "een toets". Niks bijzonders.
Dat het VO een nul meting wil begrijp ik, maar die kunnen ze ook halen uit de DLE gegevens van de groep 8 cito toetsen. Die maakt ze wel gewoon in januari. Hiernaast krijgt ze ook een drempelonderzoek. Die maakt ze ook.
De prognose op basis van de entreetoets is 550. Dat ze nul fouten zou kunnen hebben, heb ik nooit gezegd of gedacht. De juf denkt het blijkbaar wel.

Jullie reacties hebben me wel aan het denken gezet, waarvoor mijn dank.

mari39

mari39

26-09-2014 om 17:14

nou

Dat het gewoon een toets is, dat ismisschien wel zo, maar hier op school is het voor de kinderen van groep 8 wel iets speciaals akthans de middagen en de laatste toetsdag. In de ochtend toets, in de middag samen ontspannen met een filmpje oid. De laatste dag is er een uitgebreide lunch en wordt er smiddags een leuke activiteit gedaan. Het kweekt binnen groep 8 toch iets van een saamhorigheidsgevoel en het begin van afscheid nemen van elkaar. Zou ik mijn kind niet willen onthouden.

Niet zo moeilijk doen

Gewoon laten maken en al zeker niet ziek melden. Als het echt een principekwestie is, dan moet je daar ook voor staan!

betty

betty

26-09-2014 om 19:17

piano

Je hebt helemaal gelijk met die laatste zin. Ik kan eventueel ook de directie eerst een brief schrijven met het verzoek om mijn dochter uit te sluiten van de eindtoets. Mochten ze dit niet honoreren dan een brief schrijven naar de leerplichtambtenaar om vrijstelling te krijgen voor die dagen.
Als een leerling eindexamen doet op het VO, dan krijgt een leerling een diploma als deze geslaagd is. Op het BO doe je mee met een eindtoets met als doel de overheid tevreden te houden? Er zullen ongetwijfeld kinderen zijn die gespannen zijn en slecht slapen die 3 dagen. En waarvoor?

Gespannen

Maar wie heeft ze gespannen gemaakt dan? Dat is dan de vraag. Ik ben het overigens verder niet helemaal oneens met jou.
Wat wil je dochter zelf eigenlijk?

Betty,

In je post #6 geef je aan dat die school bezig is met zichzelf, doordat je aangeeft dat ze voor HB-kinderen niets extra's doen maar ze wel willen dat ze 0 fouten scoort. Daaruit bespeur ik een eigenbelang. Hier was ook een school waar eigen belang ver boven het belang van een leerling gold. Ik heb mij werkelijk verbaasd over hoe lelijk het ware gezicht was van enkele mensen binnen die BS, vanaf het moment dat ze op hun teentjes waren getrapt. Daarom de waarschuwing en welgemeend advies, gun je dochter een fijn afsluiting van haar tijd op de bs.

Als ze eenmaal op het VWO zit en lekker gaat, zul je je achter de oren krabben hoe je het in je hoofd haalde deze principe, ook al is een Cito in april pure onzin in jullie geval, zo hoog te spelen daarmee het welzijn en het plezier in haar laatste maanden op de proef te stellen. Alsjeblieft, doe dit haar niet aan.

Ik kan je redeneringen niet volgen

Ze verspringen ook nogal. Ik haal er een stukje uit:

'Die eindtoets voegt in zijn geheel niks toe aan het schooldossier van mijn dochter of aan haar welbevinden. Totaal overbodig dus.'

Zoals Mirjam al uitlegde is het een manier om te bezien hoe alle scholen in heel Nederland het doen. Ouders die nog een school moeten uitzoeken kijken daarnaar en wegen het af\; hoe belangrijk vind ik het resultaat van die school versus de afstand, vriendjes, kleur van de school etc. Het is een van de peilers waar juist ouders (en de journalisten van Trouw) voor gepleit hebben: maak de prestaties van scholen nu openbaar, want dan kunnen wij tenminste kiezen. Nee, dat is niet direct het particuliere belang van je dochter, maar mogelijk kun je iets verder kijken en zien dat ze in een groter verband leeft.

' Hiernaast had ik al twijfels over die eindtoets,...' Ja, daar lijk je een principiele kwestie van te maken, maar dat lardeer je steeds met het particuliere belang van jouw dochter. Als het een principiele kwestie is moet je niet bij de directeur van de school zijn, maar bij de minister.

' ... maar toen ik die opmerking over mijn dochter hoorde, was dat voor mij de druppel.'
Je maakt er een heel punt van. Mij klinkt het als een poging van juf om je kind te stimuleren haar best te doen.

'Een kind die 0 fouten heeft op de eindcito staat in de kranten is "het slimste kind van Nederland". Nee, dat kind kan gewoon makkelijk leren!' Ja. Misgun je dat kind dan die speciale aandacht voor die bijzondere prestatie? Of zeg je bij de gouden medaille van Sven Kramer ook: nee, die jongen kan gewoon goed schaatsen. He, je hoeft je nog niet druk te maken over eventuele publiciteit rondom je dochter. Mocht het zover komen, meld je dan even, dan heb ik nog wel wat tips voor je, uit ervaring wijzer geworden.

'Een kind op VMBO-Basis knokt vaak veel harder om mee te komen in de lesstof.' Ach, ja, je bent niet de enige die dat opgevallen is. Maar blijkbaar vind je dat die kinderen, die het hele jaar al zo hard werken, dat die wel die cito-toets moeten maken. Waarom eigenlijk? Ze hebben een dagje wellness verdiend! Kunnen de andere kinderen die toetsen maken, zijn ze toch al gewend.

Blijkbaar heb je een heftige basisschooltijd achter de rug, met een lang gevecht over plusklassen. Je dochter doet het toch goed, ook zonder die plusklas. Maar nu lijk je nog even te willen zieken, ik kan het niet anders zien. Ontspan, je dochter heeft haar VWO-advies binnen, ze heeft nog een paar maanden te gaan, laat de strijd, relax en zorg dat je dochter een leuke tijd heeft, ook met de spanning rond de cito, die je zelf heel ontspannen kunt benaderen. Deze tijd komt nooit meer terug. Laat haar ervan genieten en probeer dat zelf ook. Begraaf de strijdbijl, het is dadelijk allemaal voorbij.

Als je jezelf heel erg ziek wil maken, dan haal je in je hoofd dat je dochter dadelijk niet degene is met 0 fouten, of dat ze minder dan 550 scoort, omdat de school nooit plusklassen heeft gehad. Dan is de hele schooltijd van je dochter verpest. Kies een andere insteek, keer om en dwaal niet meer.

Tsjor

Annet

Annet

26-09-2014 om 22:46

Bijna helemaal eens met Tsjor

Behalve dan dit zinnetje: "Je dochter doet het toch goed, ook zonder die plusklas"

De scores van een kind betekenen niet automatisch dat het goed gaat met een kind. Als kinderen jaren achter elkaar geen enkele inspanning hoeven te leveren om te presteren op school, gaat het niet automatisch goed met ze als de score hoog is.
Elke dag enorme verveling en geen enkele inspanning van je hersenen, is heel zwaar.
Ja, het is heel knap als een kind dan toch nog goed presteert op school. Er zijn er genoeg die afhaken en helemaal niet meer op hun niveau presteren.
Maar dat gaat wel in tegen het idee dat alle kinderen de kans moeten krijgen om iets te leren op school op hun eigen niveau. Voor slimme kinderen is een plusklas of een mooi extra werkpakket op school heel belangrijk. Daar leren ze te leren. Daar leren ze van om fouten te maken. Daar leren ze zich in te moeten spannen om iets onder de knie te krijgen. Daar kunnen ze zich net zoals de andere leerlingen voorbereiden op het VO.

Tjiep

Tjiep

27-09-2014 om 11:23

Plusklas

Hier op school was ook een plusklas. Maar niet voor mijn dochter. Ik had me destijds (stom!) neergelegd bij het besluit van school dat mijn dochter daar niet slim genoeg voor was. Ik zag een slim kind wat zich verveelde in de klas. Kwam met volgetekende schriften thuis. Want was allang klaar met haar weektaak. Wel mooie tekeningen trouwens .
Haar scores waren altijd het hoogst. Maar dat was niet omdat ze zo slim was? Cito was 550. Pas toen zei die leerkracht dat hij haar toch wel wat over het hoofd had gezien! Ja hallo nu is ze bijn klaar zei ik nog.

Nu doet dochter het super goed in 2 gymnasium. Ze was de beste van de brugklas. En heeft met de kangoeroetoets de beste 200 gehaald en mag door naar de junior wiskunde olympiade!
Ja nu is de school ineens wel trots, en wilden ze er aandacht op de site en in deschool krant aan besteden? Ex- leerling haalt finale.
Mooi niet! Ik was allang blij dat ik er toevallig op tijd over hoorde en heb gezegd dat het meer ondanks school was dan dankzij!
Dochter wil oook niet op de site. Dat scheelt.

Tja dus die wrok kan ik me wel invoelen. Alleen heeft het totaal geen zin om je kind daar de dupe van te laten worden door haar niet mee te laten doen.
Zelf heb ik erg veel spijt dat ik niet meer heb aangedrongen op die plusklas, of een andere school. Maar ik heb nog een kind en daar liep het op een ander vlak niet goed mee en dus ging mijn aandacht daarheen. Zo zonde. En dat spijt me nog steeds.

Achteraf had je je dochter beter van school kunnen laten veranderen. Waarom heb je dat niet gedaan? Door die keuze zit je nu hier mee, maar je verandert het niet meer.
Ik zou toch die cito doen. En mocht je dat niet willen, gewoon eerlijk op school zijn en uitleggen waarom. Ziek melden is laf.
Mocht ze die cito erg goed gaan doen (dat zit er wel in) dan mag je kind daar gewoon trots op zijn! Ondanks de school zoiets heel goed doen!

Annet

Het verhaal van Tjiep haalt jouw verhaal toch weer onderuit: kind doet het ook goed op het gymnasium. Misschien is er wel sprake van een overschatting van het nut en belang van die plusklassen.

Tsjor

Zus

Zus

27-09-2014 om 19:05

Tsjor

Volgens mijj gaat het bij eenplusklas niet zozeer om de mogelijk gunstige langetermijn effecten. Wel om het welbevinden van het kind in de basisschooljaren zelf. Niet dat ik altijd een plusklas zo positief vind, er wordt een hoop gefrobeld daar....

Barvaux

Barvaux

27-09-2014 om 19:10

Zus

Zus, in mijn ogen moet je bij een plusklas vooral leren leren en mag het niet te leuk zijn. Ik erger me aan plusklasjes die dingen met de kinderen doen die ALLE kinderen leuk vinden.

Linda K

Linda K

27-09-2014 om 19:27

Plusklas

Een plusklas moet m.i. uitdaging en gelijkgestemden bieden met in eerste instantie de bedoeling het welzijn van het kind te verbeteren. Om eerlijk te zijn kan het hele leren leren mij gestolen worden, maar dat komt waarschijnlijk doordat we met beide kinderen jarenlang hebben moeten knokken om ze een beetje op hun plek te krijgen. Ja, ook mijn kinderen deden/doen het goed op het gymnasium, maar de ervaring leert dat tegen de tijd dat het 'slecht in hun vel zitten' zich uit in slechte cijfers ze al heel ver heen zijn. Ik kan mij daarom heel goed voorstellen dat mensen vechten voor plusklassen. Dat veel plusklassen niet goed opgezet zijn is een feit, maar dat zijn dan ook niet de plusklassen waarnaar we op zoek zijn.

(Gelukkig gaat het al een paar jaar hartstikke goed met beiden, maar deze discussie komt erg dicht bij huis.)

Linda K

Linda K

27-09-2014 om 19:36

Hoe verkoop je het aan je kind?

Hoe verkoop je het aan je kind dat ze niet mag meedoen met de Cito? Die van mij zouden dat niet gepikt hebben.

Zus

Zus

27-09-2014 om 20:34

Inderdaad

Een plusklas moet meer bieden dan beetje kinderen bezig houden. Juist de kinderen die het zo nodig hebben om ook eens echt te moeten nadenken. En leren leren inderdaad, maar dat kun je alleen als er iets te leren valt.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.