Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Diana Kroes

Diana Kroes

23-02-2009 om 23:22

Kind na 1 jaar kleuteren naar groep 3?

Mijn dochter wordt 1 juli aanstaande 5. Ze doet het op school erg goed. Zo goed dat de juf opperde haar na de komende zomervakantie wellicht door te laten gaan naar groep 3. Wij zijn niet echt voor, maar feit is wel dat ze goed uit de cito testen komt en zich verveelt op school (ondanks extra werkjes) en minder zin heeft om naar school te gaan. Aan de andere kant vinden wij haar nog een echte kleuter, ze gaat immers pas sinds half augustus naar school! Onze zoon van heeft 2,5 gekleuterd en zit pas net in groep 3. Dat is ons en hem goed bevallen, maar hij vond het ook wel prima om nog lekker te spelen. Heeft er iemand ervaring met een kind dat pas na 1 jaar kleuterklas naar groep 3 gaat? Wij zijn vooral 'bang' voor de gevolgen op termijn; ze zal als alles vlot blijft verlopen dan ook met krap 11 al naar de middelbare school gaan bijvoorbeeld. Graag jullie advies!

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Sandra

Sandra

23-02-2009 om 23:51

Lastig

Blijft altijd lastig, want je weet niet hoe het gaat uitpakken. Wat mij bij dit soort dilemma's opvalt, is dat het vaak gaat over 'met 11 naar de middelbare school'. En dat om die reden vaak wordt gekozen voor langer kleuteren. Jammer, daardoor blijven 11 jarige op de middelbare school een uitzondering. En blijft het gevoel dat 11 jaar wel heel jong is.

Onze zoon was met 5 cognitief ook echt toe aan groep 3. Leerkracht besloot dat het beter was dat hij toch nog een jaar zou kleuteren. Gevolg is helaas dat hij nu in groep 3 vrijwel niets meer te leren heeft. Hij scoort op de midden groep 4 cito's (waar hij dus pas over een jaar zit) nu al A's en B's. Achteraf gezien was het voor hem veel beter geweest om kort te kleuteren.

Mareld

Mareld

24-02-2009 om 11:30

Toch maar doen?

Wij stonden voor hetzelfde dilemma, zoon (ook van juli) had na 1 jaar kleuteren prima mee kunnen doen in groep 3. Wij hebben daar niet voor gekozen omdat hij zélf niet wilde versnellen en de school hem sociaal en emotioneel jong vond. Nu zit hij in groep 6 en heeft hij al sinds begin groep 2 eigen werk, veel apart uit de klas, lessen in de volgende groep. En dat is ook niet altijd fijn....Als hij wél was versneld dan had hij waarschijnlijk ook nog wel verrijking en dergelijke moeten krijgen, maar veel minder dan nu.

Waarschijnlijk gaat hij nu groep 7 overslaan zodat hij toch met net 11 jaar naar de middelbare school gaat. Dat vinden wij ook best eng, aan de andere kant wil hij nu ook zelf graag versnellen en komt het vast wel goed.

Bij jullie ziet de school het zitten om je dochter te versnellen, dochter zelf heeft het nu niet naar haar zin: ik denk dat ze dan toch het beste naar groep 3 kan na de zomer, ik zou dat als het mijn kind was toch maar proberen geloof ik.

Wat vindt ze er zelf van trouwens, of heb je het nog niet met haar gehad over groep 3??

Pin je niet vast op de lengte van de kleutertijd

Het maakt niet veel uit hoeveel tijd je kind in de kleuterklas doorgebracht heeft, aangezien dat niet bepalend is voor haar ontwikkeling. Kinderen leren en ontwikkelen niet alleen op school, maar vooral ook veel daarbuiten.
Als je dochter zich nu al verveelt zou ik inderdaad denken over versnellen. Groep 3 is stomvervelend als je alles al lang uit jezelf geleerd hebt. Behalve je zorgen over gevolgen op termijn als ze nu vervroegd over gaat zou je ook moeten denken aan de zorgen op termijn als ze nu NIET overgaat. Onderpresteren, geen plezier in school door verveling of nooit hebben geleerd te leren en studeren, omdat alles je aanvliegt, kan een groter probleem zijn dan 11 jaar zijn als ze naar de middelbare school gaat.
Groetjes Jessica

Annet

Annet

24-02-2009 om 19:36

Hoe goed is ze?

Als ze volgend jaar past in groep 3 (wat leren betreft) dan zou ik het doen. Als ze zich ook in groep 3 gaat vervelen, dan zou ik liever groep 2 laten doen en daarna groep 3 overslaan. Voor de leeftijd op het VO maakt dat geen verschil. Maar in groep 2 zijn er veel meer mogelijkheden voor een individueel programma dan in groep 3. Dat is een klas die het meest vaste programma heeft.
In de klas van mijn zoon (groep 3) zit ook een jongen die in juli 5 geworden is. Dit werkt qua leren prima en hij begint er steeds meer bij te horen. Hij is wel aan de kleine kant en dat helpt niet voor de acceptatie door de andere kinderen. Maar dat komt vanzelf goed in de tijd.
Als je dochter goed blijft in leren, dan komt ze terecht op VWO of Gymnasium. Daar zijn elfjarigen in de brugklas echt geen grote uitzondering.

Astrid

Astrid

24-02-2009 om 19:57

Wel doorgaan!

Mijn zoon kon na gr. 1 door naar gr. 3 (hij is van eind mei). Wegens verhuizing is dat niet doorgegaan, want nieuwe school durfde het niet aan. Daar toch gr. 2 gedaan en toen naar 4. Hij zit nu in gr. 8 en moet nog 11 worden. Gaat prima. Hij gaat nu naar het gymnasium. Voor zoon is het een zeer goede keus geweest. Dat bleek vooral toen hij begin groep 7 klaar was met de basisschool en dat terwijl hij dus al overgeslagen heeft. Zoon loopt wel sociaal-emotioneel jaren achter. Fysiek trouwens ook. Maar daar heeft hij geen last van in de klas.

Mijn oudste dochter heeft 2,5 jr. gekleuterd. Mocht niet eerder door. Nu zit ze in gr. 4 en verveelt zich rot. Ze heeft de juf een briefje geschreven dat ze meer en moeilijker extra werk wil, geen uitleg meer wil en sneller wil werken. Ze vind de kinderen in de klas maar sloom. Ze doet Dalton dus ze werkt al in eigen tempo, maar dit is blijkbaar niet genoeg. Ook wilde ze weten wanneer zij nou eindelijk een werkstuk mocht maken. Gr. 4 vind ze totaal niet boeiend. Zij had nu gewoon in gr. 5 moeten zitten. Het probleem is dat nu versnellen lastiger is.

Ik zou dus voor versnellen kiezen.

Diana Kroes

Diana Kroes

24-02-2009 om 23:22

Dank jullie wel

Dank jullie tot dusver voor de reacties! Ik heb nooit eerder iets op een forum geplaatst, maar jullie reacties en adviezen zijn heel welkom en worden ontzettend gewaardeerd. Vooral de ervaringsdeskundigen zetten ons echt aan het denken; het gaat dus ook gewoon vaak goed als een kind met krap 5 jaar al naar groep 3 gaat. Bedankt tot dusver en ik hoop op nog meer berichten.
Diana

ayla

ayla

25-02-2009 om 08:59

Diana

Ik ben eigenlijk nieuwsgierig, waarin blinkt ze uit, kan ze al lezen en rekenen? hebben ze een toets gedaan?
Trouwens een pure interesse vraag als moeder van een mede kleuter

Mijn nichtje

is ook met 5 al naar groep 3 gegaan nov werdt ze 6 ze is nu 15 maar, ze zegt dat ze liever bij meiden van haar eigen leeftijd in de klas had willen zitten.

Sjocola

Sjocola

25-02-2009 om 22:19

Verschil jongen/meisje

Na een kleine 2 jaar stoeien met hetzelfde dilemma kan ik nu volmondig zeggen, DOEN!

Eerst even in reactie op branca, het klinkt misschien ongenuanceerd maar na lang verdiepen in de "materie" ben ik van mening dat er een groot verschil is tussen jongens en meisjes. Bij meisjes (de meeste tenminste) speelt het sociale (emotionele) een grotere rol dan bij jongens. Dat is tenminste mijn 'ervaring'.

Terug naar je vraag...
Zeker wanneer school het zelf aankaart zou ik geen twijfels hebben over de haalbaarheid. Dwz op leergebied!
Wat sociaal/emotioneel betreft zou ik twee dingen doen. Het met school bespreken, hoe kijken zij hier tegenaan. Zij zien immers je dochter het meest in de school-setting. Maar ook zou ik dit bespreken met je dochter zelf, hoe kijkt zij hier tegenaan? (ondanks haar leeftijd, misschien is ze bijna opgelucht, misschien lijkt het haar dramatisch. Maar dan heb je in ieder geval een indruk hoe zij er zelf instaat.)

Wij hebben een zoon (enorme onderpresteerder) die zelf aangaf (door een slinkse test van de ib-er) het spelen heel belangrijk te vinden. Dus met een eigen programma naar 2. Na eindeloos testen en de juiste weg zoeken en daarin steeds niet het juiste pad gekozen te hebben
(te lang om helemaal te beschrijven hier).
Hebben we nu besloten dat hij heel geleidelijk gaat instromen in groep 3. Vooral om de methodieken te kennen voor hij naar 4 gaat en uiteraard het sociaal-emotionele van het instromen in een andere groep.
Hij zal dus uiteindelijk groep 3 overslaan (ipv 2) en achteraf gezien ben ik daar wel blij mee. Ik heb het gevoel dat hij daar beter mee af is (lees er na de zomervakantie meer aan toe is), dan dat hij dit jaar gestart zou zijn in groep 3 (en dus groep 2 overgeslagen zou hebben).

Het is en blijft een lastige beslissing! Het beste advies dat ik je kan geven is praat, lees en onderzoek zoveel je kunt. Lezen en onderzoeken kan heel verhelderend werken en praten is misschien wel de allerbelangrijkste. Zoek mensen in je omgeving die ervaring hebben met een voorlopend/begaafd kind. En bedenk je heel goed dat je als ouder niet meer kunt doen dan je best en welke beslissing je ook gaat nemen, die neem je weloverwogen en met de beste intentie!

Grootste gevaar in jouw verhaal is in mijn ogen dat je dochter het risico loopt volgend jaar niet gelukkig meer te zijn op school, risico op onderpresteren.

En tot slot...
Een orthopedagoge van een onderzoeksbureau maakte de zeer verhelderende opmerking: (let wel het gaat over een onderpresterend intelligent jongetje)
Sociaal-emotioneel en een klas overslaan problematisch?!? Een groot misverstand!! Waarom zou een kind dat aantoonbaar in staat gebleken is zich aan te passen op alle vlakken beneden zijn niveau, zich niet aan kunnen passen wanneer er sprake is van een groep overslaan.

Ps. Nu ik mijn beetje chaotische verhaal nalees bedenk ik me dat ik in jouw situatie op school zou bespreken om je dochter te laten testen. Niet op cito-gebied maar echt een iq-test. Het is lastig bij zulke jonge kinderen maar het kan wel!! Ik kan achteraf zeggen dat me dat gevoelsmatig meer een basis heeft gegeven om vanuit verder te gaan. Klinkt misschien wat wazig maar het nam een stukje twijfel weg. Als je weet dat het iq van je dochter echt hoog is dan weet je ook (nooit 100% zeker natuurlijk) dat het niveau geen struikelblok zal zijn.

Heel veel succes!

Nivea

Nivea

26-02-2009 om 14:54

Sjocola

"Eerst even in reactie op branca, het klinkt misschien ongenuanceerd maar na lang verdiepen in de "materie" ben ik van mening dat er een groot verschil is tussen jongens en meisjes. Bij meisjes (de meeste tenminste) speelt het sociale (emotionele) een grotere rol dan bij jongens. Dat is tenminste mijn 'ervaring'."

Maar wat bedoel je er precies mee? Is dit juist een reden om het kind van Diana niet door te laten gaan of juist wel?

Ik zie in de klas van mijn zoontje dat meisjes veel leergieriger zijn. Die willen juist leren lezen, schrijven, etc. Mijn zoontje kan lezen maar ik vind hem lang niet zo leergierig "er uit zien" dan de meiden (terwijl hij cognitief verder is). Heel generaliserend: de jongens duiken de bouw- en constructiehoeken in en de meiden zitten te tekenen etc.

Aan de andere kant, in de buurt zie ik dat jongens het niet zoveel uitmaakt hoe oud iemand is. Als je maar mee kunt skelteren etc. Bij meisjes mag je wel eens niet mee doen omdat je niet inde goede klas zit.

Sandra

Sandra

26-02-2009 om 15:56

Iq-test

Sjocola, waarom zou je een IQ-test willen doen? School signaleert dat de dochter van Diana prima naar groep 3 zou kunnen. Prima dan toch? Wat heb je er dan aan om te weten of haar IQ 120, 125 of 130 (of wat dan ook maar) is?. Ik denk dat het best nuttig kan zijn hoor in bepaalde gevallen, maar zolang alles prima loopt zie ik het nut er eigenlijk niet zo van in.

Sjocola

Sjocola

26-02-2009 om 16:02

Nivea

Hai Nivea,

Ik kan Diana natuurlijk niet vertellen wat ze moet doen. Dat kan nooit en al helemaal niet op basis van een kort bericht. Maar dat terzijde, wat ik ermee bedoelde was dat er een groot verschil is tussen jongens en meisjes.
Ik blijf even ongenuanceerd en generaliserend dat schrijft wat minder omslachtig
Jij geeft zelf al een aantal voorbeelden, en je laatste voorbeeld is eigenlijk hetgene dat ik bedoel.
Meisjes en niet mee mogen spelen omdat je niet in de juiste groep zit.
De meeste meisjes hechten belang aan dit soort dingen. De meeste meisjes die voorlopen/slim zijn die ik ken, houden het dan ook heel lang vol om voldoening te vinden binnen het "sociale". Ookal zijn ze allang klaar wat betreft leren in een klas toch vermaken ze zich en gaan met plezier naar school omdat vriendinnen, groepjes etc genoeg opleveren.
Jongens zijn inderdaad veel meer in de trant van ik wil nu.... en dan maakt het weinig uit wie er mee doen, of ze in die groep horen etc etc.
Ik zou bijna geneigd zijn te zeggen dat de sociale aspecten nog niet zo'n rol spelen bij jongens op deze jonge leeftijd. Aan de andere kant, ik ken alleen maar onderpresterende jongetjes (tussen 4 en 6 jaar) en in weze is onderpresteren toch ook een vorm van sociaal wenselijk gedrag.
Oftewel een zeer complexe materie!

Ik hoop dat mijn verhaal nu iets duidelijker is, zo niet vraag rustig door dan proberen we het nog een keer
Groetjes,
Sjocola

Sjocola

Sjocola

26-02-2009 om 16:07

Sandra

Ik zou zelf dat willen omdat ik de twijfel herken die diana in haar stukje beschrijft (en ik zelf tussen de regels door invul haha).

Wanneer een kind "slechts" voorloopt kan dit stagneren en zou het dus zo kunnen zijn dat je in je beslissing andere factoren (zoals het eeuwige sociaal-emotioneel) zwaarder laat wegen.

Wanneer een kind een hoger dan gemiddelde score heeft dan weet je dat als alles bij het normale blijft de voorsprong gehandhaaft blijft zoniet groter kan worden. Dat wil dan niet zeggen dat je andere factoren niet meer meeweegt wanneer je een beslissing moet nemen maar wel dat het sommige onzekerheden misschien juist minder zwaar wegen of zelfs wegvallen.

Ik hoop dat ik het zo beter uitgelegd heb...
Groetjes,
Sjocola

Nivea

Nivea

26-02-2009 om 20:46

Sjocola

Ik snap wat je bedoelt.

Een jongen zou je dus sneller door laten gaan? Ik vind het zo ontzettend moeilijk. Hier een kind van begin mei (redelijk jonge leerling dus) in groep 1 die qua lezen op het niveau van december groep 3 zit (dit heeft hij in vier maand tijd geleerd in maximaal 5 min per dag = max half uurtje per week = 8 uur tijd!) Hij moet nog anderhalf jaar wachten voordat hij "ik" mag leren lezen (ongenuanceerd gezegd).

Maar... ik zie ook een jongentje dat nog niet is uitgespeeld in de bouw- en constructiehoek, nog echt moet uitrazen tijdens het speelkwartier, etc.

Sjocola

Sjocola

27-02-2009 om 09:34

Nivea

Hoe zit je zoontje op rekengebied dan? Is dat getest?
Dit is eigenlijk een beetje de reden dat ik al aangaf dat testen soms duidelijkheid kan brengen. Je weet dan niet alleen waar je kind op dit moment staat maar je hebt ook een beeld bij wat je in de toekomst kunt verwachten.
Je weet dus nu waar je zoontje op leesgebied is, kun je niet via school een beeld krijgen waar hij op de andere gebieden staat?

Bij onze zoon speelde alles ook al in groep 1. Wij hebben er samen met school voor gekozen niet groep 2 over te slaan. Hij zit dus nu in groep 2 maar doet werk van groep 3 en speelt nog lekker in de bouwhoek ed.
Hij draait sinds kort af en toe mee in groep 3 en begint nu zelf in de gaten te krijgen dat dat meer aansluit bij zijn kunnen dan de werkjes in groep 2.
Ik moet zeggen dat wij de mazzel hebben dat school ontzettend meewerkt, dat hoor je ook vaak anders.

Je bent dus ontzettend afhankelijk van wat school je kan maar vooral ook wil bieden. Wij hebben uiteindelijk (op aanraden van school) wel buiten de deur echt getest en dat heeft voor ons wat meer zekerheid gebracht. Ook omdat zo'n gespecialiseerd bureau gewoon de expertise en ervaring heeft met dit soort kinderen (en dus dilemma's) wat maakt dat ze je goed kunnen adviseren en niet alleen ons als ouders maar ook de school in hoe je dit voor dit specifieke kind het beste kunt aanpakken.

Bij ons zijn de lijntjes met school heel kort en dat is echt een zegen.
Ik durf niemand te adviseren in een besluit dat je moet nemen, maar inmiddels heb ik wel het gevoel dat je alle middelen die binnen je bereik liggen met beide handen moet aangrijpen. Meten is weten is voor ons in dit geval wel een beetje waar gebleken...

Groetjes,
Sjocola

Uk

Uk

27-02-2009 om 10:27

Meisjes / jongens

Grappig om te lezen dat het 'sociale' argument hier gebruikt wordt om meisjes juist niet door te laten gaan. Mijn ervaring is het omgekeerde; doordat voor meisjes het vaak het allerbelangrijkste is dat ze bij de groep horen, gaan juist zij zich al heel snel aanpassen en daardoor onderpresteren. Zonde!
Vraag voor Diana: met wie speelt je dochter nu het liefst? Met de kinderen van groep 1 of met de kinderen van groep 2? En buiten school? Trekt ze dan vooral naar kinderen van haar eigen leeftijd of juist vooral naar oudere (en veel jongere) kinderen? In het laatste geval zou ik zeggen, niet twijfelen, wees blij met deze school en lekker door naar groep 3.

Sjocola

Sjocola

27-02-2009 om 10:49

Hai Uk,
Dat bedoelde ik eigenlijk niet hoor. Bij meisjes weegt het in mijn ervaring zwaarder, dus is het een veel belangrijker aspect om naar te kijken dan bij jongetjes.
Inderdaad wanneer meisjes zelf al naar oudere kinderen trekken is dat dus een argument dat zwaar(der) mee zou (kunnen!) wegen.
Ik bedoel meer dat als meisjes lekker in de sociale groep van de klas zitten het voor meisjes heel zwaar is als je ze daar uit zou trekken. Eigenlijk andersom geredeneerd dus

Sandra

Sandra

27-02-2009 om 11:54

Jongens en meisjes

"Een jongen zou je dus sneller door laten gaan?"

Absoluut niet. Met alle respect, maar het heeft niet veel zin om te gaan roepen 'dat jongen meestal meer van dit, en meisjes vaak wat meer dan dat hebben'. Zelfs als dit al uit onderzoek zou blijken, dan zegt het nog niets over dit specifieke kind. Want het is nu eenmaal niet zo dat voor ALLE meisjes de sociale groep belangrijk is, en voor ALLE jongens niet.
Ik denk dat het vooral belangrijk is om je te realiseren dat versnellen/klas overslaan vaak niet ideaal is. Maar onder je niveau werken is ook niet ideaal. Je moet dus kiezen uit twee 'kwaden'. Beide opties hebben nadelen. Voor het ene kind tellen de nadelen van versnellen zwaarder, voor het andere kind de nadelen van onder het niveau werken. En wat nu een goede keuze lijkt, blijkt over een jaar misschien helemaal geen goede keuze te zijn. Zo is het nu eenmaal, je hebt geen glazen bal die de toekomst laat zien.
Zelf denk ik dat je wel vooruit moet denken, maar niet te ver. Dus geen zorgen over 'met 11 naar het VO', maar om wat je kind morgen en volgende maand op school gaat doen (of juist niet).
Hier dus gekozen voor lang kleuteren. Dat leek toen de juiste beslissing. Nu echter verveling in groep 3. Deze week is besloten dat hij vanaf volgende week naar groep 4 gaat. Want dat lijkt nú de juiste (maar ook niet ideale) beslissing.

Nivea

Nivea

27-02-2009 om 21:48

Sjocola

"Hoe zit je zoontje op rekengebied dan? Is dat getest?"

Hij heeft de Cito voor groep 1 gedaan. A score ook voor rekenen. Maar ja, dat zegt dus weinig. School geeft aan dat hij sommige dingen op rekengebied nog niet zo goed kan. Hij weet niet wat een driehoek is (Huh? Vorig schooljaar nog wel), slaat standaard één cijfer over in de telrij tot 30 (okee, dat probleem heb ik dus verholpen in 5 minuten). Als hij het 10-20-30-40-50-60-70-80-90-100 riedeltje kent, zou hij tot 100 kunnen tellen. Hij telt op zijn vingers (raffelt het af en maakt daarom wel eens een foutje maar hij snapt het wel), sommige sommetjes kan hij uit zijn blote hoofd. En veel meer kan ik me niet bedenken wat met rekenen te maken heeft... hij kan nog geen staartdelingen

En ik weet niet of ik weet waar hij op leesgebied is. Okee, daarin loopt hij voor. Maar school geeft aan dat hij een "beetje spellend leest" en "draait b en d nog om". Hij leest redelijk vlot (sommige woorden vloeiend, sommige woorden spellend) boekjes die je gebruikt na 16 wkn leesonderwijs.

Nivea

Nivea

27-02-2009 om 21:49

Sandra

Mijn vragen waren niet generaliserend bedoelt maar meer om te kijken wat Sjocola probeerde te zeggen.

dieuwertje

dieuwertje

01-03-2009 om 19:51

Doen!

Hoi, hier een slim jongetje van eind september. Indertijd had de juf het er over om hem van groep 1 naar groep 3 over te laten gaan. Hij zat toen op een Montessori school en zou in een 3,4,5 combinatie terecht komen. Als 4-jarige! Dat leek mij als moeder heel erg. En dus hebben we erop aangedrongen het ventje "gewoon" groep 2 te laten doen.

Een drama! Dat was het. Hij las, rekende ver in de duizend en vond al het kleutergeknutsel verschrikkelijk. Naast zijn hoge intelligentie is hij ook nog gezegend met een hoge hyperactiviteit dus hij kon geen twee tellen op zijn plek zitten. Groep 2 heeft hij grotendeels op de gang doorgebracht. Vanaf maart of april heeft ie een aantal dagdelen per week in groep 3 meegedaan en dat ging heel goed.

Toen kwam hij dus als 5-jarige in de 3,4,5 combinatie terecht en dat was geen enkel probleem. Hádden we maar... dachten we toen. In de twee schooljaren erna heeft ie 3,4 en 5 gedaan en nu is hij als 7 jarige in groep 6 gestart (op een Leonardoschool).

Ik zou zeggen: Als je kind het kan en jij het gevoel hebt dat het in die groep past: DOEN. Uiteindelijk zijn ze gewoon sneller dan de andere leerlingen dus als het nu niet gebeurt dan versnelt ze t.z.t. toch wel maar dan heeft de jarenlange verveling al heel veel motivatie gesloopt. Je kind wordt heel ongelukkig van verveling en onbegrip. Echt waar... ik heb het aan den lijve ondervonden.

sterkte met je keuze.

ma van slim jongetje

ma van slim jongetje

01-03-2009 om 22:27

Zeker doen

Onze zoon is van oktober. Hij moest bijna 3 jaar kleuteren. In groep 3 was hij niet te houden. Hij zat in een gemengde groep 3/4. Hij pikte alles op van groep 4. In februari had hij zijn tafeldiploma. Toen had nog maar 1 kind in van groep 4 dat. Hij werkte vooruit met rekenen, was snel met lezen en schreef perfect. Ze wilden hem niet van 3 naar 5 laten gaan, omdat de juf in groep 5 al genoeg probleemgevallen had en hij moest wellicht toch een stukje bijwerken (leuke motivatie, maarja...). Ik heb toen geeist dat hij zich in groep 4 niet zou vervelen. Hij vond groep 4 vreselijk simpel. Hij werkte nog verder vooruit en eind groep 4 is hij uiteindelijk doorgetest op eindniveau groep 5. Hij haalde de hoogste score. Toen heb ik gevraagd wat ze hem in groep 5 aan zouden bieden. Nou ja...toen moest hij maar van groep 4 naar groep 6. Daar zit hij nu en het gaat hartstikke goed. Hij is nog steeds een A leerling. Heeft nu zaakvakken en wat huiswerk. Hij hoeft nu niet meer vooruit te werken. Hij kan genoeg interessante extra dingen doen. Dus hij is echt op zijn plek.

Zeker als de school zegt dat je zoon door kan (dat doen ze niet zo snel), zou ik het echt doen. Anders vindt hij gewoon geen rust. ONze zoon was in groep 3 en 4 super onrustig en niet op zijn plek. Nu is hij helemaal thuisgekomen in groep 6.

Succes,

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.