Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

kind met hoog IQ naar kader??

Hallo medeforummers! Ik ben nieuw hier, omdat ik mij zorgen maak over het schooladvies van mijn zoon.
Mijn zoon zit inmiddels in groep 7, maar de basisschooljaren tot nu gingen voor hem niet van een leien dakje. Hij bleek erge aandachts- en concentratieproblemen te hebben, maar dit werd op school pas erg laat erkend. De redenen daarvan laat ik maar even voor wat we zijn (wanorde op school vanwege fusie, ernstige tekortkomingen in de onderwijsmethodiek, etcetera). Omdat we niet begrepen dat de schoolresultaten van mijn zoon zo achter bleven, heeft de school zijn IQ getest. Dit kwam op 122 uit. Een slimme jongen dus, die veel meer aan zou moeten kunnen. Helaas bleek zijn verwerkingssnelheid op 91 uit te komen, hetgeen hem hinderde om zich goed op zijn werk te focussen. Na nog een lange reeks onderzoeken kwam een half jaar geleden de diagnose ADHD. Hij krijgt sindsdien Ritalin en we zien hem enorm veranderen. Hij is hard aan het werk gegaan op school, hij maakt proactief zijn huiswerk en we zien dat hij stukken beter in zijn vel zit. Hij heeft nu voor zichzelf bedacht dat hij naar de HAVO wil. Ik dacht dat dat een prima streven zou zijn, ook gezien zijn IQ van 122. Maar de school denkt daar heel anders over. Ze adviseren kader/mavo. Ik schrok ervan, het lijkt mij dat hij daar helemaal niet op zijn plek is. Ik weet wel dat de IEP toets volgend jaar meer duidelijkheid zal geven, maar er werd mij door school verzekerd dat mavo echt maximaal haalbaar zou zijn, omdat op de mavo meer begeleiding is dan op de havo.

Herkennen jullie dit? Hebben jullie je ook neergelegd bij het schooladvies van school?


Guera

Guera

24-01-2018 om 11:27

Even afwachten

Om goed te kunnen presenteren op school heb je meer nodig dan een hoog iq. Je moet kunnen plannen, geconcentreerd kunnen werken , gemotiveerd zijn. Veel mensen denken: hoof iq dus vwo. Ik zie in mijn omgeving toch ook vaak dat er problematiek kan zijn waardoor een kind niet goed presteert op school. Als je zoon een stijgende lijn laat zien op alle fronten lijkt het me sterk dat het kader wordt. Maar dat betekent iets voor werkhouding ed. Blijf gewoon goed in gesprek met school als wederzijdse partners. Niet tegen over elkaar.
Maar nogmaals iq alleen zegt niet zoveel. Vriendje van zoon heeft hoog iq. Cito s tm nu klas 2 vwo allemaal hoog. Met voordeel van de twijfel naar vwo 2 gegaan maar haalt alleen maar onvoldoendes. Leerstrategieen slaan niet aan. Plannen lukt niet etc. Het is allemaal duwen en trekken en kind is niet blij. Maar ja wel hoog iq

Li

Li

24-01-2018 om 11:35

Ritalin

Gebruik van Ritalin kan zomaar een paar schoolniveau's schelen. Je zou dus alleen moeten kijken naar het niveau dat hij aankan sinds hij Ritalin slikt. Dat zal hij op de middelbare school ook blijven doen, dus kan hij dat niveau aan.

Mijn zoon wilden ze naar MAVO sturen met een vergelijkbaar IQ. Hij doet nu 4VWO, wel na zittenblijven in de 2e.

Dat lage performale IQ is trouwens wel iets om op te letten. Hij zal altijd veel meer steun nodig hebben bij maakwerk dan bij leerwerk. Dat is hier ook zo. Maar dan is de oplossing natuurlijk niet hem naar een niveau te sturen waar maakwerk veel belangrijker is. Dan helpt school hem van de regen in de drup. HAVO lijkt me prima.

herkenbaar

Hier kwamen we pas halvewege groep 8 bij diagnose ADHD (daarvoor dacht ik altijd: wat nou adhd laat jongetjes lekker druk zijn). Zijn adhd in combinatie met niet optimale thuissistuatie leidde er toe dat school niet goed ging en mijn zoon heel slecht scoorde op de cito in groep 8 (ergens rond de 518). Zijn leerkracht geloofde wel degelijk dat zoon met juiste hulp (psych en medicatie) veel meer kon en gaf mavo/havo als schooladvies.
Er was echter geen VO school die hem wilde aannemen met de lage citoscore. Ook om zoon tijd en ruimte te geven weer vertrouwen in eigen kunnen te krijgen hebben wij besloten om hem groep 8 over te laten doen. Dat viel samen met een verhuizing naar andere stad, dus dat kwam goed uit. Tweede keer groep 8 met medicatie, een goede leerkracht, rustige thuissituatie en spiraal naar boven qua zelfvertrouwen leidde tot een citoscore van 549. Dit jaar doet hij eindexamen vwo.
Moraal van dit verhaal, leg je niet neer bij een dergelijk laag schooladvies.

aanvulling

Als eerder diagnose ADHD was gesteld en gestart was met medicatie, was het waarschijnlijk niet nodig geweest om groep 8 over te doen. Zoals Li ook aangeeft het gebruik van medicatie kan zomaar paar schoolniveaus schelen

Ritalin

Mijn beide zoons (add en adhd) zijn gemiddeld 2 citoniveaus omhoog gegaan na start ritalin. Waarschijnlijk krijgt je zoon in groep 8 nog een nio toets, entree- of drempeltoets die dan misschien een reëlere uitslag geven naast de werkhouding. Onze groep 8 leerkracht keek bij onze zoons nauwelijks naar cito volg. Oudste zit 2 gym en 2e gaat naar mavo/havo brugklas.

mirreke

mirreke

24-01-2018 om 11:57

Verwerkingssnelheid

Je kind heeft een wat mindere verwerkingssnelheid en hij gebruikt nu Ritalin.
Twee aandachtspunten dus. Door de ritalin presteert hij al beter zeg je, hij zit beter in zijn vel, maakt proactief zijn huiswerk enz enz.

Beetje raar van de school om dan toch de eerdere jaren als basis voor het advies te nemen. Ze moeten kijken naar het nu, nadat deze dingen over je zoon duidelijjk zijn geworden.

Mijn zoon heeft ook een lagere verwerkingssnelheid. Volgens de onderzoeken komt dat vooral omdat hij erg perfectionistisch is. Enfin, hoe dan ook, hij krijgt ondersteuning van de middelbare school en hij zit gewoon op de havo. Het gaat ook nog eens erg lekker.

Ik zou me niet neerleggen bij het advies. Wat je schrijft over de school wekt niet erg veel vertrouwen. Ze hebben jaren misgekleund met je zoon, en willen alsnog het advies baseren op die eerdere jaren.

Ga je informeren bij middelbare scholen. Je zoon heeft gezien de discrepantie tussen iq en verwerkingssnelheid recht op ondersteuning, ook gezien het huidige PassendOnderwijs. Hij zal baat hebben bij goede ondersteuning bij de studievaardigheden. HAVO lijkt me zeker haalbaar.

Estelle1

Estelle1

24-01-2018 om 12:03 Topicstarter

Dankjulliewel!

Dankjulliewel voor jullie reacties tot zo ver.
Het doet mij enorm goed te horen dat wij hier niet enig in zijn.
Ik vind het ook niet "eerlijk" dat school zijn toetsresultaten van afgelopen jaren erbij gepakt heeft om zijn huidige schooladvies te bepalen. Die zijn immers helemaal niet realistisch. Mijn zoon had door de chaos in zijn hoofd en de straf die hij steeds kreeg omdat hij door de lessen heen praatte een laag zelfbeeld ontwikkeld en ernstige faalangst. Ik ben zo trots op hem dat hij in een half jaar tijd alweer zoveel bereikt heeft. Het gaat hartstikke goed met hem. Hij durft zich weer op lastige opgaven te focussen, gooit zijn schriften niet meer op de grond, maar wil het echt graag snappen. Ik hoop voor hem dat zijn harde werken beloond wordt en dat hij naar de havo kan.
En anders kan hij starten met Mavo en daarna wellicht naar Havo, ook prima. Maar kader lijkt mij in zijn geval helemaal niet van toepassing.

Li

Li

24-01-2018 om 12:14

Probleem is dat scholen vaak geen idee hebben wat ze aan moeten met kinderen die niet goed passen in het schema van slim naar minder slim. Dan denken ze aan de "veilige" kant te blijven door een laag advies. Maar een kind moet uitgedaagd worden, anders loipt het vast. En ik zou zeker ook het argument gebruiken dat er meer kans op vastlopen is bij meer maakwerk. Overigens is de basisschool sowieso voornamelijk maakwerk, dus dat geeft al een verkeerd beeld van hoe het op de middelbare school zal gaan.

mirreke

mirreke

24-01-2018 om 12:19

Zeker niet van toepassing nee

Ik zou gaan kijken bij scholen die een brede brugklas bieden, dus mavo-havo-vwo. En al meteen beginnen over wat er mogelijk is aan ondersteuning. Bij je zoon is duidelijk wat zijn zwakke punt is, maar ook wat zijn sterke punt is.

Anoniem

Anoniem

24-01-2018 om 13:22

Groep 7

Je zoon zit nu pas in groep 7 zeg je zelf. Natuurlijk is het dan heel vervelend dat school dan nu al zoiets zegt, maar aan de andere kant geeft het je ook ruimte om te kijken of je hier wat mee moet of kan. Beter hier nu tegen aan lopen dan in groep 8.

Hier in de regio hangt het schooladvies voor een groot deel van het lvs groep 6/7/8 af. Natuurlijk weet ik niet zeker of dat bij jullie ook zo is, maar volgens mij is dat niet ongebruikelijk.

Je zoon krijgt sinds een half jaar ritalin en sindsdien zie je vooruitgang. De E6 cito's heeft hij dus nog zonder medicatie gedaan en zijn misschien nog wat tegenvallend. Nu al het hele schooljaar medicatie, waardoor jij zijn houding hebt zien veranderen en hopelijk nu ook betere resultaten op de M7? Die resultaten op de M7 zou ik scherp willen hebben als ik jou was en dan vooral begrijpend lezen en rekenen.

Zijn de resultaten op de cito M7 al goed? Dan zou ik op basis daarvan met basisschool in gesprek gaan. Hij laat nu zien wat hij kan, stel dat hij dat ook op de E7 en B8 of M8 doet, zullen zij dan hun advies nog aanpassen? Hoe zullen zij straks het definitieve advies bepalen? Is er in jullie regio een povo procedure waarin de afspraken over de adviseren staan? Dat soort dingen zou ik nu uitzoeken, nu heb je de tijd immers nog.

Bij mijn middelste zaten we ooit in een vergelijkbare situatie. Hoog iq, lage cito's en de oorzaak van het probleem werd pas bekend in groep 8, waardoor we te laat waren met aanpassingen. School bleef bij kader advies. Contact gehad met de plaatselijke povo over de mogelijkheden om met een kader advies toch aan te melden op een mavo. Dat bleek hier in de regio mogelijk als ik buiten het centrale systeem om ging, maar dan moest de school wel bereid zijn om het kind op een ander niveau dan het advies aan te nemen. Uiteindelijk heb ik een school gevonden die daartoe bereid was. Dat is een weg die jij nu ook al vast zou kunnen verkennen.

Mocht de cito nu toch nog laag zijn, dan zou je daarover in gesprek kunnen gaan.

Estelle1

Estelle1

24-01-2018 om 15:14 Topicstarter

reactie op Anoniem

Anoniem, dankjewel voor je uitgebreide antwoord. Wat je zegt klopt: het schooladvies wordt bij ons gegeven op basis van het lvs in groep 6/7/8. De score van de IEP toets kan daar alleen nog maar in het voordeel aan bijdragen. Maargoed, het lvs is nu juist het probleem: dat laat een niet al te best beeld zien. We hebben onlangs met de leerkracht gekeken naar zijn M7 cito-uitslag. Deze is in november afgenomen, toen hij net 2 maanden medicatie gebruikte. Die lieten nog niet heel veel verbetering zien, maar dat heeft ongetwijfeld nog tijd nodig. Het probleem is dat mijn zoon de afgelopen schooljaren veel lesstof niet opgenomen heeft vanwege zijn (wat nu blijkt) ADHD. Hij mist daardoor een bepaalde basis (hij is bijvoorbeeld nu nog bezig om de tafels te oefenen en de spellingsregels te leren). Ik oefen thuis begrijpend lezen met hem, en ook hebben we een abonnement op Squla. Ik denk dat we de E7 toets (in april/mei) af moeten wachten, zodat we daarna echt een beter beeld hebben van waar hij staat. Dan hebben we volgend schooljaar nog een heel jaar de tijd om plannen te maken voor de middelbare school.
Ik zit gewoon ook vooral met veel frustratie...het voelt alsof mijn kind onrecht is aangedaan door hem zo lang te laten watertrappelen op school. Dat er te laat is gezien dat hij volledig vastliep. Het was volgens veel leerkrachten maar een vervelend, irritant jongetje, terwijl hij gewoon volledig overprikkeld was. Als ouders wisten wij ook niet meer waar we het nog zoeken moesten. Tientallen gesprekken zijn er gevoerd, met pedagogen, met psychologen, met leerkrachten, met instanties, etcetera, maar alles duurde zooooo lang. En ondertussen hadden wij een kind thuis zitten dat soms aangaf niet meer te willen leven.... pffff wat een heftige periode was dat.

Kaaskopje

Kaaskopje

24-01-2018 om 15:44

Kijk het even aan, tot het laatste rapport van groep 7

maar bespreek op school al wel dat je niet akkoord gaat met vmbo basis.

Het is of ik het verhaal van mijn dochter lees, alleen heb jij het voordeel dat je weet wat er aan de hand is. Dat wist ik pas toen mijn dochter 18 was. Zij is naar vmbo-basis geadviseerd, met een havo-niveau algemene ontwikkeling. Door hoe ze is, is dat havo-niveau er nooit van gekomen. Als ik alles geweten had, wat jij nu dus wél doet, had ik dit nooit zo geaccepteerd. Mijn dochter heeft geen trage verwerkingssnelheid, ze kan eigenlijk heel veel onthouden en begrijpen, terwijl ze amper in haar lesboeken hoeft te kijken. En toch kreeg ze het niet voor elkaar om een niveau hoger te komen. Had ze op het juiste niveau gezeten, dan weet ik bijna zeker dat haar dat wel gelukt was, desnoods met allemaal zessen, maar wat maakt het uit.

Anoniem

Anoniem

24-01-2018 om 16:04

Extra toetsen?

Jammer dat die toetsen al in november zijn afgenomen. Hier nemen ze de M-toetsen pas in januari af.

Wat jij beschrijft over een achterstand opgelopen in de jaren zonder medicatie, dat herken ik van mijn middelste. Zoals gezegd ontdekten wij zijn probleem pas in groep 8 en die achterstand is niet meer weggewerkt. Het scheelt echt dat jullie die tijd nu wel hebben.

Je hebt nu dus een relatief slechte M6, E6 en M7 in het systeem. Je zoon is nu hard aan het werk en heeft eigenlijk alleen de E7 en de B8/M8 nog om te laten zien wat hij kan. Voor begrijpend lezen zelfs alleen die B8/M8 nog, omdat daar geen E7 van is. Ik kan me zo voorstellen dat zijn medicatie juist ook bij een vak als begrijpend lezen effect zal hebben.

Is het een idee om aan school te vragen om binnenkort een keer een andere toets af te nemen om te kijken hoe zijn begrijpend lezen nu is? Misschien zou je dat voor rekenen ook kunnen doen. Mijn jongste heeft een heel raar lvs en daar hadden we ook een extra score nodig eind groep 7, begin groep 8 voor begrijpend lezen en school heeft bij haar de SVT-toets afgenomen en daar kwam ook een normering tussen I en V uit. Die toetsen bestaan ook voor rekenen.

Zou het een idee zijn om bij je zoon die toetsen op school of extern af te laten nemen om te kijken waar hij nu staat, nu zijn medicatie goed werkt. Je weet dan ook waar hij verder aan moet werken richting groep 8. Op die manier heb je toch iets meer scores van de periode met medicatie en ook wat meer lijn.

Estelle1

Estelle1

24-01-2018 om 16:53 Topicstarter

WISCIII test als ondersteunend "bewijs"?

Ik vraag me nog af:
kan ik de uitslag van de WISCIII test van mijn zoon gebruiken als "bewijsmateriaal" voor een eventuele aanmelding voor de havo straks?
Desalniettemin ga ik zeker hierover nogmaals met school in gesprek. Het voelt gewoon niet eerlijk dat ze hem nu al de stempel VMBO kader/mavo hebben gegeven terwijl hij nog zo hard in ontwikkeling is. Dat kan voor hem zelf ook nog demotiverend gaan werken.

Anke

Anke

24-01-2018 om 17:02

WISC gebruiken

Ja dat zou ik zeker doen. Het IQ zegt niet alles, maar is wel een stukje van de puzzel en zeker geen onbelangrijk stukje.

Doe je hem er echt een lol mee?

Jazeker er zijn genoeg scholen die aannemen adhv een iq score.
Ik vraag me wel af in hoeverre je hem er echt ern lol mee doet.
Er zijn op ool Al zoverl draadjes te vinden over kinders met een goed stel hersens maar die op andere vlakken ( plannen, inzicht, zelf beeld, aandacht) niet zozeer boven de middenmoot uitstekende en die vaak enorm moeite hebben met de transition naar het VO.

Kansklas

' Deze is in november afgenomen, toen hij net 2 maanden medicatie gebruikte. Die lieten nog niet heel veel verbetering zien, maar dat heeft ongetwijfeld nog tijd nodig. '

Hoe staat school tegenover een jaar doubleren of een plaats in een kansklas?

Nu zijn scholen nog wel eens voorzichtig met hun adviezen in groep 7 om zodoende een ln niet het gevoel te geven dat het kind er al is. Een soort van prikkel om in groep 8 ook hun best te doen en niet in te dutten terwijler nog belangrijke toetsen opprogramma staan.

Aan de andere kant zijn scholen soms ook extravoorzichtig als ze weten dat een kind veel oefent met de ouders. Dan calculeren ze het risico in dat het met die hulp gedaan is als het kind op een VO zit. Dat vergroot de kans dat het kind weer afstoomt en dat is ongunstig voor het rendement van de school qua goede adviezen.

Extra oefenen helpt, maar pas op dat een kind niet overvraagd wordt. Een kansklas of doubleren geeft een kind de ruimte om te groeien zonder overvraagd te worden.

WiscII

Sommige VO-scholen reageren allergisch op ouders die met een Wisc uitslag zwaaien. Zo'n uitslag dient dan max. twee jaar geleden te zijn afgenomen om nog van 'waarde' te zijn.

Maar het is wel een opvallend contrast; uitslag en advies.

Het hangt van de VO-school af in hoeverre ze hem een kans geven in een mavo-havo brugklas. Het feit dat hij stof gemist heeft waardoor hij bezig is een achterstand weg te werken, werkt niet in zijn voordeel.
Geef hem toch een extra jaartje de tijd.

Li

Li

24-01-2018 om 19:55

Ik was hier wel van plan met het IQ te gaan zwaaien. Maar opeens gong de basisschool door de knieën, dus toen hoegde dat niet meer. Ik vind de basisschool helemaal niet lijken op het VO, de manier van leren en wat je moet leren zijn anders. IQ zegt zeker niet alles, maar prestaties op PO ook niet.Ik zou het gewoon proberen op HAVO als je de kans krijgt. Afstromen kan altijd nog.

Bo

Bo

24-01-2018 om 20:06

hoe dan?

" Het probleem is dat mijn zoon de afgelopen schooljaren veel lesstof niet opgenomen heeft vanwege zijn (wat nu blijkt) ADHD. Hij mist daardoor een bepaalde basis (hij is bijvoorbeeld nu nog bezig om de tafels te oefenen en de spellingsregels te leren). "

Maar hoe zie je dat dan voor je op de Havo? Als hij nu een achterstand heeft zal hij toch niet zomaar kunnen aanhaken in 1 Havo? Ga je hem bijles geven? Hij moet binnen een jaar op bovengemiddeld niveau werken, hoe wil je dat dan voor elkaar krijgen?

Kortom, wees realistisch en staar je niet blind op het IQ. Omgekeerd kan iemand met een lager IQ best bovengemiddeld presteren. Ik zeg niet dat je hem die kans niet moet geven, maar er is wel wat werk aan de winkel lijkt me. Is hij daarvoor gemotiveerd genoeg?

braam

braam

24-01-2018 om 20:32

ach

Mijn kind in havo 3 beheerst ook de tafels niet. Toch gaat wiskunde gewoon goed genoeg. Ook spelling wordt op de havo weer min of meer vanaf het begin behandeld. Persoonsvorm, onderwerp, kofschip, al dat soort dingen. Hangt er misschien een beetje vanaf hoe enorm het gat is, maar je hebt nog een jaar. En er zijn enorm veel hbo-studenten die ook echt niet weten wanneer je gebeurd nu met een d of een t schrijft.

mirreke

mirreke

24-01-2018 om 21:07

Nog anderhalf jaar zelfs

Je zoon is gemotiveerd. Wellicht kun je iemand zoeken voor bijles, om op een gestructureerde manier de belangrijkste stof (rekenen automatiseren ed, maar vooral begrijpend lezen) te oefenen. Je kunt ook een abonnement op Ambrasoft nemen, je kunt dan oefenen met de woordpakketten van school...)

Ik kende zelf ook de tafels niet trouwens. En nog, ik moet altijd snel rekenen.

Nogmaals, ik zou nu al met scholen gaan praten en de situatie uitleggen...

tafels en spellen

Mijn andere kind (die geen adhd heeft) en moeiteloos door het vwo gaat, heeft nog steeds met moeite met tafels en spelling. Dat vergt inderdaad wat oefenen maar het is zeker geen belemmering om een opleiding op eigen niveau te doen. Nadeel van de tafels niet kennen is dat het je tijd kost bij vakken als wiskunde. Maar verder kom je er wel.

Estelle1

Estelle1

25-01-2018 om 09:36 Topicstarter

overleggen met mijn zoon

Ik ga vanmiddag overleggen met mijn zoon wat hij wil. Als hij echt naar de havo wil en bereid is daar veel tijd en energie in te steken, dan gaan we er wat mij betreft voor. Dan zal ik een gesprek aangaan met school over hoe zij daar in staan en of ze daaraan mee willen werken. Maar als mijn zoon dat niet ziet zitten en de mavo prima vindt in eerste aanleg, dan vind ik dat ook goed. Als hij maar doet waar hij gelukkig van wordt, dan ben ik dat ook

braam

braam

25-01-2018 om 10:47

nou

Ik weet niet of een kind van een jaar 11 al weet waar hij gelukkig van wordt... Ik ben over het algemeen altijd vrij voorzichtig met het interpreteren van IQ testen bij kinderen, maar met een IQ van 122 zit je bij de hoogste 10% van IQ scores. En ook al is daar wel iets op af te dingen, dan nog is de score zodanig goed dat ik echt niet voor mavo zou gaan. Ik vind havo hier de voorzichtige keuze die rekening houdt met achterstanden en mogelijke problemen, normaal gesproken zou je met een iq van 122 naar het vwo gaan.

Voor schooladvies telt meestal vooral begrijpend lezen en rekenen. Begrijpend lezen is misschien even leren hoe je die opgaven oplost (is deels ook truukjes leren, weten dat je de antwoorden niet uit je hoofd hoeft te doen enzo), rekenen is ook niet ontzettend veel leerwerk. Mijn insteek zou geloof ik niet zijn dat dit keihard werken moet worden, maar gewoon vertrouwen dat hij dit niveau echt aankan.

Li

Li

25-01-2018 om 11:34

Wat Braam zegt. HAVO is aan de lage kant geizen het IQ, maar OK als hij dat graag wil. Misschien moet je ook kijken hoe hij op jou overkomt en niet blind staren op scores. Snapt hij ingewikkelde zaken voor zijn leeftijd, pikt hij rare woorden makkelijk op? Dan zou ik eerder aan VWO denken, gezien het IQ. Maar je kan ook zeggen: eerst HAVO als veilige keuze en dan zien we wel weer.

Ik heb er eentje op het VWO die nota bene een bèta pakket heeft gekozen en nog steeds de tafels niet kent, "want daar heb ik toch mijn rekenmachine voor?".

marie

marie

25-01-2018 om 12:11

Wanorde op school

is vervelend, maar voor een kind met extra's kan het een ramp zijn.
Binnen die context zijn zijn prestaties totaal niet representatief.
Gelukkig heb je daar nu ook een indicatie van gekregen. Zijn iq uitslag voorspelt dat vwo zou moeten kunnen dus kader zou een enorm slechte keuze voor hem moeten zijn.
(Misschien is vwo niet haalbaar als er onvoldoende steun wordt gegeven maar op een havo/vwo brugklas zou ik hem toch willen hebben)

Neem verwerkingssnelheid niet al te serieus, dat wordt bepaald adhv 1 onderdeel en is niet al te betrouwbaar.

Behalve iq is ook motivatie enorm belangrijk en voorspellend. Dat zit wel goed dus.

Er zijn wel meer (slimmere) kinderen die de tafels niet kennen of zelfs niet nodig hebben, het is maar een hulpmiddel.
Spellingsregels...tsja. Als je die laat meetellen komen de meeste kinderen op kader terecht denk ik.
Gelukkig worden spellingsregels nog vaak behandeld op vo, ook op vwo.
(Mijn dochter in vwo3 worstelt er nog mee)

Misschien is het nog een optie om een beetje gemeen terug te gaan doen. De school behandelt jouw kind nu gemeen. Misschien kun je in gesprek met ze ook de tekortkomingen op school aan de kaak stellen. Daarmee wel je de suggestie dat je daar wel eens iets mee zou kunnen gaan doen. Ook zonder dat je dat wilt gaan doen kan de suggestie ervan ervoor zorgen dat school voorzichtiger met je kind omspringt.

marie

marie

25-01-2018 om 12:16

En volgens mij

is bs advies toch leidend nu?
Dus de strijd moet gevoerd worden op bo, niet op vo, die moeten advies volgen.

mirreke

mirreke

25-01-2018 om 12:42

Niet mijn ervaring

In onze regio speelt veel meer mee dan alleen bs-advies. Als je met een verhaal als dat van jouw kind bij scholen hier in de regio komt, zal hij zeker minimaal op havo-niveau worden aangenomen. Dat is althans mijn ervaring. Maar ik zou ook kiezen voor een brede brugklas. Mijn kinderen gaf dat wat lucht, terwijl ze gewoon toch presteerden op het door ons ingeschatte niveau.
Ik zou een afspraak maken met een zorgcoördinator en eens kijken hoe het er in jullie regio voorstaat als je een kind met het verhaal als dat van jullie aanmeldt...

verbaasd

ik ben eigenlijk een beetje verbaasd dat er hier veel mensen zijn die meteen zeggen dat je met dit iq naar zeker HAVO maar ook VWO moet kunnen doen.
Maar iq cijfer alleen zegt toch helemaal niks? Hier een zoon met iq 118. Ook groep 7. Werkt hard op school, maar toch wil het allemaal maar niet goed lukken. Hij heeft ook de nodige diagnoses. Maar ook de nodige medicatie. Hij krijgt extra begeleiding op school. Ik zou blij zijn als hij straks naar de MAVO kan. HAVO zie ik hem echt niet redden. Ondanks dat dat met zijn iq prima zou moeten kunnen.

Mijn andere dochter is nog een stuk jonger. IQ 128. Krijgt heel veel extra begeleiding op school. Maar toch blijven de meeste cito's op de laagste score hangen. Ze snapt gewoon niet goed wat er allemaal verteld wordt. Ze is echt een slimme meid, doorziet de meest moeilijke problemen en kan met mooie overpeinzingen komen. Maar het hele schoolse leren is niet aan haar besteed. Ik zie haar ondanks haar iq niet op het VWO belanden.

Middelste is weer tegenover gestelde. iq 129. Gaat als een speer op school. Heel zelfstandig. Krijgt al het pluswerk wat voorradig is en haalt hoogste scores op alle toetsen. Haar verwerkingssnelheid lag ook veel lager, maar dat zie je alleen terug in de snelheid van haar werk. Verder was de iq opbouw precies hetzelfde als mijn jongste dochter.

IQ alleen zegt dus helemaal niks. Wij kennen zoon van TO niet en weten ook niet hoe makkelijk hij leert, en hoe zelfstandig hij is.

TO als zoon echt voor de HAVO wil gaan zou ik daar op in zetten door hem veel extra te begeleiden. Maar zo te lezen moet hij nog best veel inhalen.

Ben het trouwens wel eens met de mensen die zeggen dat je ook ver kunt komen zonder de tafels te kennen. Die ken ik ook nog steeds niet, en daar ondervind ik geen hinder van....

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.