Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Astrid

Astrid

02-03-2009 om 14:19

Kind geeft zelf aan te willen versnellen

Dochter van 8 (december) zit in gr. 4 op een Daltonschool. Ze was vorig jaar al enorm snel met lezen (eind gr. 3 AVI 9) en met rekenen. Dit jaar in gr. 4 heeft zich dat voortgezet.

Dochter gaf al vanaf het begin van dit jaar aan dat ze het saai in de klas vond. Ze zit in een gr. 4/5 combi. Omdat het Dalton is doet elk kind werk op eigen niveau en plant zelf z'n dagtaak.

Alles ging te langzaam en het boeide haar niet erg. Wij hebben dit toen aangekaard en daar zou wat aangedaan worden. Ze kreeg extra werk. Nu verloop van tijd vond dochter het nog steeds saai en schreef zelf een briefje voor de juf/ meester. In dat briefje vroeg ze: minder saai werk, extra werk, geen uitleg meer en of ze door mocht gaan als ze klaar was.

School vond het erg bijzonder dat ze er zelf mee kwam. Er wordt nu echt wat aangedaan -Tot op zekere hoogte-. Ze is nu ook besproken met de intern begeleider. Vandaag sprak ik 1 van haar juffen en die gaf aan dat ze er alles aan zullen doen om haar meer uitdaging te bieden. Het enige wat ze nu nog niet willen (en misschien wel helemaal niet) is dat ze versneld door de stof gaat. Dochter vertelde vandaag dat ze haar taak heel snel afhad en dat ze aan haar taak voor morgen wilde werken, maar dat dat niet mocht. Dochter baalde hier van.

Voor mijn gevoel wil school tegen houden dat ze gaat versnellen. Gewoon met extra werk in gr. 4 houden. Zelf denk ik dat dat toch gaat gebeuren. Wat verder voor mijn gevoel nog meespeelt is dat haar broer destijds (nu gr. 8) wel versneld is, maar daarna bleef versnellen. Die was dus met 9 jaar in groep 7 klaar met alle basisschool stof. Volgens mij zijn ze daar van geschrokken en willen ze dat nooit meer. Behalve zoon is er op de hele school (zover ik het weet, het zijn maar 140 kinderen) maar 1 kind versneld. Toevallig nog bij dochter in de klas (jongen zit nu in gr. 5, maar hoort qua leeftijd in 4). School doet gewoon niet aan versnellen lijkt het.

Ik ben blij dat dochter op een Daltonschool zit en haar eigen ding kan doen, maar als dat niet genoeg blijkt te zijn moet je het kind wel meer blijven bieden.

Dochter heeft vanmorgen aan haar juf gevraagd of ze een werkstuk mag maken. Juf keek hier erg van op, maar het mag. Ze is de enige. Ze mag zelf in de schoolbieb boeken uitzoeken. Ik heb dochter nog nooit zo enthousiast gezien. Ze vertelde dat ze iets met de natuur wil gaan doen en dan foto's buiten gaat maken. Ze zei dat ze het werkstuk in een speciaal schrift moet maken, maar dat ze het ook op de computer wil maken. Ze ziet het helemaal zitten. Verder zou ze juf vragen of ze het mee naar huis kon nemen, zodat ze i.p.v. TV kijken aan haar werkstuk kan werken.

Ik vind dit echt geweldig. Dochter leeft op eens helemaal op en is zo gezellig. Zelf zegt ze dat dit door haar werkstuk komt. Dochter zit de laatste jaren zo slecht in haar vel. Is echt niet te genieten thuis. Heeft een soort pubergedrag waar het hele gezin onder lijdt. Volgens mij heeft dochter gewoon uitdaging nodig!

Mijn man wil de eerst volgende rapport bespreking het toch over versnellen hebben. Hij heeft zo iets van, laat dat kind toch lekker meedoen met aardrijkskunde en geschiedenis van gr. 5. Kind gaat hier zo van opbloeien. Ik weet zeker dat ze denken, daar heb je die ouders weer! Kind 1 versneld en nu moet zeker kind 2 ook. Straks komt nr. 3 ook nog! Aan dochter wordt ook regelmatig gevraagd of ze die kennis van haar broer heeft. Of het niet uit haar zelf kan komen. Maar broer is ondertussen al met zulke andere dingen weer bezig.

Wat ik mezelf nog afvraag: is het niet lastig om nu te versnellen? Ze zal toch een heel stuk stof missen? Of zal ze dat snel inhalen?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Nivea

Nivea

02-03-2009 om 14:50

Kleine opmerkingen

Ik herken je gevoel van zeuren etc. Vanmorgen zat ik in tranen in de auto door een opmerking van de juf. Hier is ook ooit de opmerking gemaakt dat zoontje (4,8 jaar, groep 1) heeft leren lezen omdat zijn broer in groep 3 zit. Ik had het lef niet om te zeggen hoeveel kinderen er in zijn groep een broer/zus hebben in groep 3 en ook kunnen lezen.

Je kind leeft enorm op van het werkstuk. Misschien zijn dat mogelijkheden? Google eens op webquest, het lijkt mij ontzettend leuk. Zeker als je dochter het niet vervelend vindt om met iets anders bezig te zijn dan de anderen. Ik zou het wel belangrijk vinden dat het dan ook een reguliere taak voor haar wordt (dus niet vrijwillig) én dat het werkstuk ook beoordeeld wordt. Ze maakt het niet voor Jan Snot.

Trouwens hier ook een Daltonschool. Ik merk helaas helemaal niets van gedifferentieerd werken. Helaas.

Suus

Suus

02-03-2009 om 16:22

Hier

2 kinderen met vergelijkbare problemen. Kind 1 (jongste) krijgt extra werk (verbreding en verdieping_) en verveelt zich alweer , woensdag ga ik weer in overleg met de juf. Kind 2 (groep5) krijgt aan alle kanten extra werk, maakt ook werkstukken en doet vakken die de anderen niet hebben (frans, gezondheidsleer) Kind hoort sociaal emotioneel in 5, cognitief in 7. Het is en blijft lastig, wij hebben niet voor versnellen gekozen ivm sociaal emotionele ontwikkeling. Zijn bang voor het gat op het VO.
Wij hebben onze kinderen op een reguliere school met aandacht voor de individuele ontwikkeling van het kind.

Sandra

Sandra

02-03-2009 om 16:44

Nivea

"Hier is ook ooit de opmerking gemaakt dat zoontje (4,8 jaar, groep 1) heeft leren lezen omdat zijn broer in groep 3 zit."

Ik vind het op zich helemaal geen gekke opmerking. Zoon 2 kreeg hier ook heel veel van zoon 1 mee. Maar het maakt helemaal niet uit van wie ze het meekrijgen. Of dat nu van papa, mama, de buurvrouw, een klasgenootje of van grote broer is. Echt 'uit zich zelf' is het denk ik nooit. Het is een feit dat een stimulerende omgeving heel belangrijk is voor een kind. En de een krijgt daardoor de dingen eerder mee dan de ander, en als een kind dan ook nog slim is, gaat het helemaal snel. Dus dat hoef je helemaal niet te ontkennen naar de school. Maar een 'stimulerende omgeving' mag voor de leerkracht natuurlijk geen excuus zijn om niets te doen met de talenten van een kind.

Sandra

Sandra

02-03-2009 om 16:54

Astrid

Misschien moet het gespreksonderwerp niet 'versnellen' zijn, maar 'hoe zorgen we voor genoeg uitdaging voor dochter'? Dat komt wellicht minder bedreigend over voor een school die niet zo veel op heeft met versnellen. Volgens mij moet je het wel eerst eens zijn over het probleem (dochter verveelt zich te pletter), en dan gaan praten over de mogelijkheden. Maar ik begrijp dat de leerkracht het 'probleem' ook ziet? Laat school zelf ook maar met suggesties komen hoe ze dit gaan oplossen. Wellicht komen ze dan zelf tot de conclusie dat versnellen de meest eenvoudige oplossing is. Bovendien is je dochter van december, qua leeftijd had ze dus al een groep hoger kunnen zitten.
(onze zoon is een jaar jonger dan jouw dochter, en gaat deze week de overstap van 3 naar 4 maken - die lijkt mij overigens een stuk eenvoudiger dan van 4 naar 5).
Succes!

Nivea

Nivea

02-03-2009 om 20:49

Sandra

"Echt 'uit zich zelf' is het denk ik nooit."

Daar ben ik het helemaal mee eens. Voor de juffen maakt het veel uit of hij het helemaal uit zichzelf heeft geleerd of met hulp. Tja, jij en ik kunnen toch ook niet uit ons zelf Chinees aanleren?

De opmerking "Hier is ook ooit de opmerking gemaakt dat zoontje (4,8 jaar, groep 1) heeft leren lezen omdat zijn broer in groep 3 zit." vond ik een beetje idiote opmerking. Natuurlijk moet de jongste het van iemand hebben opgepikt en triggerde dat zijn interesse. Maar er zijn negen kinderen in de klas met een broer of zus in groep 3 en niemand kan lezen.

Astrid

Astrid

02-03-2009 om 22:51

Uit zich zelf

Volgens mij heeft mijn zoon wel uit zich zelf leren lezen. Hij kende met 20 maanden al 3/4 van het alfabet. Ja, natuurlijk zullen we een keer gezegd hebben hoe die letter heette, maar een gemiddeld kind van 20 mnd. onthoudt dat echt niet. Zoon las hier met 3 jaar uit Jip en Janneke voor aan z'n baby zusje. Ik heb eigenlijk geen idee hoe hij het heeft geleerd. Zou ook niet weten hoe je het zo'n jong kind zou moeten leren. Hij deed het gewoon zelf. Verder gaven we we hem met 4 jaar zo'n Nutricia kinder atlasje. Dat hij daarna onze boekenkast indook en de volwassen atlas uit z'n hoofd leerde, daar valt als ouder ook niks aan bij te brengen. Sommige kinderen doen het volgens mij echt zelf.

Lijkt me trouwens voor mijn dochter best frusterend als ze op school denken dat zij al haar kennis van haar broer heeft. Laatst moesten ze zelf sommen verzinnen met als uitkomst 24. Dochter deed 48: 2. O, dat heb je zeker van je broer......zei juf.

Jvo

Jvo

03-03-2009 om 09:58

Ook uit zichzelf

Mijn oudste heeft zichzelf ook leren lezen, en ook zo vroeg (3 jaar). Ik heb hem natuurlijk wel eens verteld hoe de letters heten, maar het 'trucje' van leren lezen heeft hij helemaal zelf uitgevogeld.

Overigens wisten wij het niet eens, mijn moeder merkte op dat hij kon lezen, wat wij natuurlijk niet geloofden (hij heeft namelijk ook een extreem goed geheugen!). Pas met een splinternieuw boekje waar hij zo in weglas was het voor ons duidelijk. Hij is trouwens de oudste thuis.

Hij heeft zichzelf ook Engels geleerd door heel veel in het Engels te lezen! Pas later is hij op school begonnen met Engels (en wij hebben hem op Engelse les gedaan voor de uitspraak, want die was natuurlijk belabberd )

Jvo

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.