Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Kiki

Kiki

13-07-2012 om 12:23

Kind buiten de schoolvakanties mee op vakantie nemen?

Volgend jaar februari wordt mijn oudste alweer 5 en ben ik qua vakanties aan de schoolvakanties verbonden.

Ik ben eigenaar van een middelgroot bedrijf en met name de mei- en de zomervakanties zijn voor mij erg lastig om vrij te nemen.

Nou weet ik dat je als zelfstandige ook verlof kan krijgen voor een week buiten de schoolvakanties als je de reguliere vakantieweken niet op vakantie kan.

Ik wil dit na de vakantie direct gaan aanvragen voor de week voor de meivakantie. Maar het is voor mij de eerste keer, dus wat zet ik in de brief.

Moet ik gewoon heel summier zijn, aangeven dat mijn beroep niet toelaat dat ik de mei- en de zomervakantie op vakantie ga en de week voor de meivakantie wil boeken.

Of moet ik uitgebreid vertellen waarom ik in de mei- en zomervakantie geen vrij kan nemen.

Mocht het nou afgewezen worden, is er dan ook een bezwaarprocedure mogelijk? Hoe pak ik dat aan?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Chippie

Chippie

13-07-2012 om 12:43

School

School heeft er een speciaal formulier voor. Feitelijk mag je van deze gelegenheid alleen gebruik maken als je in geen enkele schoolvakantie als gezin op vakantie kunt. Afhankelijk van de school wordt er wel eens een oogje dichtgeknepen.

Tot tien dagen is de directeur aan zet. Dit is expliciet vakantieverlof en daarvoor geldt bovenstaande regel. De scholen worden vanaf heden ook strenger gecontroleerd; als zij oneigenlijk verzuim toekennen (ook binnen die 10 dagen) dan worden zij ook flink beboet. Ik ga er dus vanuit dat scholen steeds moeilijker gaan doen (onze school knijpt af en toe een oogje dicht.

Bezwaar kan natuurlijk altijd, maar dat duurt natuurlijk te lang.

Ik zou een eerlijke brief schrijven. Vooraf inschatten hoe de school er tegenaan kijkt. De ene school geeft je een werkgeversverklaring mee (die jij zelf in moet vullen) en vindt alles best, de andere school wil meer weten.
Het lijkt me wel verstandig om de relatie met school goed te houden. Je kunt dingen wat aandikken, maar liegen zou ik niet doen. Daar breng je je kind mee in de problemen.

Tango

Tango

13-07-2012 om 12:48

Ik zou

Beginnen met een summiere brief en als school meer info wil kan dat daarna altijd nog. Als er een formulier voor is, kun je dat natuurlijk even vragen.
Bij ons op school is ook een gezin dat op vakantie mag buiten de schoolvakanties om. Zij kunnen op zich in sommige vakanties wel weg, maar dat zijn dan de korte vakanties: herfst- en voorjaarsvakantie. Meestal gaan ze dan de voorjaarsvakantie plus nog een week daarvoor of daarna.

Hmmm

die regeling is alleen voor bedrijven die echt totaal niet iemand kunnen missen in de vakantie, ik denk niet dat jouw bedrijf daar onder valt.

Kiki

Kiki

13-07-2012 om 16:41

Rodebeuk

Ik denk het eigenlijk wel. Ik denk dat ik daar wel degelijk onder val. Maar wie bepaalt dat of we eronder vallen of niet? Doet de directeur dat of de leerplichtambtenaar.

De directeur toch?

Tirza G.

Tirza G.

13-07-2012 om 19:24

Logisch

Het moet voor de directeur logisch en begrijpelijk zijn dat jij in de zomer niet weg kunt van je eigen bedrijf - hij moet het verantwoorden naar de lpa. Als ik directeur was, zou mijn eerste gedachte zijn: huh? je bent toch eigenaar? Danmag je toch zeker zelf beslissen wanneer je vrij neemt
Hier in de regio zijn plenty mensen met een afwijkend vakantie-rooster, maar dat snapt iedereen: campingeigenaren en toerisme-gerelateerde horeca. Die moeten het dus van de zomervakantie hebben.

Tirza

Kiki

Kiki

13-07-2012 om 20:17

Juist als eigenaar tirza

We hebben dan minimale bezetting en dat maakt het lastig om in de drukke vakantieperiode weg te gaan. Het is hier niet rustiger met klanten en werk, integendeel zelfs, maar de bezetting is wel fors kleiner. Ik ben deze zomervakantie ook niet weg door die reden.

Nou ja, ik zie het vanzelf wel. Ik heb geen idee hoe strikt school gaat zijn. Ik zal zo komend schooljaar eens een informatief mailtje sturen.

Die 10 dagen

... ik weet dat scholen dat zelf kunnen toestaan, daarna sowieso lpa maar ik weet niet of de lpa ook niet eerder om de hoek kan komen kijken

Het gaat ook om het gezin, als je een partner hebt die wel weg kan, dan kun je het denk ik niet hard maken

Mea Proefrok

Mea Proefrok

14-07-2012 om 09:32

Kiki

Jouw zoon is nog vier, toch? Dan is hij niet leerplichtig en geldt die hele discussie niet. Gewoon meenemen!

Kiki

Kiki

14-07-2012 om 11:51

Mea

In de meivakantie is hij al 5, dus vandaar dat ik er nu al aan denk

amk

amk

14-07-2012 om 12:39

Misschien

is hij gunstig jarig.
Hij is namelijk pas leerplichtig vanaf de 1e schooldag van de maand VOLGEND! op zijn verjaardag.
Dus als hij begin mei jarig is, is hij pas begin juni! leerplichtig. Als hij eind april jarig is, dan is hij begin mei leerplichtig.

Maar dan heb je ook nog 5 uur waar je zelf mag bepalen of hij wel of niet naar school gaat en 5 uur in overleg met de school. Maar ja, daar heb je eigenlijk alleen wat aan met lange weekenden.
(ik nam dan 4 uur op vrijdag('s middags zijn ze hier vrij tot groep 5) en 6 uur op maandag, et voila een lang weekend geoorloofd weg)

Kiki

Kiki

14-07-2012 om 13:52

Helaas, helaas, helaas

hij wordt in februari 5 Nou ja, we zien het wel, ik hoop dat school niet heel moeilijk doet bij een kleuter.

Ik ga gewoon na de vakantie een mail sturen en dan merk ik het vanzelf

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

14-07-2012 om 14:42

Hier

Een speciaal formulier met een verklaring van werkgever. Zeggen dat bedrijfseconomische omstandigheden verlof in de reguliere vakantieperioden niet toelaat, doet het hier altijd.

Op de school van mijn kinderen wordt daar niet moeilijk over gedaan, maar dat kan dus verschillen.

Je moet de aanvraag minimaal 6 weken van te voren indienen en daarna kun je bezwaar aantekenen. Je bent dus ruim op tijd

Ik denk ook dat jij juist wel in aanmerking komt.

Mea Proefrok

Mea Proefrok

15-07-2012 om 08:37

Kiki

Gewoon vragen in een goed onderbouwd, vriendelijk briefje. Nee heb je. En bij kleuters doen ze vast wat minder moeilijk. Zeker als je uitlegt dat jij in de zomer niet wegkunt vanwege de minimale bezetting en je eindverantwoordelijkheid.

Tirza G.

Tirza G.

15-07-2012 om 17:16

Bezetting kleiner?

Hoe kan die bezetting in de zomer kleiner zijn als jij degene bent die de verlofaanvragen honoreert? Dat komt op mij over alsof als je personeel in de zomervakantie vrij neemt en jij als baas het werk moet gaan lopen doen. Dat kan toch niet de bedoeling zijn

Tirza

nathalie

nathalie

15-07-2012 om 21:14

Wat ik heb geleeerd van het meelezen op ool

Tot 10 dagen extra vrij per schooljaar mag de directeur beslissen of dat gegeven wordt of niet. Hij hoeft daarvoor aan niemand verantwoording af te leggen, dat valt binnen zijn bevoegdheid. Jij hebt het over 1 week (vóór de meivakantie) en dat kun je dan gewoon aan de directeur vragen.
Als je het wilt gooien op de wettelijke regel voor mensen die niet in 'een' vakantie wegkunnen, die is zoals Chippie al zei voor als je in Geen Enkele schoolvakantie als gezin op vakantie kunt. Dus niet in de zomer, de herfst, de kerst etc. Kan het in 1 van deze vakanties wel dan is de regeling niet op jou van toepassing en val je terug op 'gewoon' toestemming vragen aan de directeur.
Maar misschien heb ik niet goed onthouden hoor, ik hoop dat Miriam nog in de buurt is want die weet het precies.

ijsvogeltje

ijsvogeltje

15-07-2012 om 22:38

Kiki

Even googelen levert dit op (bron: leerplicht.net, http://xrl.us/bngx4n):

Mag mijn kind op vakantie buiten de schoolvakanties?

Nee. De Leerplichtwet stelt heel duidelijk dat vakantie onder schooltijd vrijwel onmogelijk is. Alleen als voldaan wordt aan alle drie de volgende voorwaarden kan een schooldirecteur op verzoek extra vakantie toestaan:

1. Als ten minste een van de ouders een beroep heeft met seizoensgebonden werkzaamheden. Bijvoorbeeld in de agrarische sector of de horeca.
2. Als het gezin in geen van de schoolvakanties in één schooljaar met vakantie kan.
3. Als de extra vakantie niet in de eerste twee weken van het schooljaar valt.

De extra vakantie is nooit langer dan tien dagen. Alleen de directeur mag toestemming geven, de leerplichtambtenaar niet.

ijsvogeltje

ijsvogeltje

15-07-2012 om 22:42

Nathalie

"Tot 10 dagen extra vrij per schooljaar mag de directeur beslissen of dat gegeven wordt of niet."
Het is goed je te realiseren dat gemeenten en scholen vaak samen bindende afspraken hebben gemaakt over (luxe) verzuim. Dat betekent in de praktijk dat veel directeuren zeer strict vasthouden aan de regels. Want die 10 dagen zijn niet zomaar snipperdagen die een directeur naar hartelust mag uitdelen. Daar zijn nu juist die regels voor bedoeld.

Tirza

Ja een bezetting kan zeker kleiner zijn in zo'n periode omdat je ook de mensen met kinderen niet wil weigeren om op vakantie te gaan.
Wij zitten altijd met hetzelfde probleem. Hebben een bedrijf met 0-uren contracters, ik kan hen vakanties niet weigeren. We werken dus zelf door in de zomer en gaan meestal net voor de vakantie weg. Nu kan dat niet omdat dochter de musical van groep 8 heeft.
Onze basisschool heeft gelukkig nooit moeilijk gedaan. Bij middelbare school hebben we het direct aangekaart en als wij konden aantonen dat we geen vakantie konden nemen in hoogseizoen was het geen probleem. En dat kunnen wij natuurlijk altijd aantonen.
Ik denk ook Kiki, dat ze er niet moeilijk over kunnen doen. Je bent er vroeg bij en je kunt aantonen niet weg te kunnen.
Succes!

nathalie

nathalie

16-07-2012 om 09:10

Ijsvogeltje, ciska, kiki

Je hebt gelijk met die eventuele plaatselijke onderlinge afspraken ijsvogelje, ik ging alleen uit van de wet. Daarbinnen mag de directeur 10 dagen uitgeven maar hij kan zich ook nog willen/moeten houden aan plaatselijke afspraken.
Ciska, de directeur kan er helaas best moeilijk over doen. Het valt niet binnen de regels van seizoensarbeid of in geen van de schoolvakanties in één schooljaar met vakantie kunnen. Het is te hopen voor Kiki dat haar kinderen op een school zitten met een aardige en meevoelende directeur die niet al te erg gebonden is aan plaatselijke afspraken.
Gewoon aardig vragen Kiki, ja kun je krijgen! Maar ik zou als ik jou was niet teveel op je 'rechten' proberen te wijzen want die heb je niet.

fryskdumke

fryskdumke

16-07-2012 om 13:23

Kiki

Volgens de lpa die ik vanochtend heb gesproken mag je een week aansluitend aan een vakantie een week extra opnemen, zodat je als gezin 14 dagen weg kan.

nathalie

nathalie

17-07-2012 om 08:51

Nou fryskdumke

dat kan die lpa wel tegen jou zeggen maar dat is dan meer een persoonlijke mening van hem. In de wet staat zo'n regeltje nergens beschreven.
Artikel 11. Gronden voor vrijstelling van geregeld schoolbezoek
a. de school onderscheidenlijk de instelling is gesloten of het onderwijs is geschorst;
b. bij of op grond van algemeen verbindende voorschriften het bezoeken van de school
onderscheidenlijk de instelling is verboden;
c. de jongere bij wijze van tuchtmaatregel tijdelijk de toegang tot de school onderscheidenlijk de instelling is ontzegd;
d. de jongere wegens ziekte verhinderd is de school onderscheidenlijk de instelling te bezoeken;
e. de jongere wegens vervulling van plichten voortvloeiend uit godsdienst of levensovertuiging verhinderd is de school onderscheidenlijk de instelling te bezoeken;
f. de jongere vanwege de specifieke aard van het beroep van één van de in artikel 2, eerste lid, bedoelde personen slechts buiten de schoolvakanties met hen op vakantie kan gaan;
g. de jongere door andere gewichtige omstandigheden verhinderd is de school onderscheidenlijk de instelling te bezoeken.
Dit zijn de gronden waarop de directeur kan besluiten om max. 10 dagen (= 2 weken) vrij te geven. Dat hoeft niet aansluitend aan een schoolvakantieweek zolang het maar niet de erste 2 weken van een schooljaar is, dat staat weer in een ander artikel.

Eigen beleid

Kiki, je hebt volgens mij een goed argument. Dat moet je wel even duidelijk omschrijven in je mail. Natuurlijk is je bezetting kleiner in de zomervakantie. Het is nu eenmaal de bedoeling dat ouders hun vakantie in de zomer nemen. Anders moeten er nog meer extra verlof vragen.
Nathalie:"dat kan die lpa wel tegen jou zeggen maar dat is dan meer een persoonlijke mening van hem."
En dan geldt het toch. Lpa's (en schoolhoofden) hebben een grote mate van beleidsvrijheid. Op de ene school krijg je makkelijker vrij dan op de andere. In de ene gemeente krijg je makkelijker extra verlof dan in de andere.
Nathalie:"Dit zijn de gronden waarop de directeur kan besluiten om max. 10 dagen (= 2 weken) vrij te geven."
Niet helemaal. Op grond van art. 11 f mogen 10 dagen verlof toegekend worden door het schoolhoofd. Daarnaast mag dat ook nog eens op grond van 11 g. Het schoolhoofd heeft dus de beschikking over 2 x 10 dagen.
Als er meer vrijstelling nodig is, dan mag de lpa daarover beschikken. Het is dus mogelijk om op grond van art. 11 g wel drie maanden vrijstelling te krijgen.
De kwestie is dat er niet is vastgelegd wat een gewichtige omstandigheid is, noch wat die specifieke aard van het beroep inhoudt.
Bij art. 11 a t/m f volgt de vrijstelling van rechtswege. Er is niemand die toestemming verleent in die gevallen.
Groet,
Miriam Lavell

nathalie

nathalie

17-07-2012 om 12:01

Ha miriam

Goed dat je er bent om de puntjes op de i te zetten.
Wat jij zegt haalde ik ook al aan. Dat de persoonlijke mening van de lpa van frysdumke voor haar geldt wil niet zeggen dat dat voor iedereen geldt dus dat het een soort van algemeen recht is om aansluitend aan een vakantie een week extra vrij te nemen. Dat hangt af van de petten van degenen die daarover beslissen.
Bij een vrijstelling van rechtswege volgens 11f wordt niet aangemerkt wat precies een specifiek beroep is, maar het gaat daar toch vooral om het effect van dat beroep, het 'slechts buiten de schoolvakanties met hen op vakantie kan gaan'. Meivakantie en zomervakantie zijn moeilijk voor Kiki, maar er zijn in het jaar nog meer schoolvakanties.
Ik denk dat Kiki het vooral moet hebben van 11g, en het is best mogelijk dat ze er met de directeur uitkomt dat haar situatie als gewichtige omstandigheid wordt aangemerkt. Lief vragen dus.

Iemand moet het doen.

Het maakt niet uit welke grond het schoolhoofd (al of niet na ruggespraak met de lpa) kiest.
Als er maar vrij komt. Kiki hoeft geen suggesties te doen.
Kiki moet dicht bij de werkelijkheid blijven en die is tamelijk simpel: haar werknemers hebben tijdens de schoolvakanties vrij. Zij dus niet.
Ze kan als werkgever er ook voor kiezen die mensen geen vrij te geven in die periode en wel zelf lekker gaan. Maar ja, dan moeten die werknemers weer vrij gaan vragen aan school dus dat is lood om oud ijzer.
Globaal: 11f is werk gerelateerd (vroeger alleen seizoensarbeiders, de notabelen -werkgevers dus- kregen sowieso vrij). Van 11f is bovendien duidelijk dat het om 5 tot 10 dagen moet gaan.
11g gaat over gewichtigheid buiten je schuld: overlijden, huwelijk, jubileum, geboorte, doktersbezoek. In beginsel gaat dat over dagjes vrij. Dat kunnen maximal 10 dagen per jaar (niet aaneengesloten) zijn onder bevoegdheid van het schoolhoofd. Voor meer dagen moet je naar de lpa.
Bij uitspraken over dit soort verlofregelingen, gaat de rechter terug naar 1900 (toen er nog geen schoolplicht was zelfs!) en wat er toen in toelichtingen over gezegd is.
Uit die tijd stamt het belang van 2 weken vakantie met het gezin (meer vakantie was er niet in het hele jaar), en de dagjes vrij voor gewichtige dingen.
Overigens nog een correctie. Ik schreef "Bij art. 11 a t/m f volgt de vrijstelling van rechtswege."
Ik bedoel natuurlijk art. 11a t/m e.
Groet,
Miriam Lavell

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.