Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Forummer met andere nick

Forummer met andere nick

05-10-2017 om 22:22

Keuze: mbo werken of havo hbo werken

Ik heb jullie meedenkkracht nodig!

Oudste zit in het eindexamenjaar vmbo-t en moet gaan kiezen: mbo of havo.
Ze heeft de capaciteiten voor havo, moet er wel aan trekken door ADD en dyscalculie. Ze werkt hard, niet effectief en leren gaat vaak met veel stress gepaard, zeker aan het eind het jaar en bij toetsweken. Ze is niet blijven zitten.

Ze is creatief (vindt ze zelf niet, ze denkt dat iedereen dat kan) en sociaal, op mensen gericht, lief en behulpzaam. Ze doorziet snel sociale situaties en vrienden komen altijd naar haar toe voor hulp of om te praten. Ze is niet veroordelend en begrijpt ‘de andere kant’ altijd goed.
Ze wil graag de sociale kant op, met mensen werken, met pubers of mensen die problemen hebben. Hulpverlening, of misschien docent. Ik denk dat die kant goed bij haar past.

Maar dan, wat kiezen?

Doorstroom naar de havo - hbo: meer kansen op baan die ze lijkt te ambieren. Maar: kan ze het leren aan, de eeuwige stress, het bikkelen vanwege ADD, nog 6 jaar studeren. Ook: meer vrije dagen, studentenleven, geen strak regime met 20 vakantiedagen op haar 20ste.

Mbo en dan werken: wat voor werk doet een maatschappelijk werker (of een soortgelijke functie) op mbo niveau, kun je dan doorgroeien naar een hoger niveau en jezelf ontwikkelen zonder een hbo opleiding of zit je dan vast.
Het voordeel is wel dat ze nog 3 of 4 jaar studeert en dan de stress van het leren niet meer heeft, en als de werkdag erop zit, is ze ook echt klaar. In de praktijk leren en bezig zijn past goed bij haar.

Alle tips zijn welkom, en ook ervaringsverhalen van ADD-ers, mbo en hbo opgeleiden in de sociale en maatschappelijke sector. Uiteraard gaan dochter en ik ook de open dagen af.


Triva

Triva

05-10-2017 om 22:33

vergeet je niet iets?

Na mbo kun je ook hbo doen wat ben je zwartgallig met die 20 vakantiedagen op je 20ste...

Forummer met andere nick

Forummer met andere nick

05-10-2017 om 22:43

Triva

Zo zwartgallig bedoel ik het niet hoor. Het verschil tussen werken op je 20ste en studeren is best groot. Aan beiden zitten voor- en nadelen, ik heb er geen negatieve associaties bij. Iedere dag werken met een vast aantal vakantiedagen is anders dan studeren met een beperkt aantal colleges. Werken is fijn omdat je na de werkdag ook echt klaar bent, studeren zit altijd in je hoofd.
En zeker, na mbo is hbo een mogelijkheid, echter, dan zit ze nóg langer op school dan de route havo-hbo. En leren is hard werken voor haar.

Pooh bear

Pooh bear

05-10-2017 om 22:45

Wat wil ze zelf

En inderdaad met vmbo t kan je gelijk naar mbo 4 en van daaruit kan je ook naar het hbo. En daarmee kan je die beslissing gelijk uitstellen. Als ze klaar is met het mbo hieft ze pas tw kiezen werken of alsnog naar het hbo.

saar

saar

05-10-2017 om 22:54

Als leren hard werken is

voor haar, dan zou ik nu toch insteken op zoveel mogelijk binnenhalen...
Juist nu is leren voor haar nog relatief eenvoudig. Ze hoeft 'alleen maar' te leren, verder niets.
Als ze later in haar leven toch meer wil leren wordt het alleen maar moeilijker. Dan moet het gecombineerd met..noem maar op, je snapt me wel. Dat is dan voor haar wrs geen doen.
Juist als het zo zwaar is zou ik het nu wel proberen. Spijt krijgt ze wrs eerder als ze het niet gedaan heeft ipv andersom, stoppen met opleiding kan altijd nog.

Met alleen een mbo diploma kunnen je in deze richting lastig doorgroeien.

Mama

Mama

05-10-2017 om 23:49

Hangt erg van kind af

Mijn dochter ging na vmbot mjo4 doen, vierjarige opleiding.
Ze vond de stages echt verreweg het leukst. Laatste jaar woonde ze op kamers, wat ze heerlijk vond.
Daarna mede op ons aandringen hbo gestart. Nou, het studentenleven was leuk maar weer fulltime studeren vond ze vreselijk. Toetsen deadlines stress. Moeilijk ook. Gestopt in januari en heerlijk aan het werk met mbodiploma.
Het voelt voor haar als een eeuwigdurende vakantie. 32 uur per week en ze kan haar kamer en huishouding er prima van betalen.
Geen spijt van de hbo poging. Is duidelijk niets voor haar nu. Werken passend bij haar mbodiploma! Heerlijk!

Hard aan trekken

Ik zou voor de MBO route kiezen met een hulpverleningsopleiding die past bij de baan die ze ambieert. Dan kan ze nog doorstromen. Het is wel een wat langer traject. Maar als ze er zo hard aan moet trekken kun je beter dingen leren die je echt liggen dan dat je verplichte HAVO stof er in moet stampen. Wiskunde kan haar nekken op de HAVO. Zoon had hier echt problemen mee en is met een 5net geslaagd,hij vond het echt moeilijk. Ook is op t HBO t tempo hoog.als ze de stof al een deel heeft gehad op t MBO kan t voor haar als aDD-er makkelijker verwerkt worden?

Dees

Dees

06-10-2017 om 08:30

MBO-HBO

Waarom niet eerst MBO doen en daarna HBO?

Triva

Triva

06-10-2017 om 08:58

Saar

Met jouw argument kom ik tot een heel ander advies, het advies van Lilian. Als het leren nu al lastig is heb je niets aan nog twee jaar algemene vakken, verplicht wiskunde met de kans dat ze het niet haalt.

Algemeen: Pas toch op met altijd die adviezen op OO als 'zo hoog mogelijk en zo snel mogelijk'.

braam

braam

06-10-2017 om 09:11

hbo

Voor het werk dat zij wil doen heb je echt hbo nodig. Kijk vooral rond bij mbo's, maar vraag dan ook concreet waar mensen met zo'n diploma zoal terechtkomen, en hoe groot de kans op werk wat haar leuk lijkt is. Soms hebben mensen echt een ander idee bij een beroep dan het werkelijk is. En vooral bij mbo's is de opleiding soms best leuk en afwisselend, maar het werk niet. Maar dat hangt heel erg van de specifieke richting af.
Zie ook kansopwerk.nl Kans op werk voor mbo maatschappelijk werk is bijvoorbeeld slecht.

Of havo-hbo of mbo-hbo slimmer is weet ik niet. Hangt er ook vanaf waarom ze moeite heeft met leren, en van het specifieke mbo waar ze heen zou gaan. Sommige mbo's zijn zo chaotisch, dat kost ook veel stress. Havo is georganiseerder, en in totaal een jaar korter. Je stelt dan ook de keuze over wat precies nog even uit. Maar ze moet het wel aankunnen natuurlijk (wiskunde is niet verplicht trouwens, mocht dat inderdaad een struikelblok zijn). Je zegt dat ze niet effectief leert, is daar misschien nog winst te behalen?

Over het algemeen hebben mbo'ers het vaak moeilijker op het hbo dan studenten die van havo komen. Je zou nu alvast naar hbo open dag kunnen gaan en daar vragen wat hun ervaring is doorstroom vanuit mbo met de specifieke studies die zij wil doen.

Vogel

Vogel

06-10-2017 om 09:13

MBO

Als het leren haar zo moeilijk afgaat, wat zou ze zich dan nog twee jaar op de havo plagen met het leren van nutteloze feitjes?
Ik kijk naar oudste zoon, die zich in zes jaar door de havo heeft geworsteld, en nu op het HBO van zijn hobby zijn beroep maakt. Hij zegt: Ik heb nog steeds wiskunde en ik heb er nog steeds een hekel aan, maar wat ik op maandag bij wiskunde leer kan ik dinsdag gelijk toepassen. Ja, dan wil ik mijn best wel doen.
Ik heb een ander kind, dat aan tafel vertelt over zijn dag, ‘s ochtends op tijd naar school vertrekt en ‘s avonds nog even rustig wat werk voor school doorneemt. En dat alles uit zichzelf.

Laat je dochter iets doen waar ze goed in is, dan zal het leren haar makkelijker afgaan, en wie weet hoe makkelijk ze er dan een HBO-studie aan vastplakt. Of niet, en dan is dat ook okee.

Triva

Triva

06-10-2017 om 09:13

Klopt

Wiskunde is inderdaad niet verplicht, sorry, ligt inderdaad aan het profiel, kijk dus welk profiel ze nodig heeft voor de HBO opleiding die ze wil. Je loopt wel altijd het risico dat opeens de rekentoets verplicht wordt maar dan zou die ook op mbo4 verplicht worden.

Dees

Dees

06-10-2017 om 09:18

Braam

Ik ben het niet met je eens. MBO-ers die ook Havo aan kunnen hebben het op het HBO makkelijker, mits ze een aansluitende MBO opleiding hebben gedaan natuurlijk.

Havo is vaak veel algemener en heel veel VMBO-ers struikelen in 4 HAVO waardoor je ook 3 jaar kwijt bent om HAVO te halen.

Waarom ik me afvroeg waarom geen MBO-HBO te doen is het volgende. Als je een HAVO diploma hebt heb je een algemeen diploma met weinig kans op een baan, lukt het HBO dan niet dan heb je een probleem en moet je wellicht alsnog een MBO opleiding doen. Heb je je MBO diploma dan heb je meer kans op een baan, red je het HBO dan niet dan kun je nog altijd op je MBO diploma terugvallen. Overigens kun je dan na een aantal jaar werken altijd nog kiezen voor een werk leer traject.

Jasmijn

Jasmijn

06-10-2017 om 09:27

Eens met Dees

Geheel eens met Dees, ik heb dus een zoon met HAVO die de stap naar HBO enorm groot vond, had echt een achterstand op de MBO'ers. Lastige was dat hij echt na VMBO-t totaal niet wist wat hij moest gaan kiezen, dus HAVO was echt een uitstel op die beslissing. Nu is hij alleen vorig jaar voortijdig gestopt met HBO omdat hij niet mee kon komen, hij moest dingen doen die hij nog helemaal niet onder de knie had (nog nooit gedaan had) en de MBO'ers konden dat wel (ging om HBO-ict). Hij kwam dus niet mee en de docenten hadden daar ook weinig boodschap aan. Nu werkt hij tijdelijk en is aan het verzinnen wat hij nou toch moet gaan doen voor een studie die dan wel bij hem past.
Als ik het opnieuw zou moeten doen zou ik hem dus adviseren Mbo te kiezen, het lastige zou zijn geweest dat hij dan net 16 zou geweest zijn en dus echt wel moest weten welke richting hij op zou willen gaan.

Hanne

Hanne

06-10-2017 om 09:54

Dochter

Mijn dochter heeft vorig jaar haar MBO diploma gehaald. Op jaar laatste stageplaats kreeg ze het aanbod om daar haar HBO diploma te gaan halen. Ze krijgt loon en ze betalen haar opleiding. Dus heeft ze straks geen studieschuld als ze klaar is.

Wel heb ik gemerkt dat behoorlijk wat andere mensen op het mbo achteraf toch niet voor een sociale studie hebben gekozen.

Ik ben eigenlijk achteraf erg blij geweest met deze route.

braam

braam

06-10-2017 om 10:26

mbo-hbo

Ik herken het niet bij mij op het hbo dat mbo-ers het makkelijker hebben (wel dat er in het algemeen veel mensen uitvallen in het eerste jaar). Maar daarom raadde ik ook aan om te gaan vragen bij de hbo-opleiding die ze wil doen, zou kunnen dat dat er net eentje is waar het wel zo voor is. Maar dochter weet blijkbaar nog niet precies wat ze wil, en voor bijvoorbeeld lerarenopleidingen is havo wel een betere basis dan een mbo opleiding.

Ik zou in dit geval niet echt kijken naar profieleisen van hbo opleidingen. Als het havo wordt een profiel kiezen met vakken die haar het meeste liggen, en als dat een CM profiel met tekenen zonder wiskunde is, prima. Voor sociaal werk, lerarenopleidingen enzo is dat voldoende. Dan maar een hbo opleiding kiezen die bij je profiel past in plaats van andersom.

Ik vind trouwens helemaal niet dat hoger altijd beter is. Als de vraag ging over een kind dat verpleegkundige wilde worden en twijfelde over mbo-v of hbo-v dan zou ik in dit geval ook mbo aanraden. Of iemand die bijvoorbeeld programmeur wil worden, dan zou ik zeggen: hbo betere opleiding, maar slim om mbo eerst te doen, dan kun je altijd kijken of je verder wilt, maar heb je dat om op terug te vallen. Maar dat gaat hier niet op, als er vrijwel geen werk is op mbo niveau dan heb je alsnog niets om op terug te vallen.

Als ze mbo wil doen kun je ook denken aan bijvoorbeeld mbo-verpleegkunde. Niet precies wat ze zoekt, maar wel iets waar in ieder geval werk in is, waar je mensen kunt helpen, met doorgroeimogelijkheden voor later die best lijken op wat ze wil (of natuurlijk alsnog hbo social work of lerarenopleiding daarachteraan). Maar dan moet het leerling-verpleegkundige werk je wel liggen. Andere mbo-beroepen in de zorg zijn misschien ook de moeite van het bekijken waard.

Trijs

Trijs

06-10-2017 om 10:51

Spw?

Aan de algehele discussie heb ik weinig toe te voegen, ook te weinig verstand van.
Ik werk zelf in de GGZ. Ik werk veel samen met groepsbegeleiders die spw4 hebben gedaan. Die doen interessant, veelzijdig werk. Een deel van hen doet met leer-werk-traject later alsnog SPh. Met werkervaring op zak vaak veel beter te doen volgens henzelf.

Dochter ambieert misschien de ggz niet, maar ik wil alleen aangeven dat er ook op dit gebied interessant werk is voor mbo-geschoolden.
Voor maatsch werk nemen wij overigens alleen hbo-ers aan dus ik denk dat je inderdaad goed moet kijken naar baankansen na een specifieke mbo opleiding.

Phryne Fisher

Phryne Fisher

06-10-2017 om 10:58

Mbo-hbo

Ik heb het idee dat bij mensen die de mbo-hbo route hebben gevolgd de algemene ontwikkeling minder is dan bij mensen met havo/vwo. Dat hoeft niet per se een probleem te zijn, maar je haalt dat niet zomaar in als je interesses er niet liggen.
Zelf heb ik hbo in deeltijd gedaan (na vwo). Dat vond ik veel fijner dan dagonderwijs, en werken vond ik ook veel leuker dan hele dagen in een klaslokaal. Qua vrije tijd en (minder) verantwoordelijkheden ben je natuurlijk vele malen beter af als scholier.

Jillian

Jillian

06-10-2017 om 11:19

Gemiddeld

Gemiddeld is er meer uitval onder mbo'ers die naar het hbo gaan dan onder havisten die naar de hbo gaan. Dat zal echter wel per opleiding verschillen.

Mijn zoon stond vorig jaar ook voor deze keuze. We zijn bij een aantal mbo opleidingen gaan kijken maar hij was nergens echt enthousiast over. Dus is hij havo gaan doen. Dat was ook een beetje bij gebrek aan beter. Maar het was geen slechte keuze. Hij heeft gewoon nog niet zo'n idee en dit geeft hem de tijd om iets meer volwassen te worden en wat langer na te denken.

Psychologisch vond ik het zelf wel zwaar om nadat we het hele vmbo traject inclusief examen hebben afgerond weer opnieuw te beginnen. Onze zoon is iemand die heel veel steun nodig heeft en regelmatig aan het werk gezet moet worden.

Dees

Dees

06-10-2017 om 11:35

tja

Gemiddeld zal er zeker iets meer uitval zijn onder MBO-ers omdat zij makkelijker stoppen omdat ze toch al een diploma hebben in hun vakgebied. Wat ik weet is dat een aanzienlijke groep MBO-ers het proberen en er zo ook tegenaan kijken. Dit zijn ook de MBO-ers die de HAVO nooit hadden gered.

Maar in veel gevallen heb je dus te maken met MBO-ers die halverwege de HAVO besluiten naar MBO te gaan of al wisten wat ze wilden en daarom voor MBO kozen maar ook makkelijk naar HAVO hadden kunnen gaan. Van die groep zie je dat de meesten het makkelijk redden zeker de eerste 2 jaar. Ik wist bij aanvang van mijn HBO opleiding direct welke MBO-ers het zouden redden en welke niet en had nog gelijk ook.

Vogel

Vogel

06-10-2017 om 11:35

Algemene ontwikkeling

In principe zou je met havo een bredere algemene ontwikkeling hebben. Als het je interesse heeft dan.
Als je niet graag of makkelijk leert, leer je alleen voor je toetsen en vergeet je alles zodra de toets achter de rug is. Zie ik aan mijn zoon, die drie jaar Frans en aardrijkskunde en geschiedenis enz. heeft gehad, maar die het allemaal geen bal interesseerde. Die kennis is dus allemaal weg. Dus ondanks een havo-diploma vind ik zijn algemene ontwikkeling magertjes.

Forummer met andere nick

Forummer met andere nick

06-10-2017 om 11:40

Reacties

Dank voor jullie reacties. Raakt vaak de kern van dochters twijfel.

Wat reacties en aanvullingen van mijn kant:
Dochter heeft inderdaad geen wiskunde, doet nu CM met tekenen.

De baankans met een mbo sociaalmaatschappelijk is erg klein, dat had ik ook al gezien. Vind ik best zorgelijk. Ik vermoed ook dat het werk niet haar eindniveau is. Is niet meteen een groot probleem, alleen zie ik niet hoe je kan doorgroeien, ontwikkelen in een dergelijke functie. Haar denken en praktijkgericht leren gaan lekker snel, leren uit boeken niet perse. Soms wel soms niet. Ze krijgt hoogstwaarschijnlijk ook de zegen van de school als ze naar havo wil.
Een mbo als leervorm past haar wel goed, beter dan havo, zeker op dit moment. En het is inderdaad ook fijn om een diploma op zak te hebben. Ik neig naar mbo. Dochter ook een beetje.
Braam, je schreef dat een mbo opleiding vaak leuk en afwisselend is, maar het werk niet. Daar ben ik ook een beetje bang voor. Iemand met andere ervaringen?

Hanne, je schreef dat haar dochter een hbo doorgroeitraject had aangeboden gekregen. Wat tof! Ook in deze sector? En weet je toevallig waarom zoveel mensen toch geen sociale studie kozen?

De zorg is niet in haar opgekomen, zal het noemen als optie. Mijn eerste gevoel zegt niet direct dat het iets voor haar is. Spw4 laat ik haar ook naar kijken.

Triva

Triva

06-10-2017 om 12:48

hoef je

voor een lerarenopleiding geen wiskunde te hebben? Ook niet voor de pabo?

bieb63

bieb63

06-10-2017 om 12:51

Of...

.... je had het ook over het onderwijs. Misschien is MBO-4 onderwijsassistent iets? Nu er blijkbaar meer geld naar de scholen gaat, niet alleen voor het salaris van leraren, maar ook om ze te ontlasten van de werkdruk, zullen onderwijsassistenten ongetwijfeld weer meer ingezet worden. Wil ze t.z.t. doorgaan voor leraar, dan kan ze dat duaal doen en haar baan als onderwijsassistent als stage gebruiken.

braam

braam

06-10-2017 om 13:47

wiskunde

Nee, voor lerarenopleiding en pabo heb je geen wiskunde nodig (tenzij je bijvoorbeeld leraar wiskunde wil worden). Pabo heeft wel een rekentoets tijdens de opleiding.

Fiorucci

Fiorucci

06-10-2017 om 14:08

En hier...

Dochter kwam met vwo advies van de basisschool. Maar de combi autisme en puberteit is een lastige...ze strandde op de havo, paniekaanvallen, burnout. Na een aantal maanden thuis deed ze havo 3 overnieuw op het speciaal voortgezet onderwijs, geweldige school. Ook dyscalculie blijkt een punt bij haar...en wil ze op de havo een pakket doen zonder wiskunde, dan zitten daar weer vakken in waar ze niks mee heeft...kortom, na rijp beraad en advies van school doet ze nu fluitend de examenklas mavo.Ze is toe aan een positieve ervaring. Ze is bijna 18 inmiddels, en gaat hierna doen waar haar hart ligt: MBO 4 paraveterinair. Het interesseert ons geen hout dat ze nu een lagere basis heeft. Ze moet doen waar ze gelukkig van wordt, en dat is werken met dieren. Ze is klaar met het algemene karakter van de middelbare school.
Ze hoeft nu thuis niet veel te doen, kan bijkomen van schooldagen en is zeer gemotiveerd. Nog een opmerking: Mijn moeder deed ooit niet meer dan de mulo, en heeft een brede algemene ontwikkeling. Daar ben je namelijk zelf bij en is niet louter afhankelijk van je jaren op school.

Hanne

Hanne

06-10-2017 om 14:15

Juist in deze sector

Forummer met andere nick schreef:
Hanne, je schreef dat haar dochter een hbo doorgroeitraject had aangeboden gekregen. Wat tof! Ook in deze sector? En weet je toevallig waarom zoveel mensen toch geen sociale studie kozen?

Juist in deze sector komt het veel voor. Ze heeft een leerlingcontract, werkt 24 uur per week, gaat 1 dag per week naar school en krijgt 27 uur per week betaald. Plus alle studiekosten inclusief boeken ed. Dus dat is een goeie deal.

Waarom veel mensen afhaken, ik denk omdat veel kinderen aan het eind van hun middelbare school zeggen dat ze met mensen willen werken. Tijdens de opleiding wordt dit concreet en dat is vaak in de praktijk toch anders dan ze hadden verwacht. Daarom is die ervaring opdoen op het MBO best goed. Je kunt dan nog doorstromen naar een andere richting in het HBO.

Forummer met andere nick

Forummer met andere nick

06-10-2017 om 14:50

Pedagogie

Ja, ik las het ook, meer geld oa naar de onderwijsassistenten om de taak van docent te verlichten. De onderwijskant, mn pedagogie, spw4 ziet er ook uit alsof het iets voor haar zou kunnen zijn. Daarmee kun je ook met oudere kinderen en pubers werken, als ik het goed heb gelezen. En het leerlingcontract van Hanne klinkt ook ideaal voor mijn dochter.

Fiorucci, herkenbaar. Ik wil voor haar de eeuwige druk en stress niet meer. ADD en dyscalculie heeft best wel wat invloed op haar leren, ondanks haar intelligentie (iq gemeten 116, was onderdeel van de dyscalculietest). Ze voelt zich beter in een praktische leeromgeving, leren door te kijken hoe anderen het doen.

Dees

Dees

06-10-2017 om 19:56

Add dyscalculatie

Die combinatie lijkt me niet handig voor in het onderwijs.

Forummer met andere nick

Forummer met andere nick

06-10-2017 om 20:05

Dees

Het heet dyscalculie.

En waarom denk je dat het niet handig is voor in het onderwijs?

Dees

Dees

06-10-2017 om 20:18

Rekenen

Je zult in het onderwijs goed moeten kunnen rekenen en het op diverse wijzen kunnen uitleggen, lijkt me erg lastig met een reken handicap.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.