Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Monni

Monni

26-02-2013 om 14:04

Kapotte liniaal van school vergoeden?

Mijn zoon van 13 jaar zit in de brugklas. Nu kreeg ik een factuur van school omdat hij moedwillig een schoolbord liniaal kapot zou hebben gemaakt. Of ik 14,50 wil overmaken naar het schoolfonds.
Bij navraag bij zoon blijkt dat het ding idd kappot is gegaan toen hij ermee bezig was, op mijn vraag of hij het expres had gedaan antwoordde hij met nee toen ik vroeg of hij er misschien onbenullig mee had gedaan trok hij zijn schouders op. Dus dat zou wel heel goed kunnen, denk ik dan. Hij is met de kapotte liniaal naar de leerkracht gegaan die hem zei dat hij de liniaal naar de conciërge moest brengen. Dat heeft hij dus gedaan.
Nu krijg ik dus de factuur. Geen naam ofzo erop met wie ik zou kunnen communiceren dus ik heb er een mailtje over gestuurd naar het algemene info mailadres van de school. Blijkt bij navraag bij de conciërge dat de liniaal niet zomaar kappot is gegaan maar dat mijn zoon er een rol in heeft gehad. Die man was er niet eens bij....
Wat zouden jullie doen? Gewoon betalen? Ik wil best dat wat mijn zoon kapot maakt van school vergoeden. Dat kan hij dan gewoon zelf terug betalen aan mij maar aan de andere kant zou school er toch vast ook wel voor verzekerd zijn? Ook hoe het in de factuur staat, dat hij moedwillig de liniaal zou hebben vernielt dat zit mij dwars.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
bibi63

bibi63

26-02-2013 om 14:59

Wat ik zou doen

eerst toch bij zoon een duidelijk verhaal eruit krijgen. Geef hem aan dat er 14,50 betaald moet worden en dat dat terecht is als hij het expres heeft gedaan (of heel onvoorzichtig), maar niet terecht als het per ongeluk is gebeurd. Dus 'eis' van je zoon het preciese verhaal wat en hoe het is gebeurd. Dan kan je daarna zelf beoordelen of jij de rekening terecht vindt, of dat je school benaderd om aan te geven dat je het niet terecht vindt (en evt. wijzen op de verzekering)
Gr. Bibi

Schouders ophalen.

"toen ik vroeg of hij er misschien onbenullig mee had gedaan trok hij zijn schouders op. Dus dat zou wel heel goed kunnen, denk ik dan."

Je zoon heeft naar jou idee onbeholpen gedaan met de lineaal en daardoor is hij stuk? Dan zou ik er geen mailtje aan gewaagd hebben en mag zoon de factuur betalen. Als hij weet dat het zijn schuld niet is mag hij dit overleggen met de docent. Mijn zoon zou niet alleen zijn schouders ophalen als hij onterecht 14 euro mag ophoesten, maar zwaar tegenstribbelen.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

26-02-2013 om 23:32

Ook

Helemaal onschuldig lijkt je zoon niet te zijn. Ik zou het probleem dus neerleggen waar het hoor: bij je kind. Hij mag het betalen, en als hij het er niet mee eens is mag hij daar tegenin gaan. Ik wil dan best vanaf de zijlijn een beetje bijsturen, maar meer ook niet.

Onbenullig doen is natuurlijk ook niet de bedoeling, en als je iets kapot maakt mag je er ook voor zorgen dat dat weer hersteld wordt. Zelf, of via je eigen verzekering.

Zoon

Lijkt me een gevalletje van zoon laten betalen.
groeten albana

Monni

Monni

27-02-2013 om 08:48

Navraag

Heb nog maar eens geprobeerd er wat uit te krijgen bij hem. Het is echt niet expres gebeurt, ook niet eens onbenullig zegt hij nu. Hij is geen prater. Ik moet alles er echt uit trekken, altijd al zo geweest. Ik denk dat hij zelf gewoon zou betalen, dat hij dat liever doet dan er iets over te moeten zeggen op school. Zijn mentor is het eerste deel van het schooljaar druk bezig met hem geweest om te zorgen dat hij zijn leerkrachten wat gaat vragen als hij iets niet begrijpt in de les. Dat gaat gelukkig beter nu. Dit is dan een stap tever voor hem denk ik. Ik wou er nog maar een mailtje aan wagen en vragen hoe de desbetreffende leerkracht erover denkt aangezien de conciërge niet bij het voorval aanwezig was.
Mijn zoon heeft wel toen hij de liniaal aan de conciërge gaf gezegd dat hij hem kapot had gemaakt. Ik zei, misschien had je beter kunnen zeggen dat de liniaal kapot was gegaan. Maar goed dat is achteraf

klant

klant

02-03-2013 om 22:04

School mag

Alleen de dagwaarde van de lineaal vragen. En dat is vast geen 14,50. Voor dat bedrag heb je een nieuwe lineaal en deze was de nieuwprijs niet meer waard, want gebruikt. Je kunt school zeggen dat je hun claim door zal sturen aan je WAverzekering. Vergoeden die niet, dan jij dus ook niet. Want in dat geval zijn er redenen om niet te vergoeden, en heeft school dus nergens recht op. Laat school het maar met de WAverzekering verder uitzoeken. Ik ben benieuwd of ze die vasthoudendheid op gaan brengen. het is nu geen hoog bedrag, maar als er straks een tafel of zo kapot is, zullen ze dat ook op een van de ouders willen verhalen, terwijl ouders ook nergens om hoeven te komen, als zij schade lijden door nalatigheid van school. Principekwestie, dit soort dingen.

P

P

03-03-2013 om 08:39

Klant

Hebben niet veel mensen een eigen risico op hun aansprakelijkheidsverzekering (het heet geen WA want er is niets wettelijks aan!).

klant

klant

03-03-2013 om 10:19

Ik heb geen eigen risico bij mijn aansprakelijkheidsverzekering. En je hebt gelijk ik bedoelde pa persoonlijke aansprakelijkheidsverzekering, hoewel bij ons gezinsleden meeverzekerd zijn. Ik heb al veel gemak gehad van die verzekering. Het is prettig als je zo'n school door kunt verwijzen. Het gaat hier om een klein bedrag, dus is het sop de kool waard? Anderzijds, nu betalen is misschien precedent scheppen. Komt school straks weer voor een groter bedrag, je laat nu immers zien dat jij ook vindt dat het jouw probleem is? Doorverwijzen had hier als voordeel dat men niet kon beweren dat wij onze verantwoordelijkheid niet namen. Aandringen ( betaalt u nu eerst even) konden we afhouden met: eerst gaan wij te rade bij onze verzekering die zal uitzoeken of wij wel aansprakelijk gesteld kunnen worden door u. In geval van scholen, die erg geneigd zijn om te vinden dat ze boven de wet staan en dat ze hun eigen regeltjes kunnen stellen, reuze handig. Want of je aansprakelijk gesteld kunt worden is nog maar de vraag. Gebruiksvoorwerpen zoals linealen gaan niet eeuwig mee. Dat er weleens een sneuvelt en vervangen moet worden is een te verwachten gebeurtenis. Zolang zoonlief het ding niet opzettelijk in tweeen heeft gezaagd of iets dergelijks, is het niet duidelijk of het niet een normaal gebruiksrisico is dat het ding stuk gaat. Precies zoals de startster van het draadje al zegt: zoon heeft het ding niet opzettelijk vernield, al zegt school van wel.

P

P

03-03-2013 om 11:58

Klant

Het is ook niet dat ik het er niet mee eens ben maar zoals ik al zei: veel mensen hebben er wel een eigen risico op en daarnaast: een verzekeraar mag je eruit gooien als je te vaak claims indient. Indienen voor zo'n bedrag is dus niet altijd verstandig.

klant

klant

03-03-2013 om 12:08

Als je je schades niet kunt claimen heeft de hele verzekering geen nut. Ik heb mij door de jaren heen wegens het bezit van een zorgenkind meerdere malen via mijn verzekering verzet tegen dergelijke onzinnige claims. Met succes. Nooit knor gehad van mijn verzekering. Maar ja, ik ben dan ook klant van deze verzekering omdat ze mij ooit zeer correct hebben behandeld toen een andere verzekerde van hen mij overhoop had gereden. Bovendien zal de verzekering in het geval van de lineaal ws weigeren om de school tegemoet te komen. En daar gaat het maar om.

klant

klant

03-03-2013 om 12:23

Het punt is dus

School maakt van een pedagogisch probleem (voorzichtig omgaan met de spullen) een juridische toestand bij een bedrag van 14,75 of daaromtrent. En ze willen de nieuwwaarde terugzien voor een gebruikt ding. Dus ze compliceren de boel niet alleen, ze proberen ook eigen wetten te stellen. Mijn ervaring is dat als je daar vrolijk in mee gaat, ze in hun eigen mes lopen.

P

P

03-03-2013 om 16:59

Je mist mijn punt klant

Je hebt gelijk, het is een goed idee en het werkt waarschijnlijk ook maar NIET als je niet zo'n verzekering hebt of als je een eigen risico van 150 euro hebt. Dat is mijn punt. Je hoeft mij niet te overtuigen van je gelijk, je ziet alleen wat over het hoofd. Het heeft weinig zin om dit te claimen als je een eigen risico hebt. Nog los van het feit dat, zoals ik al zei, verzekeraars je ook kunnen gaan dumpen als je te vaak claimt.

klant

klant

03-03-2013 om 20:09

Je staat tegen wijdopen deuren aan te duwen.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.