Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
dihanne

dihanne

16-04-2013 om 19:21

Kans van slagen? vo school wil dochter vmbo kader plaatsen

Hier een dochter in groep 8, met rugzakje vanwege asperger, goede intelligentie.

Basisschool heeft een VMBO T advies gegeven, maar VO school wil haar op kader plaatsen. Zij baseren dit op de cito-scores (niet de eindcito, maar de 'door het jaren heen' cito's, en de entreetoets (die was kader/T))

Dochter scoort ook altijd slecht op cito-testen, dat is een feit.

De NIO heeft ze prima gemaakt, alleen op basis daarvan zou ze een VWO advies krijgen.

Haar leerkrachten, intern begeleider, ambulant begeleider en ook haar remedial teacher zijn er allen van overtuigd dat ze VMBO T aan kan.

VO wil voorzichtig inzetten, en dus op kader plaatsen

Wij als ouders zijn bang dat dit het kind gaat demotiveren, en haar (toch al geringe) zelfvertrouwen afbreekt.

VO geeft aan dat ze bij goede resultaten een niveau omhoog kan, maar dat vinden wij dan weer een probleem. Kind is gewoon niet zo flexibel, en krijgt dan weer andere leerkrachten, andere kinderen om zich heen etc. Dat moet niet, ze is juist gebaat bij stabiliteit.

Het lastige is natuurlijk dat die school ons kind niet kent, en wij het VMBO niet kennen. Op zich heb ik wel de indruk dat het een goede VO school is, en dat we hetzelfde willen, nl. de beste plek voor onze dochter.

De basisschool laat het erbij zitten, die hebben een keer telefonisch gezegd dat zij VMBO T de juiste keuze vinden, en gaan er verder geen energie insteken.

Wij willen toch wel een afspraak maken met de zorgcoordinator van het VO, en in gesprek gaan

Maar wat denken jullie: heeft dat kans van slagen?

We voelen ons behoorlijk machteloos. Dochter wil heel graag naar die school, en we laten het er ook niet op stuklopen, ze gaat ernaartoe, desnoods naar kader

Dus we staan aan het begin van een jarenlange samenwerking met die school, en dat moet wel prettig beginnen (alhoewel we nu dus al enorm balen...)

wat is wijsheid?

groetjes
Dihanne

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
lennest

lennest

16-04-2013 om 22:15

Pff, lastig

Wanneer doe je het goed? Ik weet 't ook niet. Te hoog is niet goed, maar te laag ook niet. Mijn gevoel: je kunt beter afstromen dan opstromen: het laatste is gewoon lastiger. Zoon had havo-adres, maar Cito zei: vmbo-t, cito van 535, net genoeg voor bespreken voor havo. Wat doe je: vmbo-t/havo of havo/vwo? We hebben hem aangemeld voor havo/vwo met in ons achterhoofd: goede rapporten, inzet, serieus met leren omgaan, hij wil 't graag, basisschool ziet 't zitten, waarom zou je hem geen kans geven? Hij kan altijd nog terug naar vmbo, andersom is een stuk lastiger. Gelukkig vond het vo dat ook en nu zit hij op de havo, het gaat goed. Maar goed, onze zoon heeft geen Asperger, ik kan dan ook niet beoordelen of en welke invloed dit heeft.
Gisteren op het nieuws was er een item dat veel kinderen een hoger advies krijgen dan de Cito rechtvaardigt. Ik snap het niet hoor, iedereen roept dat het schooladvies het zwaarste moet wegen en dan zo'n bericht? Bovendien: veel basisscholen geven al een advies voordat de Cito-uitslag er is. Er wordt te veel opgehangen aan de Cito-uitslag, dat is ook de reden om de Cito volgend jaar later te houden. Het schooladvies zou leidend moeten zijn! Kun je hier iets mee?

dihanne

dihanne

20-04-2013 om 10:10

Dank lennest, en succes!

Beste Lennest,

dank voor je reactie. Fijn dat je zoon het goed doet op de havo. En je hebt me nog verder aan het denken gezet over 'opstromen', dat is natuurlijk heel lastig, het is toch een soort 'tegen de stroom in zwemmen'. Zeker voor onze dochter met asperger, die gebaat is bij continuïteit (er verandert altijd al zo veel, ook al verander je niet van klas en leerweg). Dochter zoekt ook continuïteit. Die wil niet eens opstromen, als ze dan naar een andere klas moet, andere docenten enz enz enz.

Ik heb de VO school gebeld, en de hele situatie uitgelegd. Gelukkig was de zorgcoördinator het met mij eens. Dus hij gaat dochter in de TL-klas zetten, en dan kan ze beginnen met het idee: 'hier blijf ik vier jaar'.

Hij had van de basisschool beperkt informatie gekregen, bleek wel. Stomme basisschool, ze krijgen vanuit het rugzakje best veel geld, en dan VO niet goed informeren, en ook niet even naar de zorgcoördinator bellen als die het basisschooladvies niet over wil nemen.

Maar ik ben erg opgelucht, helemaal huilend na afloop van het telefoontje. Sinds maandag enorme stress gehad, het gaat dan toch om de toekomst van je kind

En ze wil zo graag naar die school, is heel gemotiveerd. Ik heb er echt vertrouwen in dat ze daar vier jaar kan leren en zich ontwikkelen, en dan ook nog een fijne tijd heeft.

De manier waar op de VO-school dit aangepakt heeft, is ook hoopgevend voor de samenwerking met ouders, dus we zijn hier helemaal gelukkig

groetjes
Dihanne

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.