Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Kan je stoppen met HAVO

Hallo,
Mijn dochter is 16 jaar en 5 maanden. Verleden jaar heeft ze haar TL diploma gehaald. En gemotiveerd met HAVO begonnen. Helaas door samen smelting van 3 scholen in 1 school kan ze haar plek niet vinden. Dit is te zien in haar cijfers. We hebben gesprekken met school geprobeerd. waarop het antwoord is nieuwe school heeft kinderziektes. 
Mijn dochter heeft zich ingeschreven voor een mbo opleiding. Deze start na de zomervakantie. Kan ze nu stoppen met school? Ze is erg gestrest als het woord school valt. Krijgt lichte paniek. En wil niet meer naar school. Hoe kunnen we dit voor haar en ons realiseren.  De leerplichtambtenaar heeft alleen gezegd. kunt u zeggen wat haar geboortedatum en naam is. Toen werd het stil van haar kant.


Nee, ze is leerplichtig. Ze kan na de zomer wel beginnen met mbo. Maar ze kan ook haar tijd uitzitten zonder tijd aan huiswerk/leren te besteden. Misschien valt er een regeling te treffen met school/leerplicht. Bijvoorbeeld een thuisstudie mbo of iets dergelijks.

Ze is niet meer leerplichtig, maar wel kwalificatieplichtig. Een leerling moet dan volledig dagonderwijs volgen tenzij er spraken is van BBL (werken/leren). Misschien kun je met de nieuwe school een traject bespreken waarin ze stage kan lopen om voor komend jaar alvast wat studiepunten te scoren? Ze zal vast niet de eerste zijn voor zo'n mbo school?

ScarceKudu74

ScarceKudu74

05-03-2022 om 18:35

Toen mijn zoon wilde stoppen met de havo,  hoefde hij van de leerplichtambtenaar de rest van dat jaar niet meer naar school te gaan. Hij moest dan wel een baantje hebben (alleen maar thuis zitten mocht niet) en in het nieuwe schooljaar wel weer naar school gaan. 

Ik zou nogmaals contact zoeken met de leerplichtambtenaar hierover. 

Wat gaat die LPA ondernemen als jullie haar psychisch ziek verklaren en haar thuishouden met een depressie?

Bewijs maar eens het tegendeel.

Overstappen naar HAVO op een andere school is geen optie?

Peen schreef op 05-03-2022 om 18:35:

Toen mijn zoon wilde stoppen met de havo, hoefde hij van de leerplichtambtenaar de rest van dat jaar niet meer naar school te gaan. Hij moest dan wel een baantje hebben (alleen maar thuis zitten mocht niet) en in het nieuwe schooljaar wel weer naar school gaan.

Ik zou nogmaals contact zoeken met de leerplichtambtenaar hierover.

Precies dit wilde ik ook zeggen: vaak gaat de leerplichtambtenaar in deze fase van het schooljaar wel akkoord met een tijdelijk alternatief plan, bijvoorbeeld een stage of baantje, op voorwaarde dat er een inschrijving bij een mbo ligt. Je zou dit ook via school kunnen aangeven/bespreken trouwens. Ik heb als teamleider weleens zo’n casus gehad en toen de leerplichtambtenaar feitelijk gewoon meegedeeld dat we het in het belang van het betreffende kind zo opgelost hadden. 

Mijn dochter had een niet passende MBO opleiding uitgekozen en moest toen wel Ne, Eng en Re blijven doen en mocht verder 28u werken NADAT ze een schakelprogramma had gevolgd. Die vakken kon ze online doen. 

Ik zou vooral in gesprek blijven met de LPA. In het geval van mijn zoon deden de trouwens niet zoveel… hij werd een keer opgeroepen.

Ik kan me wel voorstellen dat het schooljaar afmaken niet in het belang van je kind en niet in het belang van de school is. Maar ik denk wel dat je een alternatieve daginvulling moet hebben, bijvoorbeeld een stageplek of een baantje. Ik zou ook in haar belang niet willen dat ze een half jaar thuis zit. Of je meldt haar langdurig ziek, maar dan krijg je waarschijnlijk wel met de schoolarts te maken (soort arbo-arts voor scholieren). 
Heeft ze al een mbo opleiding op het oog?

Overigens moeten leerlingen die bij ons ‘stoppen’ wel een schakelprogramma volgen tussen VO en MBO

Ik heb toevallig deze vraag vorige week bij school dochter neergelegd.  Ze is 17, zit nu voor de 2e keer in HAVO, staat er weer niet goed voor en ze heeft zich nu ingeschreven bij een MBO opleiding die goed bij haar past. Ze wil nu het liefst een aantal maanden fulltime werken en dan 2 of 3 weken met EF naar Engeland en daar taallessen volgen. 
Ik moet nog antwoord van school krijgen. Maar als ik zelf Google lijkt het dat de kwalificatieplicht dit niet toestaat?

Asaatje76 schreef op 06-03-2022 om 16:09:

Ik heb toevallig deze vraag vorige week bij school dochter neergelegd. Ze is 17, zit nu voor de 2e keer in HAVO, staat er weer niet goed voor en ze heeft zich nu ingeschreven bij een MBO opleiding die goed bij haar past. Ze wil nu het liefst een aantal maanden fulltime werken en dan 2 of 3 weken met EF naar Engeland en daar taallessen volgen.
Ik moet nog antwoord van school krijgen. Maar als ik zelf Google lijkt het dat de kwalificatieplicht dit niet toestaat?

Volgens mij is het inderdaad de bedoeling dat havo behaald wordt of mbo, weet niet meer welk niveau. Maar ik zou het antwoord van school afwachten.

Marty1984 schreef op 05-03-2022 om 18:46:

Wat gaat die LPA ondernemen als jullie haar psychisch ziek verklaren en haar thuishouden met een depressie?

Bewijs maar eens het tegendeel.

Overstappen naar HAVO op een andere school is geen optie?

Wat vreemd om een psychische ziekte voor te wenden om een leerplichtambtenaar af te serveren. Die doet gewoon zijn werk en probeert vroegtijdige uitval te voorkomen. Waarom zou iemand die gewoon zijn of haar werk doet tijd moeten steken in een bewijs tegen jouw geveinsde ziekte. 

IJssel schreef op 06-03-2022 om 16:23:

[..]

Wat vreemd om een psychische ziekte voor te wenden om een leerplichtambtenaar af te serveren. Die doet gewoon zijn werk en probeert vroegtijdige uitval te voorkomen. Waarom zou iemand die gewoon zijn of haar werk doet tijd moeten steken in een bewijs tegen jouw geveinsde ziekte.

Bovendien, mijn ervaring is dat de LPA vooral goed meedenkt. Het betreffende kind heeft al een diploma maar nog geen startkwalificatie (dat is mbo-2, Havo of vwo). 

Ook kinderen die bij ons op school (vmbo) uitvallen wordt goed over meegedacht. Ze kunnen de boeman spelen als een kind te laat komt of spijbelt maar er zit ook zeker een andere kant aan. 

ScarceKudu74

ScarceKudu74

06-03-2022 om 19:27

SuzyQFive schreef op 06-03-2022 om 19:19:

[..]

Bovendien, mijn ervaring is dat de LPA vooral goed meedenkt. Het betreffende kind heeft al een diploma maar nog geen startkwalificatie (dat is mbo-2, Havo of vwo).

Ook kinderen die bij ons op school (vmbo) uitvallen wordt goed over meegedacht. Ze kunnen de boeman spelen als een kind te laat komt of spijbelt maar er zit ook zeker een andere kant aan.

Dat is mijn ervaring ook. De LPA bij mijn zoon was helemaal geen boeman, hij dacht goed mee. 

Hij had snel door dat het toch niks meer zou worden op de havo, dus mocht zoon gelukkig gewoon stoppen. Het zou anders een eindeloos gevecht zijn geworden met spijbelen en ziek melden, daar schiet niemand iets mee op. 

Het ding met psychisch ziekmelden is dat er dan waarschijnlijk vanuit de schoolarts en leerplicht wordt ingezet op een re-integratietraject. Wat niet zinvol is, want na de zomer gaat ze wat anders doen en ze is ook niet ziek. Die moeite kunnen die mensen beter steken in kinderen die het echt nodig hebben. 
Ik zou gewoon eerlijk zijn, inschrijving op mbo regelen, daginvulling voor de tijd tot de zomervakantie en dat voorleggen.

Asaatje76 schreef op 06-03-2022 om 16:09:

Ik heb toevallig deze vraag vorige week bij school dochter neergelegd. Ze is 17, zit nu voor de 2e keer in HAVO, staat er weer niet goed voor en ze heeft zich nu ingeschreven bij een MBO opleiding die goed bij haar past. Ze wil nu het liefst een aantal maanden fulltime werken en dan 2 of 3 weken met EF naar Engeland en daar taallessen volgen.
Ik moet nog antwoord van school krijgen. Maar als ik zelf Google lijkt het dat de kwalificatieplicht dit niet toestaat?

Kwalificatieplicht betekent dat een kind niet zomaar van school mag (en gaan werken) zonder een diploma te behalen. Maar jouw dochter heeft zich al ingeschreven voor een mbo-opleiding, gaat die ook doen en daarmee aan de kwalificatieplicht voldoen. Ze kan daar alleen pas na de zomer mee starten. Tot die tijd is het dus in principe maatwerk. Ik ben benieuwd wat school zegt, maar als teamleider heb ik op twee verschillende scholen alleen maar meegemaakt dat een stage/baantje ter overbrugging geaccepteerd werd door leerplicht. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.