Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
betsy

betsy

19-12-2013 om 14:21

Kan een kind van een C/D naar A gaan?

Kan een kind van een C/D score op de cito naar een A gaan.
De situatie is als volgt: kind had op de E6 toets woordenschat een D. Hiervoor altijd een C. Nu zijn we toch wel erg geschrokken van die D en hebben we een RT'er ingeschakeld. Deze heeft sinds 6 maanden vrijwel wekelijks bijles gegeven. Volgens haar kan kind nu best een A halen omdat ze wel de woordenschat had maar alleen struikelde op de manier van vragen.

Is dit echter niet erg opvallend naar de school toe. We hebben ze eerlijk gezegd niet verteld dat we een RT'er hebben ingeschakeld. We willen niet overkomen als 'pusherige' ouders. Wat nou als ze inderdaad een A scoort. Gaat de school dan geen vragen stellen of komt dit wel vaker voor?


wizzer

wizzer

19-12-2013 om 14:24

dat kan best

Is hier ook wel eens gebeurd zonder dat er bijles tegenover stond. Ik zou alleen niet weten waarom je er geheimzinnig over zou doen tegenover school.

genant?

...waarschijnlijk omdat het genant is dat school hier een steekje heeft laten vallen? Waarom heb je buiten school een RT'er ingeschakeld Betsy? Omdat je vond dat school jouw kind niet goed genoeg begeleidde op dit punt?

betsy

betsy

19-12-2013 om 14:38

reaktie

We hebben een RT'er ingeschakeld omdat we inderdaad vonden dat de school te weinig deed. Aangezien de rest van haar toetsen goed is doen ze verder niks. Ze hebben gedurende de maanden (nu) in groep 7 niks gedaan en ik ben gewoon heel blij dat we bijles hebben geregeld. Volgens de RT'er, die overigens ook leerkracht is, kan ze nu echt op een A uitkomen.

wat

heeft die RT gedaan? Als ze met je dochter de woordenschattoetsen die worden afgenomen geoefend heeft kan ze met gemak een A halen. Op school wordt ( als het goed is) niet de toets zelf geoefend. Om een score op te krikken is het handig om het wel te doen. Maar dan wil dat niet zeggen dat je kind werkelijk een veel betere woordenschat heeft dan een half jaar geleden, dan maakt ze alleen de toets beter. Waar natuurlijk niets tegen is, maar realiseer je dat wel.

Evanlyn

Evanlyn

19-12-2013 om 15:52

Soms vraag ik me af wat ze de hele dag doen op die scholen!

Ik ben niet verbaasd door je verhaal, hier was een kind dat niet kon rekenen en inmiddels prachtige cijfers haalt voor wiskunde en rekenen op de HAVO.

Niet alle scholen halen eruit wat erin zit, wees blij met je RT'er!

betsy

betsy

19-12-2013 om 18:28

de RT'er

Heeft vooral oude EindCito's gebruikt van groep 8. Hiernaast veel uitleg gegeven over wat is een tegenstelling, vergelijking. Wat is een reeks etc. Mijn dochter snapte gewoon niet wat er van haar werd verwacht. Dit is haar ook nooit uitgelegd. Wij wisten ook totaal niet wat er nou gevraagd werd op zo'n toets. Nu weet ze vaak wel het antwoord te vinden.
Het heeft ons veel geld gekost, alles bij elkaar, maar wij vonden het echt waard. Ook gezien het feit dat dit soort vragen op de Eindcito komen.

Annet

Annet

19-12-2013 om 18:32

Als school vraagt hoe het kan dat het cijfer zo omhoog gaat

dan zou ik aan de leerkracht vragen of de toetsen in groep 7 misschien anders zijn qua soort vragen dan die in groep 6.
Verder gewoon melden dat ze geoefend heeft.

Puberouder

Puberouder

19-12-2013 om 19:23

Betsy

Betsy, misschien begrijp ik je niet goed, maar heb je het gevoel dat jij je moet verantwoorden naar school als je kind nu betere cijfers gaat halen? Jeetje, dat is echt het laatste waar ik mij druk om zou maken.

Je vraagt of het 'kan': naar een A gaan. Wat voor soort antwoord verwacht je van ons? Een voorspelling of jouw kind wel of geen A gaat halen? (want die A is toch nog helemaal niet binnen?). Of het voor jouw kind wel of niet kan, dat weet je pas als je kind straks weer een cito heeft gedaan. Oefening baart kunst, en het aanleren van niet-aanwezige-strategieen al helemaal.

betsy

betsy

19-12-2013 om 20:00

Puberouder

Ik denk dat ik me een beetje schaam.
Ik heb zoveel geld uitgegeven aan bijles voor een kind in groep 7. Het is een beetje 'not done'. Ik heb het idee namelijk weleens geopperd op school maar daar werd heel negatief op gereageerd. Je mag een kind niet trainen voor een Citotoets want dan kloppen de normen niet meer ofzo werd er gezegd. Anyway, we hebben het wel gedaan en ook nog eens zeer intensief gedurende 6 maanden. De RT'er is zeer tevreden over dochter en geeft aan dat ze het echt heel goed snapt nu. De kans is dus vrij groot dat dit te zien zal zijn in haar cijfers in januari.
We hadden niet verwacht dat ze zo vooruit zou gaan. Is dus wel gebeurd nu. Heel mooi natuurlijk maar dit zal zeker te zien zijn op de Cito score. Ze kan nu namelijk ook de oude eindcito groep 8 vragen goed beantwoorden. En wat zeg ik dan? Gewoon de waarheid of zeg ik niks?

aah....

Je hebt heel veel geld uitgegeven om je mavoklantje naar het vwo te krijgen straks....

Daar ben je bang voor, dat mensen dat van je denken. Nouja, wat vind je zelf? Denk je dat je dochter echt wel A's zou kunnen halen, als ze op een andere school had gezeten bijvoorbeeld? Is ze voor de rest wel goed in school? Dan zou ik er niet over liegen, misschien ook wel een boodschap naar de school dat ze zelf niet goed zitten met hun RT.

betsy

betsy

19-12-2013 om 20:36

mamahippie

Inderdaad, haar RT'er heeft haar niveau flink opgekrikt

Nu had ze echter al op rekenen en begrijpend lezen een I altijd.
Een school gaat geen RT inzetten voor een kind die het VWO misloopt.

Hardnekkige fabel

Helaas zijn er nog wel wat leerkrachten/scholen waar de fabel van de valste toetsuitslag wordt verkondigd. Het is een bijzonder vreemde theorie. Je zou niet mogen oefenen/trainen, want dat zou de toetsuitslag beïnvloeden.
Ja, duh. Natuurlijk. Dat wil je ook.
Daarom oefen je voor een examen of theorie toets. Je gaat zelfs naar school om de toetsuitslagen te beïnvloeden, om bij te leren, om beter te worden. Leerkrachten die menen dat je niet beter mag worden dan je bent, die hebben een absurd idee over onderwijs.
Ja, door oefening kun je van een E score een A score worden.
Het is niet heel gewoon, zeker niet als de vooruitgang in korte tijd geboekt wordt. Maar als een kind op een school zit waar men steken laat vallen, waar mij bijvoorbeeld de gedachte aanhangt dat je niet mag oefenen, kan een beetje oefening een reusachtig verschil maken.

Puberouder

Puberouder

19-12-2013 om 22:07

herkenbaar

Betsy, ik herken je situatie volledig hoor. Inmiddels zit jongste in groep 8, en ook hij krijgt intensief RT. Buiten school om, kost handenvol geld. En inderdaad: omdat hij anders VWO dreigt mis te lopen. Doet het op veel vlakken hartstikke goed, maar heeft een concentratieprobleem (ADHD) en dat breekt zich op met begrijpend lezen. Van de RT'er heeft hij manieren geleerd waardoor hij zich toch kan focussen op een tekst. En dan doet hij de opdrachten bijna foutloos.
Oudste was 5 jaar geleden soortgelijk verhaal. Had percentiel van 35 op bedrijvend lezen op entreetoets in groep 7 (op de rest 90-100). Bleek gewoonweg geen lees-strategiën te beheersen. Na een paar maanden RT wel. Hij had nu in 5 gymnasium.
Ik maak mij er absoluut niet druk om wat een leerkracht van ons denkt. Wij hebben trouwens wel verteld dat kind wat extra ondersteuning krijgt, daar schaam ik mij allerminst voor. Onze kinderen leren hierdoor buitengewoon nuttige vaardigheden. Vaardigheden die ze helaas niet van de leerkracht leren. Ik vind ook echt serieus dat de school steken laat vallen op dit gebied (maar snap het wel hoor, het is geen verwijt naar de individuele leerkracht), sta ook echt boven eventuele sentimenten vanuit school. Ze kunnen gewoonweg niet de kwaliteit bieden die mijn kinderen nodig hebben.
En dat gedoe altijd dat je kind dan onterecht een hoge cito-score zou halen. Ik geloof er werkelijk niets van. Hoe kan iemand nu werkelijk vinden dat goed en intensief onderwijs (of dat nu in de reguliere uren of door een RT'er wordt gegeven) niet goed zouden zijn?

puberouder

puberouder

19-12-2013 om 22:10

tiepvauten

'bedrijvend lezen' is natuurlijk 'begrijpend lezen'

En sorry voor de andere slordigheden.

oefenen

Ooit wel eens gelezen dat de Engelse gentlemen in de 19e eeuw het volstrekt ongepast vonden om te trainen voor sport. Ja zeg, dat was niet eerlijk, om te gaan oefenen! Zo kon je toch nooit zien wie er werkelijk talent had, als je zo de resultaten oneigenlijk ging beïnvloeden!

Niets nieuws onder de zon, kennelijk.

Groeten,

Temet

Omgekeerde wereld

Jij zou niet aan school hoeven te verantwoorden waarom je kind met wat extra begeleiding van een C/D naar een A gaat, school zou zich daarvoor aan jou moeten verantwoorden.

Ik vind het goed dat je die RT'er hebt ingeschakeld. Als je kind ondanks die begeleiding nog steeds een C scoort weet je dat er niet meer in zit. Als je kind beter scoort, weet je dat je er uit hebt gehaald wat er in zit.

skik

Yura

Yura

20-12-2013 om 08:23

Ook

Onze zoon heeft ook RT gehad buiten school om. Ik had het adres van een andere ouder op school en hij was zeker niet de enige. Die RT'er had bijna alleen klanten van onze school en ik weet bijna zeker dat de school van de meerderheid niks wist. En de school maar goed scoren op de cito's. Zoon ging van een C naar een B, minder opvallend, maar hij had echt nog nooit een D gescoord (was in januari in groep 8), vermoedelijk gaat de leraar zichzelf op de borst kloppen, want hij heeft zo goed X of Y gedaan. Dus geen zorgen. En anders zeg je het gewoon, jouw geld, jouw kind, dus jij beslist. Niet jij maar zij moeten zich schamen.
En inderdaad heb ik door die bijlessen zijn niveau op gekrikt van een mavo/havo of havo-advies naar een havo/vwo niveau en hij zit nu in 4 vwo, dus niks kunstmatig hoog maken van de score.

Fransien

Fransien

20-12-2013 om 11:33

Ja, een kind kan met bijles prima hoger halen

Met bijles kun je hiaten aanpakken, strategieën aanleren of op toetsen oefenen. Bij de eerste twee komt je kind hoger en zal het hoger blijven eindigen. Bij de laatste aanpak is het cosmetisch. Overigens zal er bij kinderen die geen goede strategie hebben ook op toetsvragen geoefend worden, maar dan meer om de aanpak van het kind te analyseren en het kind te laten zien hoe het wel moet.

Katniss

Katniss

20-12-2013 om 11:40

Woordenschat

Het gaat hier over woordenschat, dat is toch helemaal niet belangrijk? Bij ons op school zijn ze extra aan het oefenen met de kinderen omdat de scores op dat onderdeel nogal tegenvielen. Binnen een half jaar zaten de kinderen weer op niveau (mijn dochter ging van een lage B naar hoge A en thuis doe ik er niets aan), dus om daar dan honderden euro's RT voor uit te geven is misschien een beetje zonde.

Dalarna

Dalarna

20-12-2013 om 12:11

Goed punt katniss

Zoveel geld uitgeven aan alleen woordenschat is niet zinvol, dat had achteraf veel goedkoper gekund door een cdrom van toetstrainer.

Het opvijzelen van de score doordat een kind de vraag niet snapt is mij bekend, ik heb dat in 7 wk gedaan, vlak voor de cito in groep 8 op taal met de bovengenoemde methode. Van onder mavoniveau met de entree naar een percentiel van 80.

Maak je niet druk om school maar vraag je af of de RT wel helemaal aan zuivere koffie doet want ook door meer lezen vijzel je de woordenschat op.

betsy

betsy

20-12-2013 om 13:21

Katniss

Hoezo is de cito woordenschat niet belangrijk?

Hier op school werd ons verteld dat alle onderdelen belangrijk zijn. Dochter heeft op rekenen, begrijpend lezen, spelling en technisch lezen een A+. Alleen de woordenschat bleef sterk achter. Ze leest veel, toch een C meestal. De school deed hier niks mee en dus hebben we zelf bijles geregeld.

Katniss

Katniss

20-12-2013 om 13:24

Betsy

Dat heb ik (hier) gelezen. Op woordenschat wordt vaak wat lager gescoord, omdat de kinderen maar net die woorden moeten kennen die in de toets zitten.

betsy

betsy

20-12-2013 om 13:38

bedankt

Katniss. Ik vraag me wel af hoor of ze haar ondanks die C toch een VWO advies zouden geven. Als ik namelijk de selectiecriteria lees van het VO dan staat er vaak alleen rekenen en begrijpend lezen. Waarom weet ik eigenlijk niet.

Katniss

Katniss

20-12-2013 om 13:43

Dat is altijd de vraag

Ik denk het wel, dat je met A's voor alles en een C voor woordenschat gewoon een vwo-advies krijgt, maar je weet het pas zeker als je het binnen hebt

Knurf

Knurf

20-12-2013 om 17:28

woordenschat

mijn dochter heeft een enorme woordenschat, maar grappig genoeg kwamen we bij het 'flitsen' af en toe woorden tegen die ze echt niet kende. Toen we die een keertje langs gehad hadden, en ik de betekenis en de uitspraak had uitgelegd, ging het flitsen meteen een stuk beter

Annet

Annet

20-12-2013 om 20:29

Je kunt best een hoge woordenschat hebben met lage cito

Zoon is getest op IQ. Enorm grote woordenschat. Cito's t/m groep 6 waren ook hoog op woordenschat.
Entreetoets was een stuk lager.
We hebben toen oude eindcito's doorgenomen. Dat ging al snel uitstekend. Grootste probleem bleek goed lezen van de vraag. Het gaat niet meer alleen om de betekenis maar ook om tegenstellingen, welke van de vier woorden hoort er niet bij, en nog meer van dat soort vragen.

Van het LVS zijn inderdaad begrijpend lezen en rekenen het meest belangrijk. Spelling het minst. Woordenschat wordt nooit genoemd als belangrijk of onbelangrijk (van wat ik gelezen heb). Het zal er wel tussen in zitten.
Studievaardigheden telt mee bij entreetoets en eindcito. Wel belangrijk voor de eindscore dus. Het telt weer niet mee als het VO alleen naar het LVS vanaf groep 6 kijkt.

Hmm Annet

In het LVS is spelling misschien wel het minst belangrijk, maar op de eindcito is het toch gewoon een onderdeel dat de totaalscore kan opkrikken of omlaag halen. En de totaalscore is volgens mij uiteindelijk het meest bepalend.

Mijn dochter had op de entreetoets een percentiel van 1 voor spelling en 93 voor begrijpend lezen. Die 1 haalde de totaalscore behoorlijk naar beneden. Ik heb haar toen zelf dagelijks bijgespijkerd met een zelf aangeschaft professioneel computerprogramma en bij de eindtoets kwam er een totaalscore uit op het niveau waarvan wij vonden dat dat bij dochter paste. Op dat niveau zit zij nu ook in het derde jaar. Ik ben blij dat ik dat gedaan heb. Dus ook al is volgens velen woordenschat ook niet zo belangrijk, ik geef draadstarter groot gelijk dat ze zelf aan de slag gaat als school het laat liggen. De eindscore op dat onderdeel kan toch van doorslaggevend belang blijken.

skik

Dalarna

Dalarna

21-12-2013 om 15:25

Skik

Ik denk alleen dat ze niet zoveel geld had moeten uitgeven aan woordenschat want juist dát deel is het makkelijkste om zelf te doen met toetstrainer. Ik vind ook dat degene die de begeleiding heeft gedaan niet helemaal eerlijk is om zoveel lessen daar aan te besteden. Ga eens een kind spelling leren of rekenen, dat is veel lastiger dan woordenschat. ZES maanden zo goed als wekelijks! Een hele dyslexiebehandeling duurt max 48 behandelingen!

betsy

betsy

21-12-2013 om 16:19

Is VWO niet te hoog/moeilijk?

We hebben inderdaad veel geld uitgegeven aan bijlessen. We zijn erg geschrokken van die D (IV) op E6 woordenschat. Voor alle andere vakken een A (I). Ze wil graag het Atheneum doen. Ze zit nu in groep 7. Omdat de school geen voorlopig advies eind groep 6 heeft gegeven en we dus niet weten wat ze zullen gaan adviseren, hebben we ervoor gekozen om die D op te krikken middels bijlessen. En als ik iets doe, doe ik het grondig Dochter wilde zelf ook graag die rot C of D opkrikken. Ze was het zat dat er altijd 1 onderdeel op haar rapport niet goed was.

De vraag is inderdaad of ze haar zoiezo een VWO advies zouden hebben gegeven. Ze heeft er blijkbaar geen last van omdat ze voor begrijpend lezen altijd een A (I) scoort. We wilden het risico echter niet lopen.

Waar ik me wel zorgen over maak is of ze het Athemenum wel aan kan. Ik besef natuurlijk heel goed dat ze haar woordenschat niet echt heeft opgekrikt waarschijnlijk. Ze is nu gewoon heel goed in Cito toetsen maken.
Ik wil niet dat ze moet afstromen naar Havo. Niet omdat het Havo niet goed is maar omdat ze dan weer in een andere klas komt. Ik maak me dus wel oprecht zorgen over wat we gedaan hebben. Stel dat ze nu wel die eindcito straks op VWO niveau maakt maar het niveau niet aankan. Ik weet het niet..

Toen we begonnen met die bijlessen hebben we er nooit bij stil gestaan dat ze er zo goed in zou worden. Maar ja, dat krijg je na >25 lessen van een uur. Ergens wel fijn natuurlijk dat ze het zo goed kan nu maar kan ze wel echt het VWO niveau aan. Is het VWO niet heel moeilijk? (zelf heb ik de Havo gevolgd)

Dalarna

Dalarna

21-12-2013 om 18:34

Betsy

Geen nood, op de middelbare school (niveau maakt niet uit) is het in mijn ogen veel simpeler dan op de basisschool. Je krijgt huiswerk, dat maak je, dat leer je en je haalt een goed cijfer als je een beetje je best doet. Op de basisschool presteerden ze het om een week of 4 een uurtje in de week les te geven in natuur, aardrijkskunde of wat dan ook en de kinderen een toets te geven zonder dat ze daarvoor geleerd hadden thuis.

Op de middelbare school is er maar een heel klein deel woordenschat maar dat gaat nog heel helder: je krijgt een boek voor Nederlands waar gewoon alle woorden in staan die je moet leren. Hoe simpel kan het zijn

Nee hoor met die andere cijfers gaat het echt wel lukken als ze gewoon haar best doet op het VWO.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.