Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Kamp groep 8 afgelast

Gisteren kwam mijn dochter thuis met een verdrietige mededeling dat kamp officieel niet doorgaat. Vorig jaar heeft de school groep 8 op school laten slapen maar dat mag ook niet. Nu gaan ze een leuke dag organiseren.. 

Ik vroeg me af of er al andere ouders weten hoe de school van jullie kinderen dit probleem oppakken.

Probleem?

jammer ja, maar er is vast iets leuks te bedenken als alternatief toch? 

gr Angela

Wij ontvingen een bericht dat ze het nog afwachten. En gaat het niet door dan houden ze het kamp op school maar dan zonder overnachtingen. Net als afgelopen  jaar. 

De musical wordt weer gefilmd omdat ze ervan uitgaan dat ouders nog niet zullen mogen komen kijken. 

Bij ons zou het al eerder plaatsvinden en dat was afgelast. Nu is er een nieuw kamp in juni gepland. Hopelijk kan dat wel doorgaan.

Ik sta voor groep 8 en we hebben afgelopen week besloten het kamp begin juni niet door te laten gaan. Eind deze week vertel ik dat aan de kinderen, maar ze zijn er wel op voorbereid. We gaan voor een leuk alternatief zorgen: meerdere dagen leuke sportieve dingen doen. 

De meningen in onderwijsland zijn heel verdeeld. Er zijn besturen die het domweg verbieden, tot scholen die wel gaan, zelfs met meerdere groepen tegelijk, want ze vormen een bubbel. 

Wij hebben heel erg getwijfeld, maar doen het niet. We zien wel doemscenario's. Moet je kinderen die klachten krijgen, laten ophalen? Kinderen die klachten hebben, niet mee laten gaan? We hebben al meerdere besmettingen in de groep gehad, hebben al in quarantaine gezeten, dus de kinderen zien ook wel dat dingen plotseling anders kunnen zijn  

We kiezen nu voor losse dagjes uit, die kun je verzetten als het nodig is. 

Mijn zoon zat vorig jaar in groep 8. Het kamp mocht niet doorgaan, dit werd besloten door de scholenstichting. 

De basisschool heeft in overleg met een paar ouders gekeken welk alternatief binnen de richtlijnen van de scholenstichting door konden gaan.

Uiteindelijk hebben ze een heel leuk alternatief kamp gehad. Overdag vonden er activiteiten rondom school plaats onder verantwoording van school. Vervolgens werd er gegeten en  geslapen in tenten bij een klasgenoot met een groot huis. De verantwoordelijkheid lag in die tijd bij de ouders. De volgende dag gingen de kinderen naar school, daar ontbijten, weer allerlei activiteiten en s'avonds een afsluitende bbq op het schoolplein, dit weer onder verantwoordelijkheid van school.

Op de basisschool van mijn dochter is vorig jaar het kampprogramma wel gedaan maar dan in de eigen omgeving en zonder overnachtingen en dat gaan ze dit jaar herhalen. De schoolreisjes van de overige groepen van vorig jaar zijn in september ingehaald en het ziet ernaar uit dat dat voor dit jaar ook weer staat te gebeuren.
Het is voor de kinderen heel jammer, maar het is helaas niet anders.

Mijn dochter zat vorig jaar in groep 8. Wij hebben als ouders toen zelf het kamp georganiseerd. Trouwens ook de sportdag en allerlei andere activiteiten die door school niet georganiseerd mochten worden. Was een enorm succes!

Want als ouders het organiseren, is er geen kans op besmettingen? 

@Lavanda: alles natuurlijk keurig binnen de toen geldende regels. Waar het om gaat is dat schoolbesturen soms het risico niet durven nemen en daarmee de deur voor alternatieven dicht gooien. Wij hebben toen als ouders zelf het initiatief genomen. En ja, risico is er altijd. Maar dat is er ook als je kinderen naar school gaan of als je boodschappen doet bij de AH.

Hier gaat het ook niet door. Ik denk niet dat de kinderen die vorig jaar op kamp zaten er nog steeds mee zitten. Sowieso waren er altijd al kinderen die niet mee gaan en zullen de kinderen na de brugklas nooit meer de vraag krijgen waren ze op kamp waren in groep 8.


Wij kregen vandaag bericht dat kamp doorgaat. Het kamp is eind juni. Ze gaan fietsen en slapen in tenten. 

Vragen over kamp krijgen ze nooit in de brugklas. Vrijwel alle scholen gaan hier fietsend naar een kampeerterrein dus erg spannend is dat niet.

Noesse

Noesse

30-04-2021 om 22:54 Topicstarter

Bedankt voor alle reacties. 

Leuk hoor Plantenbak! Het hoeft niet heel spectaculair  te zijn maar het is wel leuk als ze iets doen wat ze nog niet eerder gedaan hebben. Dan sluiten ze het toch af met iets speciaals

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.