Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Tineke

Tineke

13-12-2012 om 09:05

Juf-stagiaires en facebook

Dochter loopt stage in het speciaal onderwijs. Leerpuntje was 'professioneel afstand bewaren'. Nu kreeg dochter kritiek van de opleiding, want ze was daar veel te ver in doorgeslagen, omdat ze de kinderen niet wil toevoegen op facebook. "dat is heel normaal en dat doet iedereen". Dochter wil het echt niet.
Wat vinden jullie? Moet een stagiaire haar leerlingen/cliënten toevoegen op facebook? Is dat wel professioneel afstand bewaren?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Lijkt me duidelijk

Dochter wil niet (lijkt me persoonlijk heel verstandig ), doet het niet. Klaar. Kritiek vanuit de opleiding is totaal ongegrond. De kinderen zijn haar vriendjes niet. Ze hoort professioneel, vakkundig en toegankelijk te zijn als ze de kinderen overdag begeleid. Haar vrije tijd is van haar. Ik vind het juist prijzenswaardig dat ze deze beslissing neemt.

Je dochter heeft gelijk

Tuurlijk hoeft dat niet. Het is bovendien ook onverstandig. Het zou kunnen in een andere vorm. Als Juf Heksenvet. Maar of dat helpt is maar de vraag. Het roept vanzelfsprekend reacties op die schuren met privacy. Leerlingen die van zichzelf teveel blootgeven (andere leerlingen kunnen het zien). Die van juf meer willen weten dan goed is voor juf. Of die elkaar op de huid gaan zitten op de pagina van juf (pesten buiten school).
Ik zou je vraag trouwens even aan Justine voorleggen. Misschien kan ze er wat mee ihkv digitale veiligheid.
Groet,
Miriam Lavell

Yura

Yura

13-12-2012 om 09:22

Dochter heeft gelijk

Is toch van de zotte dat ze die kinderen zou moeten toevoegen, haar priveleven gaat die kinderen (en hun ouders) niks aan. Ik weet wel dat veel juffen een extra account hebben als JufX. Overigens kun je op facebook wel differentieren in groepen, de laagste groep kan bijna niks lezen, dat doe ik altijd met bekenden van mijn kinderen, tenzij het echt goede vrienden van de kinderen zijn die hier ook regelmatig over de vloer komen.

Met je dochter eens

Facebook is prive. Ik vind het ook niet professioneel om leerlingen als vriend toe te voegen. Dat iedereen het doet is geen steekhoudend argument. Het idee van Mirjam om een speciaal juf-facebookaccount aan te maken kan wel. Hoewel ik er als ouder geen voorstander van zou zijn dat mijn kind zich daarbij aansluit. Juf kan dan weer alles van mijn kind zien, en eventueel van zijn vrienden en familie. Laat prive en school maar lekker gescheiden, voor beide partijen.

skik

Jesse_1

Jesse_1

13-12-2012 om 10:15

Twee dingen

1. Natuurlijk hoeft zij op haar persoonlijke account geen leerlingen als vrienden te accepteren (!).
2. Net als Yura zegt wordt vaak wel geadviseerd om juist als JufX op internet bevriend te zijn. Hangt ook af van de leeftijd van de kinderen, maar dit heeft betrekking op anti-pestbeleid. Dit was een tip van een voorlichter over cyberpesten, die ook samenwerkt met OO. Je ziet dan een beetje wat er gebeurt online.

Dochter heeft gelijk

Nee natuurlijk hoeft dat niet. Sterker nog, bij ons op school is het ook niet de bedoeling. Wat "iedereen" doet, daar heb ik zelden een boodschap aan. Ik vind dat je dochter juist die professionele afstand goed inschat op dit punt.
Inderdaad, wel een interessant punt voor Justine, lijkt me.

Rafelkap

Rafelkap

13-12-2012 om 10:23

Dochter gelijk

Het sowieso haar vrije keus wie ze toevoegt op facebook, dat is nooit een plicht. En verder vind ik het heel raar dat dat normaal is. Eerder een verbod want dat is inderdaad niet professioneel afstand bewaren. Je dochter is verstandiger dan haar opleiders
Natuurlijk is het wel fijn dat leerlingen haar kunnen mailen, maar dan ook naar een zakelijk adres (via school), niet via haar privemailadres.

Dat is wat anders

Jesse:"Net als Yura zegt wordt vaak wel geadviseerd om juist als JufX op internet bevriend te zijn. Hangt ook af van de leeftijd van de kinderen, maar dit heeft betrekking op anti-pestbeleid. Dit was een tip van een voorlichter over cyberpesten, die ook samenwerkt met OO. Je ziet dan een beetje wat er gebeurt online."
Dat is duidelijk niet de insteek die deze school/opleiding heeft. Kaatjedochter _moet_ vriend worden. Terwijl de kern van de zaak bij pesten nu juist is dat je je niet op die manier sociaal moet laten dwingen. Vrienden komen in maten en gewichten. Verplichte vrienden bestaan niet.
Ik kan mij voorstellen dat je als school (desnoods per klas) een facebook (en of twitter) account hebt en dat je daar wat mee doet met de klas. Maar dat is toch een ander soort 'vriend'.
Dat zul je wel uit moeten leggen ook.
Groet,
Miriam Lavell

Marjolein

Marjolein

13-12-2012 om 10:43

Juist goed, en andersom?

Kaatje, ik vind het juist goed van je dochter. Inderdaad professionele afstand. Vervelend dat ze daardoor in de problemen komt.
Hier in huis speelt het andersom. Zoon is door verschillende docenten gevraagd als vriend. Hij durft geen nee te zeggen, "want dan denken ze dat ik een hekel aan ze heb".
Wat vinden jullie hiervan?
Ik vind dat eigenlijk ook niet prettig, wat willen die docenten nou eigenlijk? Het voelt als controle of zoon echt wel zijn huiswerk doet in zijn vrije tijd. Net alsof het cool is om dat op je facebook pagina te vermelden ?!?

Marjolein

"Hier in huis speelt het andersom. Zoon is door verschillende docenten gevraagd als vriend. Hij durft geen nee te zeggen, "want dan denken ze dat ik een hekel aan ze heb". "

En die docenten vragen het natuurlijk alleen maar omdat ze bang zijn dat hun leerlingen anders denken dat ze een hekel aan hen hebben...of omdat het management dat van ze verlangt...

Heerlijk toch, die sociale verplichtingen.

Groeten,

Temet

elsje78

elsje78

13-12-2012 om 11:02

Groot gelijk

Ik weiger alle leerlingen en ook oud-leerlingen. Ik vind dat zij niets met mijn privé-leven te maken hebben en vind het niet prettig dat zij kunnen lezen wat anderen tegen mij zeggen op FB. Of wat ik gedaan heb in het weekend...
Bij ons op school is het in ieder geval een regel dat actuele leerlingen niet bij docenten op FB mogen, oud leerlingen mag wel, maar ik wil dat zelf niet.

Ik heb nl eens een zeer vervelend incident gehad met toen nog hyves. Een leerling die daar de meest vreselijke dingen neerzette en ik had het te laat door, dus het heeft er echt uren gestaan. Dat schaadt mij als docent vind ik.

Ik snap helemaal niet dat ze dit als kritiekpunt durven te stellen. Wij hebben een voorlichting gehad over digitaal pesten en professioneel omgaan met sociale media en daar was het advies zelfs: niet toevoegen.

Als laatste punt: ik weet niet welke vorm van speciaal onderwijs, maar ik heb wel geleerd dat juist bij leerlingen van speciaal onderwijs de grens heel duidelijk aangegeven moet worden. Ik heb wel eens leerlingen voor de deur gehad omdat ik hun juf was, wilden ze ook prive bij me over de vloer.

succes voor je dochter!

Tineke

Tineke

13-12-2012 om 11:08

Duidelijk

En uiteraard ben ik met jullie eens. Maar ja, soms weet je niet of je eigen idee wel passend is in de tijd. Ik zal het Justine ook voorleggen, goed idee. Ik hoop dochter zo van munitie te kunnen voorzien. Dank!

Jesse_1

Jesse_1

13-12-2012 om 18:06

Miriam, wij begrijpen elkaar denk ik niet

"Dat is duidelijk niet de insteek die deze school/opleiding heeft."
Zeg ik ergens dat dit de insteek van de school is? Ik geef het alleen als tip mee. Een overweging van Kaatjedochter om met een neutraal account als juf Kaatjedochter wel vrienden te worden - omdat je hiermee eventueel cyberpesten (soms) sneller kan signaleren.

P

P

13-12-2012 om 18:27

Tss

Vreemde gang van zaken....

Overigens: gaat dit om kinderen boven de 13 anders mogen ze niet eens een facebookpagina

Inderdaad niet

Inderdaad, wij begrijpen elkaar niet. LOL!
Had ik ergens kritiek op?
Jesse "Een overweging van Kaatjedochter om met een neutraal account als juf Kaatjedochter wel vrienden te worden - omdat je hiermee eventueel cyberpesten (soms) sneller kan signaleren."
En dat zou ik in de context van die school dus niet doen. Kaatjesdochter loopt stage. Ze is geen beleidsmaker (ook daar is enige afstand gepast). Zou er raar uitzien als zij als enige van die school zich op facebook neerzet als 'JUF X', onder alle juffen die gewoon als Anneke (met of zonder achternaam) hun prive met de leerlingen delen.
Alsof deze stagiaire ook hen controleert. Begrijp u wel?
Het kan schoolbeleid zijn om Juffen X op te voeren in de digitale wereld. En misschien is daar wat voor te zeggen. Maar als stagiaire in je eentje een internetpolitie beginnen (pesten signaleren) is toch niet helemaal je positie.
Groet,
Miriam Lavell

Hier andersom

Leerkrachten voegden hier geen enkele leerling toe op hyves of facebook. Afgesproken werk vanuit school. Geen scheve gezichten, geen kinderen zonder sociale media die zich buitengesloten voelen, geen berichtjes van kinderen die door iedereen te lezen zijn en geen "lievelingetjes". Ook zijn leerkrachten in deze tijd juist wat voorzichtiger in het contact met kinderen(leerlingen), ook in privètijd. Zeer logisch vond ik. Dit advies telde zolang de kinderen op school zaten.

dc

dc

13-12-2012 om 20:40

Nieuw account aanmaken

Dan maakt ze toch gewoon een ander account aan, specifiek voor werk? Houdt ze werk en prive gescheiden, en kan ze toch in de gaten houden wat haar leerlingen uitspoken

Ik zou nooit en te nimmer mijn collega's en leerlingen van onze school toevoegen aan mijn persoonlijke facebook. Die gebruik ik voor familie en vrienden om foto's uit te wisselen. Dat gaat ze echt niet aan.

Ik doe t ook niet

BSO kinderen toevoegen, mag ook niet hier. Maar je kan wel evt idd een andere account maken en dan met juf "naam".
Dan is het meteen duidelijk dat t een andere account is. Maak wel meteen duidelijk dat je niet meteen reageert of gaat chatten etc.
Bij zoon op school vielen ze juf echt lastig met: waarom zeg je niks terug etc. Ik zou het daar echt benauwd van krijgen.

Asa Torell

Asa Torell

13-12-2012 om 21:55

Desnoods

kan dochter eventueel toch overwegen om (met een nep-account) overstag te gaan voor deze eis, als de opleiding er over door blijft gaan (vast niet de enige onzinnige eis die een opleiding ooit heeft gesteld). Niet dat ik het er mee eens ben...

Facebook en kinderen

Zit er geen leeftijdsgrens op Facebook?? Ik heb altijd gedacht dat je ouder moest zijn dan 13!

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Tineke

Tineke

14-12-2012 om 15:17

Leeftijdsgrens

Kinderen uit de klas zijn 11-13 jaar. Dus tja, er zullen erbij zijn die officiëel nog niet mogen. Maar er zijn ook dertienjarigen is de klas. En dat maakt ook het leeftijdsverschil klein, dochter is 17.

Vic

Vic

14-12-2012 om 16:37

Hyves

Mijn zus heeft een hyves-account als juf, en Facebook houdt ze privé.

Nicky Lohs

Nicky Lohs

14-12-2012 om 18:19

No way!

Ik heb geen collega's op Facebook en al helemaal geen leerlingen. Vanuit het bestuur waarvoor ik werk is het zelfs verboden om ouders of leerlingen op social media te hebben.

Was het echt serieus kritiek of wilden ze je dochter duidelijk maken dat ze afstand houden niet te extreem hoeft op te vatten?

Sancy

Sancy

15-12-2012 om 12:08

Systeem

"Nu kreeg dochter kritiek van de opleiding, want ze was daar veel te ver in doorgeslagen, omdat ze de kinderen niet wil toevoegen op facebook. "dat is heel normaal en dat doet iedereen"."
De onderliggende vraag van haar opleiding luidt dus eigenlijk: wanneer conformeert dochter zich aan het systeem?

elsje78

elsje78

15-12-2012 om 17:17

Wacht even, kritiek van school of van opleiding?

Als het van de opleiding is, vind ik het helemaal idioot. Dat het op een school gewoonte is, tja vind ik ook onhandig. Maar als de kritiek van de pabo (of welke opleiding is het) komt vind ik het helemaal belachelijk.

Ik nodig ze uit contact met mij op te nemen, zal ik ze eens uitleggen wat dat bij mij voor drama is geworden. De politie moest er zelfs aan te pas komen...

Tineke

Tineke

15-12-2012 om 19:09

Hoe het zit, elsje

Nee, het is helemaal geen gewoonte op de stageschool. En nog sterker: de eigen regel van de opleiding (mbo-saw) is dat docenten niet via social media contact mogen hebben met hun leerlingen. We waren best blij toen we deze opmerking vonden in de schoolgids. Toch staat er letterlijk in een verslagje van een opleidingsdocent dat dochter te ver doorgeslagen is in het professioneel afstand houden, want 'ze wil de kinderen niet toevoegen op facebook'.
Dochter heeft nog niet mondeling kunnen reageren na het lezen van dit verslagje. Dat geeft dus tijd om goede argumenten te verzamelen.

elsje78

elsje78

15-12-2012 om 23:07

Belachelijk

Wij/ik begeleiden ook mbo stagiaires en juist ook vanwege het geringe leeftijdsverschil wijs ik altijd op de afstand. Zowel in real life als op internet.

In mijn geval is mijn account gehacked door een leerling en heeft zij in mijn naam vreselijke dingen tegen mijn vrienden gezegd op Hyves.

Lees eens:
http://www.schoolenveiligheid.nl/aps/School+en+Veiligheid/news/veiligheid+algemeen+nieuwsarchief/nieuwsarchief+2011/leerlingen+willen+regels+sociale+media+voor+docenten.htm

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.