Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
heel erg anoniem

heel erg anoniem

06-02-2013 om 12:06

Juf helpt bij de cito

Er is op onze school veel kabaal geweest rondom slechte citoresultaten vorig jaar. Mijn dochter doet dit jaar de eindcito.

Wat blijkt: na iedere toets loopt juf een rondje en mogen kinderen zeggen welke vraag ze niet wisten. Juf geeft geen antwoord maar wel een hint?!

Ik maak hieruit op dat juf enorm onder druk staat vanuit school om te presteren. (Daar waren ook al andere aanwijzingen voor). Ik vind het niet eens heel erg. Maar we hebben nog twee andere kinderen op deze school en ik ga nu wel twijfelen of dit een goede school is.

Hebben jullie ook dit soort dingen meegemaakt?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Ook anoniem

Ook anoniem

06-02-2013 om 12:39

Persoonlijk vind ik

dat het echt niet kan, dat er hints gegeven worden of dat de kinderen op een andere manier worden geholpen. Gisteren ook al op een ander forum een voorbeeld van een leerkracht die de kinderen tijdens de toets de betekenis van een bepaald word had uitgelegd. Een woord waar veel andere kinderen juist over zijn gestruikeld. Die hints vind ik net zoiets en dat kan volgens mij niet.

Als ik jou was zou ik de school hier zeker over aanspreken. Ook al komt de druk mogelijk juist van buiten, dit kan niet de bedoeling zijn en dat zou ik minimaal aangekaart willen hebben.

Wat het zegt voor je andere 2 kinderen weet ik niet. Gaat dit ook met de reguliere cito's uit het lvs op deze manier?

Parel80

Parel80

06-02-2013 om 15:44

Tsja

Hier was een directeur die samen met de kinderen de cito maakte. Hij las dus alle vragen voor, en liet merken welke antwoorden goed waren. Hele klas 545-550, jarenlang. Wat een goed presterende school! Inspectie was zeer tevreden.
Toen mijn kind in groep 8 kwam was de directeur al met vervroegd pensioen gestuurd door het nieuwe bestuur, er kwam een nieuwe meester die niet zoveel deed. De hele klas maakte een zeer beroerde cito, Iedereen kwam 1 à 2 niveaus lager uit dan verwacht. Op dat moment had ik wel spijt van de weggestuurde directeur. Na dit incident werd het onrustig in de school, en nu is de school zelfs gesloten.
Ik denk dat het dus vaker voorkomt. Het is ook moeilijk om je leerlingen niet te helpen. Wellicht dat vreemde surveillance helpt, alle groep 8 leerkrachten wisselen van school. Zoiets.

P

P

06-02-2013 om 16:09

Parel

Nu is natuurlijk iedereen benieuwd hier hoe het in de brugklas ging met al die kinderen!

Parel80

Parel80

06-02-2013 om 16:48

In de brugklas

Voor zover ik weet stonden alle adviezen los van de citotoets, dus zowel in de hoge eindscores als in de te lage eindscores. In de oude situatie ging een meisje met 550 gewoon naar TL. En in de klas van mijn zoon ging een jochie met een score van 539 naar het gymnasium.
Maar goed, dat is wat ik weet, en verder weet ik het dus niet.

Janna3

Janna3

06-02-2013 om 18:18

Niet doen

Bij onze oudste in de klas was het bij sommige ouders erg 'in' om thuis eindeloos cito's te oefenen. Een beetje oefenen zodat de kinderen weten wat ze voor hun neus kregen is natuurlijk prima maar dit ging heel ver. Bij een aantal kinderen was de uieindelijke score zo geflatteerd dat ze met kerst in de brugklas al een niveau lager moesten. Je helpt het kind niet door te helpen bij de cito, hooguit de school.

Parel80

Parel80

06-02-2013 om 18:35

Eh janna

Ouders mogen oefenen, leerkrachten ook. Maar dat is echt wat anders dan dat de leerkracht helpt tijdens de cito. Dat is volgens mij fraude. Tevoren oefenen is geen fraude, tenzij je de toets op MP (ver-)koopt.

P

P

06-02-2013 om 19:33

Janna

De cito meet welke kennis er is opgedaan en in mijn ogen is er niets mis mee met het verhogen van die opgedane kennis, zeker als school door allerlei oorzaken te kort schoot in het aanbieden van die kennis!

Viltstift

Viltstift

06-02-2013 om 20:55

Cito opnieuw doen (groep 5)

Van mijn zoon die in groep 5 zit hoorde ik dat de cito spelling zo slecht gemaakt was, dat de meester het de klas opnieuw liet doen (dezelfde dag nog). Dat vond ik ook zo vreemd. Mij bekroop het gevoel dat de meester het zichzelf kwalijk nam dat het slecht gemaakt was en met dit lapmiddel de boel nog wat probeerde op te krikken.

Maar goed. Het was geen groep 8 Cito, maar vreemd vond ik het wel, wat vinden jullie daarvan?

Gewoon slechte kinderen het niet laten maken

Onze oude school liet kinderen die slecht scoorden een aantal dagen bij de kleuters verblijven, ze deden niet mee. Zo hou je de cijfers kunstmatig hoog. Die school was ook erg gebrand om er goed mee uit de test te komen..... Het zou me ook niet verbazen als ze hints gaven tijdens de cito....

De huidige school scoort ongeveer gelijk, en iedereen doet de cito, evt. Op niveau aangepast. Geen onderscheid.

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Grootste bezwaar

Ja, dat komt vaker voor. Het is het grootste bezwaar dat deskundigen hebben bij de opzet van de beoordeling van schoolprestaties.
Met Cito-toetsen (eindCito en LVS toetsen) is heel eenvoudig de frauderen door scholen/leerkrachten. Scholen hebben er ook direct belang bij en onder veel schoolbesturen worden ook leerkrachten direct op hun resultaten beoordeeld. Dan hebben leerkrachten er direct belang bij.
De nieuwe opzet (passend onderwijs) maakt die situatie nog ernstiger. Elke toets telt nu en dan vooral in volgorde na elkaar.
Op die manier is het interessant voor een school om leerlingen uit lagere groepen (eventueel kunstmatig) laag te laten scoren, om ze vervolgens (eventueel kunstmatig) omhoog te helpen.
Als extra check in dit controlesysteem zit wel dat ook de resultaten in het vo meetellen voor de basisschool. Kunstmatig te hoog belandde leerlingen zouden daar dan door de mand vallen.
Maar ten eerste is dat niet altijd het geval (Cito is geen waterdichte voorspeller) en ten tweede gaat dat over leerlingen die allang van school zijn en die omlaag of omhoog geholpen zijn door leerkrachten/schooldirecteuren die allang niet meer op school zitten.
Blijft dat de leerkrachten/directies die nog wel op school zitten er actueel belang bij hebben om de cijfers van leerlingen te beinvloeden.
Nee, het is geen prettig systeem.
Ondertussen: Ja, eindeloos oefenen voor de eindcito is goed. Het verhoogt je kennis en vaardigheden. Daar gaat het om.
Helaas zal dat binnenkort niet meer helpen. Wie in groep 6 niet al het licht heeft gezien, zal zich daarna ook nog maar lastig op kunnen werken.
Eerder oefenen dus. Vooral rekenen en taal.
Groet,
Miriam Lavell

Janna3

Janna3

08-02-2013 om 13:28

Natuurlijk

Natuurlijk is het niet verboden om te oefenen. Maar met eindeloos oefenen verbeter je niet alleen je kennisniveau maar leer je ook een trucje aan m.b.t. de vorm van de vragen. Oftewel, je leert aan hoe je een cito moet maken. Het lijkt mij dat daarmee het doel van de cito gemist wordt; namelijk de voorspellende waarde voor het voortgezet onderwijs. Het is geen eindexamen.

De school ook niet

"Je helpt het kind niet door te helpen bij de cito, hooguit de school."
Uiteindelijk helpt het de school ook niet, want als zoveel brugklassers in december al een niveau lager gaan, dan is het voor de VO scholen ook wel duidelijk dat ze niet veel hebben aan jou als basisschool. Je naam wordt er niet beter op.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.