Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
DH

DH

06-05-2016 om 01:29

Jeugduitwisseling middelbare school


ijsvogeltje

ijsvogeltje

09-05-2016 om 16:36

Kenfan

"Heel egoistisch misschien, en ook niet de doorslaggevende reden, maar een kind van die leeftijd zou ik liever niet een jaar willen missen, het gaat toch al snel genoeg."

Ik vind dat helemaal niet egoïstisch. Ik vind dat heel realistisch en vooral ook eerlijk. Misschien is dit trouwens wel een belangrijke reden waarom veel ouders zo'n plan niet toejuichen: omdat ze verwachten dat ze het er zelf moeilijk mee gaan krijgen.

geweldige ervaring (voor het leven)

Net als IJsvogeltje heb ik van dichtbij meegemaakt wat een uitwisseling kan betekenen voor nu en voor later. Ik begeleid al jaren uitwisselingsscholieren (sinds mijnuuitwisselingsjaar in 1981) en zie elke dag de impact die dit kan hebben. De taal is uiteraard een barrière in het begin, maar 90% van de scholieren in mijn groep kan aan het einde vh jaar mee doen op school en een groot deel doet hier NT 2 examen.

Ik snap dat ouders het idee eng vinden maar bij goede uitwisselingsorganisaties word je goed begeleid. Voor veel ouders helpt het om met ouders te praten die het hebben meegemaakt. Misschien is dat bij Rotary ook mogelijk. Dat neemt vaak veel zorgen weg.

Nadeel bij Rotary is dat je elke 3 a 5 maanden van gastgezin wisselt maar de kosten zijn lager omdat de organisatie sponsort. Maar ook bij anderen zijn beurzen mogelijk waardoor de kosten lager zijn

angel3

angel3

09-05-2016 om 17:45

kenfan taal

Het is afhankelijk van de taal maar dmv onderdompeling leer je de taal zo enorm snel! Ik weet niet wat de voertaal in zuid afrika is op de meeste scholen. Wellicht wel engels?
Ik heb zelf een spaanstalige uitwisseling gedaan na mijn examen en heb aldaar het laatste schooljaar gedaan met name om dan in contact te zijn met leeftijdgenoten. Uiteindelijk gaat het natuurlijk helemaal niet om de lessen. Als je terugkomt als je nog geen examen hebt gedaan blijf je waarschijnlijk zitten zoals TS ook al aangeeft. De motivatie die je dan nog moet opbrengen kan zwaar zijn. Daarom is mijn advies doe het na je examen. Je hebt genoeg te leren en mbt school is de druk er een beetje af. Ik zat daar niet echt voor de inhoud maar meer voor de taal. Binnen no time draaide ik vrij goed mee. Mijn gezin sprak geen engels en mijn klasgenoten daar zeer beroerd. Ik moest wel spaans spreken. Ik spreek door dat jaar beter spaans dan engels na 6 jaar op school
Verder heb je gewoon een soort puberleven op school zoals je hier ook hebt en met geluk leer je het land kennen en neemt het gezin je overal mee naar toe en draai je mee als volwaardig gezinslid. Ik vond dat leuker dan als au pair (risico op huissloof).
Anyway ik ben benieuwd hoe TS er nu over denkt....

ijsvogeltje

ijsvogeltje

09-05-2016 om 19:06

taal

"Ik weet niet wat de voertaal in zuid afrika is op de meeste scholen. Wellicht wel engels?"

Kan Engels zijn, kan een lokale taal zijn, en op de 'blanke scholen' is het Afrikaans. Afrikaans kun je als Nederlander redelijk volgen. Wij hebben diverse vrienden die Afrikaans spreken. Meestal spreken we onderling Engels, maar et gaat ook prima als wij Nederlands spreken en zij Afrikaans.

Kanttekeningen

Met een dochter die haar buitenlandse geliefde is achterna gegaan,zou ik een jaar zou ik me over het gemis nog wel heen kunnen zetten. De onzekerheid over een diploma zou het zwaarst wegen om de plannen te barricaderen. Met een jaar uitstel wordt een jaar buitenland niet minder life changing. Met dit kostenplaatje is het ook een behoorlijk elitair gebeuren. Zonder over een ander te willen oordelen, dat strookt niet met hoe wij zelf in het leven staan.

Dat van die taal vind ik interessant. Ik heb zelf NT2 gegeven op intermediate level aan vluchtelingen en nieuwkomers. Nu betrof dat wel lageropgeleiden, maar hun taalverwerving ging heel moeizaam, dat bleef steken op a2/inburgeringsniveau. Dan kun je je een beetje redden, maar het is niet toereikend om volwaardig mee te draaien.

tussendoor hoeft geen probleem te zijn

Sommige bestemmingen zijn na eindexamen of na een bepaalde leeftijd niet meer mogelijk. Heb in mijn regio veel kandidaten die tussendoor zijn gegaan en nog nooit heeft dat problemen gegeven bij terugkeer. Ze maken daarna gewoon school af.

zuid afrika zal veelal engelstalig zijn maar het ligt natuurlijk aan de plaatsing. Een aantal van onze groep spreken beter Fries dan Nederlands.

DH

DH

10-05-2016 om 00:17

Hoe ik er nu over denk

Ik heb enorm zitten twijfelen over wat ik zou gaan doen maar nadat ik er met mijn vader over heb gepraat heb ik besloten om na te gaan of ik na mijn eindexamen ook nog kan en dan te gaan kijken of mijn moeder dat een iets beter plan vindt. Op die manier heb ik zelf nog twee jaar om te sparen, hoef ik mijn vwo niet te onderbreken en heeft ze het er misschien minder moeilijk mee als ik ouder ben als ik wegga (want dat is de leeftijd waarop de meesten naar de universiteit gaan of een tussenjaar nemen, dus dan zie ik dit maar als een soort tussenjaar). Ik wil heel graag mijn Engels verbeteren en misschien een andere taal leren omdat talen (en culturen) dingen zijn die mij oprecht interesseren, dat is ook een van de grootste redenen waarom ik dit wil doen. Heel erg bedankt voor alle lieve reacties tot nu toe en ik hoop dat alles goed verloopt en dat mijn moeder er mee akkoord gaat zonder dat zij er heel erg last van heeft. Heel veel mensen hebben me ook gezegd dat ik ook op de universiteit kan en dat weet ik, maar de reden dat ik hier heel graag voor wil gaan is omdat ik weet dat de ervaring anders is want dan woon je vaak niet in een gastgezin maar op kamers en moet je je meer op je studie focussen ipv op het leren van de taal, nieuwe ervaringen op doen, een nieuwe cultuur leren kennen ect.

Triva

Triva

10-05-2016 om 08:57

mooi

Goed plan.

Overigens, bedenk eerst eens WELKE taal je wil leren voor je een land uit kiest. Aan welke taal heb je het meest en krijg je die taal daar?

Complimenten + tip

Knap dat je het op kunt brengen om iets verder te kijken, je plannen even te parkeren en dat je niet in de drammodus schiet. Nu de stufi is afgeschaft investeer ik als ouder beschikbare middelen liever in een buitenlands studieavontuur dan in een kostbaar jaartje free wheelen. Ik denk echt dat je financieel en anderszins de vruchten zult plukken van een jaartje geduld. Je klinkt nu al zo gemotiveerd en evenwichtig dat je moeder je tegen die tijd vast wel met vertrouwen zal laten gaan.

Als je graag een romaanse taal wilt leren kun je eens kijken op de site van Tricolore. Er zijn meer aanbieders, maar met deze organisatie ben ik een keer op talenreis geweest. Je kunt dan een intensieve taalcursus verbinden met een verblijf in een gastgezin. Misschien een idee voor de zomervakantie?

lieverdje

lieverdje

10-05-2016 om 10:29

ik snap je moeder wel

denk ik. Tenminste, als je ouders gescheiden zijn (misschien nog niet zo lang, of hebben je ouders een slecht contact ?) en jij woont bij je moeder, dan heeft je moeder (tijdelijk) niemand meer. En waarschijnlijk ben je als je een jaar weg bent geweest voorgoed veranderd. En als je vader ook nog eens het geld heeft liggen en zij niet, dan is dat ook nog zuur. Het is ook wel heel veel geld, en erg luxe natuurlijk! Dat begrijp je hopelijk wel (hier hebben we wel eens een vriendje over de vloer die niet begrijpt waarom wij niet gewoon 3x per jaar op vakantie gaan Maarja, ik kan moeilijk inschatten hoe de situatie bij jou thuis werkelijk is en hoeverre je moeder teveel aan haarzelf denkt en het jou niet 'gunt'. Misschien vindt ze het niet bij je passen, ben je inderdaad naief en veel te lief voor deze wereld, ik noem maar wat. Weet je ook waarom ze het niet wil, behalve dat het 'eng' is?

Je hebt helemaal gelijk dat een uitwisseling wat anders is dan een jaar studeren in het buitenland, zo meedraaien als kind in een ander gezin, dat maak je anders nooit mee. Ik ga er vanuit dat gezinnen ook worden gescreend vooraf en dat het relatief veilig is? Er wordt voor je gezorgd, dat is niet zo als je als student naar het buitenland gaat. Het is natuurlijk ook weer geen vakantie, je zult ook naar school moeten en er zullen best ook heel moeilijke momenten zijn. Maarja, daar leer je ook weer veel van. Als je de kans krijgt is het wel heel erg jammer dat je niet mag van je moeder. Dan moet je misschien toch wachten tot je 18 bent (ook tijd en geledenheid genoeg!), dan kan je moeder niet meer voor je beslissen. Misschien kun je intussen op zomerkamp naar Engeland, of vind je dat echt een dooddoener?

Kies voor een nieuwe taal als je kan!

DH Goed dat je het goed voorbereid en nadenkt over de plannen. Dat is al het halve werk.
Als je de mogelijkheid hebt om door de uitwisseling een nieuwe taal te leren, is dat sowieso een mooi pluspunt. Het geeft je ook een mooie extra uitdaging.
Je hebt gelijk dat een verblijf bij een gastgezin tijdens zo'n tussenjaar je veel meer integratie biedt in je gastland dan een verblijf op een campus met andere buitenlandse studenten tijdens een universiteitsuitwisseling.

Misschien dat het voor je moeder wat meer gaat leven als jullie zelf gastgezin worden. Dat geeft een goed beeld van hoe het werkt en het is voor jou ook een goede voorbereiding. Ik zoek elk jaar weer gastgezinnen voor de uitwisselingsscholieren die met mijn organisatie naar Nederland komen - vermoedelijk doet Rotary hetzelfde.

angel3

angel3

10-05-2016 om 18:44

kenfan

Taalverwerving zal bij mij nu op mijn oude dag ook lastiger gaan denk ik. Dat speelt misschien bij vluchtelingen ook. En arabisch staat zo ver af van Nederlands. Qua schrift, taalopbouw, etc. Dan is spaans vanuit nederlands vele malen makkelijker denk ik.

De reden dat het bij de organisatie waarmee ik ging relatief 'duur'was was vanuit solidariteit. Dit biedt nl jongeren uit armere landen ook de mogelijkheid te gaan. Zij betalen minder omdat wij meer betalen. Dus ik vind dat helemaal niet elitair maar een hele mooie gedachte.

@Angel3 - zelfde organisatie?

Ik vermoed dat wij via dezelfde organisatie gingen.

Ook voor Nederlandse kandidaten zijn er goed beurzen te krijgen. Daarvoor is een speciaal beurzenfonds met verschillende mogelijkheden en er zijn ook externe partijen die beurzen toekennen.

Maar dat is dan meestal niet voor prijzige bestemmingen als de USA - dit jaar gaan de beurskandidaten een jaar naar landen als Japan, Ecuador, Colombia, Indonesië en China.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.