Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Is Kanjertraining soms schadelijk?


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
MoederSterretje schreef op 25-02-2022 om 05:37:

[..]

Dat klopt inderdaad, maar dat
is nou het maffe, de kinderen zingen "ik ga het zeggen",
maar doen dat dus niet, wellicht omdat ze dan weer als geel konijntje gezien
worden en weer voor de klas getraind worden (in het naar een ander
kindje stappen om te spelen). Er volgt geen conflictoplossing door de
juf (want de oorzaak is niet interessant).
Ik begrijp dat dit verwarrend is, maar dat is nou hoe de Kanjertraining
werkt. Het is niet ontworpen om met elkaar te praten over wat er
gaande is. Dat wordt zelfs afgeraden in het Kanjerboek.
Het negeren is
het belangrijkste middel en niet het gesprek (want dat leidt bij
kinderen toch nergens toe, is de redenering van de Kanjertraining).

Nu ik weet dat liegen juist gestimuleerd wordt op school (fantasie is goed voor de ontwikkeling van de kinderen, vinden de leraren. en niet mag worden beperkt, ook niet bij echte leugens, zoals ik heb begrepen, want deze zijn heel natuurlijk bij kinderen, zoals ik heb begrepen) is deze redenering niet zo vreemd

Ik denk niet dat jij ooit een school vindt waar je het mee eens zal zijn. Kom op zeg, je maakt een hele studie van dingen die school fout doet. Zonder hoor of wederhoor trek je conclusies. School troost kinderen niet. School praat niet over conflicten. School leert kinderen liegen. 

Je hebt er geen enkel probleem mee om de vermeende fouten van anderen aan te wijzen, maar als we jou vragen wat jij zelf deed om een situatie even effectief op te lossen, krijgen we geen antwoord. 

Je dochter doet anderen pijn, jij wijst naar school. Je dochter liegt, jij wijst naar school. 

Maar toen jouw kind die kopstoten aan haar vriendinnen uitdeelde, was jij verantwoordelijk. Niet school. Het was thuis. Wat deed jij toen een van die meiden de raad uit het kanjerliedje opvolgde en jou vertelde dat jouw dochter hun pijn deed? 

En over dat leren liegen ... je herschrijft notabene zelf een handig, duidelijk liedje en verwerkt er een leugen in!!! 

Ik zie het al voor me: proberen een paar kinderen je dochter van de schommel te trekken en zij maar jouw liedje zingen: 

'Ik vind je leuk! Ik vind je leuk!' 

Hoe sociaal onhandig wil je haar hebben? 

 

Dit is best boeiend. Een wijs mens zei ooit: je hebt twee oren en één mond. Dus luister twee keer zoveel als dat je spreekt. Of schrijft, in dit geval. 

En TO, ik doe mijn best om door al je schrijfsels heen te komen en ik kan je vertellen dat ik regelmatig afhaak. Terwijl luisteren grotendeels mijn werk is. Ik begrijp het dus best dat jij je niet gehoord voelt. Alleen denk ik niet dat de oplossing dan is: nóg meer ‘zenden’.

Soms heb je input nodig om uit je eigen gedachtenkring te komen. Zodat je niet in de valkuil stapt je eigen theorie slechts te verifiëren in plaats van deze te toetsen.

Het kan best zijn dat je gelijk hebt en tóch geen gelijk krijgt. De kwaliteit van je analyse van de kanjertraining kan inhoudelijk heel goed zijn, maar als jouw ideeën bij voorbaat al niet geaccepteerd worden, sorteert het geen effect. Dan kun je harder proberen aan je argumentatie te werken of je kunt proberen de manier waarop je je boodschap overbrengt, aan te passen. En meer te luisteren. Communicatie is geen éénrichtingsverkeer. 

MamaE schreef op 25-02-2022 om 09:17:

[..]

Die kopstoot gebeurde bij jou thuis. Jij was op dat moment verantwoordelijk voor jouw kind en de vriendinnetjes. Het doet er niet toe wat school er van denkt, als jij dat verkeerd gedrag vindt dat je niet wil hebben in jouw huis, hoor je daar gewoon wat van te zeggen. 

Wat jij nu doet is al het negatieve gedrag van je dochter afschuiven op de kanjertraining en school zonder zelf verantwoordelijkheid te nemen als ouder, want ja 'dat leren ze nu eenmaal op school'. Jouw huis is niet de school, daar gelden andere regels en sociale omgangsvormen en dan hoor jij dat te handhaven in plaats van met het vingertje te wijzen naar de school, de kanjertraining, de juf, etc.

Precies dit, al zal TO hier wel niet op reageren of toch nog een manier vinden om het op de kanjertraining te werpen.

ToetieToover schreef op 25-02-2022 om 09:42:

Dit is best boeiend. Een wijs mens zei ooit: je hebt twee oren en één mond. Dus luister twee keer zoveel als dat je spreekt. Of schrijft, in dit geval.

En TO, ik doe mijn best om door al je schrijfsels heen te komen en ik kan je vertellen dat ik regelmatig afhaak. Terwijl luisteren grotendeels mijn werk is. Ik begrijp het dus best dat jij je niet gehoord voelt. Alleen denk ik niet dat de oplossing dan is: nóg meer ‘zenden’.

Soms heb je input nodig om uit je eigen gedachtenkring te komen. Zodat je niet in de valkuil stapt je eigen theorie slechts te verifiëren in plaats van deze te toetsen.

Het kan best zijn dat je gelijk hebt en tóch geen gelijk krijgt. De kwaliteit van je analyse van de kanjertraining kan inhoudelijk heel goed zijn, maar als jouw ideeën bij voorbaat al niet geaccepteerd worden, sorteert het geen effect. Dan kun je harder proberen aan je argumentatie te werken of je kunt proberen de manier waarop je je boodschap overbrengt, aan te passen. En meer te luisteren. Communicatie is geen éénrichtingsverkeer.

Mij valt inderdaad op dat Moedersterretje weinig vragen stelt maar wel zelf antwoorden invult. Dat kan best goed gaan als je zelf een objectief beeld hebt van de werkelijkheid. Als je alle partijen kent en daardoor aardig kan voorspellen hoe ze handelen en op elkaar reageren. Maar TO praat niet met school. Dat stuk informatie mist ze. 

De informatie waarop ze haar oordeel over het handelen van de leerkracht baseert, komt in eerste instantie van haar dochter. Eenzijdige informatie dus en dan ook nog van een jong kind. Ze lijkt niet te beseffen dat zes-jarigen nog moeite hebben om onderscheid te maken tussen wat er feitelijk gebeurd is en wat ze met hun cognitieve vermogens denken dat er gebeurd is of wat ze graag denken dat er gebeurd is. Als mijn kind zou vertellen dat de juf haar een bang konijntje noemt en dat ze op school helemaal nooit wordt getroost, zou ik dat net zo opvatten als wanneer ze roept: 'Ik mag ook nooit iets!' Het is op zo'n moment aan jou als ouder om uit te vinden in hoeverre je kind het goed ziet en waar de ervaring van je kind gekleurd is door misinterpretatie of teleurstelling. Je kan je kind namelijk pas goed helpen als je een juist beeld van de situatie hebt. Vul niks in maar vraag de juf of je kind het wel goed begrijpt als ze zegt dat ze nooit getroost zal worden. Luister naar elkaar. 

Het doel is dat je kind zich veilig en gehoord voelt. Dat doe je in eerste instantie door haar dagelijkse probleempjes zo snel mogelijk op te lossen. Laat haar zien hoe je met anderen praat en naar ze luistert. Stel eerst vragen en trek daarna pas je conclusies. Als blijkt dat je kind het niet goed ziet, leg het haar dan uit. Als blijkt dat je kind gelijk heeft en inderdaad weggezet wordt als aanstellerig konijn dat het zelf maar moet oplossen als ze een tand door haar lip valt, stel haar dan geen moment langer bloot aan die onzin. 

Daarnaast is het sowieso altijd belangrijk om je ook eens af te vragen welke invloed jouw eigen (gebrek aan) handelen heeft op de hele situatie: 

Wat steekt je kind ervan op als je samen moppert over hoe fout school het doet terwijl je haar er wel elke dag naartoe stuurt? Wat leert je kind ervan als jij niet even met de juf gaat praten op het moment dat zich er een probleem voordoet? Wat heeft je kind eraan als je de verantwoordelijkheid voor haar onwenselijke gedag, steeds bij school legt? 

MoederSterretje

MoederSterretje

25-02-2022 om 23:22 Topicstarter

Ninoea schreef op 25-02-2022 om 07:11:

Wat doet je kind nog op deze school? Dit is volgens jou geen veilige context, daar laat je je kind dan toch niet. Je wil dat je kind leert om betekenisvolle relaties aan te gaan en een fijne schooltijd heeft, zich ontwikkeld tot een empatisch en zelf nadenkend mens. Jij bent sterk overtuigd dat de implementatie van de kanjertrauning op de school dit actief tegenwerkt. Ga er dan weg met je kind.

Helder samengevat.

MoederSterretje

MoederSterretje

25-02-2022 om 23:31 Topicstarter

Fijn weekend allemaal 

MoederSterretje

MoederSterretje

01-03-2022 om 10:04 Topicstarter

Het nieuwe wijsje is een succes en mijn dochter heeft nog meer variaties:

"Stop. Hou op. Ik hou wel van je." Zeg ze nu tegen mij als haar iets niet bevalt en we blijven vrienden

Stop. Hou op. Ik hou wel van je.
Oef , en dat uit de mond van een kind van zeven. Vooral dat woordje
‘wel’.
Joh, kap eens met die riedeltjes; laat je kind kind zijn.

Ik word niet goed van al die afspraken, ‘wie dan baas ‘ of riedeltjes. Haal ze aub niet in huis; het komt zo ongezond over.

Laat je kind kind zijn inderdaad. Het is niet school die dat belemmert maar dat ben jij vooral zelf. Bijna iedereen hier op het forum ziet het alleen wil je zelf niet kijken naar je eigen aandeel.

Zoals MamaE schreef:

Wat jij nu doet is al het negatieve gedrag van je dochter afschuiven op de kanjertraining en school zonder zelf verantwoordelijkheid te nemen als ouder, want ja 'dat leren ze nu eenmaal op school'. Jouw huis is niet de school, daar gelden andere regels en sociale omgangsvormen en dan hoor jij dat te handhaven in plaats van met het vingertje te wijzen naar de school, de kanjertraining, de juf, etc.

Wat je ook van school vindt, blijf kijken naar je eigen aandeel en acteer daarop. Jammer dat je alle posts die een persoonlijke betrekking op jou hebben links laat liggen en er niet op reageert. Ik ga vanaf nu ook niet meer meelezen en geef het op. Ik wens je veel sterkte en wijsheid.

Je hoeft ook geen vriendinnen te zijn met je kind. Dat vind ik een ongezonde basis voor een ouder-kind relatie. Als ze volwassen is kan dat, maar niet nu ze zeven is.
Jullie relatie is niet gelijkwaardig. Jij bent verantwoordelijk voor haar en zij niet voor jou. 
Ik ben ook niet van de liedjes. Je hoeft niet te gaan zingen als je boos bent of het ergens niet mee eens bent. Ook je kind niet. Dat kun je dan gewoon zeggen. 
Die liedjes komen op mij heel gemaakt-positief-blij over. 

MoederSterretje schreef op 01-03-2022 om 10:04:

Het nieuwe wijsje is een succes en mijn dochter heeft nog meer variaties:

"Stop. Hou op. Ik hou wel van je." Zeg ze nu tegen mij als haar iets niet bevalt en we blijven vrienden

En hoe precies denk je dat een kind dat kopstoten uitdeelt aan haar vriendinnen, geholpen is met jouw lieve liedjes?! 

Dat geweld van je dochter komt uit onmacht. Ze heeft duidelijkheid en vertrouwen nodig. Dat ontneem jij haar. Door je hele houding tov school en het herschrijven van die liedjes, zeg je tegen je kind dat ze school niet moet vertrouwen, want school zit fout. Maar school is voor haar wel de buitenwereld. De maatschappij waar ze deel van uit gaat maken, begint op school. Het is belangrijk dat ze zich daar veilig voelt. Daar moet jij mee helpen.

Maar nee. Jij leert haar dat school niet het beste met haar voor heeft. Als er iets fout gaat, komt het door school. Mamma weet het beter dan school. Want Mamma is wel haar vriend. Mamma houdt wel van haar. En als het even mis gaat, moet ze met een liedje tegen Mamma zeggen dat ze ook van haar houdt. Maakt niet uit of zo'n liefdesbetuiging spontaan is. Mamma wil dat op zo'n moment namelijk graag even horen. Dus dan doet ze dat. Want Mamma is alles.

Geen idee wat er achter jouw angsten en je behoefte aan controle zit, maar ik zou daar toch echt eens met een professional over gaan praten. Dit is niet OK.







MoederSterretje

MoederSterretje

04-03-2022 om 16:44 Topicstarter

Of jullie het goed vinden of niet, de deprogrammering begint te werken. Mijn dochter verzint nu haar eigen versies van het liedje en begint de grap ervan in te zien (i.p.v. boos of afwijzend te reageren als er iets misgaat, begint ze weer te lachten). Het is maar een klein stapje, maar wel in de goede richting. Ik ben niet perfect, dat weet ik ook wel. Maar de negatieve invloed van de Kanjertraining is te duidelijk om deze te negeren (en zoals ik al heb gezegd zijn er in de buurt geen goede alternatieven, hoewel ik ook daarnaar aan het kijken ben). 

MoederSterretje schreef op 04-03-2022 om 16:44:

Of jullie het goed vinden of niet, de deprogrammering begint te werken. Mijn dochter verzint nu haar eigen versies van het liedje en begint de grap ervan in te zien (i.p.v. boos of afwijzend te reageren als er iets misgaat, begint ze weer te lachten). Het is maar een klein stapje, maar wel in de goede richting. Ik ben niet perfect, dat weet ik ook wel. Maar de negatieve invloed van de Kanjertraining is te duidelijk om deze te negeren (en zoals ik al heb gezegd zijn er in de buurt geen goede alternatieven, hoewel ik ook daarnaar aan het kijken ben).

Deprogrammering? De “programmering” van jou zelf is nog onveranderd helaas.

Deprogrammering? Je gebruikt serieus een woord, een proces, geassocieerd met akelige sektes, voor het praten met een meisje van 6?

Los van of kanjertraining altijd goed wordt uitgevoerd en gebruikt, jij gebruikt het in elk geval volkomen verkeerd en daarmee ben jíj het grootste probleem van je dochter. Je ziet haar als een resultaat van een training ipv als het meisje van 6 dat ze is. Dat zo onmachtig is om haar frustratie te uiten dat ze kopstoten uitdeelt. Die niet veilig is bij haar moeder omdat die altijd de kanjertraining erbij haalt. Die zich niet normaal kan ontwikkelen want moeder vindt dat ze geprogrammeerd is en gedeprogrammeerd moet worden. 

Is er nou niemand in jouw omgeving die ingrijpt? Die wel voor jouw dochters geestelijke gezondheid gaat zorgen en die van jou? Zodat jullie samen op een gezonde manier verder kunnen. 

Welja joh. Het was leuk sparren, maar hier houdt het wat mij betreft op. 

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.