Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Is er hier iemand die recent op de Pabo heeft gezeten?

Naar aanleiding van het draadje over 'wegstemmen' in de rubriek 'basisschooltijd' en de vele draadjes waarin het groepjes kiezen voor gym is langsgekomen werp ik hier even een vraag op voor de forummers die recent op de Pabo hebben gezeten.

En de vraag, je voelt m al aankomen: wordt er op de pabo aandacht besteed aan de onwenselijkheid van wegstemmen/groepjes kiezen etc door kinderen?
Of vindt men dit op de Pabo helemaal geen probleem? Die leerkracht uit het net genoemde draadje is natuurlijk een flapdrol eerste klas, maar misschien is hij lang geleden opgeleid en leert men inmiddels beter. Hoe zit dat eigenlijk?

Groeten,

Temet


sportief

sportief

29-09-2014 om 16:07

Geen pabo

Maar een opleiding verenigingsleider gymnastiek.
En inderdaad leer je daar dat wegstemmen/ groepjes kiezen NIET mag. Omdat het pesten in de hand werkt.
Ook wordt je daar geleerd je aandacht goed te verdelen, dus ook de verlegen kinderen goed aan bod te laten komen en voorkomen dat haantje de voorste altijd de beurt neemt.

In de praktijk zie ik dat in de klas ook vaak mis gaan. Helaas
Dus ik vermoed dat het op de Pabo weinig aandacht krijgt, of de leerkrachten hebben een slecht geheugen...

Hadewich

Hadewich

29-09-2014 om 17:09

25 jaar geleden

25 jaar geleden zat ik op de pabo en werd er door de gymleraar al op gehamerd om geen groepjes te laten kiezen. Daarna is er een periode geweest dat je voor gym apart een aantekening moest halen. Als een leraar in die periode zijn pabo-diploma heeft gehaald maar geen bevoegdheid om bewegingsonderwijs te geven, dan zou het zomaar kunnen dat het nooit ter sprake is gekomen. Omdat indelen in groepjes toch meestal bij de gymlessen gebeurt. Maar ik hoop dat er nu toch tijdens de lessen didactiek toch flink aandacht aan geschonken wordt!!

Barvaux

Barvaux

29-09-2014 om 20:13

groepjes

Het enige voordeel van groepjes kiezen bij gym is dat de groepen dan redelijk gelijk zijn. Dat krijg je niet voor elkaar met een nummersysteem (alle kinderen op een rij en dan 12341234 etc) maar ook dat kun je aanpakken door als gymleerkracht (die de klas goed kent natuurlijk) gewoon een lijstje te maken.

Barvaux

Ik snap je niet. Nummeren werkt toch zo: je moet vier groepjes maken en dan ga je tellen tot vier. Het kan zijn dat er aan het einde geen vier, maar minder kinderen overblijven. Dan zijn er dus 1, 2 of 3 groepjes met 1 kindje meer. Maar met stemmen, kiezen of wat voor systeem dan ook, dat zou je altijd houden. Je kunt dan geen extra kindje uit d ehoge hoed toveren.

Tsjor

Jesse_1

Jesse_1

29-09-2014 om 23:10

Tsjor

Ik neem aan dat Barvaux bedoelt: redelijk gelijk qua sterkte.

Gelijk van sterkte?

Wanneer de meester of juf een populaire jongen en drie minder populaire kinderen aanwijst, moeten die minder populaire kinderen het niet in hun hoofd halen om het 'team populaire voetballertjes' uit elkaar te halen door ook een populaire jongen te kiezen. Die gaat dan heel erg dwarsliggen. Gebeurde vroeger , gebeurt nu nog steeds.

Barvaux

Barvaux

30-09-2014 om 10:28

Flanagan en Tsjor

Jaja Flanagan ik begrijp het hele systeem met de nadelen maar ik noem even wat de vóórdelen zijn. Sommige mensen begrijpen niet eens dat er een voordeel IS aan kiezen en dat zijn (Tsjor) inderdaad ongeveer gelijke teams in sterkte.

Dus zomaar roepen dat de leerkracht moet tellen op een rijtje heeft nadelen en dat zal die leerkracht ook weten. Geef dus meteen GOEDE tips zodat je ook ongeveer even sterke teams kan krijgen.

Als je twee teams wil vormen voor bijvoorbeeld voetbal en je doet altijd de hele groep op een rijtje zetten en 1 2 1 2 roepen dan snapt men na 1x ook wel dat je met je vriendje die ook goed kan voetballen niet naast elkaar moet staan. Gevolg: geen leuke gymles want het wordt 10-1.

Gewoon dus ietsje meer voorbereidingstijd treffen en al snel leren welke kinderen goed zijn in sport en welke niet en die uit elkaar halen.

vlinder72

vlinder72

30-09-2014 om 10:58

Geen voetbal

Volgens mij zou dat het eerste moeten zijn. Mijn zoon is een fanatiek voetballer en is er goed in. Hij wil echt niet met " kneuzen" voetballen. Dat gaat gewoon niet. Niet leuk voor de fanatieke voetballers en niet leuk voor de niet zulke sterren. Dus gewoon geen voetbal tijdens de gymlessen. Voetballen doen ze toch wel na schooltijd.

Er zijn genoeg andere sporten over.

Ik geef zelf atletiektrainen. Wij verdelen de kinderen zelf. Bij estafette spelletjes in de zaal houden wij rekening met de betere en de minder goede kinderen. Om op die manier krijgen wij vanzelf ongeveer even sterke groepen. Bij baantrainingen worden de kinderen vaak wel in sterkte ingedeeld. Het is namelijk helemaal niet leuk voor een minder goed kind om hard te lopen met een stel hele snelle kinderen. Zo'n kind hobbelt er dan maar wat achteraan en moet veel te hard lopen om bij te blijven. Dan maken wij wel een verdeling in snel en niet zo snel. Bij bostrainingen trouwens ook. De niet zo snelle kinderen zitten er echt niet op te wachten om 1.500 meter op snelheid door het mulle zand te lopen. En dat niet zo snelle kind kan bijvoorbeeld wel weer geldig goed kogelstoten of hoogspringen.

Ik snap ook niet dat teams nog steeds zelf gekozen worden. Leraren weten best welke kinderen goed in sport zijn en welke niet. Of welk kind in welk onderdeel heel goed is. Kleine moeite om van te voren na te denken over een juiste verdeling.

Hanne.

Hanne.

30-09-2014 om 12:01

vlinder

Jammer dat je kind zo kortzichtig is dat hij niet met mindere sterren kan voetballen. Misschien een leermoment voor hem dat je het samen doet en elkaar helpt.

Bij het lezen worden de goede en slechtere leerlingen aan elkaar gekoppeld zodat ze elkaar kunnen helpen en van elkaar kunnen leren. Waarom tijdens de gym niet?

Overigens zijn er meer sporten dan voetbal en dus ook meer sporten waar kinderen (niet) goed in zijn. Mogen die dan ook allemaal niet meer gedaan worden? Dan houd je denk ik weinig over.

amk

amk

30-09-2014 om 12:33

Vlinder

en in die andere sporten zijn andere kinderen dan weer heel goed, kun je net zo goed de hele gymles afschaffen.

Juist door veel verschillende sporten aan te bieden krijg je kinderen enthousiast en leren ze dingen kennen die ze anders niet gezien of geprobeerd hadden: onderwaterhockey! bv Tijdens de natte gymles hier voorbij gekomen.

Nastia

Nastia

30-09-2014 om 12:41

Haha...

Geen voetbal tijdens gym.. grapje zeker? Het is volkssport nummer één en er zijn -geloof het of niet- kinderen die alléén op school kennis zullen maken met voetbal. Fijn dus dat het wel in het programma zit.

Ik zou het van mijn kind overigens niet accepteren als hij andere kinderen 'kneuzen' noemt/vindt omdat ze niet kunnen voetballen, net zo min als mijn kind anderen dom mag noemen/vinden omdat ze minder snel leren dan hij. Natuurlijk verwacht ik wel dat de gymleerkracht zorgt voor evenwichtige teams en toeziet op sportief(!) gedrag.

Je kan prima voetballen met kinderen die daar minder talent voor hebben, net als met hockey, volleybal, handbal, estafette, softbal, etc. Er zijn altijd kinderen die ergens slechter of beter in zijn. Als je zoon dat niet snapt heeft hij (en jij!) nog wel wat te leren over teamsport.

vlinder72

vlinder72

30-09-2014 om 12:46

ligt aan de verdeling in de klas

In de klas van mijn zoon zaten maar 16 kinderen. Een groot deel van de jongens zat op voetbal. Waarvan een aantal op zeer hoog niveau. Mijn zoon speelt trouwens altijd voetbal met minder goede kinderen op het voetbalveldje. Hij is ook veel te aardig om zelf commentaar te geven op andere kinderen. Hij kan zelf best goed voetballen maar hij speelt geen hoofdklasse niveau. Dus niets leermoment voor hem. Hij heeft helaas genoeg vervelende leermomenten gehad dit jaar (maar dat is wat anders maar mijn bloed gaat even koken als ik zo'n opmerking lees).

Het was overigens de leerkracht zelf die ooit op een schoolbijeenkomst vertelde dat voetballen tijdens gym niet meer mocht omdat de kinderen daar heel vervelend van werden.

Er zijn nog genoeg andere sporten over en het is juist leuk om allerlei sporten te proberen. En ja, dan kan er ook iemand op die sport zitten maar het zal nooit zo extreem zijn als bij voetbal (in de klas van mijn zoon dan hè).

Mijn andere kinderen zitten nu op een andere basisschool en ik de klas van mijn andere zoon zitten helemaal geen voetballers. Bij hem op school gaat voetbal tijdens de gymles prima maar bij mijn oudste zoon ging het niet. Ook dan zal je je als leerkracht moeten aanpassen. Gym moet wel leuk zijn voor alle kinderen. En daar ging het mij om.

Bij mijn oudste zoon doen ze nu ook snorkelen en reddingszwemmen op de gymles. En een keer in de week gaan ze naar de atletiekbaan. Dat vind ik erg leuk maar ik weet niet of dat op die school zo is of dat dat gebruikelijk is op de middelbare school.

Hanne.

Hanne.

30-09-2014 om 13:01

struisvogel

"Het was overigens de leerkracht zelf die ooit op een schoolbijeenkomst vertelde dat voetballen tijdens gym niet meer mocht omdat de kinderen daar heel vervelend van werden. "

Beetje struisvogel gedrag. Als iets niet lukt gaan we wat anders doen ipv aan het probleem te werken.

En inderdaad het is heel leuk om allerlei sporten te proberen, dus ook voetbal. Waarom zouden er 10 kinderen niet mogen voetballen omdat er 6 het prive al doen.

(getallen aanname, 16 kinderen, zeg 8 jongens, waarvan het meerendeel , zeg 6 voetbalt).

Ik vind het heerlijk dat mijn kinderen op school ook voetballen. MEt een bal om kunnen gaan is ook een vaardigheid die handig is (oog-voet coordinatie). Privé zullen ze niet snel een bal pakken.

Barvaux

Barvaux

30-09-2014 om 13:44

nou ja

Vlinder, voetbal was natuurlijk een voorbeeld! Het geldt voor alles en verder vind ik een sport waar je voor kiest (atletiek) niet te vergelijken met sport op school (jouw voorbeeld van hoe je de teams samenstelt).

Het is natuurlijk leuk om af te wisselen maar ik heb zes jaar lang tijdens de overblijf naar voetbal staan kijken en dat ging prima. Ja je moet er iemand opzetten die er wat verstand van heeft om het goed te laten gaan maar als mij dat lukt is het probleem toch niet zo groot en ik had Ajaxspelers en potentiële Ajaxspelers er tussen en kinderen die niet op voetbal zaten en alles er tussen.

Jillian

Jillian

30-09-2014 om 14:10

Vreemd

Ik zou het wel vreemd vinden als een klas geen voetbal meer zou spelen tijdens gym alleen omdat er veel kinderen op voetbal zitten. Natuurlijk is het niveau anders maar dan pas je maar je tijdens de les aan. Dat moeten we allemaal wel eens. Bovendien krijg je dan hetzelfde verhaal met hockey, basketbal, volleybal, korfbal... Er zit altijd wel een kind ergens op. Dan is dat wel niet de meerderheid maar dat kind zal zich dan ook vervelen tijdens de gym. Geeft niks voor een keer. Het is tenslotte niet zo dat ze elke week hetzelfde gaan doen.

Altijd die ballen

Mijn dochter haat balsporten. Echt uit de grond van haar hart. Ze kan wel erg goed dansen (zit in een selectie/showgroep). Maar ze zullen nooit eens dansen met gym, het is altijd maar een 'stomme balsport', aldus dochter. Ze wordt ook altijd als laatste gekozen, want kiezen doen ze hier op school nog volop. Dan laat de leraar niet twee popi's kiezen, maar twee 'kneuzen' (om het woord van hierboven ergens maar over te nemen) maar de uitkomst is natuurlijk hetzelfde. Het allerergste vindt dochter als er nog twee kinderen over zijn en degene die mag kiezen zegt: doe dan maar Naamdochter.
Raar eigenlijk dat het wel cool is om de beste in gym te zijn, maar niet in natuurkunde.

Sportief

Sportief

30-09-2014 om 16:44

Herkenning Stoepkrijt

Zowel bij mijn kinderen als bij mezelf.
Hier een turnster en een danser. Een zit naast dansen ook op atletiek. Zelf op turnen gezeten.

Maar ik weet niet wat het is, maar met een bal kunnen we niks. De wil was er ooit wel, maar als je steeds wordt uitgelachen als je mis vangt/gooit en struikelt dan houdt het wel snel op.
Oke met turnen heb je soms nog mazzel, want er wordt heel soms nog een trampoline uit de kast gehaald. Maar dan ben je ineens het voorbeeld en niemand kan het. Dat maakt je ook niet populair.

Waarom wordt er eigenlijk nooit eens gedanst met schoolgym?!

Door als dat gebal op schoolgym vind ik dat hele schoolgym overbodig (voor mijn kinderen dan). Kinderen komen hier ruimschoots aan hun beweging, maar haten schoolgym.
Oudste had nog de hoop dat het op het VO leuker zou zijn, maar daar vindt ze de jongens nog irritanter, want groter en mondiger. Ze staat bij balsporten echt voor joker in het veld, want overspelen doen ze niet naar haar. Die jongens hebben na een actie al door dat ze het niet heeft.
Stomme leraar die er niks van zegt.

Doet me denken aan vroeger. Ik ben een keer tijdens een potje basketbal demonstratief aan de kant gaan zitten omdat ik geen bal kreeg (ik ben ook nog klein). Ik was woest! Ineens was ik het helemaal zat.
Heeft niet erg geholpen, maar ik had mijn punt wel gemaakt.

Monique D*

Monique D*

30-09-2014 om 17:12

Vroeguh met voetbal met gym

Op mijn middelbare school deden de meisjes demonstratief niet mee aan voetbal omdat de jongens de bal niet naar de meisjes overspeelden, maar alleen naar elkaar. Wij renden alleen voor spek en bonen mee. Het voetbalveld was voor de jongens. Wij gingen toen demonstratief aan de kant zitten. Toen de leraar vroeg wat de reden was hadden wij dit verteld. Vanaf toen werd het voetbal niet meer gemengd gespeeld.
De jongens speelden met elkaar en de meisjes hadden hun eigen teams.

mijk

mijk

30-09-2014 om 17:28

stoepkrijt (ot)

mijn zoon heeft op de middelbare school naast gym ook dans. Maar dat hoeft gelukkig niet in een groepje

Monique D*

Monique D*

30-09-2014 om 17:30

Groepjes maken bij studeren

Ik merk dat bij het studeren vaak met groepjes wordt gewerkt. Er moeten dan stellingen worden uitgewerkt en het moet voor de klas worden gepresenteerd.

Soms maakt de leerkracht de groepjes en soms moeten ze zelf groepjes maken. Het kan gebeuren dat diegene die het minst praat meestal niet aan bod komt en amper een bijdrage kan leveren aan het werkstuk. Je moet, net als de meeste anderen, jouw bijdrage eisen en ook proberen zoveel mogelijk aan het woord te komen.

Vroeger op school had ik er heel veel problemen mee (ik was zelf niet zo'n prater, ik werkte liever alleen) en het gevolg is dat ik geen bijdrage kon leveren. Gelukkig gebeurde dit niet zo vaak. Nu (bij opleidingen) weet ik hoe ik daar mee om moet gaan. Je moet in de groep je stem ook laten horen en ook aangeven wat jouw bijdrage is, al is de meerderheid daar niet mee eens.
Ik merk dat (ook bij de opleidingen van mijn kinderen) veel in groepjes wordt gewerkt. Zij hebben daar geen problemen mee, maar ik kan mij wel voorstellen dat anderen, die niet mondig zijn, daar problemen mee kunnen hebben.

Barvaux

Zozo Barvaux, gezien de reacties begrijp ik dat de goede tips van de leraar, in de praktijk niet doordringen in de hiërarchie van de klas. Heel begrijpelijk want het zijn maar tips; een tip is geen opgelegde regel. Leerlingen hebben lak aan tips wanneer deze hun persoonlijke genoegen tijdens het sporten of andere activiteiten benadeelt.

Ook op schoolpleinen is dit fenomeen ( zelf bepalen, uit eigen belang) de verklaring van het ontstaan van kliekjes en popiejopies, maar ook buitenbeentjes. De gymlessen en andere teamactiviteiten zoals kamp, zijn de spiegel van de maatschappij, (op zijn smalst).

Als een leerkracht niet de moeite neemt om zelf groepjes samen te stellen, naar gelang de kwaliteiten van de kinderen om zo gelijkwaardige teams te vormen, blijft het een survival of the fittest.
Hier was een atletiektrainer die de groepjes steeds wisselden, alle kinderen kwamen elke week opdraven met zoveel plezier omdat niemand zich buitengesloten voelde.

Daarom is het belangrijk dat een pabo- student hierin vol op ervaring doet voordat diegene het vak uitoefent. Strategieën leren en toepassen om het kliekjesfenomeen in goede lijnen te vormen; social denken.

Barvaux

Barvaux

30-09-2014 om 19:58

flanagan

Ik begrijp niet waar je het over hebt. Ik had het over onze tips naar een leerkracht (laat ze geen groepjes kiezen) niet over tips naar kinderen zelf. Ik zeg alleen dat het koppentelsysteem voor andere nadelen zorgt (kinderen gaan om en om staan om bij elkaar te komen en de teams kunnen niet evenredig zijn) en daarom zeg ik: laat de leerkracht vooraf zelf de teams bepalen.

Barvaux

Barvaux

30-09-2014 om 20:01

stoepkrijt

Vreemd, hier komt ook van alles aan bod waaronder dansen (zelf bedenken), iets met trapezezwaaien etc en natuurlijk de hardloopdingen. Mijn zoon heeft drie keer dans gehad in drie jaar (en heeft 1x zijn neus kunnen drukken omdat hij meedeed met een grote schoolmusical

Barvaux,

Aha, Barbaux, de TS is dit draadje gestart naar aanleiding van het draadje wegstemmen, waarbij de kinderen mochten kiezen. In #4 bedoel je met kiezen dus niet dat de kinderen zelf groepjes uitkiezen maar dat de leraar groepjes samenstelt. Dan begrijpen we elkaar beter.

(Ot) alleen stoorde ik mij aan je wijze van reageren in #8, door te beginnen met: Jaja flanagan...Nergens voor nodig zo'n geïrriteerde houding.

Barvaux

Barvaux

01-10-2014 om 10:20

tja

Ik ga er van uit dat je reageert als je begrijpt waar het over gaat of je zegt dat je het niet snapt en je wil verduidelijking. Het is nu net alsof ik gewoon een voorstander ben van groepjes kiezen door leerlingen, ook je reactie 22 duidt daar op. Vind ik best wel erg!

Barvaux, (ot)

In de eerste drie reacties wordt duidelijk aangegeven dat het groepjes kiezen door kinderen onwenselijk is en de docent op de pabo hamert op het niet laten kiezen van groepjes. In de lijn der reacties, heb ik begrepen dat in jouw post ook kinderen groepjes kiezen. Als je van die lijn afwijkt, door nu de leraar groepjes te laten kiezen, had jij dat duidelijker kunnen neerzetten.
Ipv nu reageren met ' ik ga ervan uit dat je reageert als je het begrijpt' wil ik je vriendelijk vragen de post#1 t/m 4 nog eens na te lezen.

'Het enige voordeel van groepjes kiezen bij gym is dat de groepen dan redelijk gelijk zijn. Dat krijg je niet voor elkaar met een nummersysteem (alle kinderen op een rij en dan 12341234 etc) maar ook dat kun je aanpakken door als gymleerkracht (die de klas goed kent natuurlijk) gewoon een lijstje te maken.'

Zo krijgt de leerkracht die een nummersysteem toepast, geen gelijke groepen. Maar er ontstaan wel gelijke groepen als er groepjes gekozen wordt; groepjes kiezen door wie, dat zet je er niet bij.

Barvaux

Barvaux

02-10-2014 om 08:23

Flangan

Het hele draadje gaat over groepjes maken, op verschillende manieren.

'Het enige voordeel van groepjes kiezen bij gym is dat de groepen dan redelijk gelijk zijn. Dat krijg je niet voor elkaar met een nummersysteem (alle kinderen op een rij en dan 12341234 etc) maar ook dat kun je aanpakken door als gymleerkracht (die de klas goed kent natuurlijk) gewoon een lijstje te maken.'

Het eerste groepjes kiezen sloeg natuurlijk op het al oude pispoten: twee kinderen kiezen dus om en om.

Het nummersysteem is waar je alle kinderen op een rij zet en waar de leerkracht aftelt en je zo in 2, 3 of 4 etc groepen terecht komt (en waar slimme exemplaren zo gaan staan dat ze bij elkaar komen).

Ik pleit er dus voor dat de leerkracht vooraf een lijst maakt wie er bij wie zit. Stuk rustiger en duidelijker en dit zorgt er voor dat de teams ook nog eens ongeveer gelijk kunnen zijn.

Effe anoniem

Effe anoniem

02-10-2014 om 10:35

regels voor het kiezen van groepjes

Mijn dochter is recent gestart op een vwo school. Tijdens de eerste gymles ging de leerkracht met de klas op de grond zitten. Legde uit dat iedereen op deze school daar was gekomen door zijn goede hersenen en dat ze daarin een gelijke groep waren. Hij ging verder met het verhaal dat sommige kinderen daarbij nog een ander talent hadden (goed in1 sport, goed in tekenen, heel creatief of muzikaal) maar dat er ook kinderen waren met allleen maar die extreme schoolse vaardigheden en qua sport niets presteerden. Om groepjes te maken voor honkbal, basketbal of weet ik veel wat werd er door de leerkracht op aangedrongen dat ze vrienden kozen, of degene die door zijn belabberde balvaardigheid altijd voor de lach in de les zorgt.
Het gaat heel goed, dochter met absoluut geen sporttalent, is heel tevreden over de gymles. Die mislukte ballen zorgen voor een lach niet voor een traan.

Monique D*

Monique D*

02-10-2014 om 15:52

Kan ook verkeerd uitpakken

"Om groepjes te maken voor honkbal, basketbal of weet ik veel wat werd er door de leerkracht op aangedrongen dat ze vrienden kozen, of degene die door zijn belabberde balvaardigheid altijd voor de lach in de les zorgt."

Fijn dat dit systeem werkt in de klas van jouw dochter. Maar alleen vrienden kiezen of leerlingen kiezen die helemaal niet goed zijn in sport wat reden kan zijn om te lachen kan ook verkeerd uitpakken.. en of de leraar dat ontdekt?

verkeerd uitpakken

Zou kunnen ja, maar op deze school heb ik er wel vertrouwen in dat het goed gaat. Tot nu toe is het (regio noord) al 6 weken leuk met de gym en zijn de afzwaaiers van dochter nog geen reden voor plagerijtjes.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.