Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
kleutermam

kleutermam

26-06-2014 om 18:49

interpretatie cito eind groep 1

Hoi,

is hier misschien iemand die mij kan toelichten hoe ik een cito-score moet interpreteren? zoon heeft een score op de taalcito voor kleuters, eind groep 1 een c-score behaald, (score 38, vaardigheidsscore 51). Een c-score, die voor zover ik het kan zien net iets dichter tegen de ondergrens van c ligt dan tegen de ondergrens van b. HOe moet ik dit interpreteren? is dt nog gemiddeld of is dit ondergemiddeld? Is bij een dergelijke score een overgang naar groep 2 gerechtvaardigd?

Alvast bedankt,

van een kleutermam


Katniss

Katniss

26-06-2014 om 19:31

Natuurlijk

Belangrijkste criterium voor overgang naar groep 2 is dat je groep 1 hebt gehad (en 5 geworden bent voor 1 januari). Sommige kinderen halen hun hele schoolcarrière een C en die gaan gewoon steeds over.

Melle

Melle

26-06-2014 om 19:36

Sja

Het gemiddelde ligt tussen C en B in. Een heel lage B en een heel hoge C liggen dus rond het gemiddelde. Een lage (of middel) C is daar onder.

Zegt dat iets? Nee. Kleutercito's zijn ronduit onbetrouwbaar en zeggen eigenlijk niet zoveel. Ik zou sowieso niet weten wat het nut is van een kind laten doubleren in groep 1.

Tante Tiny

Tante Tiny

26-06-2014 om 19:40

Onder het gemiddelde is niet hetzelfde als een onvoldoende

A = de bovenste 25%
B = de volgende 25%
C = de volgende 25%
D = de volgende 15%
E = de volgende 10%

Een C is zeker geen reden om te blijven zitten, dan blijven er wel heel veel kinderen zitten (namelijk ook de 15% en 10% eronder).
Als je vooral C's scoort in groep 8 kom je ongeveer op VMBO-T terecht, de Mavo.

Ik zou de kleutercito's ook niet serieus nemen. Ik ken kinderen die al konden lezen en rekenen maar toch een C scoorden voor voorbereidend lezen en rekenen.

kleutermam

kleutermam

26-06-2014 om 19:44

bedankt

Bedankt, dan zal hij ong gemiddeld scoren op dat niveau. Het gaat overigens niet om een mogelijke doublure trouwens, maar dat terzijde.

kleutermam

Katniss

"Belangrijkste criterium voor overgang naar groep 2 is dat je groep 1 hebt gehad (en 5 geworden bent voor 1 januari)."

Huh? Hier een zoon die 5 is geworden in maart en 'gewoon' naar groep 2 gaat hoor. Volgens mij zit je er een jaartje naast, of bedoel je 1 januari 2015?

Dalarna

Dalarna

26-06-2014 om 21:05

Kleutermam

Nee, hij scoort niet 'ongeveer' gemiddeld maar onder gemiddeld. Hij zit zelfs tegen een D aan zeg je dus dat betekent dat ongeveer 60-70% van de kinderen die toets beter maakt dan jouw zoon.

kleutermam

kleutermam

26-06-2014 om 21:32

dalarna

Hij zit ongeveer tussen de ondergrens van b en c in, maar net iets onder het midden, ik vind dat zeker niet bijna een d. Ik had alleen inderdaad niet helemaal goed gelezen en had moeten zeggen dat hij benedengemiddeld scoort voor eind groep 1 niveau. Overigens is het bij ons nog de discussie of hij door mag naar gr.2, daar gaan we over praten. Hij is verder geen 5, maar in februari 4 geworden, dus de insteek is geen doublure te voorkomen, maar om te zien of hij mag versnellen, als we voor het gemak de 1 januari grens aanhouden. Ik weet nu een beetje waar hij staat op het niveau waar hij op gescoord is, dat is fijn. En verder hecht ik ook niet al teveel waarde aan de kleutercito, maar ik wil wel weten waar we over praten en hoe het doorgaans geinterpreteerd wordt.

groetjes en allemaal bedankt,

Kleutermam

Dalarna

Dalarna

26-06-2014 om 21:40

In dat geval zit hij dus op de ongeveer 65% lijn, 35% doet het slechter.

Katniss

Katniss

26-06-2014 om 21:52

Gonniegans

Ik had al zitten dubben over die leeftijd Mijn oudste is destijds in mei ingestroomd en ging na de vakantie weer naar groep 1. Bij jongste (uit januari) weet ik eigenlijk niet hoe dat ging. Ze heeft 2,5 jaar gekleuterd, maar ik weet niet of ze groep 1 of groep 2 anderhalf jaar heeft gedaan. Het zijn hier ook gewoon gemengde kleutergroepen.

kleutermam

kleutermam

26-06-2014 om 21:57

dalarna

Ik denk het, ik zie getallen staan links van het grafiekje van 0 tot 70, met sprongen van 10. Als ik het nu zo nog eens bekijk zijn dat die vaardigheidsscores, dasr zit hij mee op 51. De exacte ondergrens van c kan ik niet uit deze grafiek halen, dat is een vaag kruisje. Voor mij is het belagrijkste wat ik heb opgestoken dat er genoeg kinderen zijn die met c scores over gaan. In zijn geval hebben ze strenger genormeerd, op beide cito, s voor taal en rekenen. Dus op zijn eigen niveau zou hij ws wel hoger scoren en op dit niveau zeker nog niet slecht.
ik ben benieuwd wat school volgend jaar wil gaan doen, met hem. Ik neem deze info iig mee.

bedankt,

kleutermam

kleutermam

kleutermam

26-06-2014 om 21:59

katniss

Hier precies hetzelfde, oudste is van mei en heeft ruim 2 jaar gekleuterd. Zoon is van midden februari en zou dus ook opnieuw in gr 1 moeten starten, al hopen wij dat hij komend jaar met gr 2 mag meedoen

kleutermam

wizzer

wizzer

26-06-2014 om 23:40

waarom denk je aan versnellen?

Ik denk dat je helemaal niet naar de kleutercito moet verwijzen maar uit moet leggen waarom jij denkt dat je kind zou moeten versnellen.

lisbeth

lisbeth

27-06-2014 om 08:44

versnellen?

met twee C's? nu ben ik het met je eens dat een kleutercito niet heel veel zegt maar je moet een reden hebben. Twee C's zijn dat niet. Ziet de juf in de klas een duidelijke voorsprong, past hij niet meer binnen de groep, begint hij al met lezen etc.

creabea

creabea

27-06-2014 om 08:47

dat vraag ik me ook af

want je kind is nog maar net 4 dus?

vlinder72

vlinder72

27-06-2014 om 09:25

Gewoon naar groep 1

Door met groep 1. Als blijkt dat hij in de loop van het jaar gaat lezen kan je altijd nog bespreken of hij aan het eind van het jaar door kan naar groep 3.

Dendy Pearson

Dendy Pearson

27-06-2014 om 09:41

Huh

Waarom wil je je kind naar groep 2 hebben dan? Hij is net op school.

lisbeth

lisbeth

27-06-2014 om 09:42

goh

wat zijn we eensgezind

lisbeth

lisbeth

27-06-2014 om 09:45

strenger genormeerd

wat bedoel je daarmee? hij heeft gewoon de cito gedaan van eind groep 1, daar heeft hij een C opgehaald. een C is net ondergemiddeld. Je gaat een kind dat ondergemiddeld scoort niet versnellen. en ja er zijn genoeg kinderen die doorstromen met een C maar die hebben de volle tijd in de klas gehad. nu ga je hem met een achterstand opzadelen die niet nodig is. Volgend jaar scoort hij misschien een A.

Katniss

Katniss

27-06-2014 om 09:46

Had ik dan toch gelijk?

Ik weet eigenlijk niet wat gebruikelijk is. Gaan instromers na 1 januari in de regel na de vakantie weer naar groep 1? Wat dat betreft zijn gemengde groepen 1/2 toch wel fijner, want dan kunnen kinderen naadloos overgaan van groep 1 naar groep 2 werkjes.

lisbeth

lisbeth

27-06-2014 om 09:48

Katniss

In principe doen de kinderen na 1 januari gewoon nog een jaartje groep 1. of er moet zo'n duidelijke voorsprong zijn dat je besluit ze door te zetten.
Ik had een kleuter in groep 1 die meteen vanaf het begin al groep 2 werkjes deed maar ook hij mocht niet versnellen.

Hanne.

Hanne.

27-06-2014 om 10:00

in pricipe

In principe moet een kind door naar groep 2 als het daar aan toe is. Of het nu van september oktober januari of april is.

in de praktijk zie ik dat de kinderen van 31 december makkelijker doorstromen dan de kinderen van 2 januari (of 30 sept/2 okt als school de 1 oktobergrens aanhoudt.)

De decemberkinderen gaan door tenzij ze achterblijven, de januari kinderen gaan niet door tenzij ze voorlopen. Kortom voor een gemiddeld kind maakt het uit wanneer je geboren bent....

Dalarna

Dalarna

27-06-2014 om 10:22

katniss

Een goede leerkracht laat kinderen leren op hun eigen leerlijn dus zet ze niet nog een jaar stil als ze al een half jaar gehad hebben. Mij is het verschil tussen groep 1 en 2 uitgelegd als volgt:

Als het over het lichaam gaat vraag je aan een groep 1 kind om je schouder aan te wijzen en aan een groep 2 kind wijs je op je schouder en vraag je hoe het heet. Als je weet dat een kind in groep 1 al wat verder is dan ga je natuurlijk groep 2 vragen stellen.

Verder zegt groep 1/2 helemaal niets, het kan best zijn dat de kinderen in die klas die echt in groep 1 zitten juist minder leren dan een kind in een gewone groep 1 klas.

Hier hebben ze de kinderen tot groep 3 wel qua leeftijd bij elkaar, dus zeker geen verse instromers bij kinderen van 6. Na januari starten er twee nieuwe groepen 1 instroom die na de zomer dus nog steeds groep 1 zijn. De groep kinderen die na de zomer zijn begonnen in groep 1 zijn vol met de kerst en gaan het jaar erna door als groep 2.

tjonge

Volgens mij heeft kleutermam nog helemaal niets gezegd over het hoe en waarom van het naar groep 2 gaan, maar toch hebben jullie allemaal je mening al klaar. Bijzonder.
Kan best zijn dat kind al leest en volstrekt geen aansluiting heeft bij de groep 1 kinderen. Dan heb je goede reden om aan doorstromen te denken. Zo'n cito zegt dan eigenlijk geen bal. Sterker nog, er zijn wel meer hele slimme kinderen die juist de kleutercito's niet best maken. Vervelend als je dan een school treft die er keiharde conclusies aan verbindt (zoals een aantal mensen in dit draadje doen).

Mijntje

Mijntje

27-06-2014 om 11:14

normaal

Kind dat 4 is in februari gaat normaal gezien na de zomer naar groep 1 en dat heet niet zitten blijven.

Ik vind het op deze leeftijd vooral belangrijk dat het lekker in z'n vel zit dan meteen over versnellen na gaan denken. Maar daar is kennelijk aanleiding toe.

kleutermam

kleutermam

27-06-2014 om 14:49

hoi

Hoi allemaal,

enige uitleg is op zijn plaats denk ik. Jippox, bedankt, ik had inderdaad nog niet veel gezegd over de situatie. Lisbeth, waar je 2 c's vandaan haalt, weet ik niet, maar ik heb daar niks over gezegd. Zoon js infebruari 4 geworden en doet het buiten verwachting goed, zowel sociaal als cognitief. Hij is erg bezig met schrijven en letters, eigenlijk al voor hij 4 werd. Zo schreef hij zijn naam al vrij netjes, en het is geen super simpele naam. Ok, hij heeft een oudere zus, dus veel trucjes heeft hij afgekeken, misschien, maar toch. Sinds enkele weken is hij fors aan het hakken en plakken en lezen we nu samen de avi start boekjes. De juf heeft vanaf het begin aangegeven dat hij niet opvalt als een net beginnende groep 1 leerling en heeft blijkbaar gezien dat hij meer kan dan op grond van zijn leeftijd en maanden ondereijs verwacht mag worden. Tot onze verrassing heeft ze zijn cito beoordeeld volgens de normen van eind groep 1 (in plaats van-naar ik aanneem- midden groep 1). Daar komt voor taal een midden c uit, en voor rekenen een a. Hij zit verder ontzettend goed in zijn vel, is op 2 na de jongste in de klas, maar speelt wekelijks met andere kinderen en regelt dat nagenoeg zelf. Hoewel hij ook speelt met leeftijdsgenoten ( lees: de kinderen die tussen januari en maart 4 geworden zijn), speelt hij doorgaans het meest met de kinderen die na de zomer doorgaan naar gr. 2. Wij vermoeden dat hij zich met 2,5 jaar kleuteren echt gaat vervelen. School heeft al aangegeven dat ze hem volgend veel dingen met gr. 2 willen laten meedoen. 1 van de vragen die ik heb is oa wat zij dan vinden dat hij het jaar erna dan nog gaat doen in gr. 2. Hoe dan ook het welzijn van zoon staat uiteraard voorop, ik wil hem absoluut niet koste wat kost door hebben, maar ik wil ook voorkomen dat hij wel de capaciteiten heeft, maar niet door mag omdat we eea te laat aangekaart hebben. De praktijk is soms weerbarstig, ook voor oudste duurde het een half jaar voor er actie werd ondernomen, en dat willen we voorkomen. Kortom, een simpele vraag, met een heel verhaal erachter. Dat had ik misschien beter gelijk kunnen vermelden, gezien de snelle conclusies die her en der getrokken werden, maar goed, dat heb ik nu eenmaal niet gedaan.

Ik ga er vanuit dat we er met school wel uit komen, volgende week hebben we nog een gesprek.

Bedankt voor alle reacties,

kleutermam

kleutermam

kleutermam

27-06-2014 om 14:53

en nog

De reden voor mijn vraag was overigens heel simpel, hoe moet ik een c labelen. Met oudste enkel a scores gehad, dan weet je dat ze het goed doet, dus nooit in de andere scores verdiept. de uitleg over een c was zeer verhelderend.

Kleutermam

Mijntje

Mijntje

27-06-2014 om 15:08

Een c is zeg maar een 6. Net voldoende. Maar ik denk niet dat je zoveel waarde moet hechten aan de cito's en zeker niet een kleutercito. Het is te hopen dat ze op jullie school ook verder kijken dan die C's.
Ik weet niet of je nu al beren moet zien, al is het goed om het al ter sprake te brengen.

Dalarna

Dalarna

27-06-2014 om 16:33

Mijntje

Nee, een C is GEEN zes en al helemaal niet 'net voldoende'. Zo mag je dat helemaal niet zeggen, het is hetzelfde als zeggen dat een cito van 535 voldoende is en een cito van 530 onvoldoende.

Dalarna

Dalarna

27-06-2014 om 16:35

Kleutermam

Hier testen ze pas kinderen als ze echt een half schooljaar hebben gehad, de eerste citotoets doen ze dus niet mee. Jouw zoon heeft dus eigenlijk een citotoets gehad van eind groep 1, vlak voor de overstap naar groep 2. Hij krijgt dus volgend jaar juni deze toets weer met dezelfde normering. Dikke kans dat het dan wel een A is.

Mijn vriendin zat in dezelfde situatie maar haar dochter was van april, dit meisje is na de kerst begonnen in groep 2 en na de zomervakantie naar groep 3 gegaan. Dat is misschien ook een mogelijkheid. Verder vind ik het onzinnig om een kind in groep 1 te laten en dan vervolgens groep 2 werkjes aan te bieden. Blijkbaar vinden ze dat dat kan, nou dan kan het kind ook wel naar groep 2 en laat je het desnoods twee jaar groep 2 doen en dus 4 maanden groep 1. Kan het veel meer leren.

kleutermam

kleutermam

27-06-2014 om 16:53

dalarna

Dat is ook ons idee, ons voorstel zou zijn starten/meedoen met het volledige programma van 2. Met evaluaties. En als blijkt dat hij niet klaar is voor gr. 3, dan nog een jaartje2 en anders gewoon door. En verder is het precies zoals je zegt, na bijna 5 mnd gr 1 haalt hij die scores op eind 1 niv. Ik ga er vanuit dat dit zeker een a zou kunnen worden bij een volgende toets, en voor rekenen is het dit nu al

Kleutermam

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.