Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Pien

Pien

19-10-2017 om 21:29

In groep 7 al middelbare scholen kijken?


Pennestreek

Pennestreek

20-10-2017 om 20:37

Hier ook gedaan met beide kinderen

Vooral voor oudste was dat goed, die heeft moeite met veranderingen en kon zich zo ook geestelijk wat langer voorbereiden op de overstap. Oudste was ook gewoon erg ondersteboven van de grootte van die middelbare scholen, waardoor de eerste ronde een beetje langs kind heen is gegaan. De tweede ronde in groep 8 was daardoor veel nuttiger. Bovendien leren kinderen door meer scholen te bezoeken ook een beetje door de 'versiering' van die open dagen heen te kijken. Dus zeker al in groep 8 gaan kijken!

Niet bezig met VO? Juist gaan!

Ik heb met mijn derde zoon in groep 7 juist een paar open dagen bezocht omdat hij daar totaal nog niet mee bezig was. Hij is een jonge leerling, slim maar sociaal emotioneel nog erg jong. Door in groep 7 de open dagen te bezoeken van de VO scholen van zijn oudere broers, is in zijn hoofd de deur iig opengegaan. We bezochten in groep 7 nog een derde school met dat leuke nieuwe vwo-“plus” programma, waarvan ik dacht dat hij dat misschien wel leuk zou vinden (bleek niet het geval . De school van broer twee was het voor hem helemaal. In groep 8 hebben we nog meer open dagen bezocht want er zijn in een loterij geen garanties (voorrang voor broertjes en zusjes bestaat sinds 2010 niet meer) en het advies is om je breed te oriënteren. In totaal hebben we 10 scholen bezocht. Hij bleef bij zijn keuze voor de school van z’n broer, maar er waren ook nog twee scholen die bijna net zo leuk waren en nog een paar scholen die ook ‘best ok’ waren.
Helaas werd hij uitgeloot voor alle scholen waar hij eventueel naar toe had gewild. Al die open dagen bezoeken is wat dat betreft totaal verspilde moeite geweest, want je staat doodleuk met lege handen; ‘niemand wil mij hebben’ vatte hij het dramatisch samen. Waarom had hij zo zorgvuldig al die scholen op volgorde van voorkeur gerangschikt? Een klasgenootje kreeg zìjn lievelingsschool maar was ook in tranen want zij was uitgeloot voor de vwo-plus school die hij juist niet zo leuk vond. Hij mocht zich inschrijven op een school die we niet eens bezocht hadden tijdens de open dagen. Een kennismaking of rondleiding op die school was ‘ab-so-luut niet mogelijk, die mogelijkheid is geweest!’, werd ons te verstaan gegeven. Uiteindelijk belandden we dankzij een tip van een collega vrij snel op een school buiten de stad waar hij meer dan welkom was. De afstand (24 km, die hij met fiets-bus-fiets overbrugt) is pittig, maar de school bevalt gelukkig erg goed.
Moraal van dit verhaal: kan geen kwaad in groep 7 te starten met oriëntatie op het VO en ‘veel keuze’ is niet per definitie een zegen als je toch keihard buiten de boot kunt vallen.

@nnemoon

@nnemoon

22-10-2017 om 18:32

Bermbrand

Bermbrand, ik vind het heel erg zonde van jouw zoon dat hij niet geplaatst is op een school van zijn voorkeur. Gelukkig hebben jullie toch een school gevonden waar het klikt.

Pien de starter van deze topic woont in een gebied waar loting gelukkig niet aan de orde is.

Pien

Pien

22-10-2017 om 22:14

Vreselijk

Wat erg zeg, die lotingen! Ik heb er hier al meer over gelezen. Je vraagt je inderdaad af wat het bezoeken van open dagen dan nog voor zin heeft.

Ik heb zoon van de week verteld dat ik heb gehoord en gelezen dat het verstandig is om in groep 7 open dagen te gaan bezoeken. Dat we in de kerstvakantie ons eens gaan oriënteren op de websites van de diverse scholen. Hij zal er in zijn klas ook nog wel eea over gaan horen. Toevallig (of niet, dus) begon hij vandaag weer over welke niveaus er bestaan en hebben we het lijstje dat ik had gemaakt, er nog eens bij gepakt.

Jesse_1

Jesse_1

22-10-2017 om 22:18

Ik had wel spijt

Toen de oudste hier een school moest kiezen, gingen we ons pas oriënteren in groep 8. We hadden geen idee welke scholen er in de buurt waren en waar ze voor stonden. Dat had ik dus graag een jaar eerder gedaan.
Bij kind 2 en 3 hadden we zelf al beter in beeld wat voor mogelijkheden er waren, dus dat beperkte de keus al.
Zorg dus dat je in groep 7 de keus al een beetje maakt, waar je in groep 8 nog écht naar toe wilt.

Mussie

Mussie

23-10-2017 om 21:14

Leuk uitje

Ja joh, lekker gaan en zie het als een leuk uitje. Ik zou ze niet allemaal aflopen maar bijvoorbeeld twee of drie. Dan heb je een beetje een kader volgend jaar, dan weet je wat ze vertellen en wat er zich afspeelt. En het scheelt volgend jaar wat tijd. Maar neem het niet serieuzer dan dat. Mijn zoon zei in groep 7 letterlijk: geen sprake van! over de school waar hij nu eindexamen doet. Hij moest er niet aan denken. In een jaar kan weer veel veranderen hoor. Zoon heeft in ieder geval bijna zes fantastische jaren achter de rug en ik pest hem nog steeds wel eens met zijn 'geen sprake van'.

Ook gedaan

Hier ook vanaf groep 7 scholen bezocht. Achteraf bleek het voordeel dat ik sneller kon schakelen in groep 8 doordat je toch wat meer achtergrondinformatie hebt opgedaan hoe het toegaat en het nieuws er over wat beter gaat volgen en de juiste websites. Je krijgt iets meer zicht op wat scholen onderling overdragen en hoe de hazen lopen.
Ik kon toch al een aantal scholen afvinken. Een gymnasium vroeg teveel zelftandigheid voor school en had teveel projecten en projectjes. Dat kon zoon toen nog niet aan. Een andere school zat in een grootschalige verbouwing. Uiteraard nodig maar voor zoon in zijn eerste jaar zou dat te verwarrend zijn. Dochter kon op een gegeven moment de weg naar haar vader, 100 meter van de school, niet vinden omdat het parkeerterrein verbouwd werd waar ze normaliter langs liep. Op die leeftijd moest ik of iemand anders dat soort wijzigingen eerst mee helpen inprenten.
De basisschool wilde dat ik zoon regulier aanbood, echter werkten ze van geen centimeter mee en wilden daar mij nog de schuld van geven.
Dus in de laatste rond ging zoon toch naar het speciaal onderwijs waar hij een tijdje op de wachtlijst had gestaan, tot ik hem er op verzoek van de basisschool van af gehaald had. Gelukkig bleek er plaats.
Dochter zou direct naar speciaal onderwijs, dat hadden we al geregeld voor de lotingsrondes begonnen, maar daar kwam toen de staatssecretaris tussendoor: kinderen die in groep acht een rugzakje aanvroegen moesten het eerst regulier proberen. In februari of zoiets.
Snel aangemeld bij de school van zoon, die in een speciale klas op een reguliere school zat. Dochter daar regulier aangemeld zonder dossierverhalen (daar deed de basisschool toch niet aan). En ze kon toen nog profiteren van de voorrang voor broers en zusjes.
En op die school zaten in elk geval wat mensen die er verstand van hadden. En haar uiteindelijk in groep 2 ook naar speciaal onderwijs hebben geholpen.
Was ik hier in het voorjaar van groep 8 aan begonnen had ik het geloof ik niet zo vergebracht.

proeflessen

Ik weet niet of dit overal zo werkt, maar in onze regio worden in november voor kinderen uit groep 8 ook meeloopmiddagen/proeflessen georganiseerd bij de diverse middelbare scholen. Het is wel handig als je op dat moment al een eerste selectie hebt gemaakt van scholen hebt waar je heen wil voor een proefles, want ze allemaal aflopen lukt niet -> nog een reden dus om al in groep 7 de open dagen te bezoeken en te proberen tot een top 3 te komen.

En als je dan naar zo'n proefles gaat, zou ik je aanraden om een half uurtje eerder al aanwezig te zijn, zodat je de school nog echt 'in bedrijf' ziet.
Eén van de scholen waar wij heen gingen, viel toen meteen af, want de leerlingen gingen totaal respectloos met elkaar om (schelden, duwen, tegen vuilnisbakken schoppen, grote mond tegen de conciërge die daar iets van zei). Dat gaf toch een heel andere indruk dan de open dag.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.