Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

In de war (kinderarbeid?)

Ik lees op het internet dat er een school is die een webwinkel is begonnen ter ondersteuning van de eigen middelen. Een basisschool is het (?) Een openbare (??). De handelswaar is door de kinderen zelf gemaakt (???).
http://www.dekeikampshop.nl/
"Hoi, wat leuk dat je op onze webshop bent!!
Dit is een webshop van de basisschool- kinderen van De Keikamp. We willen geld verdienen voor onze school," (????)
Jemig!
Groet,
Miriam Lavell

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Ef

Ef

21-01-2013 om 21:25

Jeugdjournaal

Het zat in het jeugdjournaal vanavond. Wat ik zo met een half oog zag werd er ook nog aardig productie gedraaid, er stonden in ieder geval aardig wat vogelhuisjes.

Wooooooooooo

Tja, 8 fte personeel op 115 leerlingen, dat moet ergens van betaald worden. Op zo'n krimpschool zet je de kinderen aan het werk om de leerkrachten aan het werk te kunnen houden kennelijk. Jammer dat ik de schoolgids en de notulen van de MR niet kan openen/inzien. Ik zou als ouder uit mijn stekker gaan als mijn school met een bak sponsors en kinderarbeid zou proberen de gaten in de begroting te dichten.

skik

Laminaat

Laminaat

22-01-2013 om 08:03

Echt geen kinderarbeid

Kinderarbeid: "Kinderen mogen alleen werken als ze niet te jong zijn, het werk niet gevaarlijk, ongezond of gedwongen is, en er voldoende tijd overblijft voor onderwijs, spel en rust. Kinderarbeid is volgens ILO-verdragen en het VN-verdrag voor de rechten van het kind (1989) verboden als die `ongezond of schadelijk` is."
In dit geval zie ik het werk van de kinderen als leren en spelen tegelijk. Van mij zou de school van mijn kinderen hetzelfde mogen doen. Mijn kinderen zouden dat erg leuk vinden, zeggen ze.
Laminaat

M Lavell

M Lavell

22-01-2013 om 08:54 Topicstarter

Ze zijn te jong

Laminaat, ik heb in mijn werk (reclame) regelmatig te maken gehad met kinderen (voor fotografie of filmpjes). Dat vinden die kinderen geweldig leuk om te doen, maar je moest eens weten wat je daar allemaal voor moet doen om geen boete te krijgen.
Ook dansen of zingen bij een voorstelling kan niet zomaar. Hoe leuk en leerzaam dat ook kan zijn.
De regels zijn echt heel streng. Tot twaalf jaar mogen kinderen bijna niks. Daarna alleen onder strikte voorwaarden. Die zijn zo strikt, dat voor het invoeren van de verplichte stage in het vo een wetsaanpassing nodig was.
En in dit geval: ik kan me nog voorstellen dat het leuk en leerzaam is om een project van een maand of twee te doen dat resulteert in een webwinkel (hoewel dat ook al over de grens van de wet is), maar structureel kinderen inzetten om de begroting van de school op orde te krijgen, dat gaat echt een stap te ver.
Ook voor die kinderen. Productie moeten maken is al snel niet zo leuk en leerzaam meer (nou weten we het wel met die vogelhuisjes).
Groet,
Miriam Lavell

M Lavell

M Lavell

22-01-2013 om 08:59 Topicstarter

Wie is er verantwoordelijk?

Even de wettekst erbij. Het zou zomaar zo kunnen zijn dat de ouders in deze de verantwoordelijke persoon zijn die moeten zorgen dat hun kind geen arbeid verricht. Die dus de boete krijgen.
Artikel 3:2

1. De verantwoordelijke persoon zorgt er voor, dat een kind geen arbeid verricht.
2. Het eerste lid geldt niet ten aanzien van het verrichten van
a. arbeid in het kader van een alternatieve sanctie door een kind van 12 jaar of ouder, voor zover deze arbeid niet wordt verricht gedurende de schooltijd;
b. niet-industriële arbeid van lichte aard door een kind van 13 jaar of ouder:
1°. voor zover deze arbeid niet wordt verricht gedurende de schooltijd, of
2°. in het kader van een maatschappelijke stage als bedoeld in artikel 6f van de Wet op het voortgezet onderwijs;
c. arbeid van lichte aard door een kind van 14 jaar of ouder voor zover deze arbeid verricht wordt naast en in samenhang met het onderwijs;
d. arbeid bestaande uit het bezorgen van ochtendkranten door een kind van 15 jaar, voor zover deze arbeid niet wordt verricht gedurende de schooltijd.
3. Bij regeling van Onze Minister worden nadere regels gesteld met betrekking tot het tweede lid.
4. De verantwoordelijke persoon leeft de nadere regels, bedoeld in het derde lid na.
Groet,
Miriam Lavell

Maki

Maki

22-01-2013 om 11:10

Niks

Tot 13 mogen ze inderdaad vrijwel niks, vanaf 13 mogen ze bijna niks. En uiteraard helemaal niks onder schooltijd! De verantwoordelijkheid ligt bij zowel de ouders als de werkgever.

Rafelkap

Rafelkap

22-01-2013 om 12:41

Accu's vullen

Ja waar moet dat heen? Op een gegeven moment worden ze allemaal op fietsjes gezet om accu's te vullen om de energierekening van de school te betalen (met al die computers tegenwoordig is dat wellicht nodig)

Gezond

Hee dag fietsen is dan wel heel goed voor hun geziondheid!

Flauwekul

wat een flauwekul weer hier. Lijkt me juist super leerzaam voor die kinderen. rekenen, taal, sociale vaardigheden worden allemaal in de praktijk aangeleerd. Lijkt me een stuk gezonder dan de hele tijd achter een bankje zitten om dit alles uit boeken te moeten leren. Ze zullen vast geen werkweek in die winkel staan. Waarom moet elk leuk initiatief weer de grond ingeboord worden?

M Lavell

M Lavell

22-01-2013 om 16:11 Topicstarter

Heel creatief

Eefy, mij zul je niet zien boren hoor. Maar ik vrees dat de arbeidsinspectie wel binnenkort op de stoep van die school staat en een vette boete uitdeelt. Aan die school én aan de ouders wellicht.
Welke mooie doelen je ook aan arbeid kunt hangen (dat deden ze eind 18e eeuw ook dwars tegen de voornemens om kinderarbeid te verbieden), kinderen mogen niet werken.
Over dat leuke initiatief verbaas ik me juist. Ooit ontmoete ik eens een zichzelf benoemd grafisch ontwerper die heel creatief een briefpapier had ontwikkeld met plaats voor de postzegel links onderaan op de enveloppe. Dat was heel erg 'out of the box' vond hij zelf.
Daar moet ik altijd aan denken bij dit soort ideeën.
Groet,
Miriam Lavell

ikkie

ikkie

22-01-2013 om 17:42

Webshop

Als ik naar de webshop kijk, denk ik de kinderen zijn met een project ondernemen bezig (gebeurt op wel meer scholen) en ze hebben tijdens creatief knutsels gemaakt die ze op een webshop hebben geplaatst. Ze halen deels geld op voor een goed doel. Wat is hier werken aan als het tijdens schooltijd gemaakt wordt?
Overigens koop ik weleens appeltaart bij een instantie voor gehandicapten. Bestaat al jaren. Die kinderen vinden het fantastisch!

Annet

Annet

22-01-2013 om 23:09

Webwinkel vind ik geen probleem, inkomsten voor de school wel

Natuurlijk is een webwinkel een mooie invulling van een project. Hier hadden we een inzamelactie voor Serious Request met allerlei acties van leerlingen. Prachtig!

Maar ik vind het niet passen dat de opbrengst voor de school is. Een goed doel als enig doel lijkt me beter, eventueel na aftrek van gemaakte kosten.

M Lavell

M Lavell

23-01-2013 om 08:46 Topicstarter

Besloten braderie of wwwebwinkel

Ikkie, gehandicapten mogen gewoon werken hoor
En verder: aha, kennelijk wordt het verschil tussen een schoolplein vol zelf gebakken taart en leuke dingetjes (braderie) en een wereldwijdewebwinkel niet gezien.
Zie die winkel. Lees de voorwaarden. Het is gewoon een winkel met echte winkelverplichtingen als leverplichten etc. Dat betekent dat van de medewerkers (de kinderen dus) nakoming kan worden verlangd.
Precies daar ontstaat het verschil tussen 'iets leuks' en werk.
Ik heb het de school gevraagd en daarbij de mogelijkheid open gehouden dat die kinderen in werkelijkheid helemaal niks doen (arbeidstechnisch uit de wind gehouden worden).
Dat het verhaal van dat kinderwerk meer een promotiepraatje is dan de werkelijkheid.
Helaas heb ik nog geen antwoord.
Groet,
Miriam Lavell

Tineke

Tineke

23-01-2013 om 10:08

Heftig

Productiewerk zit niet bij de leerdoelen van het primair onderwijs. En zoals ik het inschat, moet er echt productiewerk worden geleverd. Als we allemaal hetzelfde mobielhoesje of vogelhuisje bestellen, moet dat geleverd worden. en dus gemaakt. Overeenkomstig de foto. Alleen daarin al klopt het niet.
Een project waarbij kinderen fictief een winkel opzetten en ontdekken wat er allemaal bij komt kijken, is echt iets heel anders dan dit. Dit is serious business, niks meer en niks minder. Dus arbeid. En dus: kinderarbeid. En dat ook nog eens tijdens de leerplicht. Ik vind het echt zeer ernstig.

Relithe

Relithe

23-01-2013 om 10:13

Hier

Hebben de kinderen twee keer kaartjes moeten ontwerpen om vervolgens mee bij de deuren te leuren, de opbrengst was voor school. Daar erger ik me al aan want ik wil niet dat mijn kind verplicht wordt om bij mensen te moeten leuren.
Ik zou niet blij zijn met zo,n initiatief...

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

M Lavell

M Lavell

23-01-2013 om 12:30 Topicstarter

Filmpje

zie http://www.tubantia.nl/regio/achterhoek/basisschool-in-ban-van-eigen-webshop-1.3618910
De kleuters doen ook mee. Die maken kleurplaten en bestelformulieren.
Groet,
Miriam Lavell

Karmijn

Karmijn

23-01-2013 om 13:29

Jeetje

Ik zou zo verschrikkelijk kwaad zijn, als ze dit van mijn kinderen zouden eisen, om hier aan mee te doen. Zoon van 14 werd trouwens gelijk boos. 'Kinderarbeid' riep hij gelijk. Ik kan bijna niet geloven dat dit serieus is. Productiewerk op een basisschool, dit verzin je toch niet?

Is het geen hoax? De producten zien er erg netjes uit. Mijn kinderen kunnen in groep 7/8 echt niet zulke regelmatige, nette dingen maken. Ze hebben weleens een vogelhuisje in elkaar getimmerd, maar dat ziet er heeeeel anders uit. Dat wekt mijn wantrouwen een beetje.

M Lavell

M Lavell

23-01-2013 om 14:45 Topicstarter

Ik hoop het

Een hoax, dat zou wat zijn ja. Maar dan wel een beetje een mislukte. Er is nauwelijks verontwaardiging. Het BNN effect (nee, we gaan geen nieren verloten) wordt in ieder geval gemist.
Uniforme vogelhuisjes kunnen kinderen wel leren maken. Zeker als ze vaak hetzelfde moeten doen (productiewerk) en ze deelwerk krijgen aangeleverd (vrees de hoekjes af).
Zie dat filmpje. Dat soort werk doen ze onder bezielende leiding van wat opa's.
Een hoax, ja, ik hoop het.
Groet,
Miriam Lavell

Bizar!

Ik vind het een heel bizar verhaal. Toen ik het in het jeugdjournaal zag, zat ik ook al te wachten op een afsluitende zin waaruit zou blijken dat het een tijdelijk project was o.i.d., maar die kwam niet. Het had zo de 1-aprilgrap van het jeugdjournaal kunnen zijn.
Ik denk dat het een hoax/grap is die te maken heeft met de bezuinigingen in het onderwijs, dat lijkt me een stuk aannemelijker dan dat dit echt waar is.

Als leerproject super!

Ik heb het filmpje bekeken en vond het als leerproject, en ik kan me echt niet voorstellen dat ze dit 5 dagen per week jaar in jaar uit gaan doen, echt super. Eindelijk eens mannen in de klas bij al die jongens. En echte machines waarin ze les kregen (staan ze later ook niet met een paar linkerhanden als ze een stekker moeten vervangen) website maken lijkt me ook heel leerzaam.kortom ik zag behalve die kleurplatenmaken voor de kleuters alleen maar leuke leerzame dingen voor de kinderen.

P

P

24-01-2013 om 07:45

Miriam

Ik vroeg me al af wat kleuters met bestelformulieren moesten maar dat ging dus over groep 1 tot en met groep 6.

Egel

Egel

24-01-2013 om 12:44

Ongelooflijk

Inderdaad, ongelooflijk, waarom is dit niet in het nieuws? En dan bedoel ik niet als leuk item in het jeugdjournaal maar 'basisschool X is op de vingers getikt omdat het dacht de kinderen in te zetten om de financien van hun school wat op te krikken'.
Natuurlijk, het kan een leuk en erg leerzaam project zijn. Maar dat zou toch op een andere manier moeten en zeker niet structureel moeten zijn, en zeker niet financieel ten goede moeten komen aan de eigen basisschool. Heel erg raar en eigenlijk gewoon schandalig! Het lijkt me heel lastig als je kind hiermee thuis komt (en kind en de hele klas is enthousiast, leerkrachten en de meeste ouders ook, terwijl je er zelf fel op tegen bent). Hmmm...ben benieuwd of we hier meer van horen.

M Lavell

M Lavell

30-01-2013 om 15:28 Topicstarter

Geen hoax

Eindelijk een mailtje terug van de firma.
Geen hoax helaas. Bloedserieus. Maar wel dezelfde verwarring als je hier ook in dit draadje ziet. Ik citeer: "Maar dit project is juist een mooie moderne variant op de acties die al sinds onze kinderjaren op scholen worden georganiseerd."
Men weet het verschil niet tussen een braderie en een wereld wijde winkel.
Groet,
Miriam Lavell

Tineke

Tineke

30-01-2013 om 15:42

Oei

En nu? Waarom is de arbeidsinspectie niet allang in actie gekomen? Hebben ze dit gemist?

M Lavell

M Lavell

30-01-2013 om 15:44 Topicstarter

Ik zal het even vragen

Ik zal de firma even mailen en vragen of ze het zelf nog even gaan checken, of dat ik dat zal doen
Groet,
Miriam Lavell

Egel

Egel

30-01-2013 om 16:14

Hup miriam!

Mooi, jij doet dat soort dingen gewoon. Ik ben benieuwd hoe dit afloopt!

Tineke

Tineke

30-01-2013 om 16:22

Mooi

En wat is de rol van de onderwijsinspectie?

M Lavell

M Lavell

30-01-2013 om 16:24 Topicstarter

Selectief

Formeel heeft de onderwijsinspectie ook de taak erop toe te zien dat de school de wet naleeft.
Maar in de praktijk kijkt de inspectie maar naar een heel klein stukje.
Groet,
Miriam Lavell

Tinus_p

Tinus_p

30-01-2013 om 18:51

Arbeidsinspectie

Heksenvet:
"En nu? Waarom is de arbeidsinspectie niet allang in actie gekomen? Hebben ze dit gemist?"
Je kunt het nog een keer melden.

https://www.digitalediensten.arbeidsinspectie.nl/DigitaleDienst.WebApp/Meldingen/frmMeldingFormulier.aspx?FormulierType=IllegaleTewerkstelling

Schoolreis

Van de opbrengst kan de school op schoolreis naar het Openluchtmuseum...

http://www.openluchtmuseum.nl/persbericht&article=467

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.