Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Iep toets lvs (groep 7)

hoi,

Over Cito is in de geschiedenis van dit forum maanden leesvoer te vinden
Maar onze school gebruikt IEP als lvs toetsen. 
Ik weet hoe het IEP systeem werkt, en ben ook erg tevreden over deze manier. 
Nu weet ik dat er in de bovenbouw geen score in getallen meer gebruikt wordt, maar 1F, 2F, 2S e.d. 
Dat 1F het beoogde minimale niveau is dat leerlingen halen eind groep 8. 

Nu zijn de afgelopen weken de iep toetsen geweest en meldde zoon dat hij nog extra IEPS moest maken voor spelling, rekenen en begrijpend lezen: 3F?
De juf zag ik even kort tussendoor en zei ook: ook die extra toetsen heeft hij erg goed gedaan! 

Volgende week is er oudergesprek en dan vraag ik er natuurlijk naar, maar misschien zitten hier al mensen met ervaring. 
Want als ik google kom ik nikd van 3F tegen op de basisschool, wel over MBO en HAVO.. Maar daar heb ik niks aan. 
Zijn dat dezelfde toetsen, of werken die niveau's op het VO weer anders? 

En wat moet er in groep 8 bij de M8 IEP dan afgenomen worden? Of zijn er nog meer extra toetsen?

bij de IEP krijgen kinderen soms een toets van een ander niveau (anders dan de standaard / gemiddelde). Mijn dochter heeft bijv moeilijkere toetsen voor rekenen. Zij maakt geen extra toets, maar direct een volgende. 

1F, 2F enz zijn referentieniveau’s. 
Dus als je zoon 2F scoort dan is zijn taal op dit moment op het niveau wat een leerling eind VMBO of klas 3 h/v zou moeten hebben. 
Hier het rijtje: 

  • niveau 1F: fundamenteel niveau. Dit moeten alle leerlingen in ieder geval aan het einde van het (speciaal) basisonderwijs op 12-jarige leeftijd beheersen. Uitstroomniveau voor leerlingen die het onderwijs vervolgen op vmbo-bb/bk.
  • niveau 1S: in principe het uitgangspunt voor het aanbod in het basisonderwijs voor alle leerlingen, tenzij beredeneerd is vastgesteld dat 1F een passender niveau is. Uitstroomniveau voor leerlingen met vmbo-tl, havo en vwo.
  • niveau 2F: niveau dat leerlingen aan het einde van het VMBO bb/kb of MBO 1/2/3 bereikt moeten hebben. Dit is het niveau dat iedere Nederlander zou moeten beheersten om maatschappelijk te kunnen functioneren.
  • niveau 2S: niveau dat leerlingen aan het einde van het VMBO gl/tl bereikt moeten hebben.
  • niveau 3F: niveau dat leerlingen na afronding van HAVO of MBO-4 bereikt moeten hebben.
  • niveau 3S: niveau voor vwo-leerlingen die bij rekenen meer aankunnen dan 3F.
  • niveau 4F: niveau dat leerlingen na afronding van het VWO bereikt moeten hebben.
  • niveau 4S: niveau voor vwo-leerlingen die bij taal meer aankunnen dan 4F.



Het referentieniveau bij de doorstroomtoets zegt dus iets over de plaatsingsmogelijkheid in het VO. 

Lenteboeket

Lenteboeket

21-06-2024 om 12:02 Topicstarter

suzyqfive,

Oke, hij heeft dus de 3F gemaakt (voor alle 3 de onderdelen) en die waren uiteraard niet foutloos, dat zou wat zijn in groep 7
Maar die schijnt hij ook goed gemaakt te hebben, volgens juf. 

Dan ga ik vragen wat ze met goed bedoeld.

IEP biedt 3F toetsen op het gebied van taalverzorging (spelling), lezen en rekenen.
Die toetsen krijgt hij voorgelegd omdat hij op de reguliere toetsen (t/m 2F) heel hoog heeft gescoord en worden gebruikt om beter in kaart te brengen wat zijn voorsprong is.

Stel, hij haalt dat niveau 3F, dan betekent niet dat hij de schoolvakken wiskunde en Nederlands beheerst op havo niveau. Rekenen is een deelgebied van de wiskunde. En lezen en taalverzorging zijn deelgebieden van het schoolvak Nedelands. 

Maar of hij nu wel of niet 3F haalt, hij krijgt die toetsen omdat hij een voorsprong heeft die met de 2F toets niet meer gemeten kan worden. Dat betekent een voorsprong op stof van het voortgezet onderwijs. Dus ik zou aanraden om te zorgen dat je de volledige toetsuitslag in handen krijgt, zodat je dat kunt overdragen aan de mentor van de middelbare school. Dan kan de middelbare school het programma voor hem aanpassen aan zijn voorsprongen.

Ik zou verwachten dat hij in groep 8 de 3F toetsen opnieuw maakt om te kijken hoe ver hij vooruit is gegaan. De 1F/2F toetsen hoeft hij niet meer te maken; die scores zijn al te hoog om nog verdere vooruitgang te kunnen meten.

Lenteboeket

Lenteboeket

21-06-2024 om 13:52 Topicstarter

syboor, 

Nee dat hij HAVO niet volledig beheerst voor die vakken, daar ging ik ook niet vanuit haha. 
Maar hele fijne tips verder, dank je wel. 
Hij heeft in groep 7 na de M7 iep een voorlopig advies gekregen en krijgt er in groep 8 in december weer 1 geloof ik, dus dan zal ik dat ook weer bespreken. 

Lenteboeket

Lenteboeket

25-06-2024 om 22:31 Topicstarter

oudergesprek gehad en wat wijzer geworden
Voor alledrie de onderdelen is hij nog een vol niveau omhoog gegaan. De juf legde uit dat het in dit geval betekend dat hij met de stof van de basisschool klaar is. 
Begin volgend jaar bespreken we met de nieuwe juffen wat dat betekend voor de gewone lessen en het levelwerk. 

Hij had al een heel mooi voorlopig HAVO/VWO advies in februari, heeft zijn oog op een school die in een aparte VWO klas hele toffe projecten doen, dus die wens kan misschien wel werkelijkheid worden.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.