Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Tango

Tango

14-02-2013 om 22:37

Iemand ervaring met iwal of onl i.v.m. dyslexie?

Vanavond hebben we op school te horen gekregen dat we onze zoon kunnen laten onderzoeken op dyslexie. We hebben twee namen van instanties doorgekregen die dit bieden. De juf had een behoorlijk duidelijke voorkeur voor IWAL. Het nadeel voor ons is dat dit niet in onze woonplaats zit en we dus wekelijks een half uur tot 3 kwartier heen en terug moeten rijden als zoon daar onderzoek en daarna begeleiding krijgt. Begeleiding is maximaal 60 keer, hoorde ik. Heel veel dus. ONL zou kunnen onderzoeken en ik neem aan begeleiden in onze woonplaats, maar staat volgens juf minder goed aangeschreven. Een lastige keuze. Wie heeft ervaring met 1 of beide instanties, bij voorkeur in provincie Zuid Holland?


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
P

P

15-02-2013 om 08:12

Tango

Ik heb die vraag ruim een jaar geleden ook gesteld. Wij zitten bij ONL en het bevalt hier prima. Kijk wel even goed naar je kind, we hadden ervaring met een oudere logopediste en dat klikte niet. Hij heeft nu een jonge meid bij ONL en dat klikt heel goed. Zeg ook van tevoren dat je wil dat het klikt en of je na een keer of 3/4 nog kan wisselen. Ze moeten er inderdaad zo lang naar toe dat dat puntje belangrijker is dan het wel of niet goed bekend staan.

ishtar

ishtar

15-02-2013 om 09:55

Wij gaan

ons aanmelden bij het RID. Regionaal Instituut voor Dyslexie. Zit (oa) in Den Haag en Rotterdam. Goede ervaringen over gehoord.

Tango

Tango

15-02-2013 om 13:05

Thanks, p

Fijn dat jullie tevreden zijn over ONL. Wat toevallig dat jij die vraag ook hebt gesteld, kan het me niet herinneren, maar was er toen ook nog niet mee bezig.
Natuurlijk moet het ook klikken met de behandelaar, dat is belangrijk want je moet er inderdaad heel lang naar toe. Hoe lang zijn jullie er al mee bezig en hoeveel tijd kost het je ongeveer per week? En welk resultaat heeft het voor jullie al opgeleverd? Ik heb echt nog geen idee wat ik me erbij voor moet stellen.
Ik zal ook eens terugzoeken in het archief naar jouw draadje.

P

P

15-02-2013 om 13:19

Hier

Ik heb nu even weinig tijd maar we zijn vorig jaar februari begonnen en nu duurt het nog een week of 8.

Aan het begin waren we veel meer tijd kwijt dan nu. ONL gebruikt het programma clicker om klanken te leren weergeven in symbolen. Geen kleuren (dat is een andere methode) en ik vind het super.

Aan het begin was ik 1-2x per week clicker aan het doen, 4x lezen, 4x flitsen en dan nog een paar keer spelling. Mijn zoon zit nu nog niet op het niveau van midden groep 7 met spelling maar komt in de richting. Als je te vroeg begint kom je volgens mij niet ver genoeg. Vandaar mijn advies om te vragen of je de behandeling eventueel kunt delen in twee periodes.

Andere tip

Hoi Tango,

Misschien ietwat off-topic. Ik heb geen verstand van dyslexie. Maar misschien kan het je toch helpen. Hier op school zijn ze voor spelling overgestapt op de zgn Bossche methode. Een nieuw systeem, uitgetest op een school in 's-Hertogenbosch met veel allochtone kinderen, vandaar de naam. Die methode was ontwikkeld om beter aan te sluiten bij kinderen die achter lopen met het leren van de Nederlandse taal en blijkt erg goed te werken voor dyslectische kinderen. Aldus de leerkrachten hier, die er enthousiast aan begonnen zijn. Mijn kids zijn absoluut niet dyslectisch. Wel heeft mijn groep-8 dochter een scoort van spellingsdeuk. Tenminste, dat dacht ik, want haar score voor spelling op de entree toets vorig jaar was 33 procent. Ze kreeg sinds halverwege groep 6 al extra werk voor spelling, maar het beklijfde dus niet zo. Ook in groep 8 kregen ze dit jaar die nieuwe methode. Inclusief andere spellingsregels, iets met 'taalstraat' of zo. En warempel, het helpt. Het is nog steeds geen ster, maar het onderdeel spelling had ze op de proef Cito naar behoren gemaakt, aantal fouten vergelijkbaar met de rekenopgaven.

Mogelijk heb je hier iets aan, ik kan op school wel eens informeren nar de officiële naam van de methode, de kids hier zeggen dat het de Bossche methode heet. De methode is nog niet gangbaar in gebruik, slechts op enkele scholen. Of is er hier een juf in de zaal die er meer van weet?

Judith

Judith

16-02-2013 om 19:41

Onl is oke

Hoi,

Misschien helpt het je als ik je, als logopedist/dyslexiebehandelaar, schrijf dat ONL prima is.
Zelf werk ik weer via een andere instantie, namelijk via het Audiologisch Centrum. Ook dit is dus nog mogelijk, hoewel niet in alle regio's.

Ik zou zeker geen drie kwartier gaan reizen wanneer hulp dichterbij mogelijk is.

Succes, Judith

Tango

Tango

16-02-2013 om 22:51

Judith

Zeker helpt dat en zeker omdat jij zelf ook logopedist/dyslexiebehandelaar bent en dan ook nog bij een andere instantie. Want de instantie waar je zelf voor werkt vind je (meestal) wel goed. Audiologisch Centrum hebben we hier wel in de buurt, maar toch nog wel een half uur rijden en daar bovendien geen goede ervaringen mee. Met zoon zijn we daar destijds gestart met onderzoek (spraak-taal, gehoor en intelligentie) maar toen we maar moesten blijven wachten op een afspraak voor het intelligentie-onderzoek, zijn we naar een ander audiologisch centrum overgestapt. Daar wel goede ervaringen, maar was ook 3 kwartier rijden. Ik vond dat toen al tegenvallen en zoek daarom inderdaad liever iets dichterbij. Ik denk dat we dus voor ONL gaan.

Judith

Judith

22-02-2013 om 17:38

Nee dus tango

Hallo,

Als je goed leest (jawel) dan zie je dat ik nergens reclame maak voor wie dan ook maar dat ik gewoon jouw vraag beantwoord: is ONL goed of niet?
Ik dacht je te helpen door je te vertellen dat ik denk dat ONL goed is, omdat ik hier in mijn opleiding mee te maken heb gehad.
Ik werk zelf helemaal niet via ONL, maar daarom kan het nog wel goed zijn. Net als veel andere manieren. Ik raad je gewoon aan om de hulp dichtbij huis te zoeken en niet uren om te gaan rijden omdat iets "beter" zou zijn volgens de juf. Dat was mijn punt.

groet, Judith

Tango

Tango

24-02-2013 om 20:36

Dat bedoelde ik helemaal niet, judith

Ik bedoelde juist dat je GEEN reclame maakte voor jouw eigen organisatie en dat ik daardoor juist waarde hecht aan jouw mening over ONL, omdat je er vanuit je beroep ervaring mee hebt. Dus je hielp me juist wel heel goed. Ik dacht dit ook zo te hebben opgeschreven maar blijkbaar kwam het niet zo op jouw over (of las jij niet helemaal goed).

Judith

Judith

25-02-2013 om 14:23

Jeemie, tango

Hoi,

Waarschijnlijk zijn we het dus gewoon eens! Ik was wat kort van stof geweest (even tussen het werk door) en daarom dacht ik dat je het verkeerd begrepen had. Maar niet dus!
Ga maar lekker aan de gang met ONL en je zult zien dat jouw kind vooruit gaat. Wanneer er geen gedragsproblemen zijn dan mag je uitgaan van een leerrendement van 80-100 % in de behandelperiode. Dit komt uit de laatste onderzoeksgegevens en ik herken het ook in mijn behandelingen.
Dat komt dus wel goed.
Succes!

Judith

P

P

25-02-2013 om 19:50

Judith

Kun je uitleggen wat dat leerrendement inhoudt?

Marjolein

Marjolein

27-02-2013 om 13:54

Leerrendement?

Judith, ik sluit me aan bij P.
Uit interesse: Wat bedoel je met het leerrendement?

Tango

Tango

28-02-2013 om 22:11

Fijn

Dat je nu begrijpt wat ik bedoelde, Judith. En fijn dat je zegt met ONL in zee te kunnen gaan. Gisteren namelijk weer een heel gesprek met ditmaal de IB-er gehad waar toch ook weer uit kwam dat IWAL zo goed is en school hier zulke goede ervaringen mee hebben. Ik kreeg bijna een schuldgevoel aangepraat dat ik het er niet voor over zou hebben om er 3 kwartier (heen en terug) voor te rijden en dit dan tig keer. Met ONL hebben ze geen ervaring. Wel vertelde ze dat zij op een andere manier werken. IWAL werkt vooral aan hiaten die eerder zijn opgelopen. Het kind doet in de klas gewoon met de rest mee. ONL werkt meer samen met school en ouders. Tja, wat dat betreft neig ik dan toch ook naar ONL, want zoon zit pas in groep 4, doet lezen en spelling op niveau van groep 3, dus hiaten heeft hij eigenlijk nog niet echt. Hij is nog maar nauwelijks begonnen. Of zie ik dat nou verkeerd?

P

P

01-03-2013 om 12:49

Tango

Tjonge school heeft dus niet eens ervaring met ONL? Flauw zeg.... gaat iedereen drie kwartier rijden omdat school ze zo goed vinden?

Nou ja: mijn advies, laat ze zelf uitleggen waarom ze zo goed zijn. Maak tzt een afspraak met beide instanties. Zij hebben iets te verkopen dus moeten ze ook moeite doen om jou te overtuigen.

Ik denk wel dat je bij beiden moet vragen wat ze doen om ook de vervolgproblemen aan te pakken. Je bent er (in mijn ogen niet) als je eind groep 5 klaar bent met de behandeling. Ik zie het echt als een voordeel dat mijn zoon eind groep 7 klaar is met de behandeling maar het lijkt mij het beste als je eerst een halve behandeling kunt doen en dan 2 jaar later de rest. Dan heb je het beste van twee werelden. Kind is beter leerbaar als het ouder is maar als het nog jong is loopt het niet zo'n grote achterstand op.

Odile

Odile

01-03-2013 om 18:13

Kan dat p?

Kun je halve behandelingen doen? Wij mogen, om in aanmerking te blijven komen voor vergoeding, in de 60 weken behandeling maar 12 keer missen/verzetten (en daarbij wordt de afwezigheid van de behandelaar ook meegenomen). Ik heb begrepen dat de 60 keer zoveel mogelijk aaneengesloten moet zijn, m.a.w. je mag 72 weken over de behandeling van 60 keer doen.

P

P

01-03-2013 om 18:42

Odile dat weet ik niet

Dat weet ik niet maar ik zou zelf niet te jong beginnen maar dat is mijn idee hoor als ouder. Ik zie gewoon niet goed hoe je zo ver moet komen als ze met mijn zoon doen in de behandeling maar wellicht kan alle uitleg van de spellingsregels ook eerder natuurlijk. Ik weet ook niet wanneer ze gewoon op school alle spellingsregels gehad hebben?

Overigens hoorde ik vanmorgen bij ONL dat de grenzen voor vergoeding omhoog gaan. Ze wist zeker dat mijn zoon nog steeds in aanmerking zou komen voor de volledige vergoeding maar het wordt dus minder. Wanneer dat ingaat weet ik niet maar dat zal toch wel per 1 jan gaan zoals alle vergoedingen van de zorgverzekering?

Mijn ervaring

Hoi, twee jaar geleden in groep 3 moest ik van school mijn zoontje ook laten testen, ze gaven mij geen advies waar, dus hoorde ik van de logopediste dat ik naar Merkelbach,http://praktijkmerkelbach.nl/(sprang capelle) zou kunnen gaan. Dit koste me een hoop, en hier kwam uit dat hij gedeelde dyslexie zou hebben. Ik was wel heel tevreden over dit instituut. De school wilde nadat hij was blijven zitten, een jaar later weer een test. Ditmaal bij Giralis, dit maal gebeurde dit binnen de school, en hier kwam uit dat hij zware dyslexie zou hebben. Nu krijgt hij omdat hij een dyslexie verklaring heeft binnen de school behandelingen via http://www.giralisgroep.nl/. Mijn zoontje gaat al vanaf zijn derde jaar naar logopedie, maar nu heeft http://www.giralisgroep.nl/ geadviseerd, hiermee te stoppen en alleen via hun verder te gaan. Ik heb van IWAL jammer genoeg nog nooit gehoord, maar zowiezo is ons hele traject een groot dwaalspoor. Ik vind het zowiezo moeilijk te accepteren en zowiezo voor mijn zoontje dat hij dyslexie heeft. En hoop dat het jullie beter vergaat als ons. Sterkte

Odile

Odile

02-03-2013 om 10:51

Zalige onwetendheid

P, ik ben nog in zalige onwetendheid over veranderingen met betrekking tot vergoeding. Voor dochter is het allemaal al toegezegd en getekend, eind van de maand gaan ze met de behandeling beginnen en ik ga er voor het gemak vanuit dat er voor onze dochter niks gaat veranderen.

Ik ben wel blij dat je dat zegt over niet te jong beginnen. Dochter zit in groep 6 en men roept over hoe jammer het wel niet is dat het zo laat ontdekt is. Ik vond de timing perfect: ze is nu vlak voor de cito eindtoets in groep 8 klaar met de behandeling. Leek me dat alles dan nog lekker vers in het geheugen zit!

Odile

Odile

02-03-2013 om 11:00

Anisha

Wat jammer dat het bij jullie zo moeilijk gegaan is. Hier is het een worsteling geweest zolang als het kind op de basisschool zit. Ze had een heel laag zelfbeeld, is verlegen en introvert. Op school werd ze met fluwelen handschoentjes aangepakt en in groep 3 werd ze als zeer zwak aangemerkt.
Nu heeft ze de diagnose (ernstige enkelvoudige) dyslexie en staat zwart op wit dat ze niet zeer zwak, maar bovengemiddeld intelligent is. Het kind bloeit op, er wordt op school meer van haar gevraagd, ze voelt zich serieus genomen. Haar vriendinnetje zit op speciaal onderwijs, haar klasgenootje heeft ADHD en de overbuurjongen is autistisch. Zij heeft dyslexie, en zo heeft iedereen wat! Ik hoop dat jij en je zoon het snel kunnen accepteren. Aan de situatie kun je niks doen, aan de manier waarop je ermee omgaat wel.

P

P

02-03-2013 om 16:35

Odile

Vaak wordt het pas op het VO ontdekt!

Zoon hier is in groep 6 in februari begonnen, een jaar geleden dus en ik vind het inderdaad prima. Ik heb veel contact met een moeder wiens zoon in groep 7 is blijven zitten en de tweede keer in groep 7 in april/mei is begonnen. Dus ruim een jaar later qua groep dan mijn zoon. Hij gaat iets harder en is voor het eind van groep 8 al klaar. Het nadeel is gewoon dat ze weer bij de lesstof van eind groep 3 beginnen, dus het eerste halve jaar zie je weinig vorderingen als je het afzet naar hoeveel jaar je kind al op school zit maar als je kijkt van waar je kind kwam gaat het best wel hard.

Judith

Judith

03-03-2013 om 17:08

Leerrendement

Hoi,

Leerrendement wil zeggen:
niveau uitgedrukt in maanden onderwijs gedeeld door het werkelijke aantal maanden onderwijs x 100 %
Klinkt ingewikkeld maar is het niet:
bijvoorbeeld, kind zit 6 maanden in groep 3, dan is het werkelijke aantal maanden onderwijs 6. Het kind scoort een niveau dat past bij 3 maanden onderwijs. Dan is het leerrendement dus 3/6x 100 %= 50 %
Bij E-scores ligt het leerrendement op 50 % of lager.
Tijdens de behandelperiode mag je uitgaan van een leerrendement van 80-100 %, dat wil zeggen dat binnen die periode de achterstand niet groter wordt. Soms wordt ook ingelopen, dan is het leerrendement in die periode groter dan 100 %. Snap?

groet, Judith

P

P

03-03-2013 om 17:25

Judith

Toch vind ik het vreemd dat je bij E-scores 50% leerrendement haalt en dan een periode 80-100 zou halen maar dat de achterstand niet groter wordt. Dat is onmogelijk. Als de achterstand niet groter wordt heb je nog steeds een leerrendement van 50%.

Als je een periode 100% haalt betekent dat dat je gewoon op het te halen niveau zit, daar waar je eerst 50% achterstand had. Onmogelijk!

Als je de achterstand inloopt kan het leerrendement ook 60% zijn. Als het 100% zou zijn loop je weer op het niveau wat je zou moeten hebben gemiddeld en ben je volledig bij. Mijn kind zal nooit meer van de E-scores af komen dus in jouw voorbeeld haalt hij nog anderhalf jaar lang 50% maar hij gaat zeker niet verder achteruit (naar 40% bijv) en wie weet haalt hij nog net de grens naar D en is dat 60%.

Judith

Judith

03-03-2013 om 18:58

Alleen tijdens behandeling

Beste P,

Er is tijdens de behandeling een normaal leerrendement. (80-100%) Dat wil niet zeggen dat het leerrendement over de gehele periode uit de E-score komt. Dat hangt van veel meer factoren af. Het leerrendement wat ik noem geldt trouwens vaker voor spelling dan voor DMT lezen. Op de DMT komen kinderen vaak niet uit de E-scores. Bij AVI lezen zie je wel dat ze tijdens de behandeling keurig elk half jaar een AVI erbij krijgen. En dat is dan op dat moment 100 % leerrendement.

gr, Judith

Marjolein

Marjolein

04-03-2013 om 11:10

Judith

Dank voor je uitleg. Nu kan ik het plaatsen: het hele DL en DLE verhaal ken ik wel, maar ik begreep niet dat je dat bedoelde met die percentages.

Tango

Tango

04-03-2013 om 11:51

Ik ga van de week eens bellen

Met beide instanties. Goed advies P. Nu eerst mijn stem terugkrijgen, want die ben ik momenteel kwijt. Belt zo onhandig. Ik vind het ook van de zotte dat iedereen maar zo'n eind gaat rijden omdat school alleen maar (goede) ervaring met IWAL heeft. Laten wij dan maar de eerste zijn die eigenwijs zijn en voor iets anders kiezen.
Overigens moet ik toch bellen naar ONL want de site alleen al is erg onduidelijk. Had al gemaild of ze in onze woonplaats ook hulp bieden en dan zeggen ze van niet. Volgens IB-er gaat dit echter weer via MHR, dus een andere instantie.Erg duidelijk allemaal.

Onduidelijke site

Dat vind ik nu geen prae, Tango.

Het beinvloed alles negatief

Inderdaad hoe gaan we ermee om, en dat is van origine niet het punt. Ik zelf wil het beste, en dan maar onafhankelijk instituut, maar toch jammer dat dit volgens school niet goed was, achteraf komen ze met Girallis. Soms denk ik dat alles proeven zijn en subsidie dingen. En ons traject wat vanaf drie jaar was ingezet met 1,5uur remedial teaching buiten school bij de logopedie ging heel soepel. Nu zou Girallis het beste van het beste zijn, echt die behandelingen binnen school, dat was de oplossing. Wel moesten we stoppen met onze eigen logopedie, en 1x per week 45 minuten binnen school, en thuis 20 min huiswerk per dag. Het jammere is dat als hij gewoon in de klas zit, er geen behandelplan of systeem is. Dus daar kan hij niet meekomen, en de lesmethodiek van de juf, werkt bij hem niet. Kortom er zit geen vooruitgang in, waardoor het thuis moeizaam gaat met het huiswerk, kinderen plagen hem, de juf kan haar kunstje niet op hem uitvoeren. En nu komt het, het feit dat het niet voorruit gaat komt door, de thuissituatie en het huiswerk wat stroef verloopt. Ik doe wat ik kan, zoek alles uit koop boekjes software, probeer hem te helpen. Ik zou willen dat er snel iets gebeurt en verandering komt, waardoor er vooruitgang wordt geboekt, en het zelfvertrouwen van hem terug komt. Zijn iq etc is steeds goed uit de testen gekomen, maar heb net van bol.com survivelgids voor dyslexie binnen gekregen met de post, en ga me verder verdiepen

Wat is iwal onl en mhr

Hoi, ben erg benieuwd, voor mijn zoontje wat IWAL, ONL EN MHR is, hopelijk krijgen we meer duidelijkheid.

Jolijt

Jolijt

06-03-2013 om 10:59

Net klaar met iwal

En ik moet zeggen, eigenlijk alleen maar postitieve ervaringen!

Problemen die er waren zijn goed opgelost; zo klikte het met 1 juf niet, ook niet na een gesprek. Zonder problemen naar een ander.

Kind is van school gewisseld, ging altijd onder schooltijd, maar dat wilden we niet op haar nieuwe school. Er was op dat moment geen plek buiten schooltijd...kind tijdelijk op de wachtlijst en de behandeling op pauze, 2 maanden later was er een plekje.

Het materiaal is duidelijk en goed verzorgd. Het thuis oefenen is binnen een redelijke tijd te doen als je (net als wij) een meewerkend kind hebt.
Ik heb wel veel kinderen gezien die het niet leuk vonden en veel ouders horen foeteren over het thuis aan de slag krijgen/houden van de kinderen.

Wat ik er verder van kan zeggen is dat het een methode is die uitgaat van het leren van regels. Dat maakt het, dat zeggen ze zelf ook, een methode die beter aansluit bij kinderen met een wat hogere intelligentie.
Het is het onthouden van regels en die steeds weer toepassen.

Wij wachten op dit moment op de uitslag van de laatste evaluatie. 9/12 maanden na de laatste behandeling nemen ze nog een keer een eindtoets af om te kijken wat er is blijven hangen en of verdere behandeling nog noodzakelijk/zinvol zou zijn (let wel... dat is dan op eigen kosten)

In de voortgangsrapportage vind ik ze wel heel streng. Wij merkten grote vooruitgang bij onze dochter terwijl de rapportage nagenoeg gelijk bleef.
Hierover gesproken en er blijkt dus heel veel op tijd te gaan. Een sterke verbetering van het lezen, maar niet binnen de door hen gestelde tijd geeft dus best een raar beeld.

Ik lees hier niet zo vaak meer mee (kom even kijken omdat we nog wachten op de cito) maar zal het draadje even in de gaten houden voor het geval je nog vragen hebt.

Succes met de keuze!

Huiswerk,gaat moeilijk

Voor de behandeling, van zijn dyslexie, is id elke dag ongeveer 20 min huiswerk vereist. Anders slaat het niet aan, en het slaat ook niet aan, heb vandaag logopediste gebeld, en zij komt as dinsdag bij ons thuis, ook als doel het huiswerk in betere banen te leiden. Zelf hebben we speciale boeken, met name het luisterboek wat ik sinds vorige week heb, vind hij leuk. Hoop echt ook omdat hij al eens heeft gedoubleerd dat er vooruitgang in komt. Dankjewel voor jullie informatie, zie nu in dat we niet de enige zijn. groetjes
ps van school wisselen daar denk ik veel aan ook om fris opnieuw te beginnen. Maar zelf weet ik niet of dit wel gaat ivm zijn dyslexie, en slechte resultaten. Bijzonder onderwijs, gaat volgens andere niet omdat hij normaal iq heeft. En zeggen ze dat je daar niet zomaar binnenkomt. Daarom jullie ervaringen is voor mij en mijn zoontje heel fijn. Ben alleenstaande moeder

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.