Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
rosa

rosa

24-01-2013 om 12:31

Idee ouderavond

Ik zie net een aankondiging voor een ouderavond op een middelbare school met een workshop van dnltheatercollectief. Blijkbaar hebben ze dat vorig jaar ook gedaan en was het een succes. Ik vind het een geweldig idee: een thema als alcohol en blowen nemen en dan herkenbare situaties spelen en kijken hoe je daarin zou kunnen reageren. Een interactieve ouderavond met humor. Ze hebben ook aanbod van ouderavonden voor basisscholen. Geen idee wat het kost overigens, (en geen aandelen

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Voor deskundigen

Ik denk dat je de professionals, zie de reacties op de site er een geweldig plezier mee doet.
http://www.dnltheatercollectief.nl/index.php?option=com_content&view=article&id=40&Itemid=46
Zelf heb ik hier net tegen zo'n avond gestemd. Laat ze zich liever bezig houden met de kwaliteit van het onderwijs, huiswerkbegeleiding door ouders of andere schoolse zaken. Ik vraag me ook serieus af wat de opkomst zal zijn van ouders naar zo'n avond. Zelf heb ik niet de neiging om naar school te komen voor zo'n onderwerp en ik ben bang andere ouders ook niet. Zal wel zwaar gesubsidieerd worden door de overheid.
De ouderraad is bedoelt om ouders bij de school te betrekken, die hoeven niet getrakteerd te worden op overheidspropaganda. Maar ja, zo zit ik er in. Misschien is het wel een hele leuke avond en komen er veel ouders op af. Dan hoor ik het ook graag.

rosa

rosa

24-01-2013 om 18:09

Annej

Ik denk niet dat er subsidie op zit en overheidspropaganda lijkt me helemaal wat kort door de bocht, kan ik me ook niets bij voorstellen. Ik lees inderdaad positieve reacties, maar daar zal wel om gevraagd zijn bij de organisatoren, niet bij de ouders.
Tja, wat is het doel van een ouderavond, daar kun je over twisten. Moet het met de school zelf te maken hebben, dan ben je denk ik gauw klaar met thema's. Ik vond het op de basisschool altijd heel moeilijk om iets te bedenken, en dan kwam er iedere keer weer maar een handjevol mensen op af. Voor een middelbare school is het nog lastiger, vooral voor hen lijkt dit me een goed alternatief.
Maar ik ga zelf niet, mijn kinderen hebben geen problemen met alcohol/drugs en alleen voor de lol gaan, gaat me net te ver

Interesse

Ik denk dat de meeste ouders er zo in staan. Als je er zelf geen probleem mee hebt met je kinderen heb je er niets mee. En als je dat wel hebt dan wil je daar toch niet met de billen bloot.
Kortom. Ik denk dat het een goedbedoelde poging is om ouders op te voeden, pardon, iets te bieden, waar de meeste mensen niet op zitten te wachten.
Lijkt leuk op het eerste gezicht maar levert niets op.

Annet

Annet

24-01-2013 om 22:38

Reactie van annej wel negatief

Hier worden ook algemene ouderavonden georganiseerd, meestal in combinatie met de jaarvergadering van de ouderraaad, soms met een actueel onderwerp voor een bepaald jaar.
Deze avonden zijn meestal goed bezocht. Onderwerpen die ik me kan herinneren zijn: kind online, kind en alcohol, jongens in het VO, etc.
Wij (ik of partner) hebben meerdere avonden bezocht (meestal één vam beiden), ook als wij het probleem niet herkennen. Toch waren ze altijd interessant en werdem ze druk bezocht.
Ik heb nooit iets gemerkt van overheidspropaganda. Ik geloof ook niet dat die avonden gesubsidieerd worden. Volgens mij bestaan dat soort subsidies niet.

Natuurlijk hebben we hier ook een jaarlijke informatieavond per leerjaar. Die opkomst is ook goed maar daar gaat dit onderwerp niet over. Dat zijn wel de avonden waarin het gaat over onderwijs, huiswerkbegeleiding of andere zaken.
Daarnaast hebben we soms een avond waarin specifieke onderwijszaken besproken worden, dat zijn er maar 2 of zo per schooljaar, waarin een klas ter sprake komen. Dit schooljaar is dat de vierde klas (GYM) waarin met ouders gesproken wordt over voorlichting vervolgopleiding, ook weer alchol en andere algemene zaken. Maar dat is dus niet voor alle ouders maar alleen voor geinteresseerde ouders die zich hiervoor aanmelden. Echt bedoeld voor discussie. Niet als informatieavond.

Wat meespeelt

Wat meespeelt is, wat je ook vandaag in Trouw kunt lezen.
"Hoewel gehoorzaamheid anno 2013 nog steeds geen prioriteit heeft, vindt 61 procent van de ondervraagde ouders wel dat kinderen van nu 'door veel ouders te vrij worden gelaten'. Daarmee bedoelen ze dan andermans kinderen: die zouden wél gehoorzamer mogen zijn."

De ouderraad of de school wil andere ouders wel iets leren wat ze zelf natuurlijk al lang onder de knie hebben. Misschien dat dat nog leuk is als je een vrij homogene school hebt waar je met zijn allen fijn kan genieten dat je het zo eens bent met de ideeen die voorbij komen op zo'n avond.

De lage opkomst op dit soort thema-avonden is voor de meeste scholen een gegeven.
Het is ook denk ik lastig om erachter te komen waar je wel ouders mee trekt. Behalve dan de avonden die echt ergens over gaan zoals inderdaad voorlichting over vervolgopleidingen e.d.
Het voordeel daarvan is dat ouders dan wel komen en dan heb je meer kans dat het contact tussen ouders en school meer kansen krijgt. Betrokkenheid om mee te denken met de school, mee te denken over de voorzieningen en net wat er locaal speelt.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.