Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Renata

Renata

22-09-2016 om 18:45

Huiswerk brugklas en computer

Mijn zoon zit dit jaar in het eerste jaar van het gymnasium. De eerste weken waren fantastisch, leuke lessen en nieuwe vrienden. Hij had nog niet zoveel huiswerk. Afgelopen week heeft hij behoorlijk wat huiswerk gekregen. Onze regels thuis zijn al jaren: op de computer een spelletje doen, alleen voor het eten, tussen 17.30 en 19.00. Maar hij is deze week al een paar keer hysterisch geworden toen hij merkte dat zijn huiswerk om 17.30 nog niet af was en hij dus computertijd zou missen. Ook net weer schreeuwen, huilen.

Wat te doen? Het gaat me zo aan het hart, hoe hartverscheurend hij huilt dat hij zich niet meer kan ontspannen.... De sfeer wordt thuis hierdoor behoorlijk bepaald en hij raffelt z'n huiswerk af zie ik.

Hij heeft ook een jonger broertje in groep 7 die natuurlijk wel om die tijd achter de computer mag, maar dit is natuurlijk extra moeilijk voor hem.

Heeft iemand nog een goede tip?


V@@s

V@@s

22-09-2016 om 18:49

tja tijd om de computertijden aan te passen

Hij heeft toch ook niet meer dezelfde regels als toen hij een kleuter was? Bij een puber horen andere regels.

Die kun je in overleg met hem vastleggen. Kan me best voorstellen dat computertijd een leuke afwisseling is voor hem van het huiswerk. Dus bijvoorbeeld na een uur huiswerk een half uur computeren.

Of als je echt wilt dat hij pas na het huiswerk gaat computeren de computertijd verschuiven na het eten. Als puber zullen zijn bedtijden toch ook wel opschuiven.

Vesper Lynd

Vesper Lynd

22-09-2016 om 18:55

Apart

De regel past dus niet meer bij de situatie. Dat je überhaupt overweegt om hem te handhaven, heel eigenaardig.
Hier in huis zijn geen regels voor schermgebruik. Dat mag onbeperkt mits je huiswerk gedaan wordt en je cijfers op niveau blijven.

bloemetje

bloemetje

22-09-2016 om 18:56

tijd om computertijd aan te passen

Eens. Hoogste tijd om de computertijd aan te passen. Of beter nog: los te laten. Kleine kinderen worden groot. Hij kan toch gewoon 's avonds nog wat computeren? Waarom zou je vasthouden aan vaste tijden? Dat past echt niet meer bij het leven van een hedendaagse puber.

Lente

Lente

22-09-2016 om 19:03

Hier wel regels

Na thuiskomst was er eerst ontspanning, dat kan ook de computer zijn. Omdat er behoefte was aan duidelijkheid is dat 45 minuten geworden.
Daarna werd er huiswerk gemaakt totdat het af is, desnoods na het eten.
Pas daarna mocht er weer gecomputerd worden.
Ik neem aan dat huiswerk op de computer niet meetelt als computertijd?

In de praktijk kwam dit neer op een tweede keer computeren na het eten.
Computeren als pauze werkte niet. Dan is het nog lastiger om weer aan het werk te gaan. Trampoline springen, lezen of op een andere manier relaxen kon wel.

lisbeth

lisbeth

22-09-2016 om 19:31

Huiswerk

Het begint pas er gaat nog veel meer komen. Ik snap al niet hoe hij het huiswerk voor half zes af kan hebben. Oudste komt vaak pas tegen half vijf binnen en wil dan even pauze. Ze kan dan pas na 5 uur beginnen. Dan eerst huiswerk en als je tijd over hebt computer. Maar ze gaat wel pas tegen tien uur naar bed dus nog ruimte om later op de avond nog wat op een scherm te doen

Eerst huiswerk af

Hier is de regel voor de oudste (3 gym): eerst huiswerk af en dan mag je zelf weten wat je doet. Playstation, ipad of computer pas als het huiswerk af is. Hij kan erg moeilijk stoppen, dus tussendoor mag het niet (regels hebben we samen gemaakt). Hij moet bovendien een paar avonden per week trainen, dus dan heeft hij helemaal geen tijd voor iets anders. Jongste zit nog op het basisonderwijs en hij mag een uur per dag op de computer en in het weekeinde anderhalf. Maakt niet uit wanneer, maar niet te vlak voor het slapen gaan.

Wordt eentonig

Maar echt, tijd om je regels te herzien. Andere fase, andere regels (of minder).
Ik zelf vind het geen goed idee om laat op de avond nog te schermen. Het licht uit het scherm verstoort de aanmaak van melatonine en kan dus de slaap negatief beïnvloeden. Niet handig in een fase waarin het tijdstip van in slaap vallen toch al opschuift.
Helaas pindakaas is er dus de facto door de week minder schermtijd over dan vroeger. Dat is nu eenmaal zo (tenminste bij mijn zoon die veel huiswerk heeft).

Vakanties

Klopt dat er minder schermtijd overblijft. In de vakanties of op vrije dagen doe ik daarom ook helemaal niet moeilijk, dan mag ie zo lang als hij wil.

Pirata

Pirata

22-09-2016 om 20:49

Tjee

De mijne (3TL) zit nu nog te leren. Heeft nog maar een half uurtje gegamed en even gedineerd, maar verder nog geen vrije tijd gehad (er is een groot proefwerk morgen). Om half 6 klaar met het huiswerk, wat zou dat heerlijk zijn.

Li

Li

22-09-2016 om 21:01

hier ook

samen regels gemaakt. Ze zien dat het werkt dus voorlopig gaat het goed, prachtige cijfers en uitgeruste kinderen. De regels zijn simpel: eerst huiswerk, dan computeren en om 9 uur gaat de computer naar beneden en het kind naar boven. Meestal slapen ze dan vrij snel.

Els

Els

22-09-2016 om 21:01

Hier zou ik me zorgen over maken:

Maar hij is deze week al een paar keer hysterisch geworden toen hij merkte dat zijn huiswerk om 17.30 nog niet af was en hij dus computertijd zou missen. Ook net weer schreeuwen, huilen.

Serieus? Als eerste moet de druk van de ketel en als tweede moet hij natuurlijk gewoon leren dat huiswerk maken (school) voor gaat op computeren. En dat je niet hysterisch wordt als iets een keertje of vaker niet doorgaat. Als je computertijd vrij laat (onder de voorwaarde dat het huiswerk af is voor een bepaalde tijd 's avonds dan vermindert dat de druk enorm. Of verschuiven, lang computeren in het weekeinde en accepteren dat het door de week er meestal niet van komt?

Yaron

Yaron

22-09-2016 om 22:52

vroeg uit

Het kan toch ook dat ze vroeg uit zijn, hier zoon in 1 gym is maar één keer om drie uur uit en verder om twee of één uur. Dan nog een uur fietsen en dan kan het huiswerk wel om half 6 af zijn, niet dat dat elke dag zo is. Computer en iPad mag vrij, zolang het huiswerk om half 9 maar af is. Het mag wel later, maar niet als er lang gecomputerd is.

Cora

Cora

22-09-2016 om 22:56

hier geen regels

Begin middelbaar kan heftig zijn, hier in huis iig wel. Zoveel moeten, zo weinig vrije tijd. Geen haar op mijn hoofd die eraan denkt in beleving van puber nog 'meer af te pakken', dus zeker niet minder computer tijd, vaak enorm belangrijk voor ze.
Dochter regelt het zelf. Ik houd het wel in de gaten, van een flinke afstand. Zolang het goed gaat bemoei ik me er niet mee.

lisbeth

lisbeth

23-09-2016 om 06:56

Yaron

Dat is uitzonderlijk. Hier was oudste 4 keer om kwart over drie uit en 1 keer om half drie maar dan had ze pianoles erachteraan. Bij brugpiepers dit jaar zie ik vergelijkbare uren.

Pubermoeder

Pubermoeder

23-09-2016 om 09:15

Loslaten nee....

Hier precies zo'n jongen. Net in de brugklas gymnasium en gamen gaat voor alles. Als ik het los zou laten dan zou hij het niet redden qua huiswerk en gewoon zijn huiswerk niet of zeer slordig afraffelen. Leren op school en thuis alleen maar gamen. Ik heb het een tijdje geprobeerd om het los te laten. Kijken wat er gebeurd. Nou, dan gamed hij tot hij erbij neervalt. Vrienden worden vergeten en hij doet niks anders meer dan GAMEN. Dus hier is het echt wel nodig om de teugels strak te houden. Wij doen geen vaste tijden want dat werkt niet meer. Door de weeks wordt er na het eten meestal niet gegamed. Anders blijft hij bezig. Uitzondering op vrijdag avond en zaterdag avond mag het wel. En soms als het zo uit komt door de weeks maar dan merk ik toch dat het naar bed gaan lastiger gaat. Hij slaapt minder goed in. Tv kijken mag in de avond wel even. Hij kijkt een vast programma meestal Galileo. Ik vind anderhalf uur per dag gamen door de weeks echt meer dan genoeg. In het weekend laat ik het wel wat meer los. Ik wil wel dat hij ook wat anders doet dan gamen. Bv naar zijn vrienden. Wij hebben nu thuis een app zodat we de games op zijn mobieltje kunnen blokkeren en zijn computer op zijn kamer ook kunnen blokkeren. Anders gaat hij toch stiekem zitten gamen inplaats van huiswerk maken. En reken maar dat hij de computer snel uit kan zetten en in zijn boek kijken. Helaas ben ik niet gek en merk dat de computer dan heel warm is. Tja betrapt. Dus dat werkt niet ik moet het echt blokkeren. Er zijn vast ook kinderen waar je het wel los bij kan laten. Die zijn misschien minder verslavings gevoelig of hebben gewoon meer andere interesses. Volgens mij is het voornamelijk een jongensprobleem dat meer willen gamen dan goed voor ze is. Of heeft iemand ook zo'n dochter?

Pubermoeder

Pubermoeder

23-09-2016 om 09:20

Oja

Als ik tegen zoon zeg eerst je huiswerk en dan mag je gamen dan gaat hij het zeker afraffelen. Ik moet echt zeggen dat hij bv een uur huiswerk maakt en dan mag gamen. Dan check ik wel of hij echt geleerd heeft. Soms overhoren of kijken of het af is. In magister kun hij ook zijn huiswerk afvinken dat is ook handig. In de avond maakt hij bijna nooit huiswerk dat wil hij niet. Hij vind het niet fijn om in de avond nog iets te moeten doen. Dus het moet allemaal voor het eten gebeuren. Wel krap qua tijd.

hysterisch, huilen en schreeuwen?

Dat vind ik geen normaal gedrag meer. Als mijn kinderen zich niet meer normaal kunnen gedragen als de computer uit moet, dan gaat hij een poosje (als in minstens een week) in de kast. Ik vind sowieso iedere dag gamen erg veel. Zo houd je kind toch nauwelijks tijd over voor andere dingen?

Pubermoeder

Pubermoeder

23-09-2016 om 09:47

Hier ook

Hier ook hysterisch huilen en schreeuwen als het om gamen gaat. Je vergeet dat het het allerbelangrijkste is in de wereld van zo'n knul .

Ali

Ali

23-09-2016 om 10:12

Welke

Welke andere dingen dan, Jippox

Brandweervrouw

Youtuben en appen natuurlijk

Groeten,

Temet

Cora

Cora

23-09-2016 om 10:45

hier nooit hysterisch


Maar ik weet wel bijna zeker dat als ik strikte afspraken zou hebben en ze zouden 'het niet halen' dat er zeker paniek zou kunnen zijn.
En dan gaat het vast niet zozeer om dat moment, dan niet kunnen gamen maar overspoeld worden door 'besef' dat het noooit meer gaat lukken en dat zoiets belangrijks dus verloren wordt en dat het leven alléén nog maar bestaat uit moeten en moeten en moeten. Enz.
Ik vind het helemaal niet zo gek die reactie.

Nee, dochter gamet iid niet of niet veel. Maar kijkt weer filmjes oid. Voor mij geen verschil. Snap het verschil tussen in de avond tv of gamen dan ook niet. Behalve dat kinderen daarmee minder regie hebben. Ik stel wel grenzen (als ik vind dat het nodig is, bijna niet nodig mi) maar vind uitgangspunt belangrijk dat ze zelf gaan over invulling vrije tijd.

brandweervrouw

gelukkig staat er een in je bericht… Het zou toch wel triest zijn als iemands leven alleen nog maar bestaat uit school en dingen met een scherm.

Ik vind een reactie met huilen/schreeuwen als er niet of zelfs alleen korter op de computer gespeeld mag worden toch wel een tikkeltje klinken als een verslaving.

bloemetje

bloemetje

23-09-2016 om 10:53

Jippox

"Dat vind ik geen normaal gedrag meer."

En dus? Dus dan geef je straf (week niet computeren) en dan gaat het kind zich automatisch wel 'gewoon' gedragen? Hysterisch gedrag is meestal een teken van onmacht. Kind kan nog niet goed omgaan met frustraties of tegenslag. Ik heb zo'n dochter. En echt, zo'n straf als jij voorstelt, lost niets op. Integendeel. Het kind goed begeleiden en helpen om anders om te gaan met frustraties; daar help je een kind veel meer mee. En dan blijft het bij sommige kinderen (en volwassenen!) nog steeds heel moeilijk.

lisbeth

lisbeth

23-09-2016 om 10:57

andere dingen

hier zijn andere dingen juist schermen. Veel andere dingen zijn er volgens mij niet in ene puberleven

straf?

Zoals ik hierboven al aangaf: als een kind zo buiten proportie reageert, dan neigt dat in mijn optiek toch wel naar verslaving. Dan zou ik wel even het patroon doorbreken ja. Niet als straf, maar omdat het kind er blijkbaar zelf niet meer van los kan komen.

En natuurlijk begeleid je kinderen ook in het omgaan met frustraties. Dat lijkt me nogal een standaard onderdeel van de opvoeding

Cora

Cora

23-09-2016 om 11:00

Jippox

Dat vind ik dus aardig beperkt, zo'n houding tav andermans bezigheden.

lisbeth

lisbeth

23-09-2016 om 11:01

serieuze reactie

toen mijn oudste vorig jaar in de brugklas zat waren er ook wel eens tranen: ik heb nergens meer tijd voor was dan de klacht.
En dat was ook soms zo: school, thuiskomen, leren en dan was het soms al half negen of negen uur en om 10 uur was het bedtijd.
Naarmate het jaar vorderde ging het de meeste weken beter, ze kreeg door hoe ze sneller haar huiswerk kon maken, kwam een beetje in de leerflow.
Er bleven weken bij dat er bijna geen tijd over was naast haar huiswerk maar we hebben geleerd dat dat vaak perioden zijn en dat er tussen ook gewoon rustigere weken zitten

Cora

Cora

23-09-2016 om 11:02

Nee joh

Ik snap niet wat het met verslaving te maken heeft.
Voor heel veel pubers horen schermen gewoon bij hun leven. De meesten kunnen zich geen leven voorstellen zonder. Binnen jouw definitie zijn wel heel veel mensen verslaafd.

lisbeth

Dan heb ik vast hele rare pubers. Maar hier doen ze echt ook andere dingen: sporten, werken, lezen, rondhangen met vrienden, bordspellen, dingen maken (of slopen), koken, praten/discussiëren met ons en met elkaar, gezamenlijke uitstapjes, met hun jongere broertje/zusje spelen...

Mijntje

Mijntje

23-09-2016 om 11:03

Cora

Ik snap je reactie niet, Cora. Wat voor houding en wat voor bezigheden?
Ik probeer mijn groep 8-er al geestelijk voor te bereiden dat het straks afgelopen is met de pret. En ik wil ook dat hij leest, tekent en muziek maakt (en films kijkt), wat hij graag doet, naast 'programmeren,' minecraften en 'animaties maken'.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.