Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Dendy Pearson

Dendy Pearson

17-11-2014 om 21:14

Horrorfilm Sint op school

Mijn dochter van net 12, brugklas, heeft vanochtend de horrorfilm Sint op school gezien. Niet met een dieper pedagogisch idee erachter ofzo, maar gewoon om een lesuur te vullen waar de leerkracht ziek naar huis ging.

Mijn dochter is een zacht ei op filmgebied, maar deze film is op z'n zacht gezegt pittig en de kijkwijzer geeft echt 16+ aan. In haar "jonge" klas zit zelfs een meisje wat net 11 is.

Wij beginnen net op het VO, zijn verder bijzonder tevreden over de school, maar dit vinden wij echt krankzinnig. Kan je van een middelbare school verwachten dat ze rekening houden met leeftijden van leerlingen, of is dit iets wat vaker zal gaan gebeuren? Als dit in groep 8 was gebeurt had ik morgenvroeg op de stoep gestaan


Ulla

Ulla

17-11-2014 om 21:22

Kan niet

Ik vind het absoluut niet kunnen. Ik werk zelf in het VO en heb er al meer dan eens een discussie over gehad met leerlingen.
Wanneer ik leerlingen een film uit laat kiezen, zeg ik er altijd meteen bij dat de film geschikt moet zijn voor hun leeftijd (ik werk in de onderbouw). Toch proberen ze wel eens mij om te praten, zo van 'thuis mag het wel'. Dan probeer ik ze uit te leggen dat ouders zelf mogen beslissen, maar dat ik dat niet kan doen voor hen. Er zal maar één jongere tussen zitten die er niet tegen kan/van wie de ouders het er niet mee eens zijn (en dat natuurlijk niet durft te zeggen op dat moment). Op school houd ik me aan de kijkwijzer, thuis schatten wij voor de kinderen zelf in wat ze wel en niet aankunnen.

Annet

Annet

17-11-2014 om 21:52

Ik vind het niet acceptabel

Mijn kind zit nu in de tweede. Dat is ook geen leeftijd dat je een 16+ film laat zien.
Ik zou de leerkracht en de mentor mailen dat je bezwaar maakt tegen het niet respecteren van de leeftijdsgrenzen die de bioscoop wel hanteert. Met 16+ zijn het echt landelijke normen, in tegenstelling tot de 12+.

Als een kind versneld is, dan zit er niets anders op dan te accepteren dat je kind iets ziet wat net boven de leeftijd zit. Ik heb ook zo'n kind. En kind kan dit ook aan.
Maar dat is een heel andere situatie dan een brugklas een 16+ film laten zien.

Dendy Pearson

Dendy Pearson

17-11-2014 om 22:07

Mail gestuurd

Ik heb net nog een mail gestuurd naar de docent. Naar de mentor voelde een beetje als klikken.
En ik kreeg ook direct antwoord. Fijn hoor, als je zo kontact kan hebben met een middelbare school.
Ik kreeg excuses, het was slordig dat ze er niet aan had gedacht.

Ik vind het nog best lastig om te bepalen waar ik me wel en niet mee moet bemoeien. Op de basisschool kwam ik veel, om te helpen enzo en dan is de drempel veel lager om de juf aan te schieten voor het één of ander.

Ulla

Ulla

17-11-2014 om 22:31

Goed gedaan

Ik vind dat je het prima gedaan hebt zo, beter rechtstreeks. En ik denk dat je gewoon je gevoel moet volgen, wanneer jij het gevoel hebt dat er iets niet goed is gegaan, meteen zeggen.
Zelf doe ik dat wel in overleg met kind.

Dendy Pearson

Dendy Pearson

18-11-2014 om 06:47

Ulla

Ik heb het ook overlegd met kind. Ze lag nog tot laat wakker, dus kon ik het aan haar vragen

Barvaux

Barvaux

18-11-2014 om 08:04

Slordig

Hoezo slordig? Als de kijkwijzer er nog maar was sinds de zomer dan was het SLORDIG! Dit is gewoon echt dom, begrijp er niets van, dit is niet slordig. Na zoveel jaar kijkwijzer weet je dat je elke film moet checken.

Dendy Pearson

Dendy Pearson

18-11-2014 om 08:14

Ja Barveaux

Dat vind ik ook.
De leerkracht die de film heeft opgezet is erg geliefd bij de leerlingen, maar een hele verstrooide tante. Ze geeft vakken als drama enzo. Een beetje een blije met van die wapperende doeken om zich heen Ik geloof wel dat ze er niet bij na heeft gedacht, zo'n figuur is het wel.Waarschijnlijk gebeurt het niet nog een keer.

Ik kan er verder niets mee, het is ook niet zo dat dochter vannacht niet heeft geslapen ofzo. Dochter moet alleen wel leren dat ze weg mag lopen van zoiets.

Barvaux

Barvaux

18-11-2014 om 08:26

lol

Oh je bedoelt dat mens van harry potter wat boven in de toren zat, er nooit uit kwam en waarzeggerij gaf? Nou vooruit, zo iemand zou er bij mij ook nog mee weg komen!

Overigens ligt hier die film klaar, heb hem geleend uit de bieb, ik vind jongste met zijn 13 jaar nu wel oud genoeg om eens een echte enge film te bekijken

Koekje

Koekje

18-11-2014 om 09:51

Zelf

Heb je de film zelf al eens gezien Barvaux?

Barvaux

Barvaux

18-11-2014 om 09:59

Koekje

Nee, we gaan hem samen kijken, anders vind ik er niks aan.

Barvaux (ot)

Nou, ook samen kijkend is er weinig aan vrees ik.

Vorig jaar was-ie meen ik op tv. Ik was er niet kapot van, maar misschien dat voor jongeren de speciale effecten nog opwegen tegen het ernstig rammelende scenario...

Groeten,

Temet

Barvaux

Barvaux

18-11-2014 om 10:11

temet

Ik weet... maar als ik zo'n film laat zien aan een 13jarige vind ik wel dat ik naast mijn kind moet zitten, vandaar (ik houd mijn smartphone wel bij de hand als ik me verveel).

Barvaux

Barvaux

18-11-2014 om 10:12

oja

Jullie weten natuurlijk niet dat dit kind de film al wilde zien in de bioscoop vanaf dat deze uitkwam, als ik nog langer wacht gaat het hem zeker tegenvallen

creabea

creabea

18-11-2014 om 10:49

hij is best leuk!

ik heb hem destijds in de bioscoop gezien en we hadden ons goed vermaakt (ook om het sterke B-karakter van de film, daar kan ik de humor wel van inzien!).

Maar het is zeker geen kinderfilm, inderdaad.

Koekje

Koekje

18-11-2014 om 12:02

Persoonlijk

Hoe weet je dan dat de film geschikt is voor jouw 13-jarige, als de filmkeuring 16 is?

Barvaux

Barvaux

18-11-2014 om 13:45

Koekje

Omdat ik mijn 13 jarige ken en vooral omdat ik het niet in een bioscoop kijk maar gewoon rustig thuis op de bank wellicht?

Ik bepaal gelukkig altijd nog zelf wat ik 'mijn kind geef' en daar zitten ook games bij die volgens de keuring niet voor zijn leeftijd zijn.

Barvaux

Barvaux

18-11-2014 om 13:47

overigens

Overigens vind ik dan dus ook dat een school zich WEL aan de leeftijdsvoorschriften moet houden, ook al zou mijn kind er geen last van hebben. Ik wil niet dat mijn kind naar een film kijkt tussen klasgenoten die wellicht wel eng of schadelijk kan zijn (stoerdoenerij en pesten).

creabea

creabea

18-11-2014 om 14:24

koekje

nouja, dat kan iedereen toch wel een beetje inschatten voor zijn eigen kinderen? Hier wordt door onze 9-jarige ook naar Lord of the Rings gekeken en Star Wars. Beide 12+ films, maar ons spruitje vindt dingen niet zo snel eng. En bovendien, de ene leeftijdsaanduiding is de andere niet. Sint is misschien wel 16+, maar hij is zo over-de-top-kettingzagenhorror met knipoog dat een 13-jarige daar best doorheen zou kunnen prikken. En Disneyfilms zijn meestal voor alle leeftijden, maar er zitten er een paar bij die ik nog even niet laat zien aan de 5-jarige hier in huis.

Ulla

Ulla

18-11-2014 om 15:00

Dendy

Ik doelde er niet op dat jij niet had overlegd met kind. Het woordje wel had ik beter niet in de zin kunnen zetten.

En ik heb ook collega's die er niet bij nadenken wat voor film ze laten zien (soms hele jonge, soms vrij oude, soms wat verstrooide collega's). Heb al bedacht dat we het er bij ons op school maar eens over moeten hebben.

Koekje

Koekje

18-11-2014 om 23:37

Waar zeg ik dat het niet mag?

Het enige punt wat ik wil maken is dat jij zelf de film niet kent, dus hoe kun je dan weten dat deze 16+ film geschikt is voor jouw 13-jarige.

Ik weet dat de ene leeftijdsaanduiding de andere niet is. Wij kijken thuis wel eens 12+ series waar (onze) kinderen onder de 12 naar mogen kijken. We kijken ook graag naar een serie die 12+ is, waarbij er afleveringen zijn die ik niet geschikt vind voor (onze) kinderen boven de 12.
Ik weet ook dat de perceptie van kind tot kind van verschillen. Hier in huis 1 stoer kind, dat echter heel snel films te eng vindt.

SamS

SamS

19-11-2014 om 00:03

Hoe?

Je gaat naar IMDB of Kids-in-mind.com en kijkt wat er in de parental guide van een specifieke film staat. Die beschrijving is erg uitgebreid en geeft mij altijd een prima beeld van wat je kan verwachten.

Sint zou ik met mijn kinderen wel naar kijken, die liggen niet zo wakker van geweld of horror.

Hier ook

Bij dochter in de klas ook. Kinderen 2 vwo hadden world war Z uitgekozen als sinterklaasfilm. ( film die ze willen kijken na de surprises uitpakken). Ik heb even de trailer gezien en kreeg een wegtrekker. Keek naar de trailer omdat dochter versjteerd thuiskwam omdat ze bang was om die film te gaan kijken. Ze zei dat het een 16 + zombiefilm was. Ik dus kijken en meteen mentor gemaild of ze nou een haartje betoeterd zijn daar. ( nou ja iets vriendelijker gebracht, of ze wel wisten dat die film 16 jaar van kijkwijzer had gekregen). Kreeg meteen een aardig mailtje retour dat het een voorstel van de kinderen was geweest en dat de censuur ( de mentoren nog) er nog overheen moest. Elke film met kijkwijzer 16 zou zo wie zo gaan afvallen. Moeder ( en vooral kind) thuis kijken vind ik ook wat anders. Dat mag iedereen zelf bepalen maar zodra je het kind van een ander erbij hebt houd je je wat mij betreft gewoon aan de kijkwijzer.

Ella2007

Ella2007

19-11-2014 om 18:10

ongeveer hetzelfde meegemaakt

Maar dan in de klas van, kinderen van groep 7 en 8 basisschool,, dus van 10 en 11 jaar. Invaljuf draaide film vanaf 12. Nou is mijn kind er wel een die dan s nachts aan mijn bed staat omdat ze nachtmerries heeft. Er zijn zat geschikte films, waarom dan een film op het randje uitzoeken. Wat je als ouder doet maakt mij niets uit, moet je helemaal zelf weten, maar vanuit school zou men beter moeten weten, en zich in ieder geval aan de adviesleeftijd moeten houden. Ik heb dus aangegeven dat ik niet wil dat mijn kind dit kijkt. Dan zoeken ze maar een andere oplossing.
Conclusie was dat film niet meer gedraaid werd.

Koekje

Koekje

19-11-2014 om 21:05

Wat een leuke link Sam

Die kende ik niet.
Mijn reactie was absoluut ook niet afzeikerig bedoeld. Het fijne van zo'n forum vind ik dat sommige reacties je aan het denken zetten, ook al doe je er misschien niet direct wat mee.

Ik heb ook wel eens een film van jaren terug gehad, die 12+ bleek te zijn en waarvan ik (en mijn man) dacht dat het een heel tamme film was en er weinig in gebeurde verder. We zaten dus met zijn allen te kijken en al snel heb ik de rest van de film opgenomen om alleen met de 12+ te kijken, want hij was echt niet geschikt voor 12-.

Barvaux

Barvaux

20-11-2014 om 09:05

Koekje

Het idee dat er wat verandert in de nacht tussen dat je 11 bent en 364 dagen en 12 vind ik wat belachelijk. Er is geen film die alleen geschikt is voor 12+ en totaal ongeschikt voor 12-

Katniss

Katniss

20-11-2014 om 09:48

Strict

Ik ga er altijd over zeuren. Als je films aan een groep kinderen, die niet van jezelf zijn, vertoont moet je de Kijkwijzer aanhouden. Ik heb dus ook wel eens geklaagd over een 6+ film op de BSO toen mijn jongste nog een jonge kleuter was (en nergens bang voor, maar dat weet zo'n leidster niet).
Thuis heb ik wel eens wen groepje hysterische 5-jarigen gehad tijdens het kijken van Doornroosje (AL).

Katniss

Katniss

20-11-2014 om 09:54

Sint

Overigens begrijp ik er niets van dat mensen zo'n nare rotfilm als Sint leuk vinden. Horrorfilms heb ik altijd vreselijk gevonden, en ik heb er ook wel eens eng over gedroomd (Poltergeist 3). ik denk dat mijn 15-jarige ook echt niet had willen meekijken.

Stom

Afgezien van de leeftijdsindicatie vind ik het sowieso stom om leerlingen een film voor te schotelen. Die film duurt 85 minuten en werd vertoond in een afgebroken lesuur. De leerlingen kunnen hem toch niet afkijken. Wat heb je nou aan een halve film?

skik

hier in groep 8 vorig jaar

werd de film Ted gekeken, van die beer die tot leven komt.
Wij (ouders) vonden het wel een aardig vermakelijke film, maar voor onze 10 jarige vonden we m toch een beetje te grof.. Maar ja, toen had ie m al gezien. Tja, de meester vond m leuk.

bertje1

bertje1

20-11-2014 om 22:28

klacht indienen

belachelijk! ik zou een klacht indienen, echt.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.