Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Ikkeniebegrijpen?

Ikkeniebegrijpen?

11-01-2014 om 21:55

Hoogbegaafd en havo advies?????

Ik snap er niks meer van..... Hoe kan een school besluiten om een hoogbegaafde versnelde leerling met een torenhoog IQ 145+ die zijn cito's goed maakt A+, toch Havo advies te geven. Dit omdat hij in de groep dromerig is en het nut niet ziet van meedoen tijdens de les. Ik als ouder weet dat zoon als hij het makkelijk vindt gewoon in de droomstand gaat. Hij wordt pas wakker als het interessant wordt. Hij heeft een heel snelle verwerkingssnelheid en alles gaat hem te langzaam. Waarom kunnen ze het niet begrijpen. Waarom snappen ze niet dat ik als ouder zoon veel beter ken. Zucht ik ben het eeuwige gevecht met school zo zat. Ik hoop dat het op het vo beter gaat.


Karmijn

Karmijn

11-01-2014 om 22:10

Pfff

Wat een raar verhaal. 'Rare jongens, die scholen..' (vrij naar Obelix)

Als ik jou was, zou ik snel contact opnemen met de middelbare school. Ik kan me niet voorstellen dat zij het er mee eens zijn, om hem op de Havo te plaatsen. Als dat wel zo is, zou ik de tijd die je nu nog hebt, gebruiken om een andere Middelbare school te zoeken.

Wij hebben een fijne middelbare school. En we hoeven nooit meer te vechten met school. We kunnen gewoon in gesprek gaan. En dan samen met de leraren en zoon naar oplossingen zoeken.

Na al die jaren ploeteren met die suffe basisschoolleerkrachten is dat zo een verademing. Zoon zit nu al in de derde en ik moet er nog steeds aan wennen. 'Ze denken mee?!?!' 'Ze vragen om tips?!?!' 'Ze volgen de tips op?!?!?' 'Ze doen wat ze zeggen?!?!' 'Ze geven toe dat hun eigen handelen ook een factor is in de spanningsopbouw?!?!'

Wat een verschil. Ik wist niet dat het kon.

Suze

Suze

11-01-2014 om 22:45

IQ-test?

Als je een IQ test hebt met bewijs van zijn intelligentie en ook bewijs hebt van Citoscores van alleen maar A+, dan kan ik het me haast niet voorstellend at je niet een school kunt vinden die hem op het VWO zal toelaten ondanks Havo advies van de school. Als zijn cito-eind score overigens VWO-niveau is, kan je (meteen) daarna nog vragen aan de school of ze het advies toch naar boven willen bijstellen.

Wel jammer van de basisschool.

Overigens (voor meelezers met kinderen in groep 7 en lager): als je een bepaald advies van school verwacht, maar het niet 100% zeker weet dat ze dat gaan geven, dan adviseer ik altijd om uit te vissen VOOR ze het defnitieve advies geven wat ze (vermoedelijk) gaan geven. Door al in de periode ervoor (het jaar ervoor) regelmatig met de leerkrachten te praten en te laten vallen welk niveau jullie verwachten en of zij dat met jullie eens zijn.

Verder kan het helpen om voordat ze een advies geven een brief te schrijven met alle goede punten van je kind, die wat jullie betreft onderstrepen dat je kind een bepaald niveau aankan qua ontwikkeling (inzet, interesses, zelfstandigheid, leiding nemen, creativiteit, oplossingsgerichtheid etc.). Het kan helpen als je daarbij feiten/waarnemingen (positieve!) op papier zet, want de leerkrachten weten ook niet alles van je kind en hebben al die goede kwaliteiten misschien nog niet allemaal zelf gezien. Als ze dat lezen, gaan ze die wellicht wel herkennen en helpt dat wellicht om toch dat VWO (of Havo) advies te geven, waar ze wellicht over twijfelen.

Dalarna

Dalarna

11-01-2014 om 23:10

Hoe oud is die IQ test en weet je hoe hoog de CITO uitslag moet zijn voor je beoogde VWO?

Evanlyn

Evanlyn

11-01-2014 om 23:23

NIO

Onze zoon heeft een NIO test gedaan, ook met een torenhoge uitslag. Ook zijn CITO's waren prima. Een NIO kan je snel regelen, maar kost wel geld. School wilde eerst bij het HAVO advies blijven, maar ging toch overstag. Misschien nog maar eens praten. En anders direct naar de VO school.

Evanlyn

Evanlyn

11-01-2014 om 23:33

Trend

Dat er te laag geadviseerd wordt, lijkt trouwens een trend te zijn. Minder goede CITO's, werkhouding, een verknalde entreetoets, echt alles wordt aangegrepen om een kind naar beneden te duwen. Een kans krijgen is er niet meer bij, voor die kans zul je moeten vechten.

Ikkeniebegrijpen?

Ikkeniebegrijpen?

11-01-2014 om 23:34

Snap het probleem gewoon niet....

De IQ test is van vorig jaar. Ik heb een leuke school op het oog. Werkelijk geen idee wat voor CITO uitslag ze verwachten. Ik dacht altijd dat het al duidelijk was, dat zoon een VWO kind was en nog steeds is. Eigenlijk dus helemaal niet opgelet..... schaam me een beetje... De IQ test en Add onderzoek was een vraag van school omdat er zorgen waren over het wegdromen in de klas. Ze dachten aan Add. De kinderpsycholoog vond het liggen aan zijn snelle verwerkingssnelheid. Het dromen in de klas zou te maken hebben met dat alles te langzaam gaat. Ik dacht dat school hier genoegen mee zou nemen maar heb me vergist. Ze denken dus dat zoon het niet zal redden op het VWO. Zucht ik ben er klaar mee. Zoon is niemand tot last. Is alleen een beetje dromerig tijdens de les. Nou en? Als het verder goed gaat. Of zie ik iets over het hoofd?

Elisa Gemani

Elisa Gemani

12-01-2014 om 00:16

Belachelijk

Belachelijk! Je hebt dus een kind dat hb getest is, dat goed op de toetsen scoort en zelfs ook nog versneld is (daar had jullie basisschool dus weer geen problemen mee). Dus in alle opzichten een VWO leerling is. Ondanks het feit dat hij wat dromerig is en misschien ADD heeft presteert hij dus op alle fronten hoog genoeg voor een heel duidelijk VWO advies. Dan is dat Havo advies volkomen onterecht en verkeerd. Zo'n kind op het Havo is vragen om onderpresteren, vervelen en wellicht nog erger.
Ik zou een heel goed gesprek aangaan met school en ondertussen zoveel mogelijk informatie verzamelen over hoogbegaafdheid en AD(H)D. Eventueel contact opnemen met een instituut voor hoogbegaafdheid in het onderwijs bij jullie in de buurt. Zodat je goed geinformeerd met die informatie en steun dat gesprek kan ingaan om hen te laten inzien dat dit een onzinnig advies is.
Mijn zoon van bijna 13 is ook hoogbegaafd, is twee keer versneld op de basisschool en heeft ADHD. Hij zit nu in 3 Gym, een Gymnasium voor meerbegaafde kinderen, en er zitten heel veel hb kinderen met iets als AD(H)D of ASS en die doen het prima. Omdat onze school veel kennis heeft van en ervaring met hoogbegaafdheid alsook met AD(H)D en met name de combinatie, omdat dit heel vaak samengaat.
Overigens nemen veel scholen niet automatisch het advies van de basisschool over en kijken ze toch vaak eerst naar de CITO-score en kijken ze ook naar wat het kind wil. Zeker met een IQ test en toetsuitslagen als bij jouw zoon zal een redelijke middelbare school zich op zijn minst achter de oren krabben bij het Havo-advies omdat er geen enkele grond is voor zo'n advies. Nogmaals, die dromerigheid staat zijn leervermogen dus niet in de weg. Ik zou dus ook nu alvast gaan praten met de middelbare school van jullie keuze en dit voorleggen. Grote kans dat ze je zoon gewoon aannemen op het VWO. Jammer dat door gebrek aan kennis van hoogbegaafdheid scholen faliekant verkeerde beslissingen nemen, waar zo'n kind dan uiteindelijk de dupe van kan worden...

Dalarna

Dalarna

12-01-2014 om 10:16

cito score

Maar GAAT hij nog een Cito maken? Vertrouw dan daar maar op, dat komt vast wel goed. Verder kun je echt wel achterhalen hoe hoog de cito moet zijn voor die VWO school, dat kan ik van alle scholen in de buurt ook gewoon vinden.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

12-01-2014 om 11:02

Is meestal

545.

En vaak is of een vwo advies of een Cito-score van 545 voldoende om in ieder geval plaatsing in een vwo brugklas bespreekbaar te maken.

Eerlijk gezegd vind ik trouwens dat je moet overwegen om hem in een vwo-plus brugklas te krijgen. Met zo'n score loop je het risico dat hij in een gewone vwo- brugklas weer niet voldoende uitgedaagd wordt. Of vindt hij het verder wel best zo....

Slecht van de basisschool dat ze hier niet doorheen kunnen kijken!

inderdaad belachelijk..

dat ze Havo hebben geadviseerd. Had hij ook een A+ voor rekenen en begrijpend lezen? Dat telt namelijk vaak zwaar mee voor het advies.

Maar je hebt wel een beetje mijn ogen geopend. Hier een dochter in groep 7 die ook hoopt naar het Atheneum te kunnen. Maar ze geven hier pas in januari groep 8 een advies. Dus tot die tijd weten we niks. We hebben het wel gevraagd in november van dit schooljaar maar de leraar zei dat ze niks mogen zeggen. Ergens vind ik het belachelijk dat we dan pas iets weten.

Kun je niet nog een gesprek aanvragen en het vriendelijk aanvechten?

wizzer

wizzer

12-01-2014 om 12:30

Belachelijk

Als het advies niet bijgesteld wordt zou ik geloof ik in staat zijn mijn kind acuut naar een andere school te doen. Je hoort wel vaker van Hb kinderen die geen VWO-advies krijgen, maar dan gaat het om kinderen die op school niet laten zien wat ze kunnen. En HB, en hoge scores op toetsen en dan toch een havo-advies heb ik echt nog nooit gehoord.

(Je zou ook nog tips kunnen vragen op het HB-kind-forum.)

Suze

Suze

12-01-2014 om 13:24

Dalarna / Ikkeniebegrijpen

In sommige regio's gaan ze niet van de eindscore Cito uit maar (bijv) van de scores op het Citovolgsysteem en dan alleen op de onderdelen rekenen en begrijpend lezen.

Ikkeniebegrijpen: check even op de cite van de middelbare school wat daar de eis is. Vaak moet je trouwens EN een goede score (eindcito OF citovolgsysteem) hebben EN VWO advies of Havo/vwo advies. Maar ik denk dat jullie voldoende munitie in handen hebben om met een havo advies toch toegelaten te worden.

Ik zou het wel zo snel mogelijk (na checken van de eisen van die school) met die school bespreken.

NB Ik denk dat jouw kind zeker meer dan Atheneum moet gaan doen. Gymnasium of andere extra uitdaging! Anders blijft hij dromen (en wordt hij te weinig uitgedaagd, vaak niet goed). Waar denken jullie aan?

Jasmijn

Jasmijn

12-01-2014 om 13:39

meerdere richtingen

Hier ging mijn dochter (met havo advies) naar een scholengemeenschap waar havo/vwo en atheneum gegeven werd. In de brugklas keken ze eigenlijk nog steeds of havo dan wel klopte of dat het niet toch vwo kon worden. Dochter is in de tweede naar vwo gegaan maar toch in de derde weer teruggezakt naar havo en heeft dit zo gelaten. Als je kind meer kan, haalt zo'n school het er wel uit is mijn idee (bij school van dochter in ieder geval wel) moet je natuurlijk niet voor een alleen Havo school kiezen, want dan is switchen niet echt een optie waar ze snel mee zullen aankomen.

Suze

Suze

12-01-2014 om 13:42

Amy 2

Raar dat jullie niet eens al eerder een voorlopig advies krijgen. Hebben wij wel gehad. Dan kan je daarna nog praten voor het definitieve advies. Ik vermoed dat ze dat vnl. bijstellen o.g.v. de resultaten van de Cito midden als die beduidend afwijken van het gegeven voorlopige advies.

Maar lees nog even mijn eerste posting wat verder naar boven wat je zou kunnen doen. Een deel herhaal ik hier voor het gemak even, maar lees de rest evt. ook.

"Overigens (voor meelezers met kinderen in groep 7 en lager): als je een bepaald advies van school verwacht, maar het niet 100% zeker weet dat ze dat gaan geven, dan adviseer ik altijd om uit te vissen VOOR ze het defnitieve advies geven wat ze (vermoedelijk) gaan geven. Door al in de periode ervoor (het jaar ervoor) regelmatig met de leerkrachten te praten en te laten vallen welk niveau jullie verwachten en of zij dat met jullie eens zijn."

Je kan concreet vragen na aangegeven te hebben dat jullie VWO verwachten: of ze het ermee eens zijn? Of ze twijfels hebben daarover EN WAAROM? En als ze nog twijfelen wat dochter zou kunnen/moeten doen om hun twijfel weg te nemen. Je hebt nl. nu nog de tijd om er gericht aan te werken!

Karmijn

Karmijn

12-01-2014 om 13:51

Anders

Jasmijn, op de school van mijn zoon is het goed mogelijk om met een vmbo of havo advies in vwo 2 te mogen beginnen. Ze zijn daar redelijk flexibel in en de lesstof is zo ingericht dat het kan.

Maar...
Hier is er iets anders aan de hand. Deze jongen zou dan ver onder zijn niveau terecht komen. En op de basisschool is al gebleken dat hij dan wegdroomt. Ze dachten zelfs aan add. (alsof je met add geen vwo zou kunnen doen, wat een onzin!)

Het is een reeel gevaar, dat deze jongen op een havo, zwaar gaat onderpresteren. Niets meer doen dus. En dan op de pc zijn uitdaging gaat zoeken. Alle leraren zijn gek, op school leer je toch niets, bleuh.

En als de oliedomme leerkrachten van de basisschool dat dan over twee jaar horen, zeggen ze tevreden tegen elkaar: 'zie je wel, het gaat om de werkhouding. Zelfs Havo was te moeilijk voor hem. Zo'n IQ-test zegt niet zo veel hoor, dat moet je niet overschatten. Het gaat vooral om de briljante inschatting die wij maken. Wij kennen de kinderen het beste. Wij kunnen het beste beoordelen wat goed voor ze is.'

Suze

Jouw reaktie heeft duidelijk onze ogen geopend. Ik heb het ook mijn man laten lezen. Maar de school wil niks zeggen. We hebben het in november geprobeerd in het 10-minuten gesprek maar hij zei alleen: "jah, ze is levelwerker, wat denk jezelf." Wij zeiden toen Atheneum en hij zei vervolgens; dat mag ik niet zeggen. Op het eind van het gesprek probeerde mijn man het nog een keer maar helaas pindakaas.

We krijgen wel een envelop met een prognose eind groep 7 (dit schooljaar dus). Hier is de prognose op te zien van de Cito's. Maar wat heb je hieraan vraag ik me af?

Dalarna

Dalarna

12-01-2014 om 13:57

Suze en Ginny

Sommige scholen zijn echt gesloten, bij mijn oudste kreeg ik ook niets los. Door omstandigheden bij mijn jongste wel maar dat is dus een ander verhaal.

Ze willen een kind gewoon zo lang mogelijk de kans geven om het te laten zien en een leerkracht van groep 8 kan toch weer heel anders naar een kind kijken dan een leerkracht in groep 7 dus op zich vind ik dat prima.

Verder MOET een school een aparte objectieve toets in groep 8 geven, dus alleen het LVS is niet voldoende. Dat gebruiken ze juist voor het advies van de leerkracht wat los zou moeten staan van die Nio of Cito.

Ginny: er zijn ook gymnasia die met 542 aannemen hoor en meestal 545 herken ik al helemaal niet.

Elisa Gemani

Elisa Gemani

12-01-2014 om 14:02

Gesprekken

Ik heb zelf ook nog voor de informatiedagen van de middelbare scholen begonnen alvast gesprekken aangevraagd bij de zorgcoordinatoren van de middelbare scholen die we op het oog hadden. Om duidelijk te krijgen wat hun hoogbegaafdheidsbeleid is en in hoeverre ze kinderen met AD(H)D extra kunnen begeleiden en ondersteunen. En om heel helder te krijgen wat hun beleid zou zijn mocht zoon de Cito tegen alle verwachting in toch slecht maken hoewel de basisschool VWO zou adviseren. Dit advies wisten we al vroeg in groep 8 en was zo klaar als een klontje.
Speelt ook nog mee dat zoon in groep 8 op de valreep nog een rugzakje heeft gekregen dus dan is het helemaal zaak om tijdig te weten of de gewenste middelbare school zo'n kind aanneemt.
Je bent er nu nog op tijd bij dus informeer jezelf grondig en ga zsm gesprekken aan.
En zoek als het even kan een VWO dat extra uitdaging kan bieden. Ik vermoed dat die dromerigheid (bekend iets bij kinderen die zich rot vervelen) heel snel over is als je kind zich ergens in kan vastbijten en uitegedaagd en gestimuleerd wordt...

Elisa Gemani

Elisa Gemani

12-01-2014 om 14:19

Inderdaad

Karmijn: "(alsof je met add geen vwo zou kunnen doen, wat een onzin!)" Inderdaad. Ik vrees dat dit de denkfout is van die basisschool. Dus op grond van onjuiste kennis van zowel ADD als hb geven ze maar een volkomen verkeerd advies waar zo'n jongen dan faliekant de dupe van wordt. Het is om te huilen zo frustrerend en als ouder kost het zoveel energie, tijd en moeite om te blijven strijden tegen zulke onwetendheid...

Suze

Suze

12-01-2014 om 14:46

Jasmijn

In zijn algemeenheid kan het kloppen dat een hoger niveau er nog wel uitkomt, maar er zijn kinderen die bij een te laag niveau lui worden en gaan onderpresteren en dus niet van Havo/VWO door mogen naar 2 VWO. En erger nog: afzakken naar VMBO.

Suze

Suze

12-01-2014 om 14:52

toelatingseis gymnasia

Dalarna schrijft: "Ginny: er zijn ook gymnasia die met 542 aannemen hoor en meestal 545 herken ik al helemaal niet"."

Inderdaad: ik zie veel 543. En soms is dan zelfs havo/vwo advies erbij al voldoende!

Hier in de regio Utrecht

zijn de aanname criteria voor gymnasia: een VWO advies van school en in het LVS van groep 6 t/m 8 voornamelijk I scores met eventueel een enkele keer een II.
Naar andere uitslagen (NIO, eindCITO, drempel) wordt sinds dit jaar in principe niet meer gekeken.

Ik zou contact gaan zoeken met je VO school naar keuze èn het gesprek met de school (leerkracht plus IB-er) aangaan. Belachelijk advies natuurlijk! En ik zou het zeker omdraaien: als hij voornamelijk maar zit te dromen en niet mee doet en dan toch allemaal A's scoort, dan moet hij wel heel veel meer kunnen!

Fiorucci

Fiorucci

12-01-2014 om 18:11

Overigens....

Hij heeft dus geen ADD, dus mogen ze dat ook nooit meer in de mond nemen in dit verhaal, even opletten dat school dat niet in het onderwijskundig rapport gaan vermelden. En inderdad omdraaien, hij doet niks en haalt zulke hoge scores, dat is juist heel veelbelovend.

Knurf

Knurf

12-01-2014 om 19:48

nou

'Ginny: er zijn ook gymnasia die met 542 aannemen hoor en meestal 545 herken ik al helemaal niet'

Hier in de buurt een gymnasium dat vanaf 545 start met loting. Als je 548 of hoger hebt, ben je zeker van een plaats, kinderen met een cito-score van 545 tot en met 547 doen dus mee met de loting.
Kinderen met 544 en lager worden niet eens ingeschreven.

Een andere school hier hanteert voor toelating tot het gymnasium of het atheneum een CITO-score van minimaal 543 en tenminste een A-score voor begrijpend lezen en rekenen in het onderwijskundig rapport.

546

hier op het gym is 546 een eis.

Tante

Tante

13-01-2014 om 16:07

Zelfde verhaal bij nichtje

Nichtje is HB getest en heeft toen een groep overgeslagen.
In groep 8 wilden ze haar toen een HAVO advies geven voor het VO (ik weet niet waarom).
Haar ouders hebben daar uiteraard tegen geprotesteerd en uiteindelijk is zij met VWO advies op het VWO beland.
Waar ze overigens een keer is blijven zitten, maar dat is meer omdat haar ouders iets te laat doorhadden dat ze haar toetsen structureel niet goed plande.

Dendy Pearson

Dendy Pearson

13-01-2014 om 17:16

Hier

in de stad is voor het gym 546 een harde eis. De school waar dochter naartoe gaat kijkt alleen naar het advies van school

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

13-01-2014 om 17:21

Okee okee

Hier is het echt standaard 545. Wil natuurlijk niet zeggen dat dit voor heel Nederland geldt... Daaronder wordt het een bespreekgeval, wil dus zeggen dat bv. 543 niet meteen dramatisch is.

Heks

Heks

13-01-2014 om 17:44

Kom van die kast af.....

Dit advies is onzin. Ik begrijp dat je in de emotie schiet, maar dat gaat je niet helpen. Kom van die kast af, haal diep adem en bel de school die je op het oog hebt en leg het probleem voor en kijk hoe ze reageren. Iedereen die iets snapt van hoogbegaafdheid begrijpt je verhaal en kan het plaatsen.

lisbeth

lisbeth

14-01-2014 om 09:18

ook een beetje ons probleem

dochter, (HB, adhd en dysthyme stoornis) is nu 9 en zit in groep 7. Ze heeft het afgelopen jaren heel moeilijk gehad en had wisselende scores. Laatste driekwart jaar gaat het beter met haar en haar punten gaan langzaam maar gestaag omhoog. van vorig jaar M6 c's en B's gaat ze nu naar hoge B's en A's. ze wil dolgraag atheneum gaan doen want heeft haar toekomstige studie al jaren duidelijk voor ogen. Alleen met deze punten zal ze niet zo maar het atheneum binnen komen.
Wij gaan dit jaar al eens kijken en ik ga op tijd met scholen praten, ik zal er alles aand oen om haar op het vwo te krijgen, zo heeft zo hard gewerkt en ik gun haar dit

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.