Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Wattedoen

Wattedoen

13-02-2013 om 10:00

Hoog iq maar dyslectisch, zittenblijven (groep 3) oplossing?

Zoon van 6 (september jarig) zit in groep 3. De juf heeft ons verteld dat hij als het zo door blijft gaan blijft zitten. Dit was schrikken voor ons... Ik heb het niet zien aankomen. Zoon is een kind die opvalt door zijn anders zijn. Het is een eigenwijze originele dondersteen die zijn eigen weg volgt. Ondanks dit heeft hij zijn plekje wel gevonden in de groep. Hij wordt geaccepteerd en mag er zijn. Doordat hij moeite had met praten (klanken juist uitspreken) toen hij 3 was heeft hij logopedie gehad. Dit heeft goed geholpen. Omdat het niet helemaal goed ging op school, zoon ging met grote tegenzin hebben we besloten om een afspraak te maken bij een kinderpsycholoog om te kijken wat er aan de hand is met zoon en waarom hij er elke dag zo tegenop zag. Er is toen een IQ test gedaan (toen hij 5 jaar was). Daar kwam uit dat hij een hoog IQ heeft, scoort hoogbegaafd op de test. Op zich verbaasde ons dit niet aangezien vader en 2 broers ook hoogbegaafd zijn. De kinderpsycholoog zag verder geen problemen bij zoon van 6. Ze gaf wat advies om hoe met zoon zijn vrij bazige eigenwijze karakter om te gaan. Op school ging het steeds beter, de juffen hebben hun best gedaan om zoon positief te benaderen en het ging steeds beter. Nu in groep 3 komt lezen moeilijk op gang. Hij leest thuis avi M3 maar dat gaat nog erg spellend. Rekenen doet hij beter, maar automatiseren tot 10 is er nog niet. Hij draait alle letters en cijfers om, leest achterstevoren en ondersteboven. Op een bladzijde met veel letters raakt hij in de war... Hij schrijft alle letters en cijfers nog steeds in spiegelbeeld. Dyslexie komt in onze familie voor. Wat kan ik als ouder hiermee? Heeft het zin om te helpen door thuis te oefenen? Kan hij door zijn hoge IQ dit nog inhalen en zo een hoog genoeg leesniveau halen voor groep 4? Is het erg als een slim kind blijft zitten door zijn dyslexie. Ik spreek van dyslexie maar weet het natuurlijk niet zeker.... De kans is echter wel groot, er zijn veel aanwijzingen helaas. Wie oh wie heeft hier ervaring mee? Ik ben bang dat als hij een van de oudste van zijn groep wordt hij helemaal geen aansluiting kan vinden. Hij trekt altijd naar oudere kinderen. Graag hoor ik van ouders die hier ervaring mee hebben. Hoe kan ik zoon helpen? Moet ik het hem vertellen dat er een grote kans is dat hij groep 3 over moet doen? Zijn er ook voordelen in blijven zitten of heeft het geen zin bij dyslexie?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Reden?

Wat is de reden dat ze hem wil laten zittenblijven?

Is er al extra ondersteuning voor hem voor de vakken waar hij niet goed op presteert?

Bij dyslexi heeft zitten blijven natuurlijk helemaal geen zin.

Waarom laat je dat niet als eerste testen? Dan heb je een sterk argument naar de juf om haar op andere gedachten te brengen.

An

An

13-02-2013 om 11:29

Nee! ja!

zitten blijven zal averechts werken. Dat heeft bij een begaafd kind geen enkele zin. Ja, thuis met hem werken zal heel veel helpen. Je zoon moet kilometers maken met lezen en automatiseren. Lees 2 keer per dag met hem. Woordjes, tekstjes, dolfje weerwolfjeboeken. Doe dit met variatie. Samen lezen, voorlezen-nalezen, zin om zin, met de stopwatch om te laten zien dat er vooruitgang in zit, etc. Maak er zoveel mogelijk een gezellig moment van. Wat automatiseren van rekenen betreft, er staan erg veel rekensplelletjes online. Probeer dat eens.
Succes! An

Claudia B

Claudia B

13-02-2013 om 13:21

Hier

Hier heeft zoon hoogstwaarschijnlijk ook dyslexie, we willen hem nog niet laten testen (willen we in groep 6 doen, nu groep 5). We zijn wel bij zo'n instituut op een vrijblijvend gesprek geweest met het leerlingenvolgsysteem op zak van school. Was een heel goed gesprek (zoon hoefde daar niet bij te zijn) en samen hebben we besloten het nog even aan te kijken maar wel op zoek te gaan naar een gespecialiseerd logopedist. We wisten niet eens dat die bestond maar na wat zoeken hebben we die gevonden! Een logopediste die gespecialiseerd is in kinderen met dyslexie. Dus niet gericht op spraak e.d. maar echt op taal, spellen enz. enz. Wat een openbaring was dat zeg! We zijn nu vanaf begin september bezig en er is al behoorlijk vooruitgang. Mooi om te zien hoe zij hem ook dingen leert en uitlegt, soms zo eenvoudig! Er komen veel dingen in terug die ze ook krijgen als ze getest worden en daarna een behandeling in gaan. Misschien is dit ook wat voor jullie?j En wellicht ook eens een vrijblijvend gesprek aanvragen bij zo'n instituut? Ik weet niet waar je vandaan komt anders kan ik je wel een adres geven (omgeving Den Haag/Rotterdam).
Dyslexie alleen zou toch geen reden mogen zijn om te blijven zitten, maar het is nog niet vastgesteld lees ik maar heeft er wel veel symptomen van.......
Succes!

Groetjes,
Claudia

Richard

Richard

13-02-2013 om 17:21

Meer uitdaging

Zorg dat je zoon veel meer uitdaging krijgt. Geef oefeningen op verschillende manieren. Voorkom herhalingen. Vooral niet laten zitten, want dat wordt een regelrechte drama. Beter een klas over slaan. Dat lezen haalt hij wel weer in. Kan school hier niet mee overweg, zoek dan een school die verstand heeft van hoogbegaafdheid. Pas op voor scholen die zich profileren met zogenaamde plusklasjes. Vermijdt zorgcommissies. Neem alleen deskundigen in de hand die zich specialiseren in hoogbegaafdheid.

Een leuke oefening is letters en woorden knippen en plakken uit reclamebrochures. Doordat je zoon dan totaal verschillende lettertypes tegen komt kan dit zijn interesse op gaan wekken.

Dyslexie

Als je dat vermoed en je ziet tekenen, waarom laat je hem dan niet (extern) testen als het ook in je familie voor komt? Hoe eerder je het weet hoe beter en hoe verder te handelen.

Ik ben het met Richard eens: vermijd zorgcie's. Zoek de expertise buiten de school. Als je kind inderdaad dyslectisch blijkt te zijn heeft zitten blijven geen zin, goede begeleiding en implementatie van hulpmiddelen wel, daar kan een kind enorm van groeien.

Je kind is nog erg jong, voorkom dat je kind gefrustreerd raakt. Je schrijft dat je kind hoogbegaafd is en dat dit ook in je familie voor komt. Tekenen te over dat er iets niet klopt. Je schrijft niet precies wat de reden is van het zitten blijven. Die zou ik heel duidelijk boven tafel willen zien. Wat doen zij nu aan begeleiding voor hem op school?

Ik heb een slimme dochter, maar dyslexie zit behoorlijk in de weg en maakt dat het IQ er op papier niet goed uit komt. Sinds de implementatie van hulpmiddelen en handelswijze voor haar goed is geregeld (2e jaar VO!, wat een strijd!) gaat het al een stuk beter. Wij hebben haar op intelligentie en dyslexie laten testen, extern. De uitkomst was voor ons verrassend, maar heeft me de bevestiging geven dat mijn intuitie zeer goed is. Luister naar je gevoel, als jij als ouder denkt dat er iets niet klopt, zoek het uit. Jij kent je kind het beste.

Succes, groet, Moppeke

Nee

zittenblijven is geen oplossing. Zoon (normaal begaafd) is wel blijven zitten in groep 3 en bleek dyslexie te hebben. Testen heeft pas zin/ mag pas na zoveel maanden lees en spellingsonderwijs dus ik vrees dat je zoon nog niet in aanmerking komt voor onderzoek.

Over naar groep 4 en extra ondersteuning voor lezen en rekenen. Cijfers omdraaien en moeite met automatiseren vind zoon ook lastig, is een gevolg van dyslexie.

Pham

Tango

Tango

14-02-2013 om 22:20

Absoluut niet!

Dyslexie mag absoluut geen reden zijn om te blijven zitten en al helemaal niet als je kind een hoog IQ heeft. Onderzoek kan gedaan worden als je kind driemaal achtereen een E gescoord heeft op spelling en/of technisch lezen/DMT. Dat kan in groep 3 natuurlijk nog niet behaald worden, maar halverwege groep 4 dan wel natuurlijk. Als hij nu nogmaals groep 3 zal doen, zal hij w.s. geen E score hebben omdat hij de lesstof van groep 3 herhaalt. Dan stel je evt. onderzoek alleen maar langer uit.
Toevallig heb ik net een 10-minutengesprek achter de rug waarin wij te horen hebben gekregen dat onze zoon op dyslexie getest mag worden: 3 maal E op spelling en technisch lezen. Zoon is destijds in groep 2 blijven zitten, had ook nooit mogen gebeuren. Als dit niet was gebeurd hadden wij het dyslexie-onderzoek al achter de rug gehad nu. Maar goed, dat is achteraf praten. Ik kan anderen alleen wel adviseren dit dus niet te doen.

P

P

15-02-2013 om 08:11

Tango

Je kent ons verhaal... de school van mijn kind heeft dan ook nog eens een poos ontkent dat er mogelijk dyslexie in het spel was (waarschijnlijk dachten ze gewoon aan een dom kind). Uiteindelijk hadden we half groep 6 de verklaring binnen maar ik zie toch wel voordelen omdat hij nu de behandeling later is gestart wel weer met de groep 3 stof moest beginnen maar nu in het behandeljaar ook verder komt.

Tango

Tango

15-02-2013 om 13:09

Ontkennen

Dat deed juf bij ons vorig jaar ook. Zij zag Tangozoon ook vooral als een dom kind dat niet geinteresseerd was en lui. Ze kon er niets mee. Hij was niet de enige overigens, bij een ander kind heeft ze gezegd dat het niet dyslectisch was, want het las te goed. Naar spelling keek ze niet.
Gelukkig doen de juffen dit jaar het veel beter. Juf had een spellingstoets bij hem afgenomen en zag veel kenmerken van dyslexie. De diagnose mag ze niet geven, deed ze ook niet, maar ze zag in combinatie met zijn Cito-scores voldoende reden om onderzoek aan te vragen. Zou groep 4 erg vroeg zijn hiervoor?

P

P

15-02-2013 om 13:16

Tango

Nee, het onderzoek aanvragen is altijd goed natuurlijk!

Wat je eventueel kan overwegen is dat ALS je de behandeling ingaat (ander draadje) je de behandelingen deelt. De eerste helft meteen en de tweede helft in groep 7 als dat mogelijk is.

Niet nodig 3 e scores, kan sneller

Niet iedere instelling die dyslexie test hanteert die 3 slechte E scores. Het RID bijv. Kijkt naar de score dan naar wat school aan extra hulp heeft ingezet om het probleem op te lossen of kleiner te maken. Wordt daar bij geen rendement uit gehaald kun je dus al (vergoed) getest worden.

Hoe eerder hoe beter. Zorg dat school de extra hulp nu geeft en op papier zet. Je voorkomt onnodig zitten blijven. Kinderen met dyslexie zijn vaak onzeker omdat ze veel dingen niet snel leren. Hoe eerder je je kind ook kunt uitleggen dat dat een oorzaak heeft, hoe beter.

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

P

P

17-02-2013 om 10:32

Tasja

Je kunt altijd een dyslexietest doen maar of het klopt wat jij zegt (en dat de test ook vergoed wordt, of belangrijker: dat de hele behandeling vergoed wordt) hangt toch wel af van die 3xE volgens mij? Je kunt dus wel vroeg een test doen maar dan wordt toch nooit de behandeling vergoed?

Odile

Odile

17-02-2013 om 17:54

Rid

Mijn kind is getest bij het RID en daar waren drie e-scores wel een voorwaarde voor vergoede tests en behandeling. Staat trouwens ook op hun site (drie e-scores of d-scores maar dan e-scores op spelling).

Ander bureau ook zonder 3x e

Onze oudste zoons zijn ook met behulp van vergoede diagnostiek bekeken, en ook zij hadden niet 3x E op rij.
Voor de IB-er was dat zelfs een reden om geen leerlingdossier op te willen stellen volgens het masterplan dyslexie. Volgens haar moesten er 3x E's gescoord worden op rij. Onze jongens gooiden er nog wel eens een D tussen..
Dus uiteindelijk ben ik met een A4tje en een uitdraai van het LVS naar 'ons' bureau gestapt. Wat mij verteld is, is dat er (vanuit school) een vermoeden van dyslexie moet zijn. Het lijkt me als een kind al een tijd extra begeleiding krijgt op het gebied van lezen/spellen, dat in elk geval een 'vermoeden' zou kunnen zijn. Het deskundige bureau moet aan de hand van het leerlingdossier beoordelen of dat vermoeden terecht is. Als dat inderdaad zo is, dan wordt de diagnostiek vergoed, ongeacht de uitkomst (wel of geen dyslexie). Als het deskundige bureau uit het leerlingdossier geen vermoeden van dyslexie kan halen, en je wilt het toch laten onderzoeken, wordt het onderzoek niet vergoed.
De behandeling van de dyslexie wordt pas vergoed als het gaan om enkelvoudige ernstige dyslexie.
In ons geval dus vergoede diagnostiek, maar geen vergoede behandeling. Gelukkig (??) niet ernstig genoeg, jammer genoeg ook niet enkelvoudig....

lisbeth

lisbeth

18-02-2013 om 12:16

Bij ons

een HB'er met dyslectische kenmerken. wat er eigenlijk op neer komt is dat ze super kan lezen maar totaal onder uitgaat bij spelling.
Ook zij heeft heel lang letters en cijfers omgedraaid, doet ze zelfs nu nog volgens mij.
Omdat ze bij de cito spelling in groep 5 een E score had zijn we externe hulp gaan zoeken. Ze heeft niet het officiele etiketje dyslexie maar krijgt spelling wel aangeleerd volgens de methoden die voor veel dyslectische kinderen beter werkt. En binnen een half jaar van een E naar een lage C. Ze pikt het dus super op.
Wij krijgen het trouwens niet vergoed maar ik heb het er met liefde voor over

Lisbeth (ot)

Als je dochter binnen een half jaar van een E naar een C gaat is ze niet therapieresistent dus is dat juist geen kenmerk van dyslexie. Wat fijn dat het beter gaat met spellen!

skik

Zus

Zus

18-02-2013 om 14:41

Huh?

Maar als dyslexie therapieresistent is, waarom zou je dan uberhaupt die dure behandeling doen?

Zus, in ons geval

hier een ondertussen 11 jarige zoon met oa. een bovengemiddeld IQ, dyslectische kenmerken (achterstand bedroeg op moment van de testing -10 jaar oud- meer dan 2 jaar), ASS en ADD -- klinkt nogal wat maar valt goed mee

Door de zware achterstand begon het traject bij de logo. Echter, binnen 6 maanden werd het al duidelijk dat zoon zo snel spelling oppikte, dat de logo al vermoedde dat hij geen dyslexie zou hebben. Wij zijn uiteindelijk nog bij een andere logo beland (louter met procedures etc. te maken) en die deed ook testing, heeft hem nog onder sessies, maar ook zij heeft gezegd dat zoon geen dyslexie heeft. Dat hebben we nog niet officieel op papier maar dat komt er wel aan.

Doordat zoon een (lichtere vorm?) van ADD heeft, pikt hij blijkbaar niet op tijdens de les wat hij moet oppikken, maar zet hem 1-op-1 en het lukt, snel zelfs.

Ik kan mijn kind niet met een mega achterstand laten rondlopen -hij gaat naar het middelbaar straks, ik ben blij dat hij nog een tijd logo kan volgen en dat daarmee de achterstand zal weggeholpen worden. Al zal het eindoordeel zijn dat hij geen dyslexie heeft.

Zus

Zus

18-02-2013 om 17:45

Ja, dat snap ik

Natuurlijk, als je zoon door training het beter gaat doen, is dat alleen maar fijn. Waar ik op doelde is: als is vastgesteld dat kind dyslexie heeft, enkelvoudige of hoe dat ook heet, dan wordt een behandeling vervolgens vergoed, toch? Maar als het dyslexie is, is een kenmerk dat behandeling geen zin heeft! Waarom zou je dat dan nog doen? Klinkt als geldklopperij dan.

P

P

18-02-2013 om 19:42

Zus

Nou, je gaat wel heel kort door de bocht!

Therapie heeft natuurlijk wel zin maar zoals bij het voorbeeld van Lisbeth en Sasvangent wordt duidelijk dat het kind iets van uitleg gemist heeft op wat voor reden dan ook. Als het zo snel omhoog gaat met de cijfers is er dus waarschijnlijk geen dyslexie maar heeft de extra of herhaalde uitleg geholpen.

Mijn ernstig dyslectische zoon zal nooit een D score halen, dat weten we nu na 3/4 van de behandeling maar dat komt gewoon omdat hij nu, midden groep 7, nog hevig bezig is met de a in jaren (geen aa) en de extra k in pakken. Hij loopt dus nog steeds zover achter op zijn leeftijdsgenoten (die al in groep 8 zitten) dat hij niet naar de D komt maar hij gaat WEL vooruit natuurlijk. Dat meten ze weer op andere manieren. Vooral na de eerste periode heeft hij in 2 maanden stappen van 7-12 maanden gezet, afhankelijk van zijn achterstand op dat onderdeel.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.