Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
P.D.

P.D.

07-01-2015 om 17:00

hoeveelheid huiswerk brugklas VWO

Mijn kind zit in groep 8 en heeft een VWO advies gekregen. Nu vraag ik me af hoeveel huiswerk een kind krijgt in de brugklas Atheneum. Hoeveel uur per dag en hoeveel toetsen per week?
De reden voor deze vraag is dat mijn kind absoluut geen harde werker is. Ze houdt niet van huiswerk en doet het liefste zo min mogelijk. Ik maak me zorgen dat ze straks moet afstromen omdat ze het simpelweg niet aankan. Ik snap de school ook niet zo, ze zien dat ze niks doet. Ze heeft 6jes op de zaakvakken maar is gewoon heel goed op de cito's. Die maakt ze foutloos. Ze leert echter thuis nauwelijks en haalt op leerwerk tussen de 6 en 7. Ik maak me zorgen!! Nu gaat ze naar een Atheneum brugklas en zal ze echt weg moeten als ze het niet redt. Er zijn geen gemengde havo/vwo brugklassen bij ons in de stad.
Ik ben van plan om haar elke dag aan haar huiswerk te zetten maar dat is toch niet vol te houden het hele schooljaar? Of valt het (hopelijk) wel mee qua huiswerk? Hoeveel uur per dag leerwerk bijvoorbeeld?? Of gaat dit zoiezo fout met zo een werkhouding?
Heel veel dank alvast voor het meedenken en antwoorden.


Barvaux

Barvaux

07-01-2015 om 17:26

wat een paniek...

Gemiddeld moet je uitgaan van een uur huiswerk per dag maar dan ook elke dag, dus je moet ook de weekenden meetellen en de vakanties. Dit geldt voor ongeveer elk niveau als je daar qua intelligentie op je plek zit. Jouw dochter zal dus minder huiswerk hoeven te doen als ze mavo doet en iemand met mavoadvies zal meer uren tijd kwijt zijn op VWO. Sommige mensen gaan overigens uit van 10 uur in de week.

Maakwerk kost soms meer tijd als je slim bent dan leerwerk, zeker als je goed meedoet in de les. Verder kan het zijn dat het huiswerk gewoon stukken leuker is op het VWO en is het wellicht helemaal niets aan de hand.

Meteen aan het handje nemen en helpen plannen aan het begin is helemaal geen slecht idee. Daarmee voorkom je dat je kind de mist in gaat en vervolgens lage cijfers moet ophalen vanaf okt/nov terwijl het geen idee heeft hoe. Beter is eerst helpen en loslaten per vak als ze het door heeft.

P.D.

P.D.

07-01-2015 om 17:45

Barvaux

Hartelijk bedankt voor je antwoord en tips.
Ik maak me inderdaad zorgen. Dat komt omdat ik gewoon zie hoe ze is. Ze heeft een bloedhekel aan huiswerk maken. Hoe krijg je een kind aan het werk structureel die dat pertinent niet wil? Het zal alleen lukken als het qua huiswerk mee valt in de brugklas. En daar hoop ik dus op. Dat het meevalt.

Aan tafel

Het kan de investering heel goed waard zijn. Bij mijn zoon begon ik met de boeken in een kastje bij de eettafel. Na het eten ging ik dan direct met hem naar zijn agenda kijken en hem aan het werk zetten en aanvankelijk deden we veel samen omdat zoon lastig overzicht en kop en staart idee had. Als hij even iets alleen kon doen ging ik in de buurt afwassen en andere klusjes doen zodat ik steeds beschikbaar was.
In februari van dat jaar, nog steeds in de eetkamer aan tafel, ging het al grotendeels zelf. Ik hielp hem op gang.
Maar het kan erg verschillen. We hebben hier in het begin weleens vier of vijf uur huiswerk zitten maken, dan werd het wel 12 uur 's nachts.
Inmiddels doet zoon een interessante HBO-opleiding en ben ik blij als ik nog even mee mag denken, een formulering zoeken of de teksten mag beoordelen of even brainstormen. Gewoon heel leuk.
Zondagmiddag/avond bouwen we nog steeds naar de schoolweek toe. Even je tas pakken, even kijken op de leeromgeving, even douchen en kleding klaarleggen, nog was overhoren (bij dochter) of vast doorlezen.
Ik voeld me ook heel erg overwhelmed in het begin en heb me blauw gezocht naar passende huiswerkbegeleiding maar het went wel, en uiteindelijk is het toch het beste om die begeleiding een op een te geven en op momenten dat het nodig is, bijvoorbeeld elke dag even. Daar kan geen huiswerkbegeleidingsinstituut tegenop.

Simke

Simke

07-01-2015 om 17:52

VWO

De hoeveelheid op vwo is niet substantieel groter als op het havo of een ander niveau, er wordt wel wat meer van ze verwacht (meer kennis, zelfstandiger werken, etc). Maar vergeet niet dat vrijwel alle kinderen op het vwo de basisschool zonder al teveel moeite hebben doorlopen en ze dus ook bijna allemaal niet kunnen plannen, of 'lui' zijn. Hier was het dus ook een doorlopend thema voor de mentorlessen: hoe zorg ik dat ik m'n huiswerk op tijd af heb, wanneer begin je met leren. 95% was tegen dovemansoren, maar er is vast wel iets blijven hangen.

En niet doen is hier ook gewoon geen optie: na drie keer moet je nablijven en mag je je huiswerk op school maken, moet je je vroeg melden of ga je voor schut in de klas (afhankelijk van de docent).

De overgang naar de brugklas is wel een heel mooi moment om het roer om te gooien. Je kan dus vanaf dag één zorgen dat ze haar zaakjes voor elkaar heeft. Help met agendabeheer en maak samen planningen voor grotere dingen, check of alles gedaan is, of de juiste boeken mee naar school gaan, etc. Bij mijn ene kind werkt dit prima, m'n andere kind is er té eigenwijs voor. Maar goed, die zit nu toch ook gewoon in 4 vwo. Met een goed stel hersens kom je (blijkbaar) een heel eind.

Moni

Moni

07-01-2015 om 18:06

Wees blij dat ze niet in een combiklas komt

De beste motivatie voor 'luie' brugpiepers is dat ze van school moeten, als ze het jaar niet halen.

Bovendien heb je waarschijnlijk niet te maken met het verplicht moeten halen van zevens en achten. Gewoon overgaan is voldoende. Vraag dat wel na op de VO school.

Ik zou ook uitgaan van 1 uur per dag. Eventueel m.u.v. een werkstuk, verslag of andere praktische opdracht. Die zijn goed planbaar op dagen dat er meer tijd.
En inderdaad, vanaf het begin volgen en afspreken vanaf wanneer (of welke resultaten) je het loslaat.

P.D.

P.D.

07-01-2015 om 18:13

strijd

Wat een goede tips allemaal. Bedankt! Ik weet echter niet of ik het kan bolwerken allemaal hoor. Elke dag huiswerk begeleiding geven tot daar nog aan toe. Maar ik zie zo op tegen die strijd elke dag. Nu krijgt ze 1 keer per week een leertoets. Het zijn 4 A4tjes en elke week heb ik strijd met haar erover. Ze gaat dan met tegenzin 2 dagen van te voren leren maar eigenlijk doet ze niks. Ze maakt die toetsen puur op de kennis die ze oppikt tijdens de lessen. Vandaar dus die 6jes. Een kind met 6jes gaat het toch nooit redden op het VWO? Ik had dus verwacht dat ze een HAVO advies zouden geven. Prima opleiding! Maar het Cito volgsysteem is leidend.

Linda K

Linda K

07-01-2015 om 18:54

Niet bij voorbaat in paniek raken

Een kind met 6jes op het VWO gaat gewoon ieder jaar over en haalt het eindexamen. Genoeg kinderen die 6jes halen op welk niveau ze ook geplaatst worden.

Voer je nu strijd met je dochter over dat beetje huiswerk op de basisschool? Zo nee, waarom zou je dat op het VO wel gaan doen?

Ulla

Ulla

07-01-2015 om 19:03

Wat wil ze?

Wat wil ze zelf? Ze hoeft niet naar het VWO...

Cat

Cat

07-01-2015 om 19:10

anders

Niet gaan helpen, of natuurlijk wel helpen, maar niet overnemen! Jouw dochter weet het nl beter dan jij. Ze weet wat ze nodig heeft, ze weet dat de stof voor haar zo makkelijk is dat ze daar niet mee uit de voeten kan. Dat is mi juist zeer adequaat, en niet iets om af te nemen!
Tuurlijk had je liever een andere werkhouding gezien, maar tsja, dat had school moeten regelen, (of jij) dat begint met de juiste stof aanbieden. Dan pas kan je dochter op een gezonde manier leren werken.
Ga dus ook zeker niet insteken op lager dan vwo. Ik zou juist (als ze wil) zoeken naar vwo plus.

Primavera

Primavera

07-01-2015 om 19:29

Saai

Ik denk dat de basisschool waarschijnlijk erg saai voor haar is en ze daar kennelijk niet hoeft te leren om het te snappen, maar alleen om de dingen die ze al weet zo goed en exact mogelijk uit haar hoofd te leren. Boeie!
Voortgezet onderwijs zou wel eens eens veel meer uitdaging en interesse op kunnen wekken. Er zijn massa's kinderen die het VWO afronden en niet van huiswerk maken houden, met zin om te begrijpen kom je een heel eind.

Als je je zorgen maakt dat het op het VWO wel eens mis zou kunnen gaan vanwege huiswerkweigering, dan geldt dat des te meer voor de HAVO waar het meer leer- en maakwerk is en minder begripwerk. VMBO als het een richting is waar ze erg veel interesse voor heeft zal waarschijnlijk wel lukken. Deels omdat ze intelligent genoeg is om het met zo goed als niets doen door te komen en deels omdat ze misschien meer vakken heeft die interessanter voor haar zijn.
Als ze echter nog geen idee heeft wat ze nou wil doen zou ik het liever op het VWO proberen en dan juist geen havo/vwo klas wat alleen maar afstromen in de hand werkt voor de minder ijverige leerlingen. VMBO geeft namelijk geen startkwalificatie en als ze geen specifieke interesses heeft zal het wel net zo saai worden als de basisschool.

De relatie tussen werkhouding en cijfers op de basisschool en het VWO is veel minder sterk dan de schooladviezen willen laten geloven. De manier van lesstof aanbieden en eigen maken is volstrekt anders. Ik zou in mijn handjes knijpen met zo'n basisschool die verder dan haar neus kijkten toch VWO adviseert bij een leerling die ze intelligent genoeg inschatten.
En mocht ze na het eerste jaar vinden dat het toch niks voor haar is dan kan ze altijd besluiten om af te stromen, maar dan kan de keus tenminste worden gemaakt aan de hand van hoe het bevalt ipv cristallen bol en onderbuikgevoelens. Ik vind het altijd zo zonde dat kinderen worden afgerekend op leergedrag dat ze op jonge leeftijd vertonen. Ik denk dat er massa's talenten worden weggegooid.

Lou

Lou

07-01-2015 om 20:00

Voorbereiden

Wil ze zelf naar het vwo? Zo ja, dan bereid je haar voor op een uur huiswerk per dag. Dikke kans dat het meevalt namelijk. Mijn dochter (2VWO) was vorig jaar hooguit een kwartier per dag bezig. Verder kun je je nog verbazen over je dochter. Want niet alleen het schoolsysteem verandert komend jaar ingrijpend voor haar, zij zelf ook waarschijnlijk.

Zeker in de brugklas doen veel kinderen nog gewoon goed hun best, als ze nieuwe vrienden weet te maken kunnen die elkaar heel goed motiveren. Al was het maar door samen huiswerk te gaan maken. Het wordt allemaal zó anders dan op de basisschool, het is echt niet te zeggen hoe je dochter het gaat doen.

Dus ik zou zeggen: wel voorbereiden op de nieuwe start inclusief huiswerk, maar verder.... relax

bloemetje

bloemetje

07-01-2015 om 20:26

VWO is veel leuker

Het VWO zou wel eens een stuk leuker voor haar kunnen zijn dan de basisschool. Zo vergaat het in ieder geval veel kinderen. Je schrijft dat ze geen zin heeft om te leren. Maar ze haalt wel prima resultaten. Zeg nou eerlijk: als je zonder huiswerk al voldoendes haalt, waarom zou je dan harder werken? Sommige kinderen zijn geneigd het maximale uit zich zelf te halen en vinden goede cijfers belangrijk. Maar er zijn ook veel kinderen zoals jouw dochter. Die vinden het wel prima zo.
Wellicht heb jij de indruk dat op het VWO allemaal serieuze leerlingen zitten die dol zijn op huiswerk maken en vooral tienen willen halen. Mocht je die indruk hebben: die klopt niet. Juist op het VWO zitten nogal wat leerlingen die nooit iets hebben hoeven doen op de basisschool. En ja, dat is even schrikken in de brugklas. School wordt opeens een plek om nieuwe dingen te leren én waarvoor je aan de bak moet. Dat is niet altijd leuk, maar meestal wel. En vooral leerzaam.
Geef je dochter de kans om die vaardigheden te ontwikkelen in de brugklas. Ik denk dat je er haar geen dienst mee bewijst door te zeggen: meid, blijf lekker in je hangmatje liggen en doe maar een niveautje (of twee) lager.

Jodelo

Jodelo

07-01-2015 om 20:50

Hmmmm

Volgens mij ruik ik een typische gevalletje vwo angst. Eerder zien langskomen hier op t forum. Wilde gok; je hebt zelf geen vwo gedaan en hebt ook niemand van dichtbij meegemaakt die het doet / deed?

Als je nou eens begint met vaststellen dat op elk niveau gewerkt moet worden dus je dochter gewoon naar het VO gaat en daarom wellicht gas erbij moet gaan doen, welk niveau dan ook.
Dan vraag ik me toch echt af wat je dochter wil? Is ze ergens gemotiveerd voor? Heeft ze toekomstplannen/ideeën? Wat vindt ze er zelf van? Kent ze iemand op het VO?

Oudste zit op een school met een mentoruren waarin (begeleid) aan huiswerk wordt gewerkt. Thuis hoeft hij niet zoveel te doen, hij doet vwo. Misschien de moeite waard om op scholen te kijken naar dat soort dingen.

Als laatste wil ik je toch meegeven dat ik je niet zo constructief vind naar je dochter, you're setting her up to fail ( weet even geen betere manier van zeggen). Zo zonde!

caton

caton

08-01-2015 om 10:38

nou

hier een dochter die het heel goed doet op school (VWO 2), maar daar ook hard voor werkt. Dat uur per dag is ze minimaal bezig. Er moeten regelmatig verslagen worden ingeleverd. Daar moet gewoon tijd aan besteed worden. Leren doet de een misschien sneller dan de ander, maar in een verslag/werkstuk zal je tijd moeten investeren. Ook zijn er opdrachten voor tekenen bijvoorbeeld die (veel) tijd vragen. Mijn dochter doet het allemaal uit zichzelf, we hoeven haar vrijwel niet aan te sporen om huiswerk te maken, ze heeft een grote innerlijke drive om het te doen. Onze jongste heeft die drive (nog) niet, zij zit in groep 8. Wij zien het dus ook niet zo zitten om haar naar het VWO te laten gaan, ook al zeggen de toets uitslagen dat ze dat wel zou kunnen.

creabea

creabea

08-01-2015 om 13:16

hier

een zoon in groep 6, die nú al niet naar de midelbare school wil vanwege het huiswerk. Hij is wel erg slim maar zet zich verder ook niet bepaald in voor school. We zien wel, ik zou niet bij voorbaat een niveau lager inzetten om die reden.

bloemetje

bloemetje

08-01-2015 om 13:16

Caton

Ik snap je punt, maar...
Denk je dat je je dochter een dienst bewijst door te zeggen 'blijf maar lekker aanlummelen'? Ik bedoel: ieder kind moet toch op enig moment leren dat je je moet inzetten voor dingen om ook serieus iets te bereiken?
Ik vind dat je 'luiheid' (bedoel dat niet letterlijk) niet als een soort natuurverschijnsel moet beschouwen, als een gegeven, waar je niets aan kan doen. Daar help je je kind absoluut niet mee.

Elisa Gemani

Elisa Gemani

08-01-2015 om 14:25

Motivatie

Als ieder kind wat liever lui dan moe is niet naar het VWO gaat, zou het VWO zo ongeveer leeg zitten. Mijn zoon is slim, maar houdt niet van leren. Op de basisschool hoefde hij praktisch niets te doen dus eenmaal op het VWO stootte hij flink zijn neus. Maar dat is niets bijzonders dus daar wordt op iedere school ook aandacht aan besteedt. Leren plannen, werkhouding, hoe te leren, intrinsieke motivatie en andere metacognitieve vaardigheden. Toen hij wat langer op school zat (hij zit nu in de derde), ging het met vallen en opstaan beter. Met name het feit dat hij eindelijk kon leren en uitdaging kreeg maakte het verschil. Nog steeds haalt hij niet het onderste uit de kan (zoals het gros van zijn klasgenoten) maar het is prima te doen, zeker met een goede planning en ondersteuning van mij. Veel scholen bieden ook huiswerkbegeleiding; intern en/of extern. Gemiddeld zit hij een halfuurtje per dag aan het huiswerk. Veel maakwerk doet hij al op school.
Kortom, je maakt je veel te veel zorgen. Op voorhand denken op basis van hoe het nu op de basisschool gaat, dat het VWO dus niets is, is onzin. Daarmee doe je je kind enorm tekort en gaat het wellicht zelf ook geloven dat het (ten onrechte) te hoog gegrepen is. Daarnaast betekent een lager niveau niet automatisch minder huiswerk; integendeel. En als het leerwerk cognitief onder niveau is, is je kind nog minder gemotiveerd en is de kans groter dat het helemaal misgaat. Dus heb wat vertrouwen in je kind en in jezelf.

Barvaux

Barvaux

08-01-2015 om 14:31

elisa

'Gemiddeld zit hij een halfuurtje per dag aan het huiswerk. Veel maakwerk doet hij al op school.'

Ja maar dat werk op school moet je natuurlijk wel meetellen.

Elisa Gemani

Elisa Gemani

08-01-2015 om 14:41

Barvaux

Tuurlijk maar het is allemaal relatief. Het ene kind besteedt in totaal 3 uur aan huiswerk, het andere 30 minuten. En de hoeveelheid heeft weinig tot niets te maken met motivatie. Veel kinderen bloeien op als ze eenmaal op de middelbare school zitten; zeker als ze cognitief worden uitgedaagd en gewend zijn aan het reilen en zeilen.

AnninkaBona

AnninkaBona

24-05-2015 om 12:35

Mijn dochter

Hallo, misschien is dit een beetje aan de late kant, maar mijn dochter zit nu in de brugklas en gaat naar de 2e klas. Zij was eerst ook helemaal niet gemotiveerd maar haalt prima cijfers op het Gymnasium. Ik als ouder, houd haar huiswerk goed bij en maak ook altijd een schema met haar. Zo zit ze nooit in tijdnoot. Mijn dochter leert ongeveer anderhalf uur per dag (ook in het weekend) In de brugklas valt het huiswerk nog wel mee, maar het is een redelijk grote stap van groep 8 naar de brugklas. Mijn tip is eigenlijk: probeer haar te helpen als ze het moeilijk vindt, of als ze in een drukke periode zit.

Huiswerk

Mijn dochter had op de mavo ook veel huiswerk. Elke week toetsen en bij elk vak regelmatig verslagen/werkstukken maken. Bij wiskunde eindeloos veel sommen en Nederlands was ook altijd heel veel. Een lager niveau betekent niet dat het minder werk is en als het dan ook nog eens heel simpel is, is er nog eens niets aan ook.

Lynn

Lynn

24-05-2015 om 22:45

Melleke

"en als het dan ook nog eens heel simpel is, is er nog eens niets aan ook."

Ja, geestdodend.

Daarom moet je het geluk hebben dat je met alle vakken ongeveer even goed niveau hebt, zodat je naar Havo of VWO kan. Niets zo erg als je noodgedwongen werk op een te laag moet doen en eindeloos simpele dingen moet herhalen.

Lynn

Een lager niveau vanwege een slechte werkhouding heeft dus niet veel zin. Ik ken ze wel.Eerst vwo, daar niets doen, dan niets doen op de havo en met een vmbo diploma van school. Vervolgens niveau 2 op het MBO. Of naar Havo,want geen zin in veel huiswerk en daar vervolgens afstromen omdat ook daar gewerkt moet worden.

Pieter

Pieter

24-05-2015 om 23:12

niveau 2?

Waarom zou je met een vmbot diploma naar mbo2 moeten als je ook naar havo kunt?

Liever lui dan moe

Liever lui dan moe

02-06-2015 om 13:47

relatief onderpresteren

Ik zou er niet op rekenen dat kind op VWO wel haar best gaat doen. Eenmaal in de luie stand gezakt, kan het best zijn dat ze zichzelf er niet uit kan trekken. Klinkt als een klassiek gevalletje relatief onderpresteren, en ik denk dat je beter nu kan proberen dat tij te keren. Lees het boek Bright Minds Poor Grades, en kijk op de site van Novilo, Tijl Koenderink. ik herkende er heel veel in. Zij moet de sleutel vinden, je moet het niet van haar willen overnemen daar bewijs je haar geen dienst mee op de lange termijn. het draait om doorzettingsvermogen en eigenwaarde.

bieb63

bieb63

02-06-2015 om 16:56

Tja Melleke, wat wil je nu zeggen?

Ten eerste begrijp ik ook niet de opmerking: na vmbo-tl naar MBO2. Hoe kom je er bij? Met een vmbo-tl diploma ga je minimaal naar MBO3, vaak MBO4. Of starten in MBO3 en doorstromen naar MBO4.
En verder: als je niets doet op het VWO, dan gaat het dat niet worden (of je moet alles fluitend kunnen), idem op de HAVO. Dus ja, wat wil je daarmee zeggen? En verder zijn veel kinderen beter af om via MBO naar HBO te gaan. Zo kom je er ook. Niets doen op het VO is niet echt een optie, toch?

huiswerk

Ik heb mijn kinderen (resp. VWO en Havo) overigens nooit kunnen betrappen op het doen van huiswerk op de basisschool, (anders dan het maken van werkstukken) noch op 1 uur huiswerk doen per werkdag op de middelbare, ze waren altijd sneller klaar. Dochter studeert inmiddels, zoon moet in 4 havo er nog achter komen dat 10 minuten huiswerk doen per dag aan de korte kant is in de bovenbouw. Kortom, het hangt van school en kind af.

Barvaux

Barvaux

02-06-2015 om 20:29

1 uur

Dat uur geldt voor het hele jaar inclusief vakanties, projecten en maakwerk gedaan op school. Als je aan 10 min genoeg hebt zit je op het verkeerde niveau.

Moni

Moni

02-06-2015 om 21:04

Wat doe je dan als je al op het hoogste niveau zit (barveaux)?

Wat moet je dan?

Angela67

Angela67

02-06-2015 om 21:11

4 havo

is toch niet het hoogste?
gr Angela
(die van die 10 minuten zoals je schreef)

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.