Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
P

P

17-05-2013 om 18:55

Hoe zit het met zakken voor vwo en een havo diploma?

http://www.geenstijl.nl/mt/archieven/2011/07/geslaagt_domme_vwoers_blijken.html

Dit was twee jaar geleden. Hoe staat het daar nu mee? Het blijkt te mogen of niet?

Het gaat dus om 1 onvoldoende wegstrepen (als dat het goede vak is) terwijl de rest dus voldoet aan een HAVO profiel en je daar dus niet nog meer onvoldoendes hebt?

Klinkt wel logisch want dan kun je in ieder geval naar het HBO.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Nee

Dat kan niet.

Annet

Annet

17-05-2013 om 20:37

Zag ik vorig jaar ook op gym van oudste

In de mededeling over het aantal geslaagden op de website, stond ook dat 1 leerling geslaagd was voor VWO en 1 voor Havo.
Voor VWO op een categoraal examen kan alleen als die leerling een extra vak had (en een derde taal).

Ik denk niet dat dit zonder overleg met de leerlingen gebeurd is. Dat zou in ieder geval niet bij deze school passen.
Praktisch is het wel als de toekomstplannen duidelijk zijn en Havo ook voldoende is het vervolgonderwijs.

Ergens in mijn herinnering roept een stemmetje dat dit alleen maar kan als school dit vóór de examens aangeeft. Geen idee of dit klopt. Geen zin om te googlen

P

P

17-05-2013 om 22:17

Mach

Waarom kon het toen dan wel en staat er in de tekst dat het mag?

Het kan natuurlijk niet als je een onvoldoende voor Nederlands wilt wegwerken of als je een 4 hebt voor NL, of Eng of Wisk maar waarom wordt dit niet structureel gedaan?

Ik kom er op vanwege een vraag op goeievraag over iemand die misschien wel voor de tweede keer gaat zakken. Niet bekend is welk niveau het is maar als het VWO is kun je alleen nog naar de VAVO of naar het MBO terwijl je dus al 7 jaar op de middelbare hebt gezeten dus als het om bijv een derde taal gaat zou je die persoon zo een Havo diploma kunnen geven.

Het heeft nooit gekund

Bij het hoogelandcollege in warffum hebben ze 2 jaar terug vwo ers die zakten een havo diploam gegeven. Dit was van te voren gevraagd aan de inspectie en er was gezegd dat het niet kon . Ze hebben het wel gedaan en toen de inspectie daar achter kwam was er een enorm probleem. De leerlingen waren ondertussen toegelaten op hbo opleidingen en al begonnen toen de inspectie het onderzoek had afgerond. De leerlingen mochten het diploma houden maar was officieel niet geldig. Heel raar, als ze ooit een duplicaat zouden willen aanvragen dan kan dat dus niet.
De school had de leerlingen ingeschreven voor het vwo examen en dan kan je alleen een vwo diploma krijgen. Deze school in warffum had na de uitslag van het examen de inschrijving verandert in een havo inschrijving. Dat mag dus absoluut niet. De school ging diep door het stof.
http://tkrtp.owinsp.nl/brincode/16ZK/pdf?id=A0000163637

Kan

Als je doorklikt op de link in het geenstijlstuk zie je dat het kan als de school de inschrijving van de leerling omzet van vwo naar havo. Havoleerlingen mogen ook vakken op vwo- niveau doen. Dus ook alle vakken op vwo-niveau. Als je voor alles slaagt dan zal je vast wel een vwo-diploma krijgen. Als je een onvoldoende teveel hebt bij een vak wat buiten het havopakket valt (een tweede vreemde taal bij sommige profielen bijvoorbeeld), dan kan je er een havo-diploma voor krijgen. Wel erg onethisch van die school om dat zonder medeweten van de leerlingen te doen. Voor toegang tot het HBO maakt het denk ik niet uit, een overgangsbewijs van v5 naar v6 lijkt me zeker zoveel waard als een havodiploma, dus daar voegt een mislukt eindexamenjaar weinig aan toe.

skik

Oh, toch niet dus

Mach had haar bijdrage gepost terwijl ik de mijne aan het tikken was.

Wat moet je eigenlijk als je als v5- of v6-leerling die het niet dreigt te gaan halen? Omdat je in het voorexamenjaar al een aantal opdrachten/vakken die meetellen voor het eindexamen afrondt, kan je niet van v5 naar h5. Maar om nou h4 te gaan doen na v5...

skik

Extra vakken, hoe zit dat?

Dochter heeft een n&t profiel met biologie, dus ook n&g, als tweede vreemde taal Frans, als extra vak latijn en als 2e extra vak wiskunde D, hoe zit het dan als ze op het examen te veel onvoldoendes haalt kan je er dan voor kiezen een vak niet mee te laten tellen bv wis d, latijn, frans, of bio, ze houdt dan nog wel een compleet profiel over. Wie weet dit?

Lisetje

P

P

18-05-2013 om 10:25

Skik

Voor zover ik weet neemt geen enkele HBO je aan zonder MBO4, HAVO of VWO diploma dus met een overgangsbewijs naar 5 of 6 VWO ook niet.

Hoe kom je aan die informatie?

P

P

18-05-2013 om 10:26

Uitsluitsel

Onderaan deze link staat de informatie: http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/voortgezet-onderwijs/vraag-en-antwoord/wanneer-ben-ik-geslaagd-voor-het-eindexamen-havo-of-vwo.html

Geen diploma voor lagere onderwijssoort

Als je gezakt bent voor het eindexamen, kunt je niet alsnog een diploma voor een lagere onderwijssoort krijgen. Je kunt bijvoorbeeld geen havodiploma krijgen als je bent gezakt voor het atheneumexamen. Het is ook niet mogelijk om bij de staatsexamencommissie een aanvraag in te dienen voor een staatsexamendiploma voor een lagere onderwijssoort.

Je kunt wel in het volgende schooljaar in aanmerking komen voor een staatsexamendiploma voor een lagere onderwijssoort. Je moet dan wel minimaal 1 vak afleggen op het niveau van de lagere onderwijssoort. Stel dat je gezakt bent voor je vwo-diploma, dan kun je alleen een staatsexamendiploma havo krijgen als je in het volgende schooljaar voor 1 of meer vakken slaagt voor het havo-examen.

Van v5 naar h5 kan hier wel

Vriendin van mijn dochter bleef vorig jaar zitten in V5. De verwachting was dat het veel moeite zou kosten het VWO alsnog te halen en ze was van plan naar het HBO te gaan.
Ze is toen ipv te blijven zitten in V5 naar H5 te gaan.
Bij al haar cijfers kwam een heel punt op.
Nu doet ze havo examen. EN ze gaat zeer waarschijnlijk slagen.

Lisetje

Jouw dochter kan biologie, wiskunde D, latijn of frans laten vervallen. Binnen het N&T profiel kan je uit de keuzevakken kiezen uit bio of wis D, dus als ze bio niet haalt en wis D wel kan ze die vakken omruilen. Frans zou ze kunnen vervangen door Latijn, zo houdt ze toch twee vreemde talen in het pakket. Omdat je dochter één vak meer doet dan het verplichte minimum aantal vakken kan ze, in het geval van een onvoldoende voor wis D of latijn, één van die vakken sowieso laten vervallen bij de uitslag om toch nog een volledig profiel te houden.

skik

Nuttige info!

Jongste zit in VWO 4 maar het is enorm buffelen. Ze wil hierna (al jaren) een HBO opleiding doen, dus HAVO zou voldoende zijn.
Vorig jaar ging ook al moeizaam, maar ze wilde zelf heel graag verder met VWO ook omdat ze het tweetalig onderwijs doet en dat echt geweldig vindt. Talen gaan ook prima, maar voor vervolgopleiding (Equine, leisure & Sports in Wageningen) heeft ze E&M profiel nodig. En daar zitten ook economie en M&O in. En wiskunde. En die drie zijn echt de struikelblokken. Overigens had daar eigenlijk ook nog biologie bij gemoeten, maar na overleg met de hogeschool blijkt daar een zomer-spoedcursus voldoende voor.

Overweging is ook nog dat ze nog zo jong is (wordt pas in nwe schooljaar 16; vroege leerlinge) en alhoewel ze dus al lang het beeld heeft van de vervolgopleiding, zou dat ook zomaar nog kunnen wijzigen - laatst had ze het ineens over rechten studeren. Of dat iets is weet ik niet, maar alle opties waar mogelijk open houden lijkt ons wel wijs.

Het is daarom goed te lezen dat er mogelijk een optie is, ervan uitgaand dat ze dit jaar nét overgaat naar VWO5, om bij blijven zitten dan naar HAVO5 te gaan. Zal eens bij examenreglement school kijken!
Dank voor de nuttige info, dus.

Mare

nathalie

nathalie

23-05-2013 om 19:35

Mare

Misschien moet je dochter ook bedenken dat de opleiding die intree eisen niet voor niets stelt. Er zal gezien de benaming van de opleiding vast wel worden voortgebouwd op economie, management, biologie. Als dat nou net de zwakke plekken zijn is die vervolgopleiding dan wel geschikt?

Mare

Als ze dit jaar overgaat naar VWO5 zou ik nog helemaal niet denken aan afstromen naar Havo5. Waarom VWO5 niet doubleren? Je schrijft dat ze een jonge leerling is, 1x doubleren in een schoolloopbaan is toch geen probleem?.

Wil en nathalie

Suf zeg, post ik mn uitgebreide reactie in n draadje hieronder.
En copy paste lukt niet op de iPad .

Mare

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.