Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Bennikki

Bennikki

07-01-2013 om 15:22

Hoe zit dat met nablijven?

Ok, dochter belt net dat ze moet nablijven wegens geklets tijdens de les. (12, eerste klas) Dat betekent dat ze eerst een pauze heeft en dan een tussenuur voordat het nablijven kan beginnen.
Dus ze is zeker 2,5 uur later thuis dan gepland.
Nou kan ik me van vroeger herinneren dat nablijven altijd meteen na het laatste lesuur begon. Dat was al balen genoeg, zou ik zeggen. De concierge hield dan toezicht. Maar blijkbaar moet je nu wachten tot de docent vrij heeft voor je kunt beginnen? Ze heeft ook geen eten bij zich omdat ze thuis zou zijn rond lunchtijd, maar goed, ze kan wel tegen een stootje..
Herkennen jullie dit, of zal ik er een briefje aan de mento

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Bennikki

Bennikki

07-01-2013 om 15:24

...

Aan de mentor aan wagen?

marie

marie

07-01-2013 om 15:44

Schoolgids / website?

Hallo
Wat staat daarover in de schoolgids of op de website van school?
En probeer inderdaad de mentor/afdelingsleider even te bellen.
succes

Hier

nablijven altijd op dinsdagmiddag. Dan is iedereen uiterlijk om 20 over 1 vrij ivm vergadermiddag. De nablijvers worden opgevangen door een aantal onderwijsassistenten en conciërge. Dit is ook het moment om gemiste proefwerken in te halen. Moet je je van te voren voor aanmelden.
Dit is dus altijd van te voren bekend.

Ilva

Ilva

07-01-2013 om 17:07

Hier

Mijn zoon had dit een paar weken geleden. Ze zouden na het 7e uur moeten nablijven. Maar het zevende uur viel uit. Balen dus. Maar gelukkig regelde de lerares dat ze dan het zevende uur konden nablijven. Zoon baalde wel want hij zat niet bij de raddraaiers maar moest toch blijven.

Even afwachten

Oudste moest wel eens nablijven...en als ze belde om dat mede te delen leek het altijd enorm veel 'erger' dan het uiteindelijk werd. Of het kon toch eerder, of de leraar had er genoeg van en stuurde ze weg of ze moesten iets overschrijven en mochten weg als dat af was etc.
Kwestie van hete soep en eten....
Even afwachten dus.
Bij jongste is er een nieuwe regeling. Nablijven is veranderd in 'extra vroeg komen'(1 uur eerder)...en als het de 2de keer is mag je ook nog het schoolplein vegen.
Werkt voortreffelijk. Onder toezicht van conrector.
groeten albana

Bennikki

Bennikki

08-01-2013 om 16:31

Tsja..

Ik heb het nagezocht maar vind niets in de reglementen of schoolgids hierover. Dochter was uiteindelijk inderdaad bijba 3 uur later thuis dan gepland. Ze had niet overdreven. Het was overigens de tweede keer dat ze moest nablijven, de eerste keer kwam de docent zelf niet opdagen en hebben ze zichzelf maar een half uur straf gegeven door in het lokaal te blijven en huiswerk te maken.. Maar dat was in een van de eerste weken, toen waren ze nog braaf....

Marjolein

Marjolein

09-01-2013 om 13:43

Uhm...

eigen schuld, dikke bult? Hier ook wel eens een moord en brand schreeuwende puber, naar eigen zeggen helemaal onterecht en buiten alle proporties gestraft.
Tja, dan moet je zorgen dat het niet gebeurd. Ik ga niet met hem mee mopperen. Zelfs niet als ik het wel met hem eens ben. Je hebt het niet handig aangepakt, regel het zelf maar.
Ik vind wel dat school jou moet informeren (of je kind daartoe gelegenheid geven) waar je kind is, zodat je niet ongerust zit te wachten.

Bennikki

Bennikki

09-01-2013 om 14:05

Ja en nee marjolein

Ik ga niet in discussie over de terechtheid van de straf, ook niet over de lengte daarvan, maar ik begrijp niet dat er een heel tussenuur tussen moet zitten. Wat moeten ze in die tijd doen en wie is verantwoordelijk?
Deze puber schreeuwt helemaal geen moord en brand trouwens, ik vond het zelf nogal vreemd.
Bovendien: als je zo redeneert als jij mag een school vrijelijk straffen gaan bepalen en moet je kind niet zeuren, het heeft er zelf immers om gevraagd? Dus kletsen in de klas en dan de ramen van het gymlokaal lappen, want eigen schuld dikke bult?

bibi63

bibi63

09-01-2013 om 22:03

Bennikki

"maar ik begrijp niet dat er een heel tussenuur tussen moet zitten. Wat moeten ze in die tijd doen en wie is verantwoordelijk?"
Dat tussenuur was er nu eenmaal en blijkbaar had betreffende leerkracht een andere les in dat uur o.i.d. Wat ze in die tijd moeten doen? Huiswerk maken, kletsen, spelletje op mobiel. Maar vooral: "wie is veranwoordelijk?" Hoe bedoel je 'verantwoordelijk'? Net zoals in de pauze of een ander tussenuur. Dan hangen ze toch ook op school óf buiten rond? Ik zie dat punt niet.
Gr. Bibi

Marjolein

Marjolein

10-01-2013 om 15:55

Bennikki,

Vraag je eens af: Waarom word je hier zo boos over? Is dit nu zo belangrijk? Laat lossss. Je dochter kan hier heel goed zelf mee omgaan. Ze lijkt mij een hele stoere brugpieper.
Een wijze tip die ik hier op OO heb geleerd: "Pick your battles." Bewaar je energie voor het moment dat je dochter jou nodig heeft als bemiddelaar richting school.

Bennikki

Bennikki

10-01-2013 om 22:46

Ik haat het als iemand "laat losss" zegt Ik ben trouwens niet boos, maar ik vind wel dat een straf redelijk en zorgvuldig moet zijn, dat mis ik hier een beetje. Ik ben zelf uiterst terughoudend met straffen, misschien is dat het wat mij "triggerde" . Het lijkt erop dat de school hier nogal nonchalant mee omgaat.
Over die aansprakelijkheid, daar had onze vorige school het altijd over. Er mochten een heleboel dingen niet omdat de school anders aansprakelijk zou worden gehouden. Ik dacht dat dat belangrijk was en dat de school daarom zo haar best deed om tussenuren te vermijden. Het wás overigens geen tussenuur, ze was gewoon uit, maar het wérd er een omdat ze moest wachten op de straf.

kaatje43

kaatje43

13-01-2013 om 11:29

Bennikki

Zoon heeft ook wel eens moeten terugkomen met een uur ertussen. Tja pech gehad. Straf is nou eenmaal niet altijd redelijk en eerlijk, maar dat is de hele maatschappij niet. Kunnen ze meteen eraan wennen.

Bennikki

Bennikki

14-01-2013 om 10:39

Snap het niet

Ik kan hier echt niet bij. De hele maatschappij is niet eerlijk, so get used to it? Reageer je zelf ook zo, als je niet eerlijk behandeld wordt? Of verwacht je dat alleen van kinderen?
Als ik iets niet eerlijk, redelijk of fair vind, zeg ik er wat van. In alle redelijkheid, natuurlijk. Op school, in winkels, bij de buren. Anders verandert er toch nooit wat? Vind ik de reactie niet bevredigend, kan ik altijd nog beslissen of ik verdere stappen ga ondernemen of me er bij neer ga leggen.

kaatje43

kaatje43

21-01-2013 om 19:12

Ligt eraan

Dit vind ik niet erg genoeg om mij er druk over te maken. In dat tussenuur kunnen ze hun werk doen of gewoon chillen. Is dat nou zo erg? Ik kan mij ook voorstellen dat een leerkracht niet even eerst de agenda's bij elkaar legt om een zo gunstig mogelijk tijdstip voor de kinderen te bepalen. Het blijft tenslotte wel een straf.

Ik zie het probleem niet zo

School bepaalt hoe het nablijven is georganiseerd. Een vast tijdstip daarvoor vind ik heel acceptabel. Dat de school dat niet plooit naar de individuele agenda's van de gestraften is begrijpelijk. En de schade valt mee: dochter heeft gewoon vrije tijd die ze in de veilige omgeving van school kan doorbrengen.

Als je ernstige twijfels hebt over een uitgedeelde straf, kun je contact opnemen met de mentor of de betrokken docent. Als je twijfels hebt over de organisatie van het nablijven, moet je contact opnemen met de (con)rector.

Straf is natuurlijk pas straf als deze onaangenaam is voor de gestrafte. De straf moet ook proportioneel zijn, maar dat lijkt mij hier het geval.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.