Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Bloempot

Bloempot

20-12-2012 om 12:36

Hoe thuis?

Omdat we sinds kort weten dat ons kind (groep 3) pluswerk voor rekenen en lezen krijgt, volg ik dit onderwerp met belangstelling.
Hoe doen jullie dit thuis? Ons kind lijkt onverzadigbaar en is super gemotiveerd om meer en meer te leren, ook thuis. Nu hebben we meer kinderen dus we kunnen niet overal in begeleiden maar op deze leeftijd is dat soms nog nodig.

Hoe doen jullie dit? Kind wil graag Engels of Frans leren spreken, rekenen is favoriet, probleempjes/puzzeltjes oplossen. Het hoofd moet aan het werk. We hebben hier Camelot junior rondslingeren en dat pakte kind laatst voor het eerst op en het was in 10 minuten doorgewerkt tot einde boekje. Klaar en niet meer interessant. Opnieuw verveling.
Kind is als kleuter getest, normaal tot hoog iq: er kwam geen hb uit. Wij houden er rekening mee dat dat kind begaafd is maar niet hb. Kind heeft wel een enorme motivatie en plezier om te leren en kan er geen genoeg van krijgen. Nooit gedacht dat je dat als ouder voor uitdaging zou stellen. Graag tips!

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Fransien

Fransien

20-12-2012 om 13:09

Op school

Hmmm, het lijkt erop dat het aanbod op school niet hoog genoeg gegrepen is. Het is verstandig om dat als signaal naar de juf af te geven.
Wat thuis betreft hebben wij de leeftijdsgrenzen losgelaten. We hebben zo'n iq-puzzle, rush hour (hier bekend als het autospelletje) en andere puzzeltjes van smart games of aanverwante fabrikanten. Technisch lego en knex is hier ook erg populair, Fischer technik (de oude hobby 1-4 dozen) is ook erg leuk.
Wat lezen betreft, kinderen mogen hier lezen wat ze willen mits het emotioneel niet te zwaar is, avi-niveaus letten we niet op. We hebben ook een donald duck in het engels met een nederlandse woordenlijst achterin, is ook leuk. Maar voor vreemde talen doen we mee aan postcrossing.com, dan kunnen ze een kaartje schrijven aan iemand in een ander land en krijgen ze een kaartje van een willekeurige andere persoon ergens ter wereld terug. Dan ben je wel met taal en cultuur bezig maar niet zo schools. Ik ben namelijk geen juf en heb thuis niet zoveel zin in school spelen.

Jillian

Jillian

20-12-2012 om 14:40

Inspringen op interesses

Ik doe thuis niet echt iets speciaals maar ik probeer altijd alert te zijn op de interesses van de kinderen en daar op in te springen; ongeacht of ze voorlopen op school of juist niet voorlopen.

We gaan wel veel naar de bibliotheek en ik stimuleer ze altijd om een flinke stapel boeken uit te zoeken.

Verder is misschien schaken wel leuk om te leren. Mijn zoon schaakt al jaren met veel plezier. Het fijne van schaken is dat je het nooit beheerst maar altijd weer beter kan worden. Hoewel dat ook lijkt te gelden voor Pokemon want daar is zoon ook al jaren door gefascineerd LOL

Sowieso heb je veel strategische spellen die je zou kunnen introduceren (Risk, Stratego maar ook dammen en backgammon). Of poker (serieus, is een strategisch spel wat spelinzicht vraagt).

Gewoon dammen is ook al leuk en is een spel waar je steeds beter in kan worden.

Elk kind heeft natuurlijk andere interesses. Mijn slimme zoon over wie ik hierboven schrijf was op 6 jarige leeftijd vooral geïnteresseerd in lego, playmobil en dinosauriërs. Hij kon echt eindeloos met de lego bouwen en spelen dus daar had je echt geen kind aan.

Vreemde talen kan je natuurlijk spelenderwijs wat mee doen door ze dvd's te laten kijken in vreemde talen of cd rom's te kopen met spelletjes in andere talen of op internet spelletjes en taalverwerving te vinden. Sowieso is er op internet veel leuks te vinden.

angelina ballerina

angelina ballerina

20-12-2012 om 14:51

Thuis zelf

Onze dochter (5 jaar, zit versneld in groep 3) is ook slim en heeft ook thuis die uitdaging nodig. Ik zoek dit vooral in de materialen die ze tot haar beschikking heeft maar verder doe ik geen extra dingen op dit vlak met haar. Ik heb 3 kinderen, tussen de 4 en 7 jaar en ik doe vanalles met ze, zoals allerlei knutseldingen, samen iets bakken of koken, spelletjes etc maar geen dingen speciaal passend bij haar ontwikkeling, dit doet ze zelf. Ze doet veel van die iq spelletjes, moeilijke puzzels op de i-pad, ze bouwt veel, vooral met kapla, ze leest vanalles, ze schrijft veel, verhaaltjes enzo en ze luisterd veel muziek. Zij vermaakt zich hiermee prima.
Ik vindt dat ze school moet leren en de uitdaging die ze nodig heeft vooral uit haar zelf moet komen. Ik biedt de materialen en zij gaat er zelf mee aan de slag. Tot nu toe is het gelukkig zo dat ze met een pen, papier, rekenmachine etc al vanalles bedenkt. Ze combineert ook alles met elkaar. Met kapla wordt vanalles gebouwd, de legofriends poppetjes wonen daar, vervolgens wordt er op papier een plattegron van gemaakt, dan berekend ze ook vanalles (hoeveel ze nodig heeft voor hoeveel poppetjes, huisnummers worden doorgeteld etc), er wordt een verhaal over geschreven en dan is ze zo 3 uur verder. En juist als ze moe is of rust wil gaat ze lekker op haar kamer muziek luisteren en iq spelletjes doen.
Het enige wat ik naast de gezamenlijke activiteiten echt met haar doe isvoor het slapen gaan even lezen en de ene keer leest ze zelf, de andere keer lees ik voor.
Tot nu toe heb ik dus het idee dat ze juist omdat ze zo slim is zichZelf kan vermaken en haar eigen uitdaging vindt in het lezen van interessante boeken, hè schrijven van vanalles en het doen van denkspelletjes of bouwen van ingewikkelde dingen.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.