Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
balende ouder

balende ouder

08-03-2016 om 19:28

Hoe streng profielkeuze NT

Hoe streng zijn ze bij 'jullie' op het VWO met de profielkeuze.
Zoon wil NT + NG maar heeft een 'negatief advies' voor wiskunde B. (A en C een positief advies). Ze zijn hier heel streng. Wat nu? Hij wil het graag en volgens mij kan hij het ook. En hij wil een studie die wiskunde B nodig heeft (althans iets met beta)


Vesper Lynd

Vesper Lynd

08-03-2016 om 19:38

Advies

Bij mijn dochter op school was het advies niet dwingend. Het is natuurlijk wel een indicatie, ze raden het niet voor niets af. Mag hij het niet proberen?

Moos

Moos

08-03-2016 om 19:44

Anekdote

Hoe t nu zit weet ik niet maar hopelijk helpt t een beetje tegen t balen: ik had negatief advies voor wiskunde B én scheikunde. Heb vervolgens het volgende vakkenpakket gekozen: NL, Eng, WisB, Schei, NK, Bio, Eco1. Dat kon toen blijkbaar, weet niet meer of daar veel discussie over is geweest. Daarna ben ik naar de TU gegaan en ben afgestudeerd als scheikundig technoloog ).
Nu jaren daarna is dat negatieve advies niks meer dan een leuke anekdote in een foto/plakboek.
Ik hoop dat het voor jouw kind ook zo zal gaan.

V@@s

V@@s

08-03-2016 om 19:58

ga met de docent praten

en vraag waarop het advies gebaseerd is en ga dan werken aan zijn zwakke punten.

Tja

Of het zo hard is staat als het goed is op de website van de school. Op de school waar ik werk is de normering ook vrij hard. Je moet minimaal een 7 staan voor WI/NA/SK om NT of NG te mogen kiezen. Ik zou inderdaad een afspraak maken met de docent wiskunde, het liefst met de mentor erbij, en het oordeel laten toelichten. En vragen hoe "hard" het is en of je kind eventueel extra werk kan krijgen om zijn niveau op te krikken.
Sini

half jaar

Ik zou aan de slag, je zoon heeft nog bijna een half jaar om zijn cijfer op te krikken. Als hij nu een stijgende lijn laat zien, valt er vast wel over te praten.

Moni

Moni

08-03-2016 om 20:27

Kies NG met wiskunde B en het juiste keuzevak

Je kind kan kiezen voor NG met in eerste instantie wiskunde B. De wiskunde kan zo nodig omgezet worden in Wiskunde A.
Als je kind het juiste keuzevak kiest (natuurkunde ?) dan past zijn NG-profiel ook in NT.
School is dan gerust dat een ontsnapping mogelijk is. En kind is tevreden omdat de juiste vakken gekozen kunnen worden.

Heeft je zoon wel een positief advies voor de andere bètavakken?

Kamijn

Kamijn

08-03-2016 om 21:02

raar hoor

Hier is het advies gelukkig echt een advies.

Ik vind het heel raar dat je een zeven zou moeten staan voor de beta vakken, om ng-nt te mogen kiezen. Of ze moeten heel hoog normeren? Dat een zeven eigenlijk een 6 is?

Ik vind dat een school een voldoende, voldoende moet vinden. Daarom heet het toch ook 'voldoende'. Het is naar mijn mening een zwaktebod om een 7 pas een voldoende te noemen. Is het onderwijs in de bovenbouw zo slecht, dat ze kinderen die voldoende scoren, niet naar een diploma kunnen opleiden?

Onze zoon heeft wiskunde b met een a advies. Anders zou hij naar de havo zijn gegaan. Het was voor hem belangrijk dat hij de juiste vakken zou kunnen doen.

Nu heb ik wel gehoord, dat wiskunde b in de komende jaren, moeilijker is geworden, de vakinhoud is verzwaard op last van 'Den haag'. Dat is hier de reden dat meer kinderen wiskunde a gaan kiezen.

Mijn dochter, die nu voor haar profielkeuze staat, zei heel boos: 'Wat is dat stom zeg, van de regering. Aan de ene kant roepen ze dat je voor exact moet kiezen. Dat techniekonderwijs zo belangrijk is, aan de andere kant hogen ze de normen op, dat er niemand meer voor exact durft te kiezen. '

Ik ben het helemaal met haar eens.

Maar we kunnen er niets aan doen.

Slim plan van moni

Zo zou ik t ook aanpakken. Je probeert het wel, maar houdtvalke opties open.

Ik zou wel met de docent gaan praten trouwens. En ook met je kind. Geen idee wat er achter dat advies zit...het kan bv zijn dat je kind middelmatige cijfers haalt, maar er niet echt hard voor werkt. Dat KAN betekenen dat er veel meer inzet...maar echt zeker weten doe je dat niet,......soms blijkt dat met echt harder werken de cijfers niet veel beter worden. Zeker in de bovenbouw, waar het op een gegeven moment toch ook op inzicht aankomt. ik adviseer mijn lln altijd om in zo'n geval toch ook in de derde de turbo er een tijdje op te zetten en te laten zien wat er ECHT inzit. Dat maakt het zowel voor hun als voor mij een stuk gemakkelijker om te beoordelen wat haalbaar is.

Ingrid

Karmijn

Mijn man heeft een aantal jaar op een technische HBO opleiding gewerkt. En ieder jaar weer stond hij middelbare school wiskunde uit te leggen, omdat de havo èn vwo leerlingen het echt niet beheersen, voor hij eens aan het vak toe kwam.
Dan kun je wel mopperen over dat ophogen van de normen, maar het is natuurlijk wel de bedoeling dat ze iets kunnen na de middelbare school. Het niveau was de afgelopen jaren gewoon te laag.

Karmijn

Karmijn

08-03-2016 om 21:19

Jippox

Maar hoe zie jij dat dan in de toekomst? Hoe krijg je mensen dan nog in technische beroepen?
Op de school van mijn kinderen werd altijd veel gekozen voor het nt profiel. Dat wordt nu dus beduidend minder. De opleidingen die wiskunde b in de toelatingseisen hebben, vallen dan automatisch af. Jammer toch?

De mentor van mijn dochter vertelde op de ouderavond over de profielkeuze, dat de wiskunde leraren de termen voor wiskunde b veel te zwaar vinden en dat ze het niet redelijk vinden om dat van kinderen te verwachten.

Ik zie dan toch wel problemen ontstaan.

Is het dan niet handiger om op de technische vervolgopleidingen, meer tijd vrij te maken, voor het specifieke deel van de wiskunde, wat je voor die vervolgopleiding nodig hebt?

ik denk...

dat het wel mee valt. En dat er altijd gemopperd wordt bij zo'n verandering, maar dat het echt geen onredelijk niveau is wat er verreist wordt. Ik ga hier ook op mijn man (en zijn collega's) af, en die werden echt droevig van het wiskunde niveau waarmee de leerlingen van het VO kwamen.
Je kunt natuurlijk alles wel doorschuiven naar 'later', maar zoveel ruimte zit daar nu ook weer niet.

V@@s

V@@s

08-03-2016 om 21:30

nog steeds niet vergelijkbaar

Volgens mij blijft ook met de invoering van het nieuwe programma, de huidige wiskunde B minder inhoud hebben dan de wiskunde B van vroeger. Wat nodig is, is meer uren wiskunde.

Karmijn

Ik snap je gedachte. Maar je kunt het ook anders bekijken.

Mijn eigen vak als voorbeeld...natuurkunde. Best pittig voor veel leerlingen.in de derde nog voor iedereen verplicht. In die derde klas wil je het niveau al wel een beetje in de bovenbouw richting duwen, om de lln die er voor gaan een goed beeld te geven van wat ze bij benadering texwachten staat. Tegelijkertijd wil je ook niet dat leerlingen voor wie het vak ECHT (te) pittig is er in de derde op blijven zitten terwijl ze zich he-le-maal uit de naad werken.

Vanuit dat oogpunt is het niet zo gek om te normeren richting een (met hardwerken behaalde)) 5 voor de echt zwakke broeders en zusters, en tegen de beta boys en girls te zeggen dat een 7 wel noodzakelijik / wenselijk om op succes in de ( nog wel een tikje pittigere en abstractere) bovenbouw te kunnen rekenen..

Dat heeft helemaal niets te maken met niveau van lesgeven in de bovenbouw.

( bij ons op school is het advies trouwens niet meer dan dat. Met een 6 MAG je best natuurkunde kiezen. Maar we waarschuwen wel. En adviseren bv wat moni in haar berichtje schreef...een vluchtroute of b optie is wel fijn als het toch tegenvalt, en kan evt doubleren voorkomen....

Karmijn

Karmijn

08-03-2016 om 21:57

Oh ja

Zoals als jij het uitlegt Ingrid, kan ik het beter begrijpen. Vooral als het een advies is, niet dwingend.

Mijn zoon gaat altijd voor een zes, dus als hij op een school als die van Sinilind had gezeten, was hij nu Havo leerling geweest.

Een maatschappij profiel was voor hem echt geen optie, hij vindt zelfs biologie al te veel alfa.

Ik vind trouwens dat het vwo diploma nu vele malen moeilijker is dan voor mijn in 1987. Ik vind de wiskunde moeilijker (ik had zelf wiskunde a en b en was er goed in hoor), natuurkunde moeilijker, de biologie is niet vergelijkbaar zoveel moeilijker, de extra vreemde taal is zwaar. En daarbij komt nog de franje van profielwerkstuk, ckv, verslagen hier, verslagen daar, presentaties hier, presentaties daar. Tjonge jonge, ik heb echt niet zo hard hoeven werken als mijn kinderen.

Vroegah, gingen wij op werkweek, en dan vierden we gewoon zo'n beetje feest, ik ben een dromer, dus ik droomde altijd zo'n beetje in de rondte. Nu moeten ze van elk excursietje van elk ding een verslag uitkotsen.

Ik vind dat het plezier in leren, in jezelf ontwikkelen, in informatie opnemen en verwerken, echt onder druk staat.

Daarbij komt nog, dat ook de leraren van nu, de hele tijd preekjes geven. 'Nee, straks op het vervolgonderwijs.... ' (maar dat deden ze vroeger ook al)

Waarom doen mensen dat toch de hele schoolcarriere lang? Kinderen horen al vanaf de peuterspeelzaal:'Je moet dit toch echt weten/kunnen, want volgend jaar...' En dan hoort daar bij, dat de leraren in het volgende jaar gaan zeggen: 'Kun je dat nog niet? Dat is toch echt kleuterstof/basisschoolstof/middelbare schoolstof! Dat had je allang moeten weten!'

Net alsof dat helpt. Net alsof je daar beter van gaat leren? Mijn kinderen worden er alleen maar ongerust van. Ze maken daardoor het zo'n grijze brij. Jaar in jaar uit, ben je aan het leren voor het volgende jaar. Want oh oh oh, dat is toch altijd zo'n moeilijk jaar, dan gaat het er om spannen.

Waarom doen leerkrachten dat toch altijd? Weten jullie dat?

Jaina

Jaina

08-03-2016 om 23:36

7 gemiddeld

Wat als je nou nergens in uitblinkt? Als je overal ongeveer een 6 op staat? Keurig voldoende maar geen uitblinkende cijfers? Mag je dan geen enkel profiel kiezen? Of geldt die 7 gemiddeld alleen voor de B vakken?

Jaina

Jaina

08-03-2016 om 23:38

Voldoende

Ik zou zelf zeggen als een 6 voldoende is dan zou het hebben van een 6 moeten aangeven dat je het vak dus voldoende beheerst. Anders moet je geen 6 geven. Het is geen geweldig cijfer maar je hebt het wel gehaald.

Karmijn

Ben het helemaal met je eens hoor! Mijn kinderen zijn volgens mij minstens zo intelligent als ik. Ik deed vroeger een vwo examen met alle betavakken en als leukigheid geschiedenis. Deed heus wel wat maar veeeeeel minder als mijn kinderen nu!
Altijd is er wel druk. Profielwerkstuk hijgt in de nek. Maatschappijleer deden we vroeger voor de fun, geen cijfer. Net als muziek en tekenen in de onderbouw.
Echt werkelijk alles moet tegenwoordig verantwoord en voor een cijfer.
En pakketkeuze was mijn tijd vele malen simpeler: kies wat je wilt, als je maar Nederlands kiest en 1 vreemde taal! Dat was in mijn tijd de enige eis. Ik had een klasgenoot die Duits koos ipv Engels. Kwam ook goed.

Jaina

Jaina

08-03-2016 om 23:42

Karmijn

Die volgend jaar speech herinner ik me ook nog van school. Elk jaar werd er weer aangekondigd dat het volgend jaar echt moeilijk zou worden. Die traditie wordt blijkbaar nog steeds voortgezet

Vesper Lynd

Vesper Lynd

08-03-2016 om 23:44

PO's (steeds meer o.t.)

Kennen jullie dat, PO's? Ik had er nog nooit van gehoord, maar het is dus een praktijkopdracht. Dochter is er nu een aan het schrijven voor aardrijkskunde. Ze is nog niet klaar en heeft al 31 pagina's. Gekkenwerk.
Of misschien ontkom je daaraan met een NT-profiel en zijn alleen de maatschappijleerlingen de klos.

balende ouder

balende ouder

09-03-2016 om 09:09

cijfers wisselend

soms hoger, soms laag (of flink laag), maar wel een 6.
en met WEINIG INSPANNING hij doet echt weinig en computert veel. Ja ik weet het, ook mijn/onze schuld, veel te slap zijn.
NIO test gedaan, was ver boven vwo nivo, ook wiskunde; zelfs voor ruimtelijk inzicht geschat iq van 130...

ze zijn alleen zo streng als je NT + NG wil doen. Maar wat heb je aan scheikunde en natuurkunde (die wel goed gaan) zonder wisb?
ik denk dat ze gewoon niet te veel kinderen willen doorlaten ivm tekort aan leraren. alle kinderen in deze (wat zwakke) klas, behalve 2, hebben negatief advies. wij zijn al in conclaaf.

streng

Dat klinkt wel streng van school. Maar aan de andere kant, hij kan ook gewoon laten zien dat hij het kan. Misschien is dit negatieve advies halverwege het jaar nu juist wel bedoeld om hem te prikkelen.
Kortom: aan de slag! Als hij op het vanaf nu wat hogere cijfers haalt is er vast niets aan de hand.

Tip balende ouder

Wat hier echt vaak wordt gedaan in deze situatie is dat de leerlingen in vwo4 beginnen met wiskunde A en wiskunde B. Als B in de vierde goed gaat kan je ergens halverwege de vierde klas stoppen met A. En al het slecht gaat ga je gewoon door met A en heb je dus een NG profiel ipv NG/NT . Moet je wel biologie erbij heben trouwens. Ken dit jaar 5 bij mij dochter in de klas die zo begonnen. 4 doen nu B en 1 is bij A gebleven

Li

Li

09-03-2016 om 09:38

smeken

Ik zou gewoon gaan smeken bij de school, en uitleggen hoe fantastisch je hem gaat begeleiden. Zoek het desnoods hogerop als de mentor of de teamleider er geen zin in heeft. Blijf ze (nederig) stalken. Zo heb ik mijn dochter (ook een bèta) van HAVO naar VWO kunnen krijgen. Toen ging ze gelukkig eindelijk eens werken, zodat ik mijn reputatie niet kwijt was op school. Want die heb ik nog nodig voor de volgende kinderen.

Pfff, kinderen zijn hinderen!

Overigens vond mijn dochter wiskunde B eerst wel een uitdaging, maar nu saai en te makkelijk. Ze zit in nu in de vierde.

Je kan ook een lager niveau overwegen met het juiste pakket en dan via HBO hogerop, maar ook nu gewoon VWO doen met het pakket dat school wil, om daarna de ontbrekende vakken aan te vullen met een staatsexamen.

Verandering van stof

Een tijd geleden werd op ool aangegeven dat de CE's wiskunde inhoudelijk gingen veranderen; wis A werd moeilijker en de materie verschoof meer naar wis B. Dit werd aangegeven door een docent wiskunde. Misschien kan een ander zich dat draadje nog herinneren. Dat geschuif maakt het riskanter om een belangrijk vak in de technische rischting zomaar te laten vallen voor iets dat op het eerste gezicht makkelijker lijkt.

Als natuurkunde je zoon ligt, kan hij aan wisb werken door sommen te oefenen en oefenen.
Het volgen van twee profielen kan te veel van het goede zijn. Als je zoon alleen voor NT kiest, kan hij de vrigekomen tijd steken in het vak wat extra aandacht vraagt ( misschien mbv bijles).

Hier een kind dat eerst een zware onvoldoende had voor wisb en na doubleren ( en zodoende minder druk op de ketel) 5 punten hoger scoort. Het meer tijd hebben om te oefenen, werpt zijn vruchten af en doet het zelfvertrouwen toenemen. Laatst was er een opgave waar kind door er in vast te bijten tot een oplossing kwam en dit de adrenaline door het lijf liet stromen: 'Yes, ik kan het!'

Soms is het niet nodig om wisb te laten vallen; laat het vak vallen in het NG-profiel waar hij in de toekomst niet echt iets mee gaat doen. Hiermee wil ik zeggen dat het niet uitgesloten is dat je zoon wisb en het nt-profiel wel aan kan, maar keuzes moet gaan maken. (En stil staat bij zijn instelling wat betreft zijn doel.)

Moni

Moni

09-03-2016 om 10:06

PO's met NT profiel

Ja hoor, in een NT profiel doe je veel PO's. Bij biologie, natuurkunde en scheikunde zijn er veel proefjes die je vervolgens moet uitwerken.
Misschien wel minder werk dan een PO voor Aardrijkskunde, zeker als je tijdens de proefjes alles goed bijhoudt.

Moni

Moni

09-03-2016 om 10:10

Flanagan

"Het volgen van twee profielen kan te veel van het goede zijn. Als je zoon alleen voor NT kiest, kan hij de vrijgekomen tijd steken in het vak wat extra aandacht vraagt ( misschien mbv bijles)."

Een NT-profiel met biologie is al een dubbelprofiel. Dat kost op papier evenveel tijd als het kiezen voor een ander vak.
Op school van mijn jongste moeten ze met een NT-profiel kiezen voor biologie. Alle NT-leerlingen doen daarmee een dubbelprofiel. (school biedt geen NLT of Wiskunde D en dan blijft er alleen biologie over).

Op school van vriendje moeten ze met een N-profiel kiezen voor Wiskunde D. Vriendje kiest daarom NG met wiskunde B en natuurkunde. Hij wil de Wiskunde D niet. Daarmee doet hij ook een dubbelprofiel zonder extra belasting in vakken.

Al die verschillen...

Het is duidelijk dat er veel onderlinge verschillen zijn in profielen op het vo.

Hier heeft NT-profiel:wisb-schei-bio- extra taal- en natuurkunde.
Wie natuurkunde niet ligt, kan kiezen voor NG met aardrijkskunde en evt wisA.

Ik weet niet welke keuze de school van de balende TS hanteert, dat is door TS niet aangegeven.

Yura

Yura

09-03-2016 om 10:32

Advies is niet verplicht

Bij ons op school hoef je je niet verplicht aan het advies te houden. Mijn zoon had ook een negatief advies voor wiskunde B, later is dat bijgesteld naar een twijfelgeval. Hij wilde graag natuurkunde doen en had dat met een NG-profiel met wiskunde A en natuurkunde kunnen oplossen, maar de school adviseerde wel dringend om als je natuurkunde koos om dan ook wiskunde B te nemen. Wij hebben nog rond gevraagd bij oudere leerlingen of dat klopte en die beaamden allemaal dat degenen die natuurkunde met wiskunde A namen toch ergens strandden. Toen heeft zoon nog even getwijfeld om dan maar een E&M profiel te nemen, tot iemand met de verhelderende opmerking kwam dat we toch altijd nog bijles konden regelen indien nodig. Dus nu zit hij in 6 vwo met een NT-profiel. In de 4e heeft hij inderdaad bijles gehad voor wiskunde,-B in de 5e niet en nu weer. Zonder bijles haalt hij vieren en met achten.

Moni

Moni

09-03-2016 om 10:37

De wet is wel duidelijk

Een NT profiel heeft drie verplichte vakken: wisB, schei, nat.
Een NG profiel heeft ook drie verplichte vakken: wisA, schei, bio. (A mag ook B zijn)
Verder zijn er nog de verplichte vakken Ne, En en 2e taal. Die gelden voor elk profiel.
De andere verplichtingen bedenkt de school zelf, meestal om organisatorische redenen.

Op jullie school Flanagan doen dus ook alle NT-leerlingen een dubbelprofiel, namelijk NT/NG.

molly

molly

09-03-2016 om 11:21

hier

Hier een dochter met n/g profiel met natuurkunde en wis a. Dat gaat op zich prima. Ze heeft het er in ieder geval nog nooit over gehad dat ze wis b mist. Ik geloof wel dat ze soms in een van haar vele tussenuren wel eens met iemand samen sommen maakt maar ik weet niet of dat om wiskunde b gaat.
Bij ons op school is het dat je bij een negatief advies wel van hele goede huize moet komen om het toch te mogen volgen. School houdt ook steeds voor dat wiskunde een kernvak is. Sta je daar een 4 voor, dan ben je hoe dan ook gezakt, ook al staan daar allemaal achten tegenover. Nu zal dat bij leerlingen die een N-profiel kiezen wel bij wiskunde meevallen maar een 5 voor wiskunde en een 5 voor Engels of Nederlands is ook zakken. School zegt dat het geregeld voor komt dat leerlingen in de bovenbouw onderuit gaan omdat het daar meer aankomt op inzicht en minder op uit het hoofd stampen.
Verder ben ik met haar net naar open dagen geweest en steeds wordt gezegd dat als wiskunde b vereist is en jij hebt wiskunde a je dat alsnog bij kunt spijkeren. Dat je je daardoor niet moet laten weerhouden.
Volgens mij is ook nog een eis voor n/g profiel dat je moet kiezen tussen natuurkunde en aardrijkskunde of is dat alleen op de school van dochter?

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.