Herfstvakantie tip: prachtige vakantieplek midden in de natuur mét luxe accommodaties!
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Mara

Mara

18-02-2013 om 10:48

Hoe spellingsoefeningen leuk maken?

Marazoon moet op advies van zijn juf thuis spellingsoefeningen doen (2, 3, 4 en 5 letterwoorden). Hij wordt dwars als iets moet of als hij een foutje maakt (ookal zeg je dat 2 foutjes prima is, bijna goed.. alle positieve dingen benoemen, hij hoort vooral dat het niet goed is). Fouten maken is in ons gezin hier geen drama maar marazoon wordt dwars.
Weet iemand hoe ik van deze oefeningen een spelletje kan maken en de goede stemming kan behouden?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Tineke

Tineke

18-02-2013 om 11:16

Spelletjes

Er zijn verschillende spelletjes waarbij je woordjes goed moet spellen. Zo is er een spel waarbij je een trap maakt om de prinses uit de toren te redden. Google even op maan-roos-vis-spellen, dan krijg je er verschillende.
Verder ben ik niet zo'n voorstander van geïsoleerd oefenen. Laat het betekenisvol zijn. Hij schrijft bijv. het boodschappenlijstje, het kluslijstje, de menukaart, etc. En natuurlijk maakt hij post oor Oma, het zieke nichtje, de jarige oom.

MariaV

MariaV

18-02-2013 om 12:15

Fouten maken moet!

Dat zeg ik tegen mijn perfectionistische dochter. Zonder fouten te maken kun je niet leren. Mensen leren door fouten te maken. Dus fouten maken MOET. Dat kun je best met een grapje brengen: Yes, een fout! Zie je wat er fout is? Wat leer je daarvan? Goed zo!

Mara

Mara

18-02-2013 om 12:35

Fouten maken moet!

Fouten maken moet. Ja zo kan het ook. Misschien moet ik dat eens proberen bij Marazoon. Hier zeggen wij altijd dat fouten maken erbij hoort anders leer je niets en elke week zeggen we een keer 'maak maar fouten, dat is ok. Het gaat erom hoe je er mee omgaat'. Ik wijs mijn eigen fouten aan en maak er een grapje om, we doen hier en daar expres eens wat fout en dan hebben we lol. En toch, hij wordt niet alleen heel dwars als je een 'verbeterpunt' of foutje aanwijs maar hij is ook heel snel tevreden. Die combinatie snap ik zelf helemaal niet!

Net op de site van Zwijssen gekeken, kon niets vinden en heb ze ook gebeld. Ze hebben niets op het gebied van spellingsoefeningen voor groep 3 vertelden ze mij.

May

May

18-02-2013 om 20:06

Squla

zoon die niet wil leren,is nog wel te motiveren om spelletjes op Squla.nl te doen en zelfs sommen te oefenen..

mirreke

mirreke

18-02-2013 om 23:49

Familiepakket van ambrasoft?

Daar kun je precies de juiste woordpakketten installeren, en als spelletje laten oefenen. Daarbij merkt hij vanzelf of iets goed is of fout, en hoeft hij dus ook niet kwaad op jou te worden. En volgens mij vooral ook veel lezen. Ik zou die avi-boekjes er doorheen proberen te jassen met hem.
Hier is jongste van Duits onderwijs in groep 5 overgestapt naar Nederlands onderwijs. Best lastig, omdat dezelfde klanken heel anders worden geschreven. We oefenen nu met Ambrasoft, maar ik merk dat vooral door te lezen de spelling enorm vooruitgaat, zonder dat hij zich overmatig hoeft in te spannen.

Annet

Annet

19-02-2013 om 12:27

Woordkasteel

Dit programma kun je gratis downloaden en heeft allerlei spellingsoefeningen, ook voor groep 3

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.