Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Import

Import

03-04-2013 om 19:49

Hoe niveau begrijpend lezen omhoog krijgen?

Hallo,
Ik ben betrokken (niet via school) bij een paar leuke kinderen. Deze kinderen komen best goed mee op school, maar niet waar het begrijpend lezen betreft. Ze scoren zeer laag op de cito-toetsen hiervoor: 0,1 - 0,4 scores voor begrijpend lezen. Maar wel 3,3 - 4,2 voor de andere toetsen.
Helaas zijn de ouders niet zelfstandig in staat dit op te pakken en er aan te werken. Ook school lijkt geen extra inspanningen te leveren.
De kinderen zijn tweetalig. Nederlands is de taal die ze het beste beheersen, maar de taal van hun moeder is een andere taal. De moeder spreekt wel aardig wat Nederlands en begrijpt nog meer. In de dagelijks communicatie spreekt ze afwisselend haar eigen taal en Nederlands met de kinderen.

Omdat ik weet hoe belangrijk begrijpend lezen is voor hun toekomstige onderwijsloopbaan en het leuke intelligente kinderen zijn wil ik ze graag helpen het begrijpend lezen op een hoger niveau te krijgen.
Hoe doe ik dat? Hoe kan ik de ouders met eenvoudige voor hen makkelijk dingen stimuleren meer te doen aan de ontwikkeling van de kinderen?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Yvonne

Yvonne

03-04-2013 om 20:28

Nieuwsbegrip?

Mijn zoon (11) werkt met de methode nieuwsbegrip, daar schijnt ook een website van te zijn, misschien kun je daar iets vinden? Het zijn actuele stukken tekst waar vragen over worden gesteld.

Yvonne

Yvonne

03-04-2013 om 20:30

Ook nog

Kijk ook eens bij leestrainer.nl (en dan begrijpend lezen cito)

Nieuwsbegrip is toch juist extra moeilijk?

Althans, zo wordt het hier gebracht. De goede lezers mogen dit doen, niet iedereen in de klas. Het zijn best pittige teksten, dus daar zou ik niet mee beginnen met kinderen die het al moeilijk vinden. Leestrainer lijkt me een betere optie.

anna van noniemen

anna van noniemen

03-04-2013 om 23:27

Nieuwsbegrip doen ze hier allemaal

juf onderstreept woorden waar ze de betekenis van moeten opzoeken, dochter, erg goede lezer, moet meer woorden zoeken dan zoon, zie geen verschil in moeilijkheidsgraad. Sommige woorden vind ik wel lastig op te zoeken....

lisbeth

lisbeth

04-04-2013 om 07:50

Nieuwsbegrip

Kan op elk niveau gegeven worden, dat is juist het fijne ervan. Er zijn diverse niveaus, van aa tot d. Afhankelijk van de klas waarin ze zitten krijgen ze een niveau aangeboden. Je kunt ook binnen een groep differentiëren door kinderen verschillende teksten te geven.

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Molleke

Molleke

04-04-2013 om 10:31

Lisbeth

Vanaf welke leeftijd is nieuwsbegrip? Mijn dochter, groep 4 heeft ook moeite met begrijpend lezen. Is dat nieuwsbegrip ook voor kinderen van groep 4 of starten ze hier mee in de hogere klassen?

caton

caton

04-04-2013 om 11:00

Aantal vliegen in 1 klap

Mijn dochter (groep 6) blijkt ook moeite te hebben met begrijpend lezen en is niet vooruit gegaan met haar niveau. Daarom zijn we dus gaan oefenen. Hiervoor heeft zij het boek "ik leer je liedjes van verlangen en aan apenstaartjes hangen" uitgezocht. Dit zijn gedichten over dieren. iedere avond leest zij mij een gedicht voor en wij praten er over wat het betekent, wat er bedoeld wordt. Voordeel: er staan soms ongebruikelijke woorden in die ze dan meteen leert, het is heel gezellig; ze oefent met lezen en ze oefent om te begrijpen wat je leest. Het is trouwens ook nog een leuk boek, dus het is voor mij (en voor haar) absoluut geen straf om te oefenen!

Niempje77

Niempje77

04-04-2013 om 11:43

Vanaf groep 4

Hier hebben ze Nieuwsbegrip officieel vanaf groep 4. Volgens de site is de AA-versie daar ook op gericht. In groep 3 doen hier alleen de slimmere kinderen mee met Nieuwsbegrip. Dan is het misschien nog best uitdagend, maar hier zien de kinderen er verder weinig uitdaging in.

Vic

Vic

04-04-2013 om 11:56

Hier ook

Dochter (groep 4) is avi uit maar scoort niet zo goed op begrijpend lezen en woordenschat. Volgens de juf wordt er in de hele klas (meer dan 50% met niet Nederlandse ouders) niet zo goed gescoord. Persoonlijk trek ik het me wel aan, want wij hebben toch een talig gezin. Blijkbaar is de schoolomgeving ook van belang, en gelukkig wordt er nu meer aandacht aan besteed. I.d.d. Nieuwsbegrip maar ook bij het lezen mogen kinderen moeilijke woorden opschrijven waarna er in de klas over wordt gepraat.

lisbeth

lisbeth

04-04-2013 om 12:38

Bij ons

Nieuwsbegrip vanaf groep 4 of de hele goede lezers van groep 3. AA niveau om te starten en sommige kinderen A. Dochter werkte in groep 5 al op C niveau. Ik ben persoonlijk een fan van nieuwsbegrip

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Weer wat geleerd

Bij ons wordt het als extra aangeboden (groep 4), net als Rekentijgers. Grappig om te lezen dat dat niet overal zo is. Maar het is zeker leuk, met al die actuele teksten.

Import

Import

04-04-2013 om 21:58

Geen nieuwsbegrip

Op de school van de kinderen wordt geen nieuwsbegrip gebruikt. School is ook niet bezig met extra ondersteuning van de kinderen maar schuift het af op de ouders. en die zijn in dit geval niet in staat het op te pakken.
Ik kan nergens op de website vinden dat nieuwsbegrip ook buiten school gebruikt zou kunnen worden. Ik heb wel de voorbeeldopgaves gezien. De kinderen zitten in groep 4 en 5. Maar de voorbeeldopgave van niveau aa zouden ze niet zelfstandig kunnen maken. De kinderen lopen volgens mijn minstens 1 jaar (maar waarschijnlijk meer) achter wat betreft begrijpend lezen. Ik wil ze graag in hun thuissituatie ondersteunen door op een speelse wijze met ze te oefenen op die momenten dat ik toch al contact met ze heb. En eventueel ook de ouders stimuleren en coachen om ook bepaalde oefeningen/spelletjes/watdanook met de kinderen te doen.

Tango

Tango

04-04-2013 om 22:20

Wat ook kan

Hier een zoon die ook achter loopt met begrijpend lezen, maar daarnaast ook met technisch lezen want w.s. is hij dyslectisch. Destijds kreeg ik als tip van de juf voor begrijpend lezen oefenen, dat je tijdens het voorlezen tussendoor steeds een vraag stelt. Bijv. wie bedoelen ze met 'ze' in deze zin, wat bedoelen ze met 'daar' in deze zin. Ik heb er nooit wat mee gedaan want ten eerste oefenden we ons al te pletter thuis met lezen, rekenen en schrijven en ten tweede dacht ik dat dit bij zoon niet zou bevallen. Hij heeft er altijd een hekel aan als je tijdens het voorlezen ineens stopt. Maar wie weet helpt hij bij jouw kinderen wel.
Inmiddels krijgt zoon leeswerk van school mee, Samen Lezen. Daar staan naast de tekst een aantal vragen over de gelezen tekst. Deze weet zoon altijd prima te beantwoorden, maar ja dan lees ik ze wel voor. Voorlopig leest hij nog niet goed genoeg om op het juiste niveau te komen met begrijpend lezen. Maar gelukkig nu wel begripvolle juffen die het bij hem gewoon aanpassen naar begrijpend luisteren en dan scoort hij gewoon een B op de cito.

Tango

Tango

04-04-2013 om 22:22

Wat ik me dan nog afvraag

Is of de door jouw genoemde kinderen, Import, wel op niveau zijn met technisch lezen. Want daar kan dus ook het probleem zitten. Ook kan het in de woordenschat zitten. Als je de woorden in de vragen niet begrijpt kun je de vragen ook niet goed beantwoorden.

Judith

Judith

10-04-2013 om 15:35

Woordenschat

Ha Import,

Nieuwsbegrip is geen optie want daarvoor moet je een licentie kopen en ik denk niet dat je dat wilt betalen want dat kost een hoop geld. Dat is alleen te doen voor scholen.
Wat je wel kunt doen is de woordenschat oefenen. Ga samen een boekje(fantasieboek of informatieboek) lezen en bespreek de moeilijke woorden. Laat die woorden in een schriftje schrijven en herhaal ze een paar keer. Laat de kinderen zelf zinnen maken met deze woorden. Maak een woordweb (te vinden op internet).
Neem niet alleen zelfstandige naamwoorden maar ook werkwoorden en bijwoorden. Abstracte woorden verdienen extra aandacht net als woorden met meerdere betekenissen.
Begrijpend lezen is voor meer dan de helft woordkennis. Wanneer je dit kunt verbeteren ben je dus al heel goed bezig!

groet, Judith

Woorden in samenhang

Wat ook kan is woorden nemen die bij elkaar horen, over een thema. Bijv: kamperen. Je bespreek dan de caravan, vouwwagen, camper, blokhut, slaapzak, isoleren, brandertje, komfoor,
Receptie, recreatieruimte, haringen, grondzeil, etc.

Of je neemt alle werkwoorden die bij elkaar horen: lopen, rennen, schuifelen sluipen stappen, doorlopen marcheren etc.

Algebra

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.