Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Hoe leg je breuksommen uit

Zoon (groep 6) heeft een breuksommen mee naar huis gekregen om te oefenen. Hij heeft er meer moeite mee dan ik dacht. Hoe kan ik breuksommen begrijplijk uitleggen? En deelsommen?

Ik kan het aan de juf vragen,maar dan moet ik tot dinsdag wachten. Ik hoopte eigenlijk nu al een beetje te oefenen.

Pham

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
P

P

30-03-2013 om 15:48

Geef even een paar voorbeelden

Geef even een paar voorbeelden, dat is makkelijker voor ons want ik weet niet op welk niveau hij precies zit.

Ik werk wel altijd met de bekende taart of cake (dus een rond ding of een rechthoekig ding in stukjes verdelen). Je kunt het ook zelf tekenen natuurlijk. Leer vanaf het begin dat je eerst telt uit hoeveel stukjes de hele taart of cake bestaat en dat dat getal ONDER de streep komt. Boven de streep is dan het deel waar het om gaat. Het is belangrijk dat ze dat niet door elkaar halen. Teller en noemer dus.

Anne

Anne

30-03-2013 om 19:14

Juffen en meesters met uitleg op internet!

Pham en anderen:

Advies van OO is natuurlijk altijd handig en welkom. Maar weet dat er ook online allerlei juffen en meesters diverse onderwerpen/vakken van basisschool en middelbare school uitleggen!

Deze tip ben ik ergens tegengekomen voor middelbare school en laatste klassen basisonderwijs. Misschien vind je er wat nuttigs tussen. M.n. de eerste kan voor jou interessant zijn.

www.huiswerk.tv
Filmpjes in tien categorieën

www.spellingjuf.nl
site van Fleur Geenen

www.bijlesengels.nl
Engels les over lastige grammatia-onderwerpen


https://www.youtube.com/user/scheikundelesssen?feature=watch
Scheikundelessen van Sieger Kooij

Op


www.youtube.com/user/JORTgeschiedenis
Docent Joos uit Eindhoven geeft geschiedenisles.

Marie

Marie

30-03-2013 om 20:42

Meester sipke

Nog een leuke site:
http://www.meestersipke.nl/pagina/rekenen

Pham

Pham

31-03-2013 om 15:43 Topicstarter

Bedankt voor alle tips

Ik ga alle sites rustig bekijken.

Waar zoon moeite me heeft is bijvoorbeeld in de vraag staat een taart in 8 stukken verdeeld. De vraag is; kleur het 1/4 deel van de taart. Zoon ziet in het geheel van 8 stukken het vierde deel niet.

Van internet heb ik een tip gehaald:Ik heb nu op papier 10 taarten gemaakt met oplopen heel, half, 1/3, tot 1/10. Elke taart heeft zijn eigen kleur. De taartdelen ga ik los knippen . Zo kan ik zoon concreet laten zien dan 2 stukje van de taart van 8punten hetzelfde is als 1 stukje van de taart van 4 punten (althans ik hoop dat zoon het zo ziet.)

Pham

sietske

sietske

01-04-2013 om 15:38

Taalprobleem

Is dit niet eerder een soort van begripsverwarring? Hij ziet HET vierde deel niet. Nee dat kan kloppen, die 8 punten hebben geen nummering 1 t/m 8 zodat kunt aanwijzen wat punt nr. 2, nr. 5, nr. 7 is. Snapt hij dat 1/4 deel iets anders is dan het vierde deel?

P

P

01-04-2013 om 19:13

Hmm

Ook kan het komen door de verwarring van 8 stukken terwijl je er 4 verwacht. Leer hem gewoon standaard vanuit een cirkel denken die nog geen lijnen heeft. Dus leer hem blindelings zien wat een kwart, een helft, een achtste etc is.

elsje78

elsje78

02-04-2013 om 22:18

Hoe ik het uitleg

Misschien helpt het, ik heb ook vaak leerlingen die breuken zo lastig vinden.

wat boven de streep staat is dat wat je hebt of moet hebben, wat onder de streep staat zijn alle stukken die er zijn. De streep spreek je uit als "van de"

Dus 1/4 deel betekent 1 van de 4 delen. Als je uit een taart van 8 stukken 1/4 deel moet hebben, moet je eerst 4 delen maken van die 8 stukken. Je neemt 2 stukken samen tot 1 stuk, zodat je 4 delen hebt. Nu kan je 1 van die 4 stukken nemen.

groetjes

Yvonne

Yvonne

03-04-2013 om 07:22

Rekenweb?

Kijk ook eens op rekenweb. Als ik het me goed herinner zijn daar allerlei opdrachtjes, op niveau met het (maken en) delen van taarten.

Suzy

Suzy

03-04-2013 om 16:17

Heel simpel

Neem een oud bord. Laat het vallen, liefst op een harde ondergrond, zodat het breekt
Kijk, dit zijn breuken: allemaal aparte deeltjes, die samen één geheel vormen. Veel plezier!

O en trouwens

Het kan ook met een echte taart natuurlijk (goed excuus om er één te kopen). Of een appel die je in stukken snijdt.

Pham

Pham

05-04-2013 om 21:52 Topicstarter

Thanx

voor de verdere tips, ik ga ermee aan de slag met zoon.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.