Pham
30-03-2013 om 15:43
Hoe leg je breuksommen uit
Zoon (groep 6) heeft een breuksommen mee naar huis gekregen om te oefenen. Hij heeft er meer moeite mee dan ik dacht. Hoe kan ik breuksommen begrijplijk uitleggen? En deelsommen?
Ik kan het aan de juf vragen,maar dan moet ik tot dinsdag wachten. Ik hoopte eigenlijk nu al een beetje te oefenen.
Pham
P
30-03-2013 om 15:48
Geef even een paar voorbeelden
Geef even een paar voorbeelden, dat is makkelijker voor ons want ik weet niet op welk niveau hij precies zit.
Ik werk wel altijd met de bekende taart of cake (dus een rond ding of een rechthoekig ding in stukjes verdelen). Je kunt het ook zelf tekenen natuurlijk. Leer vanaf het begin dat je eerst telt uit hoeveel stukjes de hele taart of cake bestaat en dat dat getal ONDER de streep komt. Boven de streep is dan het deel waar het om gaat. Het is belangrijk dat ze dat niet door elkaar halen. Teller en noemer dus.
Anne
30-03-2013 om 19:14
Juffen en meesters met uitleg op internet!
Pham en anderen:
Advies van OO is natuurlijk altijd handig en welkom. Maar weet dat er ook online allerlei juffen en meesters diverse onderwerpen/vakken van basisschool en middelbare school uitleggen!
Deze tip ben ik ergens tegengekomen voor middelbare school en laatste klassen basisonderwijs. Misschien vind je er wat nuttigs tussen. M.n. de eerste kan voor jou interessant zijn.
www.huiswerk.tv
Filmpjes in tien categorieën
www.spellingjuf.nl
site van Fleur Geenen
www.bijlesengels.nl
Engels les over lastige grammatia-onderwerpen
Scheikundelessen van Sieger Kooij
Op
www.youtube.com/user/JORTgeschiedenisDocent Joos uit Eindhoven geeft geschiedenisles.
Marie
30-03-2013 om 20:42
Meester sipke
Nog een leuke site:
http://www.meestersipke.nl/pagina/rekenen
Pham
31-03-2013 om 15:43
Bedankt voor alle tips
Ik ga alle sites rustig bekijken.
Waar zoon moeite me heeft is bijvoorbeeld in de vraag staat een taart in 8 stukken verdeeld. De vraag is; kleur het 1/4 deel van de taart. Zoon ziet in het geheel van 8 stukken het vierde deel niet.
Van internet heb ik een tip gehaald:Ik heb nu op papier 10 taarten gemaakt met oplopen heel, half, 1/3, tot 1/10. Elke taart heeft zijn eigen kleur. De taartdelen ga ik los knippen . Zo kan ik zoon concreet laten zien dan 2 stukje van de taart van 8punten hetzelfde is als 1 stukje van de taart van 4 punten (althans ik hoop dat zoon het zo ziet.)
Pham
sietske
01-04-2013 om 15:38
Taalprobleem
Is dit niet eerder een soort van begripsverwarring? Hij ziet HET vierde deel niet. Nee dat kan kloppen, die 8 punten hebben geen nummering 1 t/m 8 zodat kunt aanwijzen wat punt nr. 2, nr. 5, nr. 7 is. Snapt hij dat 1/4 deel iets anders is dan het vierde deel?
P
01-04-2013 om 19:13
Hmm
Ook kan het komen door de verwarring van 8 stukken terwijl je er 4 verwacht. Leer hem gewoon standaard vanuit een cirkel denken die nog geen lijnen heeft. Dus leer hem blindelings zien wat een kwart, een helft, een achtste etc is.
elsje78
02-04-2013 om 22:18
Hoe ik het uitleg
Misschien helpt het, ik heb ook vaak leerlingen die breuken zo lastig vinden.
wat boven de streep staat is dat wat je hebt of moet hebben, wat onder de streep staat zijn alle stukken die er zijn. De streep spreek je uit als "van de"
Dus 1/4 deel betekent 1 van de 4 delen. Als je uit een taart van 8 stukken 1/4 deel moet hebben, moet je eerst 4 delen maken van die 8 stukken. Je neemt 2 stukken samen tot 1 stuk, zodat je 4 delen hebt. Nu kan je 1 van die 4 stukken nemen.
groetjes
Yvonne
03-04-2013 om 07:22
Rekenweb?
Kijk ook eens op rekenweb. Als ik het me goed herinner zijn daar allerlei opdrachtjes, op niveau met het (maken en) delen van taarten.
Suzy
03-04-2013 om 16:17
Heel simpel
Neem een oud bord. Laat het vallen, liefst op een harde ondergrond, zodat het breekt
Kijk, dit zijn breuken: allemaal aparte deeltjes, die samen één geheel vormen. Veel plezier!
Loeske77
03-04-2013 om 16:18
O en trouwens
Het kan ook met een echte taart natuurlijk (goed excuus om er één te kopen). Of een appel die je in stukken snijdt.