Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
mijk

mijk

06-02-2013 om 12:15

Hoe kom je achter harde inschrijvingseissen vo?

Nu de oudste in groep 7 ben ik wat voorwerk aan het doen voor het kiezen van een middelbare school. We wonen in een grote stad met dus veel keus. Nu leek het me handig om eens even een tabelletje te maken met verschillen en overeenkomsten van alle middelbare scholen. Kind is typisch vwo kind (scoort al jaren a's op al zijn toetsen en heeft heel brede interesse) en ik ben dus de verschillende vwo's aan het vergelijken.. Maar tot mijn stomme verbazing hebben maar 4 van de 10 scholen heldere toelatingseisen op hun site staan. En als ik dieper ga graven kom ik ook dingen tegen als: de school bepaalt niveau en als ouders niet eens zijn met de plaatsing dan gaan po school en vo school met elkaar in gesprek en komt er een bindend advies uit...

Hoe gaat dat in andere plaaten, op jullie middelbare school. Komt die info op een andere manier? Is het gebruikelijk om het zo te doen? Je moet toch als ouders wel weten langs welke lat je kind gelegt wordt?

Mijk

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Vic

Vic

06-02-2013 om 12:17

Heel duidelijk

De meeste scholen in de omgeving gaan af op het basisschooladvies. De school van mijn dochter had een minimale cito- (of Nio-) eis én een verplicht advies van de basisschool. Die eisen stonden duidelijk op de website.

Anoniem

Anoniem

06-02-2013 om 12:42

Hier in de stad

is een gemeentelijke procedure. Deze geldt voor alle vo-scholen in (in ons geval) Utrecht. Scholen verwijzen op hun website vaak naar die procedure. Hoe het in andere steden is, kan verschillen. Als ik jou was zou ik gewoon eens informeren.

Heb je al

In de schoolgids gekeken? Niet alle scholen hebben de eisen en het beleid overzichtelijk op de site staan. De schoolgids is meestal wel ergens op de site te downloaden en anders even mbv Google zoeken.
Ook is er vaak een groep scholen die in samenwerkingsverband dezelfde harde eisen hanteren. Maar let op, de scholen kunnen ieder apart dan toch weer net iets anders omgaan in de praktijk met deze eisen. Dus vooral ook navragen op open dagen, bij andere ouders etc.

mijk

mijk

06-02-2013 om 14:56

Dat helpt!

inderdaad in een schoolgids al weer een harde eis voor athenaeum + gevonden. Alles ook even gedownload en in een apart mapje.. Is het volgens jaar niet meer zo overweldigend!

Mijk

mijk

mijk

06-02-2013 om 14:58

Oh en andere toelating vanwege passend onderwijs?

Vind ook al ergens in een document dat vanwege passend onderwijs het advies van de basisschool minder belangrijk gaat worden volgend jaar....Iemand daar al iets over gelezen....?

Mijk

P

P

06-02-2013 om 15:04

Hier

Hier kregen we twee jaar geleden toen oudste in groep 8 zat een prachtig boekje met alle scholen in de buurt en de benodigde citouitslagen voor elk niveau. Natuurlijk stond er ook bij dat het advies van school ook voldoende kon zijn.

Vraag eens aan ouders in groep 8 hoe dat bij hun ging?

mijk

mijk

06-02-2013 om 16:34

Ga ik eens even doen

P, is inderdaad de kortste klap! Maar andere ouders uit Groningen stad ervaringen zijn welkom

Mijk

The x factor

Mijk:"Vind ook al ergens in een document dat vanwege passend onderwijs het advies van de basisschool minder belangrijk gaat worden volgend jaar.."
Kijk, dat is een eerlijke uitleg. Heb je daar een link van?
Ja, er verandert van alles, maar de meeste scholen leggen er de nadruk op dat de Cito-eindtoets niet meer zo belangrijk zal zijn. Men doet het voorkomen alsof het advies van de basisschool juist belangrijker wordt.
Maar dat document wat jij vond heeft meer gelijk.
De verandering: niet meer de professionele opvatting van de leerkracht basisschool is van belang. Ook niet meer de samenvatting van bevindingen gedurende de schooljaren. Wat gaat tellen zijn de toetsuitslagen van alle tussentoetsen vanaf groep 6. De basisschool moet dat zo aanleveren dat de vo school de scores zelf kan narekenen. Feitelijk zelf al het advies kan maken. Feitelijk de basisschool helemaal niet meer nodig heeft.
De wet passend onderwijs geeft een zetje in die richting, maar stelt dat niet verplicht. Wat blijft is dat de vo school het laatste woord heeft. Wat daardoor ook blijft is dat er, wat er ook vast ligt, van alles kan veranderen.
Die selectieprocedure is daardoor een beetje een natte vinger.
Ter lering ende vermaak (niet uit jouw regio, maar toch): Hier het document dat de regels stelt voor het hele samenwerkingsverband www.wsns-zk.nl/images_cms/file/Toelatingsprocedure%20VO.doc
Hier de uitleg van een van de scholen www.montessori-aerdenhout.nl/PDF/De_Overstap_2013.pdf
Verschillen: Het eerste document heeft het alleen maar over cijfers (NIO en Cito lvs scores). Het wordt ook keurig in partjes gehakt: wie groep 6 het licht nog niet gezien heeft, wordt nooit meer een vwo leerling.
Het tweede document voegt er nog een rij eisen aan toe. Mensbeschrijvingen. Karaktereigenschappen. Leerlingprofielen noemen ze het. (vanaf pagina 14).
Bij selectie moet je je toch gewoon de X factor voorstellen. De selectiecommissie als een soort jury die uit de enorme stapel eerst de groffe schifting doet: DIe zeker wel (cijfers goed), die zeker niet (cijfers niet goed) en dan blijft er een hoopje over van discussiegevallen, afhankelijk van de dan nog beschikbare plaatsen.
Het hardst geformuleerd: Met alleen maar hoogste scores kom je er wel.
Groet,
Miriam Lavell

koffiekwast

koffiekwast

07-02-2013 om 12:16

Scholen in stad

voor ons al een tijd geleden - weet dat we toen veel info van basisschool (Starter) kregen over de eisen per individuele school en hebben toen ook bijna alle VWO opties bezocht in groep 7 - zodat kiezen in groep 8 makkelijker zou zijn. (er waren toen uiteindelijk nog maar 3 over omdat dochter toch gymnasium wilde doen).
Kan me van toen herinneren dat sommige scholen ook best wilden praten met ouders over toelating als cito/advies niet helemaal overeenkwam en dat cito eis van bv KO (545) hoger lag dan van het PG (543).
Van WLG weet ik dat klasgenootje van dochter gewoon binnen is gekomen na gesprek met ouders (ondanks 541 op cito en een twijfel advies van lagere school) en dat enkele klasgenoten van dochter een extra toets hebben gedaan voor toelating PG omdat er een te lage cito lag.

Kortom - destijds nog veel flexibiliteit.

Flexibiliteit en willekeur

Flexibiliteit is er nog steeds. Geheel afhankelijk van het aantal leerlingen dat zich aanmeldt en de vraag of de scholen 'zin' hebben om te groeien of juist niet.
Dat is juist het lastige: je weet niet langs welke lat je kind wordt gelegd.
Groet,
Miriam Lavell

mijk

mijk

07-02-2013 om 13:52

De preciese tekst

A Procedure tot toelating en plaatsing van een leerling in het VO
Vanaf de invoering van Passend Onderwijs in 2014 ligt de primaire verantwoordelijkheid van een passende plek voor de leerling in het VO, niet meer zoals nu bij het PO, maar bij het VO en wel specifiek bij het schoolbestuur waarbij de leerling wordt aangemeld. Samenwerking en overleg tussen PO en VO is en blijft gewenst. Net als nu is het in de praktijk een gedeelde verantwoordelijkheid van het PO en het VO om voor alle leerlingen een passende plaats in het VO te realiseren.

het leuke is dta ouders er in deze procedure echt geen moer mee te maken hebben. Je vindt de hele tekst op csg.nl/aanmelden en dan toelatingsbeleid. Overigens de link benoemt dit als de publieke versie. Ik word dan ontzettend nieuwsgierig naar de niet publieke versie!

Groet Mijk

mijk

mijk

07-02-2013 om 13:59

Koffiekwast!

Dank! Ik hoop ook op meer info. Heb gisteren een kennis gevraagd die een zoon in groep 8 heeft (op de kleine wereld en die had niets). Wat is het bij dochter geworden? Of zeg je dat liever niet. Het grappige is het PG en het WLG zijn de scholen die de eisen het helderst formuleren. ZO anderhalf jaar vooruit heb ik wel een voorkeur voor het WLG maar zoon heeft er ook nog iets van te vinden (en die ziet wel wat in technasiumopleidingen!)

Mijk

Ja, zo gaat het

Nou, de niet publieke versie kan nauwelijks ernstiger zijn dan deze. Wat er staat is tamelijk helder: het samenwerkingsverband bekokstoofd op basis van eigen criteria waar men de leerlingen kwijt wil (ook quotering naar afwijking of soort), daar rolt een binden advies uit voor 1 augustus. Als de ouders daar niet mee instemmen, dan volgt melding aan de leerplichtambtenaar en de inspectie (vervolg die ouders, die doen niet wat wij zeggen).
En zo zal het gaan inderdaad. De wet passend onderwijs betekent dat ouders helemaal niks meer te zeggen hebben.
Maar dan ook weer: leerlingen die tot de stapel 'overduidelijk plaatsbaar' horen (allemaal hoge scores en de juiste x factor), zullen daar helemaal geen last van hebben.
Groet,
Miriam Lavell

Tineke

Tineke

07-02-2013 om 14:45

Tipje mijk

Los van je zoektocht naar toelatingseisen, ga ook op zoek naar ervaringsverhalen. Tijdens mijn oriëntatietocht, was ik bijv. verrukt van een school, waar ik hier voor gewaarschuwd werd. Een ervaringsdeskundige mailde me toen privé, en die zgn. geweldige school werd het toch maar niet. In schoolgidsen en op websites wordt lang niet alles duidelijk.

mijk

mijk

07-02-2013 om 17:00

Doe ik!

Dat is onder meer de reden om nu al te beginnen! Mocht je een ervaringsverhaal hebben: mijkimproves @ gmail.com

Mijk

mijk

mijk

07-02-2013 om 17:06

En het probleem is natuurlijk miriam

dat dit samenwerkingsverband dan nog zo schokkend eerlijk is om het om de website te zetten en dat er natuurlijk bij de andere scholen binnenskamers ook allerlei van dit soort documenten zijn.

Ik hoop dat we zo als zoon nu gaat hem wel op een goed plekje krijgen maar om dat te creëren hebben we wel hard moeten werken om beeld van basisschool bij te sturen. Zo blij dat we daar mede dankzij OOL op tijd mee begonnen zijn....

Mijk

Tineke

Tineke

07-02-2013 om 18:12

Je hebt mail

groetjes!

koffiekwast

koffiekwast

08-02-2013 om 08:36

Mijk!

Het is hier uiteindelijk PG geworden. Doorslag voor dochter destijds: WLG is klein en had toen niet veel extras. PG is groter en bood behoorlijk wat extras - technasium en de verplichte PG plus uren (extra lessen in heel gevarieerde onderwerpen en vanaf de 5e mogelijkheid vast stukje Open Universteit). We wisten toen nog niet dat ze goed zou zijn in de beta vakken - inmiddels zit ze in de 5e en in de beta topklas dus in die zin heeft de keuze ook goed uitgepakt. Veel extra excursies en masterclasses op de universiteit (NT/NG richting zijn op PG populair - WLG heeft meer EM/CM kandidaten.)
Ik denk dat het WLG gestructureerder is, wat voor sommige leerlingen handig kan zijn - PG is flexibel (wat weer enorm handig was toen dochter begin van dit schooljaar op een trimester uitwisseling ging - school is hier heel behulpzaam in geweest.)
CSG combinatie ken ik niet goed - heb via mijn uitwisselingsscholieren wel weer goede ervaringen met Zernike en Werkman.

mijk

mijk

08-02-2013 om 13:16

Mijn dossiertje groeit

Heel fijn eraringsverhalen. Het grappige is dat ik er nu heel actief mee bezig ben geweest en me toch nog helemaal niet kan voorstellen dat mijn guppie ooit naar de middelbare school gaat

Mijk

koffiekwast

koffiekwast

08-02-2013 om 19:53

Voor je het weet....

Ik kan me die fase van zoeken en kijken nog zo goed herinneren Het lijkt gisteren... en inmiddels gaat ze - zelf - naar de open dagen van de universiteiten.

Succes met kiezen straks en je groeit er vanzelf in!

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.