Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Hoe kies je een profiel?

Nou, zoals de titel al doet vermoeden is zoon (3 VWO) zich aan het voorbereiden op zijn profielkeuze. Nu heeft hij een heel brede interesse, en is ook in bijna alle vakken even goed. Wordt in zijn prestaties wel flink beperkt door zijn ADD (medicatie helpt niet, dus daar moet hij hoe dan ook mee dealen). Hoe kies je dan een profiel? Op school gaan ze na de kerstvakantie hiermee aan de slag, maar ik zag op de schoolkalender dat ze al in februari een voorlopige profielkeuze moeten indienen. Dat is dus al best snel... Dus, hoe help ik zoon het beste bij het maken van zijn keuze? Wat zijn de vragen die ik hem moet stellen?


Barvaux

Barvaux

29-12-2014 om 11:48

Hier zijn ze daar het hele derde jaar mee bezig bij de mentorles. Ze vullen een aantal keer iets in op http://profielkeuze.qompas.nl/informatie/profielen-en-vakken waar ze dus allemaal op inloggen. Ze hebben iets van 75 vragen waar ze antwoord op moeten geven en waar ouders en vrienden/klasgenoten ook antwoord op kunnen geven en zo kun je zien hoe anderen over jou denken en daar rollen ook beroepen uit. Er was ook een gesprek in een klein groepje met een decaan bij. Dat hoef je toch niet allemaal zelf te doen hoop ik? Er was ook een ouderavond waar je vragen kon stellen en waar het allemaal uitgelegd werd.

Op zich is het gewoon een kwestie van weten welke vakken bij welke profielen horen en welke vakken er niet mogelijk zijn in een bepaalde combinatie en dan wegstrepen.

Elisa Gemani

Elisa Gemani

29-12-2014 om 14:07

Profielkeuze

Mijn zoon (ook ADHD), 3 Atheneum, staat ook voor die keuze. Nu doet hij de derde voor de tweede keer ivm langdurige ziekte vorig jaar dus we hebben bijna het hele traject al eens gehad Maar bij hem zijn ze ook al lang ermee bezig op school in de mentorlessen. Daarnaast zijn er beroepsvoorlichtingsavonden, gegeven door studenten van diverse opleidingen. De site van Qompas is heel handig. Je zoon kan diverse tests doen en informatie krijgen over profielen, opleidings- en beroepsmogelijkheden.
Mijn zoon is er al uit: hij gaat E&M doen met Duits, Geschiedenis en Wiskunde A. Daarnaast gaat hij Cambridge English doen. Een prachtig breed profiel waar hij met zijn interesses en capaciteiten alle kanten mee op kan. Hij wil of advocaat worden, of iets met Game Design en Development of iets met economie. En dan het liefst in Engeland studeren, waar zijn vader vandaan komt.
Neem die profielen door met je zoon mbv die website. Er zijn ook heel veel online beroepskeuzetests te vinden. Maak een lijstje van de interesses van je zoon; waar is hij goed in, waarin minder; wat vindt hij leuk, wat minder leuk; wat ziet hij zichzelf studeren; wat voor werk zou hij willen doen enzovoorts. Het is lastig om je nu al enigszins ergens op vast te moeten leggen wat de toekomst betreft maar tja, het moet toch

Annet

Annet

29-12-2014 om 14:14

Ik zou beginnen met een simpel lijstje

Laat hem een cijfer geven voor elk vak dat mogelijk is, van 1-10. Hoe leuk vindt hij het vak, hoe graag wil hij dit vak nog drie jaar hebben.

Als hij goed is in alle vakken, zou ik in ieder geval wiskunde B kiezen. Dan kun je bij bijna alle studies terecht. Dan houd je nog maar twee profielen over. Die afweging kun je vaak ook in de vierde klas nog maken, tenminste dat was hier zo.

Laat hem minimaal één extra vak kiezen zodat hij nog wat keuzevrijheid over houdt.

Barvaux

Barvaux

29-12-2014 om 14:16

Elisa

Ik geloof niet dat je over beroepen moet praten als het gaat om profielen. Juist die qompas stelt je allerlei vragen daarover die prima werken maar andersom lijkt me niets. Dus wel via qompas vragen of dat of dat jou wat lijkt maar niet vragen wat je kind wil doen later. Veel te ver van mijn bedshow en anders was TSkind er allang uit.

Engeltje

Engeltje

29-12-2014 om 16:11 Topicstarter

Reacties

Barvaux, natuurlijk zijn ze er op school al wel mee bezig. En er komen ook (beroeps)voorlichtingsavonden, ook voor de ouders. Voor de vakantie zijn ze een hele dag naar de TU in Delft geweest om dmv workshops, presentaties en rondleidingen sfeer te proeven. Maar zoon is geen prater, dus wij horen thuis maar weinig over dat soort dingen. En dan nog alleen een verslag, niet hoe hij het vond. Dat had ik niet duidelijk in mijn openingspost gezet inderdaad. Ik wil graag thuis ook gesprekken hierover voeren, we blijven vaak hangen in het nu, doordat we/hij al genoeg moeite hebben met de school van alledag. Daarom ben ik blij met die website van jou, dat geeft ons ook houvast.
Hij vindt alles leuk en is nergens echt een uitblinker in (ja, de creatieve vakken, maar weer niet zo dat ik hem op een Kunstacademie of zo zie), dat maakt het lastig.
Annet, dat extra vak had ik inderdaad ook bedacht, dat is een goede suggestie. Maar dat lijstje, dat gaat hem niet helpen denk ik.
We gaan aan de slag met die website, kijken wat ons dat oplevert. Bedankt allemaal!

Barvaux

Barvaux

29-12-2014 om 16:16

Engeltje

Begrijp me goed, je zoon moet een inlogcode krijgen voor die website om naar zijn persoonlijke pagina te gaan. Mijn zoon heeft daar dus een stuk of vijf mentorlessen aan besteed om het allemaal in te vullen geloof ik. Je kunt er natuurlijk wel allerlei informatie vanaf halen maar niet dat persoonlijke deel.

Er zullen toch wel vakken zijn die hij ZEKER wil houden? Welke taal wil hij naast Nl en Eng? Zo moet je beginnen.

Als je weet welke vakken hij zeker wil houden moet je kijken in welk profiel die vakken als profielvakken staan (daar is die site dus handig voor) en daarmee schrap je hopelijk wat profielen.

Wat ik vooral handig vond op die site is dat er ook een beschrijving van de vakken stond maar ik zie dat dat dus ook alleen voor geregistreerde gebruikers is?

Elisa Gemani

Elisa Gemani

29-12-2014 om 16:37

Profielen

Nog een paar tests die je zoon kan doen:
http://www.profieltest.nl/
http://www.scholieren.com/blog/4285/de-alternatieve-profielkeuzetest
https://www.123test.nl/profielkeuzetest-VWO/

Op die site van Qompas kan je ook zonder registratie informatie krijgen over profielen en vakken. http://profielkeuze.qompas.nl/informatie/profielen-en-vakken/vwo

En hier heb je de profielen overzichtelijk naast elkaar met de vakken en studiebelasting: http://nl.wikipedia.org/wiki/Vakkenpakket

Zoon vindt het best leuk om allemaal te bekijken en te doen. Al gaandeweg leverde en levert het goede gesprekken op over studeren, werken, beroepen en de toekomst.

Annet

Annet

29-12-2014 om 16:43

Kan hij op school kiezen voor het vak Kunst?

Mijn dochter heeft dat ook gekozen als extra vak (bij een NT/NG profiel) en ze zal nooit naar de kunstacademie gaan. Het is deels een praktisch vak en deels een leervak (kunstgeschiedenis, voorstellingen, etc).
Zij zit nu in de 6e klas en we merken dat vervolgopleidingen het erg waardevol vinden dat ze ook de creatieve kant heeft bekeken. Het beïnvloedt je denken op een positieve manier, ook als je techneut wordt.

Barvaux

Barvaux

29-12-2014 om 16:47

Elisa

Ik krijg elke keer toch echt de melding dat ik geregistreerd moet zijn, vorig jaar was dat volgens mij niet zo. Heb je op een vak geklikt?

Elisa Gemani

Elisa Gemani

29-12-2014 om 17:19

Qompas

O ja, ik zie dat je nu idd moet registreren voor specifieke vakinformatie. Dat was vorig jaar anders.
Je kan ook hier kijken voor de profielen, de samenstelling en vakken(overige profielen staan ook gelinkt): http://nl.wikipedia.org/wiki/Profiel_economie_en_maatschappij

Barvaux

Barvaux

29-12-2014 om 17:23

nee

De wikipagina's over de vakken kun je echt niet vergelijken met de informatie die je bij qompas kreeg. Zie bijv geschiedenis: http://nl.wikipedia.org/wiki/Geschiedenis

Linda K

Linda K

29-12-2014 om 17:28

Heel traject

Bij oudste was profielkeuze een heel traject. Opdrachten op school en thuis, stukken schrijven, gesprekken met mentor en decaan, aanbevelingen van alle docenten, etc. Met het examen kwam het hele profielkeuzedossier mee naar huis en dat was een flinke! Ik had dat thuis niet willen of kunnen doen met mijn zoon.
Bij jongste was het veel meer hap-snap, maar hij wist gelukkig ook wel wat hij wilde (en later switchen is geen probleem). En ik was wat meer voorbereid door de ouderavonden die ik bij oudste al had gehad.

Wat ik uitermate handig vond, was dat de docenten een 0, 1 of 2 voor ieder vak (met argumentatie!) gaven. Een 0 betekent dat ze het afraden om het vak te kiezen, 1 is neutraal (geen bijzonder talent of probleem), 2 is een aanbeveling. Je mag wel een 0-vak kiezen, maar daar wordt wel extra met de leerling over overlegd. Ik vond dit heel zinvol, omdat ik als ouder niet goed kan beoordelen wat reëel is en wat niet.

Heeft jullie school ook zoiets?

Hier trouwens ook een oudste zoon met ADHD. Dat heeft geen rol gespeeld bij de profielkeuze, hoewel hij zelf aangaf graag veel variatie te willen in de vakken (dat kan ADHD-gerelateerd zijn).

Elisa Gemani

Elisa Gemani

29-12-2014 om 17:41

Barvaux

Je registreren is toch zo gebeurd? Dan heb je toegang tot alle informatie.

Barvaux

Barvaux

29-12-2014 om 17:44

elisa

Ik dacht dat het om de registratie via school ging, ik heb me er nu niet in verdiept.

Elisa Gemani

Elisa Gemani

29-12-2014 om 17:53

Methode

Iedereen kan zich registreren. De LOB (Loopbaan Orientatie en Begeleiding) methode die zoon op school heeft maakt wel gebruik van een inlogcode via school om gebruik te kunnen maken van de bijbehorende website. http://profiel-asl.nl/Onderwijs/LOB-methode-Beroepskeuzedagboek
Evanlyn, zijn ze er op school nog helemaal niet mee bezig geweest? Hier hebben ze al vanaf de start van dit schooljaar dus mentorlessen "orientatie op studie en beroep" gehad mbv de Profielkiezer/Beroepskeuzedagboek en digitale vragenlijsten gemaakt mbt schoolvakken, studievaardigheden etc. Alsmede klassikale gesprekjes met docenten over de vakken en de gestelde eisen tav vakkeuze in de profielen.

Evanlyn

Evanlyn

29-12-2014 om 19:53

je bedoelt Engeltje!

Maar ik lees wel mee, want hier ook 3 VWO, maar dit kind heeft de toekomst al helemaal uitgestippeld. En dan ook nog op zo'n manier dat ik erin kan geloven, dus heb ik me hier nog niet echt in verdiept. Maar ik lees mee voor de volgende kinderen, waarbij ik wel wat beren op de weg zie...

Marjoleine64

Marjoleine64

29-12-2014 om 20:12

plussen en minnen

wij hebben dit traject voor beide zoons al doorlopen, zitten nu in 4 en 5 VWO. Inderdaad zijn ze daar op school veel mee bezig geweest, en ook wij hebben daar thuis niet heel veel van meegekregen.
Bij oudste was het niet zozeer de keus welk profiel, maar wel welke (keuze)vakken daarin. Het stond al heel snel vast dat hij NT zou doen, met O&O (technasium). De extra taal werd Duits, ook een makkelijke keuze voor hem. Maar toen... Nog minstens één profielvak, en liefst één extra vak. Hij heeft serieus overwogen om tekenen te kiezen (maar dan de moderne variant 'design en multimedia'), maar heeft dat niet gedaan vanwege het deel kunst algemeen wat daarbij hoort. Uiteindelijk werden het wiskunde D en informatica.
Jongste heeft ook NT gekozen, met ook O&O maar met Grieks als 2e taal. Zo hoefde hij geen 2e moderne taal te doen. En ook informatica, en economie erbij. Zo houdt hij alle opties open om evt economie te gaan studeren, of bedrijfskunde, of toch wiskunde of iets anders technisch. Of alsnog conservatorium, de muziek doet hij buiten school wel op eigen kracht.

Katniss

Katniss

29-12-2014 om 20:25

Lastig kiezen

Hier was het profiel (CM) al vrij snel duidelijk, dochter is geen beta en vond economie ook weinig aan. Ze heeft wel een tijdje getwijfeld tussen Spaans en filosofie als keuzevak. Ik was zelf meer voor filosofie, maar we vonden het ook jammer om een taal te laten vallen. Uiteindelijk is het toch Spaans geworden (naast Engels en Duits), en kunst/drama. Dit jaar (4e) moet ze nog weer kiezen of ze volgend jaar wiskunde A of C neemt. Het ziet ernaar uit dat A toch wel tot de mogelijkheden behoort (ruime 7 gemiddeld voor AC wat ze dit jaar heeft).
Ik moet zeggen dat we er als ouders weinig mee van doen hebben gehad. Dochter had het plaatje al compleet, kreeg een positief advies van de leraren, dus wij konden slechts over de details meedenken.

Lynn

Lynn

29-12-2014 om 20:50

Echt breed pakket

Hier ook eentje in drie VWO. Ook een heel programma voor de profielkeuze.
Wat ik belangrijk vind aan de profielkeuze (en kind zelf ook) is dat kinderen op die leeftijd vaak nog helemaal niet weten wat ze willen gaan studeren, laat staan wat voor beroep ze later willen gaan uitoefenen. En zelfs als er kinderen zijn die het wel denken te weten, is de kans reëel dat ze van gedachten veranderen. N.m.m. is een kind daarom het meest geholpen met een (echt) brede keuze, een profiel waarmee het later (als het in de 6e zit) alle kanten op kan.
Volgens mij is dat dus een betapakket.

In mijn tijd was het (als ik het me goed herinner) zo, dat je met wiskunde (nu wiskunde , scheikunde en natuurkunde nagenoeg alle studies kon gaan doen. Dus zonder economie kon je wel economie gaan studeren, maar zonder wiskunde, scheikunde en natuurkunde vielen veel studies af.
Volgens mij is dat nog steeds zo dat veel betavakken wel vereist zijn voor vervolgstudies, maar dat dit met talen, aardrijkskunde of geschiedenis niet of veel minder is.

Als je je kind zoveel mogelijk keuzemogelijkheden open wilt laten houden, is het n.m.m. daarom handig om wiskunde B, scheikunde en natuurkunde (en evt. biologie) te kiezen in je profiel.

Uitgangspunt is daarbij natuurlijk wel dat je kind deze vakken KAN. Als je kind erop gaat blijven zitten of zakken, of het echt vreselijk vindt, zou ik het niet aanbevelen. Maar als je kind wel redelijke cijfers in deze vakken haalt, zou ik hiervoor kiezen.
Dus een echt breed pakket (dat van de zoon van Elisa Germani, vind ik dus helemaal niet echt breed, bij gebrek aan wiskunde B, scheikunde en natuurkunde - hoewel het natuurlijk een prima pakket kan zijn als zoon slecht is in deze vakken).

Alleen maar kiezen wat kinderen leuk vinden, zou ik afraden. Toekomstperspectief is denk ik ook belangrijk en rekening houden met wijziging van interesses. Er zijn vaak nog wel genoeg (leuke) vakken die kinderen erbij kunnen kiezen.

Overigens heb ik zelf een breed pakket gehad met bètavakken en veel talen. Ik ben nooit in de bètarichting gaan studeren, maar ben altijd blij geweest dat ik in de 6e alle studies kon kiezen die ik toen had willen kiezen. Geen beperkingen door vakkenpakket.

keuze

Bij zoon werden ouders wat aan de late kant betrokken. Ik heb zijn rapporten erbij gehaald en besprak met zoon waar hij goede cijfers in had, zag je op zijn herfst en kerstrapport. En waar hij het meest geinteresseerd in was.
Bij dochter heb ik ook de rapportmethode aangehouden, maar daar was school al veel eerder actief en kregen we bij aanvang van het jaar al uitleg hoe school bezig was met de profielkeuze.
Zolang het allemaal wel duidelijk is, is het niet zo moeilijk denk ik.
Beiden hebben Duits laten vallen, dat vond ik zelf wel jammer. Ik heb er hard aan getrokken, vooral ook omdat de les, zieke en ontbrekende leerkrachten, de resultaten drukte.

Minte

Minte

29-12-2014 om 20:58

Hier

Hier was er veel begeleiding vanuit school, consulten met de decaan, ze moesten van een aantal opleidingen uitzoeken wat de toelatingseisen waren, en er was ook een speciale ouderavond. Ik heb me er eigenlijk niet echt mee bemoeid, omdat ik vind dat het vooral zoons keuze moet zijn... hij kent de vakken, hij moet het doen.

Mijn zoon wist zelf dus ook al vrij goed wat hij wilde kiezen, het enige wat wij hebben gedaan is onze handtekening onder zijn lijstje zetten. Uiteindelijk is het een beta-pakket geworden: NL, Eng, Dui, wisB, wisD, natuurkunde, scheikunde, biologie, NLT, informatica en dan nog wat niet-examenvakken (gym, ckv, godsdienst en maatschappijleer, geloof ik).

Katniss

Katniss

29-12-2014 om 21:14

Breed en beta

Schei- en natuurkunde zijn nog niet zo 'belangrijk' maar wiskunde B is voor vrij veel studies vereist. Wij kregen van school een overzicht met alle studies en de vereisten, en zelfs voor veel Hbo-opleidingen worden er eisen gesteld aan een vwo-vakkenpakket, vooral in de techniek- en economiehoek. Ik denk dus best wel dat je met een NT-profiel en wat verbredende vakken (filosofie, kunst, geschiedenis), de meeste mogelijkheden hebt qua vervolgstudie. Of dat moet inhouden dat je met hangen en wurgen en vreselijke afkeer tot en met de zesde natuur- en scheikunde moet doen betwijfel ik. Dochter vond natuurkunde echt afschuwelijk en wiskunde gaat pas sinds dit jaar goed, dus dat ging hem echt niet worden. Er is nog genoeg mogelijk als je geen wiskunde B hebt. Ik denk dat het voor je persoonlijke ontwikkeling en algemene kennis beter is als je geschiedenis, aardrijkskunde en talen hebt

Evanlyn

Evanlyn

29-12-2014 om 21:15

Lynn

Klopt hoor, ik roep wel zo stoer dat dochter het allang weet, maar ze wil inderdaad een beta pakket. Dus ik heb makkelijk praten, want als ze opeens toch Engels wil gaan studeren (onwaarschijnlijk!) kan dat ook nog.

Annet

Annet

29-12-2014 om 21:26

Grappig Katniss

"Ik denk dat het voor je persoonlijke ontwikkeling en algemene kennis beter is als je geschiedenis, aardrijkskunde en talen hebt "

Ik denk voor de algemene ontwikkeling en kennis eerder aan:
Kunst, filosofie en economie.
De vakken geschiedenis en aardrijkskunde zijn nuttig maar t/m de derde klas lijkt mij voldoende als basis.

Talen vind ik niet interessant. Met Engels kun je overal terecht. Heb je toch een andere taal nodig, kun je die snel genoeg leren.
Een taal bestuderen is wel heel goed voor je algemene taalontwikkeling. Het maakt dan niet zoveel uit welke taal. Stel je kiest Frans, dan zal je dat toch helpen om in de toekomst snel Duits te leren. Maar dat geldt ook voor het kiezen van Latijn, Grieks of Spaans.

Katniss

Katniss

29-12-2014 om 21:29

Annet

Het was een grapje. En ik ben het niet met je eens

Elisa Gemani

Elisa Gemani

29-12-2014 om 21:32

Lynn

Dat vind ik onzin Lynn. Mijn zoon haalt pas sinds dit jaar met veel oefenen en steunlessen voldoendes voor Wiskunde dus Wiskunde B is voor hem uitgesloten. Hij zou er onevenredig veel tijd, moeite en energie in moeten stoppen en dat zou ten koste gaan van andere vakken, zoals Nederlands, waar hij ook veel moeite mee heeft. Daarnaast wil hij toch geen betastudie doen. Hier raden ze alleen schei- en natuurkunde aan als je ook wiskunde B neemt. Economie en een tweede moderne vreemde taal in het pakket wordt ten zeerste aangeraden. Zijn pakket is een mooie combinatie van talen, economie en vakken als aardrijkskunde en geschiedenis. Een pakket waar hij alle kanten mee uit kan, met vakken waar hij mee uit de voeten kan zonder enorm op zijn tenen te moeten lopen danwel interessant vindt en daar gaat het om. Ik vind een puur betapakket juist heel beperkt en dwingend in een specifieke richting.

Annet

Annet

29-12-2014 om 22:00

Elisa, Lynn zegt het goed

Zij zegt (vrij vertaald) : Met een beta-profiel heb je meer mogelijkheden. Maar dat moet je niet doen als die vakken je niet liggen.
Dat past toch prima bij jouw zoon. Hij houdt nog veel mogelijkheden over, alleen niet zoveel als met een NG-profiel met Wiskunde B.
Mijn dochters keus met een NT profiel was heel lang: Psychologie.
Haar profiel houdt haar niet tegen. Het dwingt nergens toe.

Elisa Gemani

Elisa Gemani

29-12-2014 om 22:29

Annet

Precies, het hangt er maar vanaf wat iemand ligt en wat hij/zij wil gaan doen. Ik had een puur alfa eindexamen pakket en ik heb er veel profijt van gehad. Je had mij niet blij gemaakt met een beta pakket; integendeel. Ik had dat eindexamen waarschijnlijk niet gehaald

Jesse_1

Jesse_1

29-12-2014 om 23:51

Huh?

Hebben jullie het over de huidige wiskundes (van komend jaar) en de toekomstige studiekeuzes? Voor heel weinig studies is wiskunde B verplicht (en dan heb ik het over de kinderen die nu voor de profielkeuze VWO staan), sterker nog, ivm de statistiek is zelfs wiskunde A vaak aan te bevelen.

Bij ons is zelfs gezegd dat er op het moment nog zoveel onduidelijk is aan de eisen die de studies gaan stellen.
Kregen jullie dat overzicht onlangs Katniss?

NB dit geldt niet voor de 'harde' beta-vakken, daarbij is wiskunde B, evt aangevuld met wiskunde D wel een goede keuze.

Jesse_1

Jesse_1

29-12-2014 om 23:55

Hier ook profielkeuze

Als ouder ook een voorlichtingsavond gehad en qompas bij kind ingevuld.
Resultaten van kind en ouders kwamen aardig overeen, maar we zijn er nog niet uit

Als het goed is helpt met name school het kind bij de mentorlessen bij zijn keuze. Je kunt zelf meekijken met qompas (is ook gewenst) en daarbij ondersteunen of maken ze geen gebruik van qompas?

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.