Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
vlinder72

vlinder72

22-08-2015 om 18:37

Hoe is het matching systeem in Amsterdam afgelopen?

Voor de zomervakantie was er een levendige discussie over het mislukte matching systeem in Amsterdam. Te weinig kinderen waren op de eerste plek ingeloot etc. Er kwam een kortgeding. Ouders eisten dat ze konden ruilen. De raadsleden bemoeiden zich ermee. Er gebeurde van alles.

Maar hoe is het afgelopen? Wij gingen vroeg op vakantie en wij wonen niet in Amsterdam dus ik heb het vervolg niet meer meegekregen. Maar ik ben wel benieuwd.

Wie weet hoe het verder is gegaan? Mag er toch geruild worden? Hoe gaat het nu met de niet ingelote kinderen?


Forum Stichting VSA

http://www.stichtingvsa.nl/guestbook.php

Dat vraagt iemand op het VSA forum zich ook af. Mogelijk komen er nog wat reacties.

"Nu de scholen 1 week begonnen zijn, Ben ik nu eigenlijk heel benieuwd naar de ervaringen van al die ouders die op dit forum in meer of mindere mate hun onvrede geuit hebben over de school waarop hun kind is geplaatst."

Er is niet geruild zoals voor 500 leerlingen handig zou zijn geweest.
Er is nog geen evaluatieverslag van de bedenkers zelf maar ook niet van onafhankelijke instanties.
Hier en daar, al voor de vakatien, een kind waarbij toch een goede matching is gelukt na een slechte plaatsing.

In de vakantie discussies over de gekozen matching.
Amsterdam is dus wel van plan om meer schooltypen te ontwikkelen.

https://www.amsterdam.nl/gemeente/college-van/individuele-paginas/simone-kukenheim/persberichten/persberichten-2015/amsterdam-richt/

"Het aantal leerlingen groeit fors in Amsterdam de komende jaren. Al deze leerlingen hebben een plek nodig in het onderwijs die aansluit bij hun niveau en onderwijswensen. De vraag naar onderwijsplekken wordt daarmee groter dan het aanbod. Tegelijkertijd is het stichten van een nieuwe school in Amsterdam door de huidige wetgeving lastig. Amsterdam richt daarom een zogenoemde ‘Kraamkamer’ in voor het starten van nieuwe schoolinitiatieven. Met deze Kraamkamer wordt het onderwijs uitgedaagd om samen met Amsterdammers te werken aan nieuwe onderwijsvormen en –locaties waarmee de leerlingengroei beter kan worden opgevangen."

Krullevaar

Krullevaar

23-08-2015 om 13:55

komend schooljaar

Is al bekend of dit systeem komend schooljaar gehandhaafd blijft? Want daar zal nu toch ook wel een beslissing over moeten worden genomen. (Maar misschien is dat al gebeurd.)

Nou, dat zou ik ook wel willen weten

Ja Krullevaar, dat vraag ik me ook af. Inwoner van Amsterdam en zoon in groep 8, dus je begrijpt dat ik reuze benieuwd ben.

En die nieuwe schooltypes- ze doen maar, maar wat het ook allemaal wordt, het komend schooljaar zal het niet klaar zijn. Overigens zou ik hoe dan ook niet geneigd zijn mijn kind naar zo'n nieuwe school te laten gaan. Net als met nieuwe gadgets, ik laat graag anderen de kinderziektes ontdekken en stap dan zelf een paar jaar later wel in als het met wat lijkt.

Maar dat alles terzijde. De vraag die mij inderdaad bezighoudt is wat ze nu voor komend jaar gaan doen. Nagelbijtend afwachten is vermoedelijk alles wat erop zit.

Groeten,

Temet

Krullevaar

Krullevaar

23-08-2015 om 21:44

snap ik

Hier nog zoon in groep 7, maar woon gelukkig niet in Amsterdam

En omdat dit systeem geen succes is gebleken ziet het er niet naar uit dat andere steden het snel over zullen nemen.

vlinder72

vlinder72

24-08-2015 om 10:48

Geen succes?

Wel raar dat er op de website van de VSA ook niets terug te vinden is. Daar had ik juist als eerste gekeken. Ben nu wel heel benieuwd. Het was dus volgens de ouders geen succes. Maar er is blijkbaar geen opvolging aan gegevens. Alle ouders dus toch uiteindelijk tevreden? Of heeft iedereen de keuze dan maar geaccepteerd?

In dat geval hoop ik voor de toekomstige ouders dat er toch iets veranderd volgend jaar. Het kan ook zijn dat er nu wordt gedacht dat ouders altijd klagen en zeuren maar uiteindelijk toch wel overstag gaan. Dus geen reden om wijzigingen aan te brengen.

En ik ben heel blij dat mijn kinderen niet in Amsterdam of Utrecht of andere steden met zo'n systeem naar school gaan. Hier kan je gewoon kiezen waar je heen wilt.

Evaluatie

Naast de eigeb evaluatie door schoolbesturen verenigd in het Osvo (slager die eigen vlees keurt: matching is goed gegaan) zal er dit najaar een evaluatie komen onder ouders, leerlingen en andere betrokkenen vanuit scholen over de communicatie rond de matching (was dat duidelijk).
Er is nog geen beslissing genomen hoe de kernprocedure er komend jaar uit zal zien. Gisteren stond er wel een stukje in het Parool van de wethouder die net als Osvo concludeert dat 'het systeem' (de matching) goed verlopen is. Ouders of leerlingen is niets gevraagd. Je vraagt je af van welke planeet zij komt ...

VSA

Op de website van VSA vind je overigens ook de laatste nieuwsbrief met een eigen evaluatie van de matching
http://www.stichtingvsa.nl/nieuws.php?subaction=showfull&id=1436169970&archive=&start_from=&ucat=&;

Als je dat leest

Inderdaad al een verslag van de VSA. Als je dat leest zijn er eigenlijk maar 2 conclusies mogelijk.
Het matchen afschaffen want geeft een veel slechter resultaat dan het ook al verfoeide loten dat daaraan vooraf ging.
En snel aan de slag met de 'kraamkamer' en de onderwijsconcepten en initiatieven voor nieuwe scholen. Door het weghalen van belemmeringen om scholen te stichten (maar wat dan met de falende islamitische school? Mag die dan ook weer beginnen?) en de schoolbesturen te herinneren aan hun verantwoordelijkheid en mee te werken aan een ruimer en kwalitatief beter en gevarieerder aanbod te faciliteren.

Bermbrand

Ja, dat stukje in het Parool heb ik ook gelezen. Ik werd daar niet blij van. Als men nu al heeft geconcludeerd dat het prima is gegaan dan kunnen ze achteroverleunen. Heb je trouwens in de PS van de Week dat stukje gezien van dat meisje dat helemaal in de put zat omdat zij op de school van zesde keuze was geplaatst?

En uiteindelijk vindt ze het er prima. En dat geloof ik ook wel. Maar, en ik heb dit al eerder gezegd, het is bepaald onuitstaanbaar dat er eerst ontzettend veel moeite wordt gedaan om uit te dragen dat scholen zo verschillen en dat het zo vreselijk belangrijk is dat je nou net die school uitkiest die het beste bij jou past, en dat dan vervolgens als die individuele keuzevrijheid per saldo niet kan worden geleverd de gevolgen gebagatelliseerd worden: eigenlijk maakt het niet zoveel uit en wordt zo'n kind op een andere school ook wel gelukkig. Eén van de twee, denk ik dan.

Groeten,

Temet

Enquete matching

VSA roept ouders op de enquete over matching in te vullen:

Onderzoeksbureau Panel Inzicht doet in opdracht van vereniging van schoolbesturen OSVO onderzoek naar de loting en matching bij de overgang van basis- naar voortgezet onderwijs in Amsterdam afgelopen juni.

VSA wil u graag vragen uw ervaringen met de onderzoekers en de schoolbesturen te delen. VSA heeft input gegeven voor de vragenlijst aan de onderzoekers van Panel Inzicht, maar het is uitdrukkelijk hùn vragenlijst, hùn onderzoek.

plak de volgende url in de adresregel van uw browser (zonder spatie):
http://cis.panelinzicht.nl/scripting/index.php/656982/lang-nl

Voor vragen over dit onderzoek kunt u zich wenden tot Marten van Lieshout van het onderzoeksbureau, [email protected].

Misschien ook wilt u de link verder verspreiden onder mensen in uw kennissenkring met ervaring met de loting en matching van afgelopen juni.

LET OP: iedere ouder die de matching met belangstelling heeft gevolgd kan de enquete invullen, ook als u geen kind heeft die afgelopen juni in de matching betrokken was. Kies daarvoor na het invullen van de naw gegevens (dat is overigens niet verplicht) voor de optie 'werkzaam in een bestuurlijke functie', daarna kunt u kiezen voor VSA en de enquete invullen en verzenden.

2e ronde

Als ik het goed begrijp wordt er in de 1e ronde wel per school maar op centraal niveau geloot. En er wordt centraal naar een andere school gezocht (geloot?) als een kind uitgeloot is. Dat scheelt in elk geval een hoop geloop met je startnummer.
"Het grootste verschil met de vroegere loting is dat er na aanmelding bij de school van eerste keuze, centraal, en niet per school, wordt geloot. De kinderen die straks worden uitgeloot hoeven niet meer zelf op zoek te gaan naar scholen waar nog plek is, maar maken onder begeleiding van Osvo een lijst voorkeuren van de scholen waar nog plek is."

Angela67

Angela67

29-10-2015 om 20:17

zoals in Utrecht

zo is het in Utrecht ook geïntroduceerd afgelopen jaar, centrale loting. Nog steeds geen prikkel voor scholen om iets aan de hoeveelheid plekken te doen natuurlijk . . .
Zie evaluatierapport van actieve Urechtse ouders: http://www.uitgeloot-in-utrecht.nl/?page_id=11
gr Angela

Goede adviezen

Goede adviezen uit Utrecht. Hopelijk neemt Amsterdam die ook ter harte.

Zoals: zorg dat de broertjes en zusjes eerst geplaatst worden en geef dan het realistische aantal open plaatsen aan.

Doe niet aan verhullend taalgebruik: de nieuwe eerste keuze als het over de tweede keuze gaat.

Verbloem geen zaken door cijfers bij elkaar te nemen en maak er geen reclamefeestje van dat onterechte verwachtingen kan wekken.

Loot in het begin van de week en niet aan het einde van de week zodat je tot maandag moet wachten met het stellen van vragen.

Zorg voor ruim tijd tussen de eerste en de tweede loting zodat ouders nog tijd hebben om zich te orienteren als ze dat nog niet serieus gedaan hebben en er nog geen cijfers bekend zijn.

Wees duidelijk over de lotingsprocedure (notaris) en de data.

Nou nog zo'n paar zaken die voor ouders zeer belangrijk zijn.

Jamie

Jamie

29-10-2015 om 21:06

Annej

Ik ben volstrekt tegen voorkeurssituaties voor brusjes, het gaat hier niet op een basisschool en het is mij een raadsel waarom je dat zou moeten willen.

Ali

Ali

29-10-2015 om 21:09

Broertjes en zusjes voorrang?

Gelukkig is dat afgeschaft bij de meeste VO scholen. Slaat mi ook nergens op in het voortgezet onderwijs.

Er komt wel weer een centrale loting, maar daarna gaat het bij uitloting anders. Ik weet nog niet precies hoe dan.

Jamie

Jamie

29-10-2015 om 21:10

Dus:

Waarom zou iemand die toevallig een ouder brus heeft die al op een bepaalde school zit meer recht hebben op die school dan iemand die geen brusjes heeft of brusjes die een heel ander niveau doen?

Vind het wel voordelig Jamie

Wij hebben er hier wel voordeel van gehad en bovendien scheelde het mij tijd en de kinderen konden een beetje op elkaar letten of elkaar advies geven en steunen. Hoef je niet op 2 scholen in de MR of de OR te zitten.

Waarom broertjes en zusjes eerst?

Hier is een grote scholengemeenschap die als één van de eerste die regel heeft opgeheven omdat de school nogal éénzijdig van kleur werd.

Angela67

Angela67

29-10-2015 om 21:14

Jamie

het gaat er ook niet om wat jij en ik ervan vinden helaas, het is een ding dat door de MR's van de betrokken scholen bepaald wordt, we vermoeden als een soort 'zoethoudertje'naar die ouders toe die in de MR zitten. Het is namelijk in een bewust-gecreeerde schaarste als Utrecht natuurlijk heel handig als jouw tweede kind ook naar die populaire school kan. De schoolbesturen kunnen heel eenvoudig zelf besluit daarin nemen, maar kennelijk laat men dit fijn bij de MR.
Het ligt nergens vast dat het mag of niet mag, het is gewoon zo'n ding wat gegroeid is in de loop der tijd en niet afgeschaft wordt.
gr Angela
ps het was bijna 20%, het aantal broertjes/zusjes . .

20 procent

Blijkbaar zijn er ook ouders en kinderen die er wel prijs op stellen.

Jamie

Jamie

29-10-2015 om 21:29

Logisch

Het gros komt nu eenmaal altijd op de eerste keus terecht dus AL die ouders willen kind twee een voordeeltje geven dus AL die ouders zullen voorstemmen. Ouders met maar één kind of kinderen op verschillende niveaus interesseert het niet. Met andere woorden, alleen degenen om wie het gaat trekken hun mond open.

De logica van AnneJ gaat ook alleen bij AnneJ op, de meeste brusjes willen niets met elkaar te maken hebben als ze op één school zitten!

Angela67

Angela67

29-10-2015 om 21:31

imisschien, misschien is het toeval.

Maar eerlijk is het niet. Er wordt ook heel smoezelig over gedaan door de schoolbesturen want iedereen voelt natuurlijk aan dat het niet netjes is in een situatie waarin slechte scholen niet geprikkeld worden om te verbeteren omdat ze toch wel gevuld worden door uitgelote kinderen. Goede scholen breiden niet uit want dan kunnen ze niet meer aan 'cherry picking' doen of minstens hun populariteit bewaren. En last but not least: eerst maken ze er een feestje van, elke school is uniek en fantastisch en mogen de broertjes/zusjes eerst erop. En als er dan honderden kinderen beteuterd kijken wordt gezegd: ja maar zo uniek zijn we niet hoor, in utrecht is het overal goed dus ach we vinden wel een plekje voor je.
gr Angela

O en

De meeste ouders gaan toch niet in de OR of de MR zitten.

Amsterdam

In Amsterdam zet de Stichting Vrije Schoolkeuze (VSA) zich al jaren in voor de verruiming van het aanbod. Een systeem voor verdeling van de schaarste lost het tekort niet op. Het oude lotingssysteem was in Amsterdam, op initiatief van VSA, meer transparant dan in Utrecht en de voorrang voor broertjes en zusjes is op vrijwel alle scholen afgeschaft. Voorrang voor onderwijsrichringen als Montessori, Dalton bestaat nog wel, maar dat kan alleen ingezet worden in de eerste inschrijfweek; in de 2e week is dan duidelijk hoeveel plek er nog is.
In Amsterdam is in het regionaal plan onderwijs (RPO) door VO scholen belooft dat zij zorgen voor een kwalitatief goed en flexibel aanbod dat beter inspeelt op de vraag. Dankzij matching zijn de 'echte voorkeuren' nu bekend, dat aanbod komt er nu hopelijk eindelijk.

Angela67

Angela67

29-10-2015 om 21:57

hmmm . . .

"In de praktijk betekent dat overigens niet dat iedereen ook altijd terecht kan op de school van zijn voorkeur. Daarvoor zijn de bewegingen in de vraag te grillig en is de planning van scholen een te ingewikkeld en langdurig proces" zeggen A'damse scholen op pag 43 (http://www.verenigingosvo.nl/wp-content/uploads/2014/12/RPO-Amsterdam-2015-2020-incl.-Schoolportretten.pdf).

Als er meer aanbod is op de scholen waar altijd geloot wordt kan ik me niet voorstellen dat het nog steeds grillig is. Het verbaast me echt dat meteen als eerste reden wordt gezegd dat ouders/leerlingen net spreeuwen zijn (grillig neerstrijken).

Dit vind ik dan weer een aardige (iets voor Utrecht!): "In het jaarlijkse RPO-najaarsoverleg worden de wensen van ouders ingebracht door middel van een door de gemeente aan te leveren jaarlijkse update van het onderzoek ‘Wat vinden ouders ervan?’. Daarmee krijgen ook ouders die nog een
VO-school moeten kiezen op reguliere basis invloed op de Amsterdamse voorzieningenplanning, omdat de bestaande voorzieningen en nieuwe ontwikkelingen dan kunnen worden getoetst aan de behoeften die er leven onder aanstaande ouders." Het zal misschien een papieren onderzoek zijn en je kunt er misschien niet veel mee afdwingen, maar het is in ieder geval een formeel onderdeel!

Food for Utrecht . . .

gr Angela

Thomas

Thomas

29-10-2015 om 22:32

Uitbreiden

Er wordt altijd maar gezegd dat scholen moeten uitbreiden. Maar dat kan toch niet zomaar. Bijvoorbeeld het Amsterdams Lyceum. Waar moet die school uitbreiden?
Verder is het een van de populaire scholen waar vorig jaar meen ik 80 kinderen meer heen wilden dan er plek was. Hoe zie je dat voor je? Een school met ineens 3 extra klassen. Hoe gaat dat met schoolreisjes naar hun buitenhuis? De school is de laatste jaren al zoveel gegroeid met extra klassen, dat de vierdeklassers nu maar een halve week gaan, want er zijn niet genoeg weken voor de hoeveelheid klassen.
Er is geen ruimte voor de fietsen, er is geen ruimte in de gangen, er is niet zomaar een extra gymzaal, er is geen ruimte in de pauzes.
Verder is een school niet meer hetzelfde als er enkele jaren achter elkaar drie extra klassen komen. Hoe verandert de sfeer als er ineens veel nieuwe docenten komen?

Thomas

Think out of the box ... Het resultaat van de matching laat o.a. een duidelijke wens voor categoraal vwo (atheneum) onderwijs zien (Amsterdams Lyceum en Hyperion Lyceum). Er is dus ruimte voor een derde categoraal vwo / atheneum in Amsterdam. Naast uitbreiden van bestaande scholen kun je dus ook denken aan nieuwe scholen.

Voordat er een discussie start over scholengemeenschappen: uit de matching volgt ook dat een wens voor een een vergelijkbare (Dalton) school als het Spinoza Lyceum (vmbo-havo-vwo). Die gaat er ook komen, zo ook een Cartesius 2 (havo en vwo).

Angela

Een RPO is iedere regio verplicht om op te stelling ieder vijf jaar, ook Utrecht moet dus een RPO hebben. De provincie moet het RPO goedkeuren. Het is een wettelijk instrument voor de planning van VO, scholen in de regio morgen het gezamenlijk opstellen.

Krullevaar

Krullevaar

30-10-2015 om 09:05

Bermbrand

Maar denk je dat zo'n nieuwe school de tekorten op korte termijn oplost? Zo'n school moet zich nog bewijzen en dus zullen ouders altijd blijven inschrijven op de bestaande populaire scholen.

Het is natuurlijk wel een oplossing, maar dan vooral voor de lange termijn denk ik.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.