Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
MK

MK

29-03-2017 om 10:56

Hoe eerlijk is loten?

Wij zitten midden in de toelatingsprocedure voor een middelbare school en het is al bekend dat er geloot gaat worden. Ik vraag me af hoe eerlijk loten daadwerkelijk is en mocht het negatief uitvallen, wat kan je doen om te checken of het eerlijk is gegaan? Heeft iemand dit al eerder betwist?

Het loten gebeurt o.l.v. een notaris maar dat stelt mij niet gerust. In hoeverre spelen cito resultaten en gegevens uit het onderwijskundig rapport een rol?


Half a twin

Half a twin

29-03-2017 om 14:55

Dubbel gevoel

Toen oudste naar de middelbare ging werd er ook geloot door bijna alle schoken in de regio. Als je advies klopte en Cito scores vanaf groep 6 ondersteunden dat dan lootte je mee. Iedereen evenveel kans. Oudste kwam op school van 1e keus terecht, helemaal blij.
Twee jaar later was jongste zover. Toen was ik stiekem wel blij dat school van oudste als enige in de regio vasthield aan de voorrangsregel broertjes/zusjes. Zoon hoefde niet mee te loten.
Twee kinderen op hetzelfde niveau op twee verschillende scholen lijkt mij niet handig. Zelfde school zelfde regels, geen gemiep dat je op twee ouderavonden tegelijk moet zijn enz.

inez

inez

29-03-2017 om 15:02

half a twin

"Twee kinderen op hetzelfde niveau op twee verschillende scholen lijkt mij niet handig. Zelfde school zelfde regels, geen gemiep dat je op twee ouderavonden tegelijk moet zijn enz."
Dat valt op een middelbare school reuze mee. Mijn kinderen zitten op verschillende middelbare scholen. Ik vind niet dat er nou heel erg verschillende regels zijn. Mijn kinderen hebben met die regels te doen en daar kunnen ze prima mee handelen. En als de een studiedag heeft en de ander niet, dan vinden ze dat ook niet erg. Voor mij spelen alleen absenties, de een moet gebeld worden en de ander wil een papiertje, daar kom ik nog wel uit. Er is maar 1 keer een ouderavond op dezelfde dag voor gekomen en toen is de vader naar de een en ik naar de andere gegaan. Dus nee, dat is geen drama en ook niet heel erg ingewikkeld. Bij mijn kinderen was het eigen keus.

MK

MK

29-03-2017 om 15:17

Half a Twin

Wat jij noemt is juist waar ik bang voor ben en ook het probleem. Kijken naar Cito scores mag helemaal niet, het basisschooladvies is leidend! Punt. Toevallig is er net en school over op de vingers getikt, maar ik vrees dat er meer zich hieraan schuldig maken. Jij hebt die ervaring dus ook, of was dat van voor de nieuwe regels?

http://www.ad.nl/den-haag/edith-stein-college-breekt-wet-met-selectie-leerlingen~a596efed/

Hoe en waar kan je inzage krijgen in lotingen?

Half a twin

Half a twin

29-03-2017 om 16:05

overeenstemming

op de school van oudste lootte je mee als je advies klopte, enkelvoudig VWO advies en de Cito scores van het leerling volgsysteem daarmee in overeenstemming waren. Een kind met VWO advies en citoscores allemaal IV en V konden dus niet meeloten. Wat heeft een categoraal VWO aan een VMBO klant? Die houdt in het eerste jaar een plek bezet waar een ander kind met wel de juiste capaciteiten had kunnen zitten.

MK

MK

29-03-2017 om 16:24

Klopt

Maar het punt is dat alleen basisschooladvies mag tellen en cito scores dus niet. Zie ook link. Het gaat om het verschil in interpretatie van de wet.

Half a twin

Half a twin

29-03-2017 om 16:37

ondersteunen

Als het LVS het advies niet ondersteund, wat is het advies dan waard? Dus dat LVS erbij vind ik wel terecht. De groep 8 leerkracht van Jongste vertelde wel eens heel onaangename gesprekken te hebben gehad. Ouders met een potentieel VMBO kind die eisten dat hij VWO advies ging geven en als dat niet kon eventueel HAVO/VWO maar toch echt niet lager.
Als de druk hoog wordt opgevoerd kan ik mij voorstellen dat leerkrachten buigen. Dan vind ik LVS bekijken een prima optie om te kijken of het advies klopt.

Yucca

Yucca

29-03-2017 om 17:03

Eerlijk

Bij ons op school ging het helemaal eerlijk, als je voldeed aan de criteria maakte je even veel kans als elk ander lotgenootje. Zelfs de wachtlijst werd zeer secuur afgewerkt... Is de loting niet openbaar? Er zijn scholen waarbij je de procedure als ouder kunt bijwonen.

MK

MK

29-03-2017 om 17:22

Half a Twin

Het gaat er niet om wat jij of ik vinden, het gaat om de wet. Scholen mogen niet kijken naar cito scores. Punt (nogmaals). Scholen die dat wel doen handelen in strijd met de wet. Misschien spreek jij nog over een tijd dat Cito scores nog meetelden, maar nu is daarvan geen sprake.

https://abonneren.rijksoverheid.nl/nieuwsbrieven/archief/artikel/33/a3072a09-603e-4ecd-a4be-9b580dcf5984/0104013a-2ebe-4e4a-971e-445452d17eae

Uiteraard baseren basisscholen hun adviezen wel op het LVS systeem en criteria als werkhouding, maar het VO heeft hier verder niks meer mee van doen. In dat opzicht is het dan wel vreemd dat het onderwijskundig rapport met het VO wordt gedeeld. Beter zou zijn dit pas beschikbaar te stellen als het kind is toegelaten.

Loting is vziw niet openbaar. Heeft iemand ervaring met hoe je dit moet aanvechten (zo nodig)? Ben graag voorbereid.

Half a twin

Half a twin

29-03-2017 om 17:49

eindtoets niet LVS wel

De eindtoets mag niet meetellen het LVS (kan cito zijn maar ook een ander systeem) wel. De gegevens vanaf groep 6. Om te kijken of het advies in overeenstemming is met de prestaties.
Dat is mij in 2016 nog uitgelegd door zowel BO als VO. Om een eerlijk beekd neer te zetten van een leerling. Om te voorkomen dat ouders een VWO Advies EISEN voor hun VMBO kind.

hier

stuurt de basisschool geen scores uit het LVS mee met het advies en onderwijskundig rapport. Als de VO school deze toch perse wil inzien, kunnen ze dit bij de ouders opvragen, de basisschool verstrekt ze namelijk echt alleen maar aan de ouders.

Dat zouden eigenlijk alle basisscholen moeten doen....

dopje

dopje

29-03-2017 om 18:06

Half a Twin

'een VMBO klant', noem je zo een kind met VMBO advies?

Jetta71

Jetta71

29-03-2017 om 18:08

bij ons destijds wel eerlijk

Dag MK, die vraag heb ik mij een aantal jaren geleden ook gesteld. Oudste wilde graag naar een school waar geloot werd. Met citoscore 550 werd hij uitgeloot. Dat gaf ons (hoewel het een grote teleurstelling was) wel het idee dat niveau inderdaad echt niet meegewogen werd. Uiteindelijk is het trouwens goed gekomen, omdat hij op een wachtlijst kwam en er uiteindelijk toch nog plekken vrijkwamen.
Ik hoop op een goede uitkomst voor je toekomstige brugklasser!

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

29-03-2017 om 19:00

Dopje

Is een vmbo-klant dan erger dan een vwo-klant. Het is gewoon een gezegde dat voor alle niveaus geldt.

Phryne Fisher

Phryne Fisher

29-03-2017 om 19:04

Mag niet, gebeurt wel

Bij een van de scholen waar wij dit jaar hebben gekeken voor jongste was ook de toelatingseis een minimumadvies ondersteund door LVS-cito's. Mag niet, gebeurt toch. Ik weet niet wat de school van oudste dit jaar doet. In haar tijd hadden ze zowel een minimumadvies als minimum eindcitoscore als eis. Dat was overigens wel in lijn met het algehele beleid van de school, zwakke(re) broeders worden zo vroeg mogelijk geloosd.

dopje

dopje

29-03-2017 om 19:25

Ginny

De term vwo-klant ben ik hier nog niet tegen gekomen.

dopje

dopje

29-03-2017 om 19:27

en ja..

ik vind een kind een VMBO-klant noemen erg negatief klinken

Half a twin

Half a twin

29-03-2017 om 19:33

was niet negatief bedoeld

Meestal probeer ik hier ABN te schrijven om niet te verraden van w er lk dorp ik kom. Vwo klant vmbo klant het word hier op het dorp allemaal gezegd zonder negatieve bedoeling.
Als ik iemand gekwetst heb SORRY.

dopje

dopje

29-03-2017 om 19:35

half a twin

okidoki, thanx, zoiets is snel geschreven ja.
verder met de inhoud

V@@s

V@@s

29-03-2017 om 19:38

en je hebt ongelijk

De basissschool mag het advies baseren op het leerlingvolgsysteem. De VO-school moet plaatsen minimaal volgens het advies. Ook bij een afwijkend leerlingvolgsysteem.

Hoger plaatsen mag natuurlijk wel.

MK

MK

29-03-2017 om 20:14

hoezo V@@s?

Hoezo ongelijk? Ik beweer dat de MIDDELBAREschool het LVS systeem / cito scores er niet bij mag betrekken en kinderen moet plaatsen volgens het BSA. Ik beweer nergens dat de BASISschool het advies niet op het LVS mag baseren, dat lijkt me evident.

Het VO mag het advies niet opnieuw ter discussie stellen a.d.h.v. een eigen interpretatie van LVS scores.

Dus ik beweer hetzelfde als jij. Helaas doen scholen het wel en eigenlijk zouden we hier allemaal melding van moeten maken.

MK

MK

29-03-2017 om 20:16

Bedoelde je Half a Twin? In dat geval, sorry. Voelde me aangesproken.

Kaneel

Kaneel

29-03-2017 om 20:22

Hier eerlijk, 4 jaar geleden

Hier ging het eerlijk, dat moet wel.
Het was nog net het jaar vóór de nieuwe regels waarover in de eerdere reacties nog wat onduidelijkheid is voor sommigen.
Maar toen was het nog een combinatie van advies en Citoscores (school van dochter deed niet aan de eindcito). Dochter had altijd alleen de hoogste citoscores gehaald en groep 7 overgeslagen. Klinkt toch als een kansrijke gymnasium-'klant' . Loting was stedelijk gym in Utrecht.
Maar zij werd uitgeloot, als 1 van de 9 kinderen.
Ze kwam er ook niet alsnog op. Pech! (voor die school )

kaneel

Wow, herkenbaar! Hier zelfde VO school maar dan 3 jaar geleden. Zoon had ook uitsluitend I of I+ scores, heeft groep 2 en 6 overgeslagen... Maar wel uitgeloot. Wat een domper was dat!

Hij heeft dit schooljaar alsnog, na 2 jaar op een scholengemeenschap-gymnasium, de overstap gewaagd en is er helemaal opgebloeid. Extra boffen voor ons is dat we zo als allerlaatste lichting nog mee mogen liften op de broertjes/zusjes regeling en onze volgende er nu hoe dan ook zonder loten naartoe mag komend schooljaar.

Basisschooladviezen

In Amsterdam moeten alle kinderen loten voor alle scholen. Uit de evaluaties van de megalotingen van de afgelopen twee jaar blijkt o.a. dat het aantal vwo adviezen stijgt en er een flinke discrepantie ontstaat tussen de Cito-scores en de basisschooladviezen. De belangstelling voor categoraal vwo-onderwijs (5 categorale gymnasia en 2 categorale vwo-scholen) stijgt ook. Het totale tekort in Amsterdam blijft ongeveer gelijk, maar het tekort op de categorale vwo scholen stijgt.
Uit de evaluatie van 2016 volgt dat 35% van de leerlingen met vwo advies een Cito-score lager dan 545 heeft. Uit de tabel op p. 6 volgt dat de Cito-scores bij vwo advies soms wel erg laag zijn, tot 528. Ook blijkt dat kinderen met h/v en havo advies te lage adviezen krijgen (8% heeft meer dan 544 gescoord), enkele kinderen hebben zelfs 550 gescoord maar kunnen zich niet aanmelden op een categorale vwo school. http://www.verenigingosvo.nl/wp-content/uploads/2016/09/matching2016sept.pdf Voorheen gold als eis "vwo-advies en Cito minimaal 545", met de mogelijkheid een aanvullende toets te doen als je onverhoopt een slechte dag had en lager dan 545 scoorde. Nu die eis vervallen is, zijn er veel meer kinderen die voor een categorale vwo school kiezen.
Loting als verdeelmechanisme van schaarste is misschien 'eerlijk' omdat iedereen evenveel (of even weinig) kans maakt op een plek. Maar de basisschooladviezen zijn daarin leidend en daar valt best wat op af te dingen. De leerling met havo/vwo advies en een Cito-score van 550 mag zich niet aanmelden op een vwo school en de leerling met vwo advies en cito-score 528 mag dat wel en kan gewoon op gelijke voet meedingen.
Interessant nieuws de afgelopen week was nog, dat het afschaffen van loting voor studies aan het hbo en universiteit ertoe heeft geleid dat in een jaar tijd het aantal studies met een nummerus fixus met meer dan de helft (!) is afgenomen. Kennelijk is loten ook wel 'makkelijk' voor onderwijsinstellingen.

Triva

Triva

30-03-2017 om 08:02

brusjes

Het brusjessysteem vind ik echt heel oneerlijk en alleen iets voor de basisschool. Daar heb je vaak 6 jaar lang twee kinderen tegelijk op school die je ook moet brengen.

Regels en ouderavonden als argument dat je je ene kind op dezelfde school moet hebben als je andere kind slaat nergens op. Het kwam op de basisschool zelfs voor dat de informatie-avonden voor twee groepen tegelijk vielen. Het overkwam mij net niet maar ik ken ouders die ze dan moesten splitsen omdat ze altijd twee groepen gelijk deden en dan kozen voor opeenvolgende groepen (dus groep 5 en 6 tegelijk en 7 en 8) omdat daar de minste ouders waren met twee kinderen (vaak zit er wel een jaar tussen).

Triva

Voor mij persoonlijk voelt het nu wel rechtvaardig. Eentje is er uitgeloot (wat echt een drama was) en nu via een omweg toch nog op de school waar hij zo graag heen wilde (en zo goed past) terecht gekomen. En nu hoeft de volgende in ieder geval niet met die loting-ellende mee te doen. Wat een opluchting!

Dus eerlijk of niet, ik ben er wel blij mee

Triva

Triva

30-03-2017 om 09:16

Jippox

Ik snap wel dat je blij bent hoor, zou ik ook zijn.

Ik heb hierin ook wel wat meegemaakt hoor maar dat kan ik omwille van de privacy nu niet kwijt. Bij ons is het niet goed gekomen maar gelukkig heeft dat niets te maken met brusjes

Triva

Triva

30-03-2017 om 09:19

overigens

Is het natuurlijk ook niet perse heel erg vastgesteld dat elk kind zich thuis voelt op precies dezelfde school. Je wordt dus met dat brusjessysteem extra benadeeld als je twee verschillende kinderen hebt en extra bevoordeeld als je twee kinderen hebt die op elkaar lijken. Het mag duidelijk zijn, mijn zonen zijn als dag en nacht

haha

Ik heb hier 2 klonen...

MK

MK

30-03-2017 om 10:09

Bermbrand

Ik weet dat veel steden hun lotingsbeleid moeten herzien, maar ik hoop niet dat ze Amsterdam als lichtend voorbeeld nemen. Ik zou zelfs zeggen: zo moet het niet!

Neemt niet weg dat je wel zeker weet dat het loten daar eerlijk gebeurd, nl middels een computersysteem waar alle kinderen in meeloten. Meestal loten scholen zelf en dus rijst de vraag, selecteren ze niet zelf op voorhand de beste er uit en loten ze de overige kinderen? Of gaat het echt eerlijk, zoals loten zou moeten zijn? Als je dan verhalen leest als in de link hierboven, dan daalt het vertrouwen...

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.