Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Sahara

Sahara

09-01-2013 om 11:24

Hoe een juf aanspreken

Onze oudste zoon zit in groep 7. Hij zit prima in zijn vel. Veel vriendjes. Vindt het leuk op school maar heeft behoorlijk last van faalangst. Mede daardoor vliegen zijn cito scores alle kanten op. Hij haalt gerust een B en januari en een E in juni. Of andersom.

In de kerstvakantie was hij helemaal zenuwachtig over de komende cito toetsen (niets bijzonders gewoon normale cito toetsen). Bij navragen blijkt de juf de hele dag tegen de kinderen te schreeuwen en ook continu te benadrukken hoe belangrijk cito's zijn en waarop ze allemaal moeten letten. De meeste kinderen zullen hier waarschijnlijk maling aan hebben maar onze zoon probeert alles te onthouden (terwijl hij weet dat hij dat niet kan). Ook neemt hij dat geschreeuw persoonlijk.

Nu weet ik dat er over deze juf ook door andere ouders geklaagd wordt. Ongeinteresseerd, onvoorbereid tijden 10 minuten gesprekken en ze lijkt heel aardig maar ondertussen blijft ze tegen de kinderen schreeuwen.

Maar goed mijn zoon heeft er last van en dat wil ik eigenlijk toch wel een keer tegen haar zeggen. Maar hoe zou ik dat het beste kunnen insteken?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Psychologisch omkeren

Je zoon is erg onzeker over zijn resultaten op de cito`s, ja het arme kind is ook zóóóóó overgevoelig voor stress. Slapeloze nachten krijgt hij ervan. En ja juf, dat is natuurlijk helemaal niet nodig, dat zeg ik ook tegen hem. Resultaten zijn belangrijk hoor, maar niet ten koste van zijn welbevinden. Nee hè juf, dat werkt alleen maar averechts. Geen idee waar dit door komt? Gaat er in de klas erg veel aandacht naar de cito?
U bent het vast met me eens dat al die aandacht voor de cito volstrekt onnodig is, het legt alleen maar onnodig druk op de kinderen. Pffff, die kinderen maken elkaar helemaal dol natuurlijk. Zijn resultaten zijn ook zo wisselvallig, toch vreemd. Wat denkt u? Hij is ook zóóóó faalangstig, lastig hoor.

Kortom, het ligt niet aan de juf, geen kritiek, geen verwijten. Het ligt waarschijnlijk aan je kind, ahum, juf kan daar misschien wat rekening mee houden?

Dat gaat niet meevallen

Veel juffen hebben groep 7 angst. Groep 7 is zo'n groep die denkt dat ze al heel wat zijn en meer gaan uitproberen. Haar geschreeuw is vooral haar eigen angst overschreeuwen, om toch vooral te laten zien dat zij de touwtjes in handen heeft. Ze zal waarschijnlijk thuis bekaf zitten.
(voor meelezers, gelukkig zijn er ook leerkrachten die groep 7 wel goed benaderen, maar helaas te weinig)
tip: Ga niet in je eentje dat gesprek aan. Neem iemand mee, of nodig ook een andere leerkracht uit. Vertel vanuit je eigen bevindingen, niet wat de ervaringen zijn van anderen. Vertel hoe het thuis overkomt en hoe jij je erbij voelt. Dat je uit dat gevoel voor je zoon in de bres springt. Vraag waarom ze de Cito zo benadrukt. Kinderen zijn er al zenuwachtig genoeg voor. Succes ermee.

Niet zeggen

Ik denk dat je je de moeite kunt besparen. Je kunt beter goed met je zoon bespreken hoe hij daar mee om kan gaan. Uitleggen dat de juf graag wil dat alle kinderen goede cijfers halen. Dat ze daarom schreeuwt en steeds nadrukkelijk praat over de resultaten. En dan aan je zoon vragen of hij denkt dat dat gaat helpen? Gaan kinderen van schreeuwen en waarschuwen beter hun werkjes maken? Dan valt er hopelijk een kwartje.
Leg uit dat hij goed op zichzelf moet passen, het gaat om zijn werk. En hij moet verstandig zijn. Luisteren naar de juf wat helpt om je werk goed te doen maar schreeuwen en waarschuwen uit zijn hoofd zetten. Concentreren op de inhoud en niet op de stress. De juf heeft stress. Doe je best om die stress niet aan te pakken van de juf. Neem een papiertje en als de juf een goede tip heeft dan schrijf je dat op.
En leg zelf je zoon uit wat belangrijk is aan het maken van toetsen. Goed doorademen, ontspannen gaan zitten met je voeten op de grond, rustig worden. Eerst de vraag goed lezen en dan antwoorden. Wat je niet weet sla je even over tot het laatst. Dan ga je, als je nog tijd hebt de vragen proberen te beantwoorden die je overgeslagen hebt. Goed lezen, de vraag proberen te begrijpen.
En eigenlijk lijkt het mij vrij hopeloos maar ik moet eerlijk zeggen dat mijn dochter, aangemoedigd door de ib-er zelf naar de juf is gegaan waarom ze zo schreeuwt? En dat dochter daar bang van wordt. De juf heeft toen uitgelegd dat het niet voor haar geldt. Dochter doet altijd haar best. Maar ja, die uitkomst is natuurlijk ongewis.
Maar als ouder naar school dan heb je zo een conflict en de juf verandert toch niet.
Toen dochter in groep 8 zat vroeg ik op de ouderavond begin dat jaar wat de juf en de school gingen doen om de stress voor de kinderen te beperken. Juf keek alleen verbaasd. Daar had ze niet aan gedacht. En ging daar ook niet aan denken.

JansjeRommy

JansjeRommy

09-01-2013 om 23:43

En dan

Als je het gesprek bent aangegaan en je hebt er nog geen goed gevoel over zou ik naar de coordinator of directeur gaan en dit aangeven. Als de juf echt schreeuwt is er iets mis vind ik.

elsje78

elsje78

10-01-2013 om 09:01

Corine

Waar haal jij die wijsheid vandaan? Ken jij echt tientallen groep 7 leerkrachten goed genoeg om dit zo te verkondigen? Jij doet net of er een paar zijn die groep 7 wel aan kunnen, en de rest bakt er niks van.

Ik verbaas me steeds meer over de wijsheid die mensen over leerkrachten denken te hebben. De beste stuurlui staan aan wal laten we maar zeggen

Fransien

Fransien

10-01-2013 om 12:36

Elsje

Corine is juf geweest.

elsje78

elsje78

10-01-2013 om 14:44

Ja en?

ik ben het nog steeds

nuevenanno

nuevenanno

11-01-2013 om 11:12

Zelf oefenen?

Onze zoon vloog met zijn citoscores ook alle kanten op. Wij namen in groep 7 zelf het heft maar in handen. We zijn zelf cito's met hem gaan oefenen. Zo kwamen we er achter waar er gaten zaten in zijn kennis. Ook bleek hij bij begrijpend lezen veel te veel zelf na te denken hij ging met sprongen vooruit. Heel goed voor zijn zelfvertrouwen. Heel blij dat we dat gedaan hebben want hij kreeg in groep 8 zo'n juf.

Elsje

Ik zet er ook bij: Voor de meelezers....... Blijkbaar behoor jij niet tot deze groep mensen.
Jammer dat jij je aangesproken voelt. Helaas heb ik inderdaad genoeg collega's gehad die groep 7 gewoon niet wilden. Dus mijn mening (ja mijn mening, geen vaststaand feit) is inderdaad gefundeerd op ervaring. Maar hé, laat mij maar fijn aan wal staan hoor. Ik sta hier best. Ben niets voor niets uit het onderwijs gegaan.
Fransien, dank je!
En Sahara, ben je al wat opgeschoten?

Dank

Dank voor de tips. Ik denk eerlijk gezegd dat het totaal nutteloos is om de juf op haar gedrag aan te spreken. Maar ik ga het wel doen. Nu klaagt iedereen steen en been over haar achter haar rug en daar houd ik niet zo van.

Ik ga dus aan gesprek met haar vragen met als insteek dat mijn zoon erg zenuwachtig is geworden en aangeeft de juf erg eng te vinden. Waarschijnlijk niet lettelijk zo maar iets van die strekking.

En nee, ik denk niet dat alle groep 7 leerkrackten slecht zijn maar deze wel. En erg genoeg de leerkracht van groep 7 van vorig jaar ook. Ik was zo blij dT mijn zoon hem niet kreeg. Dat is namelijk ook zo'n schreeuwer. Nu heeft onze tweede hem maar die maakt dat toch niets uit. En dat maakt het soms ook zo lastig juf A. Kan prima zijn voor zoon 2 en totaal niet geschikt zijn voor zoon 1.

Maar ik blijf erbij dat een leerkracht niet continu hoort te schreeuwen tegen de kinderen. Ik zie het al voor me dat ik dat zou doen tijdens mijn werk. Ik ben bang dat ik direct mijn spullen zou mogen pakken. Dus waarom dat wel acceptabel is voor leerkrachten is mij een raadsel.

Ik ga in ieder geval proberen om de juf maandag ecen aan te schieten.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.