Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
ma3vwo

ma3vwo

22-03-2013 om 13:15

Hoe dochter helpen met lees/luister/kijkvaardigheid?

Onze dochter zit in 3 vwo en heeft momenteel veel toetsen waarbij lees/luister/kijkvaardigheid getoets wordt voor Engels, Frans, Duits en Nederlands. Probleem is dat dochter hier heel veel moeite mee heeft en haar cijfers dus drastisch ziet kelderen.
Er moet dus iets gebeuren. Maar wat? Volgens Engels leraar moet ze meer oefenen thuis door Engels tv te kijken, boekjes te lezen etc. Dat is op zich leuk, maar als ze dat ook voor Frans en Duits moet doen is ze alleen maar daar mee bezig en ze heeft al zoveel huiswerk. Ik denk dat de basis gewoon niet goed is van al dat begrijpend lezen, luisteren en kijken en dat daar iets mee moet gebeuren. Maar wat en hoe?
Herkent iemand dit? Of heeft iemand tips. Als ik op school ga praten dan heeft elke docent dezelfde mening waarschijnlijk als de Engels docent en dat gaat dus niet lukken.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Duits

Mijn dochter is enorm vooruit gegaan met Duits door alle afleveringen van Türkisch für Anfänger op youtube te bekijken. Een erg leuke duitse jeugdserie. Misschien kent je dochter het, het gaat over Lena en Chem.
Op youtube vind je alle jaargangen zonder ondertiteling.
EN het is absoluut geen straf om naar te kijken. Ook ik vond het een hele leuke serie.

Ik vrees

Dat dat toch de enige manier is: veel kijken, luisteren en lezen in de diverse talen. In plaats van 'zo maar' televisie kijken, kun je een serie in een andere taal gaan volgen (bv op de BBC) of een dvd met ondertitels in de gesproken taal.
En lezen moeten ze waarschijnlijk sowieso toch al, lijkt mij? Kies dan niet het dunste boekje, maar juist een dikke. En wellicht kun je ook samen lezen af en toe.
Een tip van de Engelse docent hier was om ook naar muziek te luisteren met de songtekst erbij.
Dus helaas, ik heb geen tip voor een 'korte route naar succes', ze zal er gewoon toch veel tijd in moeten stoppen (en na dit jaar kan ze wellicht wat talen laten vallen?)

Annet

Annet

22-03-2013 om 15:43

Lukt het in het nederlands wel?

Het probleem zou ook kunnen zijn dat ze de verkeerde werkwijze heeft bij lees, luistertoetsen.

Verder sluit ik me aan dat een taal echt gebruiken veel effect kan hebben. Misschien elke week een andere taal intensief gebruiken?

P

P

22-03-2013 om 16:44

Drie talen is wat veel

Drie talen is wat veel, begin eens met engels hiermee: http://wp.digischool.nl/engels/oefenen/kijken-en-luisteren/ Als je het samen doet kun je in ieder geval kijken of het probleem wat Annet aankaart van toepassing is en dan heb je voordeel bij alle talen.

Mag ze na dit jaar een taal laten vallen of niet?

Verder zou ik inderdaad een duitse serie kijken maar als ze met frans wil doorgaan moet je daar op inzetten.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.