Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Weetgraag

Weetgraag

15-04-2013 om 23:52

Hoe bereiken je onderwijstijd

Onze basisschool hanteert het vijf-gelijke-dagen-model. Kinderen gaan van half negen tot twee uur naar school. 's Morgens een kwartier speelpauze en 's middags een half uur om te eten en te spelen. Naast twaalf volle weken vakantie plus losse feestdagen (goede vrijdag, hemelvaartsdag, vrijdag na hemelvaartsdag, tweede paasdag, tweede pinksterdag, etc) hebben we ook nog een groot aantal vrije dagen (minimaal 5 per jaar) en wat studiemiddagen (2 uur eerder vrij).

Ik weet dat kinderen minimaal 940 uur per jaar naar school moeten.
Ruw geschat gaan kinderen 40 weken x 25 uur = 1000 uur naar school.
Je houdt dan 60 uur over: moeten daar alle losse feestdagen nog van af?
En ook de studiedagen? En de studiemiddagen?

Help!

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Prakje

Prakje

16-04-2013 om 06:42

Ja en nee

Het jaar telt ca 52 weken van 25 uur. Minus de vakanties, feestdagen en studie(mid)dagen. Het aantal uur dat je dan overhoudt zijn de schooluren.

Yvonne

Yvonne

16-04-2013 om 07:26

Spreek even iemand uit de MR aan. De MR krijgt de jaarplanning vooraf voor advies aangeboden. (basisonderwijs). Omdat de school moet aantonen dat het voldoende onderwijstijd plant is het logisch dat in dat document tegelijk het aantal onderwijsuren wordt geteld.

Tijgeroog

Tijgeroog

16-04-2013 om 09:07

Ja, die moeten daar vanaf. Alle losse dagen dat ze niet op school zitten. Als je het nauwkeurig wil doen pak je de schoolkalender erbij en tel je voor het hele schooljaar hoeveel dagen en hoeveel korte dagen ze op school zijn en hoeveel uur dat bij elkaar is.

Tot op het uur nauwkeurig

De onderwijstijd wordt echt per uur berekend. Alleen de uren dat er lesgegeven wordt tellen mee. De verplichte vrije feestdagen, de studiedag, een uurtje later beginnen na Sinterklaas of een dag vrij omdat er geen vervanging voor de zieke juf is tellen dus niet mee.

skik

Marieke

Marieke

16-04-2013 om 22:05

5 gelijke dagen model

De basisschool van mijn dochter heeft vorig jaar het 5 gelijke dagen model ingevoerd en kwam er na berekening op uit dat er meer les zou worden gegeven, 5 dagen in totaal. Die 5 dagen zijn dit jaar als extra vakantiedagen toegewezen, bijv. de donderdag voor en dinsdag na pasen (vrijdag was al vrij), de dinsdag na pinksteren, een vrijdag na een studiedag en een extra maandag. Of 't klopt? Geen idee, ik ga er maar vanuit dat een school goed kan rekenen!
Overigens: ik ben erg tevreden met dit schoolmodel. De kinderen hebben nu 5 lange vrije middagen, iedereen blijft elke dag over, geen kosten meer voor het overblijven, makkelijk en fijn ritme; dit hadden ze veel eerder moeten doen!

Marieke

Behalve het minimum aantal uren kijkt de inspectie ook naar de verdeling er van. Even afgezien van verplichte vrije feestdagen, mag een school maximaal 7 vierdaagse schoolweken inroosteren. Driedaagse schoolweken, zoals die met een studiedag en een extra vrije dag zijn in strijd met de wet. 'T is maar dat je het weet.

skik

Marieke

Marieke

17-04-2013 om 11:18

Oh?

Dat wist ik niet, die driedaagse schoolweek! Maar dat komt toch wel vaker voor? Als je dit jaar maar 1 week meivakantie hebt, hemelvaartsdag is vrij en de vrijdag ook, dan heb je ook een driedaagse schoolweek? Ik kan me herinneren dat koninginnedag en hemelvaart een keer in 1 week vielen, nou, toen hadden we nog maar 2 dagen om naar school te gaan. We hebben 't trouwens wel vaker gehad: 6 december is school altijd dicht, studiedag ervoor of erna en we hebben weer een driedaagse schoolweek. Blijkbaar is er toch veel vrije invulling!

P

P

17-04-2013 om 14:13

Marieke

Een week met pinksteren of hemelvaart erin telt niet als vier of driedaagse schoolweek. Het gaat om het plan om vier lange dagen in te gaan voeren en 1 dag vrij. Dat mocht niet. Ook kleuters mogen niet meer dan 7x een vrijdag vrij hebben per jaar.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.