Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
chantal

chantal

23-05-2013 om 14:57

Het valt dit jaar steeds zo tegen

Mijn zoon is vorig jaar begonnen op het VO in een m/h brugklas. Hij deed het fantastisch en mocht dit schooljaar daarom in h2 beginnen. Hij haalde dit schooljaar tot nu toe alles erg krapjes. Maar dit laatste trimester (wat het zwaarst meetelt) krijgt hij steeds maar slechte cijfers terug met als gevolg dat hij nu ineens op zittenblijven staat. Op de school van onze kinderen houdt dat in dat je dan afstroomt en doubleren gebeurt bij hoge uitzondering (tja, volkskrantlijstjes etc, he?). Zoon klapt helemaal dicht bij de gedachte terug te moeten naar vmbo en het gevolg is nog slechtere cijfers daardoor. We hebben al gehad met de mentor over gehad dat wij meer zien in doubleren oa door jong gedrag van zoon, doordat hij zelf niet terug wil naar vmbo (is gepest daar, de pestkoppen zitten daar nog), weinig begeleiding ivm zijn adhd etc maar de mentor zegt dat de vergadering beslist en dat die zal kiezen voor vmbo.
Iemand ideeen hoe we het kunnen ombuigen in koppie van zoon, als hij de rest goed haalt, bestaat er een redelijke kans dat hij nog regulier over kan? Iemand ideeen hoe we school toch kunnen overtuigen dat havo uiteindelijk beter is voor zoon?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Evanlyn

Evanlyn

23-05-2013 om 15:14

Geen tips, maar ik leef mee...

Heeft die school ooit van de puberteit gehoord? Dat het dan af en toe niet ze lekker loopt, zeker als je ADHD hebt? Vroeger kregen kinderen tenminste nog kansen. Dan kon je gewoon op het gymnasium blijven zitten. En een kind terugsturen naar de pestkoppen is helemaal onverteerbaar. Zou bijles in slechte vakken helpen? En desnoods een andere school als de school hierbij blijft.

Karmijn

Karmijn

23-05-2013 om 15:26

Zorgcoordinator

Ik zou geloof ik zo snel mogelijk een gesprek aanvragen bij de zorgcoordinator. Het is heel aannemelijk dat de adhd meespeelt bij de tegenvallende resultaten. En van een niveau lager, wordt adhd nooit minder, vaak wel erger. Als het goed is, weet de zorgcoordinator dat en kan die je adviseren met vervolgstappen.
Mijn andere vraag is: gebruikt hij medicatie en zo ja, is deze optimaal ingesteld? Door de hormoonveranderingen in de puberteit, kan medicatie bij adhd heel ander effect gaan krijgen.
Ook zou ik gaan kijken naar de manier waarop je je zoon begeleidt bij zijn huiswerk. Loopt dat wel lekker? Soms kan het helpen om dit door anderen te laten doen.
En wat vind je zoon er zelf van?

Tineke

Tineke

23-05-2013 om 15:51

Krap tijd

Hier is het nog maar vijf weken, en dan is het gedaan met het schooljaar. Als jullie nog langer de tijd hebben, dan zou ik (indien financieel haalbaar) iemand inhuren voor huiswerkbegeleiding. Bijvoorbeeld iemand die nu net eindexamen heeft gedaan. Iedere dag samen twee uurtjes werken kan wonderen verrichten. Maar ja, wat ik zeg, het is kort dag. Per vak zijn er vanaf nu nog hooguit twee cijfers te halen, of slechts een. Is dat voldoende?

chantal

chantal

23-05-2013 om 16:25

Evanlyn

Dank voor je meeleven. Ja, vroeger kreeg je meer kansen maar ja, we leven nu. Ik zie genoeg van die afstromers die of de boel er verder maar bij laten zitten of die heel omslachtig via mbo opstromen. Zonde van talenten. Maar goed.
We zitten inderdaad te denken aan een andere school, mocht zoon af moeten stromen. Die heeft een mindere naam maar wat is een goede naam, als je kinderen zo gemakkelijk laat afstromen.

bibi63

bibi63

23-05-2013 om 16:26

Na vmbo-t naar havo? vakkenpakket enz.

Hoi allen,

Onze dochter zit in 2VMBO-T en moet voor aankomend jaar al een (voorlopige, maar toch met consequenties) profiel kiezen.
Waar wij tegenaan lopen:
- ze wil de mogelijkheid doorstromen naar de HAVO open houden.
- Het lijkt alsof school (of wellicht wel alle scholen) doorstromen van VMBO-T naar HAVO niet meer zo zien zitten (liever eerst MBO en daarna evt. HBO).
- Dochter voelt zich niet zo thuis tussen de VMBO-T meiden (laat puberen, verlegen enz). Maar goed, ze moet dat sowieso toch eerst afmaken.
- Dochter heeft hersens genoeg om HAVO te doen, maar..... laat dingen ook snel waaien, is makkelijk. Vandaar ook na brugklas naar VMBO-T.
- HAVO is voor ons helemaal geen must, we zien het wel, hangt ook af van examen resultaten en wensen tegen die tijd. Maar zij (en dus ook wij) willen wel de mogelijkheid om het open te houden.
- Dochter is een meer béta kind (ri. natuur), en daar lijken ook de problemen te liggen met vakkenkeuze. Het lijkt alsof richting eco meer voor de hand ligt (en dat gaat het zeker niet worden).
Wie weet meer, heeft ervaring?
Gr. Bibi

chantal

chantal

23-05-2013 om 16:31

Karmijn

Ik heb niet zoveel vertrouwen in die zorgcoordinator, die is ook meer van liever lager niveau, dan moeite steken in leerlingen. Maar niet geschoten is altijd mis.
Hij is net bij de kinderpsychiater geweest, de medicatie was nog goed, alleen na zijn concerta slikt hij nu een gewone ritalin als hij thuis komt.
Hij is wel gemakkelijk met zijn huiswerk maar heeft wel erg vaak dat hij het wel goed kent en dan toch een diepe onvoldoende haalt. Ik ben nu met hem aan het oefenen geslagen en zet net even de puntjes op de i. Die cijfers gaan wel omhoog. Vervelend is wel dat hij veel slordigheidsfoutjes maakt.
Hij zelf baalt. Hij wil niet naar vmbo maar moest wel met zijn halve klas een ochtend gaan kijken op het vmbo. Er werd wel gezegd dat ze hier niet terecht hoefden te komen maar sommigen wel. Dat werkt in het geval van onze zoon niet mee aan zijn motivatie, dat verlamt juist. Hij is verder wel vrolijk maar het zit hem allemaal wel dwars.

chantal

chantal

23-05-2013 om 16:35

K heksenvet

Ja, de tijd is kort. Maar hij staat geen diepe onvoldoendes, 5,3 zeg maar, maar dan net bij teveel vakken. Dus met wat hogere cijfers (proefwerkweek telt 3 x mee) zou hij het toch kunnen redden. En over het algemeen gaan proefwerkweken wel lekker bij hem omdat hij wat meer de tijd heeft om te leren ivm geen andere lessen. Dat is natuurlijk niet zo maar zo ervaart hij dat.
Ik ken niemand die net examen heeft geadaan, zou anders wel een optie zijn.

chantal

chantal

23-05-2013 om 16:38

Bibi

Dat klopt, zoon moet idd dan een richting kiezen en wij zouden niet weten welke richting. Daar is ook helemaal verder geen begeleiding in, degenen die tl2 doen, zijn daar het hele jaar mee bezig. Onze zoon is ook jong in gedrag, laat puberen, groeit nog niet erg, geen baard in de keel etc. Hij is van begin september. Hij heeft werkelijk waar geen idee wat te doen. Dat is voor ons ook een reden voor doubleren. Het is lastig allemaal.

Tineke

Tineke

23-05-2013 om 17:52

Jong in gedrag

Wachten op de puberteit kan soms lang duren. Mijn zoon is 14, 3e klas (wordt 15 in de vierde) en is ook nog echt niet aan het puberen, geen baard in de keel, weet nog niet wat hij wil doen of wisselt daarin sterk, etc. Als je daarom moet doubleren, kan hij misschien nog jaren in de tweede blijven.

Karmijn

Karmijn

23-05-2013 om 19:15

Goed geleerd, toch onvoldoende

Dat zal misschien typisch een adhd ding zijn? Onze zoon heeft dat ook. Heel teleurstellend voor hem. Hij hanteert dan toch een verkeerde strategie. Onze zoon zit ook in de tweede, een kansklas havo/vwo. Hij staat wel voldoende op vwo, maar af en toe ook niet. Ik ben nog heel benieuwd wat dat gaat worden.

Wat wij hebben gedaan, is de vakdocenten mailen en vragen naar hun mening. Hierbij leggen wij het adhd-verhaal gelijk ook uit. ('U zult vast wel weten dat Zoon adhd heeft. Bij het leren voor uw vak, loopt hij daardoor aan tegen: .... Wij willen hem graag helpen om de juiste leerstrategieen te gaan hanteren. Heeft u suggesties? Zijn er in de klas dingen opgevallen, die zouden kunnen helpen?'
Het voordeel daarvan is dat de docenten zo zien, dat wij hem actief begeleiden. Een ander voordeel is, dat de bespreking in de overgangsvergadering, ook door deze docenten wordt gedaan. Dan helpt het om een beetje begrip te zaaien.
Misschien is het ook nog zinvol om voor volgend jaar een plan van aanpak te maken. Waarbij je dus inzichtelijk maakt dat dit een probleem is, wat niet blijvend hoeft te zijn. Een probleem waar aan gewerkt wordt. Ook voor onze zoon is het overigens heel erg goed, om te zien en voelen wat hij kan DOEN. Zodat hij niet blijft haken in het balen van die 5.3.

Nou ja, het zijn maar wat ideetjes. Ik herken je frustratie. Zou het aan de tweede klas liggen? Onze zoon had het dit hele schooljaar moeilijk. Vorig jaar was spannend, alles nieuw. Nu is alles bekend en saai. Zoon had het moeilijk om daar vrede mee te krijgen.

chantal

chantal

24-05-2013 om 15:38

K. heksenvet

Ja, dat weet ik maar het lijkt me voor onze zoon wel goed dat hij bij jongere kinderen in de klas zou komen.

chantal

chantal

24-05-2013 om 15:42

Karmijn

Dat heb ik ook wel eens gedacht, een adhd-dingetje. De kinderpsychiater bevestigde dat laatst ook. Zoon mocht laatst van een leraar, normaal niet de meest cooperatieve en vriendelijke, een oefening uit zijn proefwerk overmaken. Docent was ervan overtuigd dat zoon tw el moets kunnen. Zoon had de oefening in tweede instantie foutloos gemaakt en ging van een 2 naar een 6 1/2. Dat zouden er meer moeten doen )
Zoon is niet gefrustreerd, ik denk wel dat hij wat faalangstig is, momenteel.

Sawo

Sawo

24-05-2013 om 18:45

Bijles

Ik zou ook inzetten op bijles. Dat helpt namelijk goed tegen faalangst en helpt hem beter concentreren.
Zoeken op bijles of huiswerkbegeleiding en je woonplaats kan misschien helpen of via marktplaats. En de mentor wil die ook niets doen voor je zoon?
En misschien alvast gaan praten en kijken op die andere school. Misschien wat meer kindgericht ipv lijstjesgericht?

Je kan ook je regio vermelden dan kan je misschien wat goede tips krijgen voor huiswerkinstituten of mensen die bijles kunnen geven.

Suze

Suze

24-05-2013 om 23:34

Ja, bijles, evt. oudere leerling via school!

Bij ons geven volgens 4e en 5e klasseren (VWO) bijles aan jongerejaars voor slechts 7,50. Kan naar ik begrijp bij ons via school geregeld worden. Dus vraag even na bij jullie. Wellicht ook aan de betreffende docenten. Zelfs als het niet goed georganiseerd is bij jullie op school, weten ze wellicht (goede/ijverige) leerlingen die dat voor een zakcentje wel willen doen. Bovendien ziet de docent dan ook dat jullie zoon echt wil (ik zou dat ook zeker laten weten aan de docent, dat je zoon zelf graag wil en daarom bijles wil om zijn kansen te vergroten gewoon over te gaan naar 3 havo).

Daarnaast misschien goed om docenten ook te laten weten dat jullie merken dat hij toetsen/proefwerken vaak wel echt goed kent als jullie hem overhoren, maar dat het dan toch minder gaat en dat hij faalangstig lijkt te zijn onder de druk naar het VMBO te moeten gaan als het niet lukt. Soms helpt het als de docenten dit horen, kunnen ze hem wellicht wat vertrouwen geven (vlak voor een proefwerk), zo van: we weten dat je er hard voor leert en het echt wel snapt, dus geen gestress, gewoon je best doen, komt het vast goed... Misschien dat je dat zelfs kunt vragen of ze zoiets tegen hem willen zeggen?

En zelf natuurlijk ook proberen gerust te stellen dat jullie weten dat hij hard leert en het goed kent (al dan niet met hulp van bijles voor zijn zwakste vakken).

Succes. Ik baal zo van al dat afstromen. Zouden ze moeten verbieden (in de meeste gevallen)!!!

'school beslist'

Wij hadden, maar licht, vergelijkbare situatie. Kind ging halverwege het jaar ineens hardhollend achteruit (2VWO).
School gaf aan niet richting doubleren te denken, maar aan afstromen naar HAVO. En ook mijn vermoeden was dat dat zeker te maken zou hebben met de zgn. 'Volkskrantlijstjes'.
Wij hebben toen in gesprek aangegeven dat kind zelf nog wel alle vertrouwen had, heel graag doorwilde op VWOen dat wij als ouders die kans ook wilden geven, met bijlessen.

We hadden ons inmiddels helemaal verdiept in de overgangsnormen, zoveel onvoldoendes per cluster maar bij 2x5 en 1x4 en zoveel compensatiepunten werd je geen bespreekgeval, daarboven wel. Het was ons en kind duidelijk; als t bespreekgeval werd dan zou er afgestroomd moeten worden.
Kind bleef echter in de veilige marge, al scheelde het niet veel...
Tot onze stomme verbazing werden we echter gebeld door mentor; dat de vergadering toch had besloten dat kind af zou stromen. Ik was des duivels, en heb ze mondeling en schriftelijk (met de nodige cc's) aan alle kanten om de oren geslgen met hun eigen overgangsreglement: pontificaal op internet te vinden en waaraan steeds werd gerefereerd.

We werden cervolgens gebeld door afdelingsleider: dat er idd een misverstand was ontstaan (? Niet bij ons hoor) en dat kind vlgns de normen idd gewoon overging naar VWO3.
(Of dat vervolgens wijs was is een heel ander verhaal, want inmiddels staan we voor overgang naar VWO5 en het is ieder jaar weer spannend...).

Hoe dan ook: moraal van dit verhaal is dat het goed is om je uitgebreid te informeren, en met kind een soort Plan van Aanpak te formuleren en het advies van school beslist mee te wegen - maar te weten dat toch echt niemand de belangen van je kind zo voorop heeft staan als jullie zelf.
Succes!

Mare

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.