Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Tango

Tango

04-12-2013 om 15:58

Het raadsel van de dubbele sint-surprise


Thursday Next

Thursday Next

10-12-2013 om 12:24

hier

voor kerst ook meestal de combinatie pannenkoeken, gehaktballetjes, cakejes koekjes taartjes, stokbroodjes eventueel schijfjes komkommer. En worstenbroodjes natuurlijk.
Dochter (nu groep 4) neemt al jaren haar lievelingseten mee, olijven en tomaatjes. Die ze vervolgens zelf grotendeels opeet.

Mussie

Mussie

10-12-2013 om 19:04

haha Thursday next

Hier eet zoon ook vooral zijn eigen schaal leeg. Ik maak meestal spiesjes met tomaat, mozarella en een basilicumblaadje. Dat vindt hij verrukkelijk. Ik overweeg dit jaar een paar spiesjes met een gehaktballetjes te maken ipv de mozarella maar ik geloof dat hij dat al te exotisch vindt. Ik heb ook een jaar mini donuts geserveerd. Die waren als allereerste op. Op onze school is er altijd tegelijk een kerstborrel voor de ouders. Wat niet op gaat in de klassen, gaat naar de ouders toe. En die houden juist wel van de meer exotische dingen dus dat komt goed uit. Alles gaat altijd op.

Tango

Tango

10-12-2013 om 21:12

Hier ook lege lijst

Hier hangt ook een lege lijst in de hal. Hij was ook echt nog helemaal leeg want niemand had nog iets ingevuld vanmorgen. Ik ga eerst maar eens vragen aan zoon wat hij wil maken en dan mijn moeder even peilen of zij dit kan begeleiden want ik moet de dag van het kerstdiner werken.
Stoofperen worden het overigens niet (zou dan wel weer handig zijn om zelf te doen) want die vindt zoon niet echt lekker. Voor dochter was het destijds wel een idee geweest, dom dat ik daar nou nooit aan gedacht heb want nu is ze al van de basisschool af.

Tink

Tink

10-12-2013 om 21:28

hoeveelheden

Juist, hier ook van die idiote hoeveelheden. Kan me nog herinneren dat manlief aan het eind de klassen nog eens langsliep en hier en daar wat liep te snaaien (die had nog niet gegeten), de rest werd weggegooid. Daar kan ik heel slecht tegen. Zo zonde van de moeite en van het goede eten.

Ik zal de kinderen zelf eens vragen wat ze graag willen. Snoeptomaatjes is ook helemaal niet verkeerd en vinden ze beiden lekker.
En simpeler kan ik het niet verzinnen

nog maar eentje

oudsten zitten in groep 7 en tot mijn verrassing hoef ik daar niets voor te maken, dat gaan ze allemaal zelf doen, in groepjes van 2. Erg leuk vind ik dat! Alleen voor jongste in groep 5 ga ik nog worstenbroodjes maken, zijn verzoek - was vorig jaar ook een groot succes

Kerstman

Kerstman

17-12-2013 om 22:52

Kerstdinerstress?

Sorry, dat kan ik me echt niet voorstellen. Je mikt wat snoeptomaatjes in een schaaltje, je snijdt in 20 seconden een komkommer in plakjes, je mikt kant-en-klare gehaktballetjes/poffertjes/pannenkoeken in de oven, snijdt een stokbrood in sneetjes, stort 20 soesjes op een bordje of zet wat mandarijntjes op tafel.
En wil je culinair uitpakken dan smeer je wat kruidenkaas op een wrap en mikt er wat sla en ham tussen of prikt kaas-tomaat aan een leuk prikkertje.
Tis knap lastig om daar meer dan 5 minuten mee bezig te zijn.

Katniss

Katniss

17-12-2013 om 23:09

Kerstman

Dat eten vliegt bij jou vanzelf je huis in? Oftewel, ik vind dat je er erg makkelijk over denkt. Sommige mensen moeten werken op zo'n dag, dus als je om 17.00 uur je kind mooi aangekleed op school moet aanleveren mét hapjes moet je om 15.15 uur eigenlijk gewoon je kind uit school halen (dus geen werk/bso). Verder, ben ik met mijn kaas/worst/komkommer prikkertjes echt wel langer bezig dan 5 minuten.

geen stress misschien, maar wel het zoveelste gedoetje

...na sinterklaas, surprises maken enzovoort. In december kom je net als je kinderen bijna niet aan werken toe, wil je het goed doen

Bewijst maar weer dat fulltime werken als ouder niet goed samengaat met het nederlandse schoolsysteem...

amk

amk

18-12-2013 om 09:21

katniss

je hoeft ze niet aan prikkertjes te doen. Ik geef dochter morgenochtend gewoon een 500g bak tomaatjes mee die ik tijdens de gewone weekboodschappen heb gekocht en vervolgens achter slot en Grendel heb gezet anders waren ze al op. En vanaf de bso worden ze naar school gebracht.
Op de bso hebben ze tussen de middag al warm gegeten daar heb ik geen om kijken naar.

Tango

Tango

18-12-2013 om 11:09

Hier regelt oma dat dus

Ik moet ook altijd werken op de dag van het kerstdiner op school. Mijn moeder past dan standaard op. Haalt zoon (en vorig jaar ook nog dochter) om 12.30 u. uit school en maakt dan de hapjes met ze klaar. Inkopen doe ik ergens tussendoor bij de rest van de boodschappen. Dit jaar bladerdeeg en appels nodig, dat kan je wel een paar dagen van tevoren kopen.
Mijn moeder vindt het leuk om te doen, dus geen probleem om het uit te besteden. Ik hoef dus alleen op tijd uit het werk te komen om kind naar school te brengen, dat intussen ook door oma in de feestkleding is gehesen.

Lasagne

We hadden een paar gerechtjes bedacht (omelet o.i.d.) en ik zei dat zoon maar iets moest uitkiezen. Hij heeft nog niet zo'n heel duidelijk beeld van de bewerkelijkheid van de gerechten, want hij heeft lasagne op de lijst geschreven. Fijn. Dat kan ik dus niet met vijf minuten af. Eerst maar eens op zoek naar een kleine ovenschaal.

skik

Jasmijn

Jasmijn

18-12-2013 om 12:08

te laat

Ik was vaak te laat bij de lijst en dan waren de makkelijke dingetjes allang ingevuld door andere moeders. Dus geen tomaatjes, komkommer, stokbrood of poffertjes....tja en dan? Je wilt inderdaad toch iets redelijk makkelijks, het moet te vervoeren zijn, het moet lauw ook nog lekker zijn. En niet te apart, want dan eet geen kind het. Hier op school was al wel de tip dat je maar iets voor ongeveer 10 personen hoefde te maken (op een klas van 25) omdat er dan genoeg was (dus niet voor ieder kind iets)

restanten

Die niet bederfelijk zijn, blijven meestal bewaard en worden de volgende dag in de klas feestelijk als pauzehap gegeten

Prima idee wat mij betreft!

Katniss

Katniss

18-12-2013 om 13:48

Tja

Ik werk dan wel fulltime, maar ik vind het sneu als mijn kind op de dag van het kerstdiner door de BSO op school wordt afgeleverd. Bij het merendeel van de theatermiddagen op donderdag om 14.30 uur moet ik al verstek laten gaan, en dat kerstdiner is toch wel iets waar ze al weken naar uit kijkt. Nu is het dit jaar op donderdag, wanneer ze normaal naar haar vader gaat, maar die woont een flink eind verderop en wil ik het niet aandoen om tig keer heen en weer te rijden. Gelukkig heb ik voldoende vakantiedagen, dus ik ben vanaf morgen tot 6 januari vrij (en daar ben ik ook wel aan toe).

amk

amk

18-12-2013 om 13:58

ja maar

jij hoeft toch nietbij dat kerstdiner aanwezig te zijn? Wij ouders mogen pas om kwart over 7 op het schoolplein komen. Het gebouw mogen we niet in.

Katniss

Katniss

18-12-2013 om 14:01

Nee, maar vooraf

We maken vooraf samen de prikkertjes en ik help met haar kleding en haar (glitters). Vervolgens is het om 17.00 uur brengen, en dan ben je vanaf 18.00 uur als ouder welkom voor de glühwein (haar vader haalt haar dus op want het is mijn 'kindvrije' avond).

Dendy Pearson

Dendy Pearson

18-12-2013 om 19:53

Ja, dat vind ik ook sneu

Vrijwel alle kinderen komen opgetut op school. Zeker de meiden zien er allemaal heel feestelijk uit. Met krullen en glitters. En ook de jongens zien er dan heel netjes uit. Met stropdas en een mooie scheiding in het haar. En als er dan een kind tussen staat die duidelijk niet thuis is geweest en de kleren van overdag aanheeft, dan vind ik dat ook sneu.

yep

Hier ook. Ik zorg dat ik vrij ben de middag van het kerstdiner, want inderdaad, nog los van het voedsel - dat is nog wel te regelen - moeten die kinderen in iets feestelijks.

Hier was het vandaag sowieso bal. 's Ochtends het traditionele kerstoptreden. School was in 3 groepen verdeeld, en natuurlijk heb ik dan twee kinderen in 2 groepen, dus ik was zoet tot half 11. vervolgens werden de kinderen om 12 uur vrijgelaten in plaats van de gebruikelijke 2 uur en het was kerstdiner. Maar woensdag is mijn vaste vrije dag, dus ik kwam goed weg.

En school is hier wel zo netjes om alle bijzondere dagen - waaronder kerstoptreden en -diner in de schoolgids te zetten die al in de eerste week van het schooljaar op de site staat en in papieren vorm wordt uitgereikt. Dus je weet het al maanden van tevoren, daar valt mee te leven.

Kinderen gingen hier gepoetst en gestreken de deur uit, dochter leek net een net meisje en zoon een jonge Jehova's getuige

Groeten,

Temet

amk

amk

18-12-2013 om 20:45

omgekleed op de bso

hoezo zonder glitter en glamour vanaf de bso, ze worden hier gewoon daar omgekleed en getut, de leiding wil juist vandaag werken kunnen ze lekker tutten met de meiden, is anders weinig gelegenheid voor terwijl de meisjes dat wel leuk vinden. Bso is hier geen ophokken, er is duidelijk overleg met de school over de activiteiten over en weer zodat vaak ook de thema's op elkaar aansluiten.

Dendy Pearson

Dendy Pearson

18-12-2013 om 20:53

Dat is mooi, AMK

Mijn opmerking over glitterloze kinderen ging ook niet direct over jouw kind. Het lijkt mij ook dat een BSO daar best mee kan helpen. Maar dat is niet overal zo. En dat vind ik dan jammer voor zo'n kind.

Katniss

Katniss

18-12-2013 om 21:04

Een probleem

We (ik) moeten morgen nog op pad voor iets feestelijks. Dochter is geen meisjemeisje en haar enige jurk past niet meer. We hebben nog wel een rokje dat van oudste is geweest, maar dan weer niets wat daarbij past. Hopelijk hebben ze bij de Hema nog een betaalbaar feestjurkje o.i.d.

goh....

....ik heb helemaal geen opgetutte kinderen en zowel ik als mijn kinderen vinden dat helemaal niet belangrijk. Ze vinden zichzelf ook niet sneu zonder stropdasje....

Nu snap ik waar die kerststress vandaan komt! (alhoewel ik er vanmiddag een beetje last van had, toen een uurtje voor de kinderen op school moesten zijn een essentieel ingrediënt voor de pasteitjes op was! Gelukkig hebben we buren met een goedgevulde keukenkast

recla

recla

19-12-2013 om 09:27

hier wel opgetut

gisteren een uur met jongste bij de kapper geweest, in het weekend tijdens een kerstmarkt (vind ik heel vervelend) geshopt om kerstkleren, daarna nog om schoenen. Maar ze zag er uit om door een ringetje te halen. Voor 5 minuten. Daarna moest ze haar kostuum aan en een kap op haar hoofd. Ze speelde kaars. Schoenen moesten uit, want die maakten te veel herrie, haar werd geplet door de kap. Maar ze vond het geweldig. En gelukkig hebben we het kerstdiner nog...

zoon in groep 8

wil dit jaar niet meer netjes. Vorig jaar had hij een mooi overhemd en een vlinderstrikje, maar toen deed iedereen of hij de ober was
Overigens herinner ik mij ook een jaar dat de oudste 2 perse een stropdas om wilden. Maar dat ze daar nou zo netjes mee leken... ze zagen er meer uit als een stelletje louche autohandelaren, haha!

Katniss

Katniss

19-12-2013 om 09:47

Zucht

Ik vond in de kast nog een leuke kersttrui van oudste. Op een nieuwe spijkerbroek en met glitters in je haar kun je dan volgens mij best op je kerstdiner aankomen (de jongetjes zien er 'gewoon netjes' uit, geen stropdasjes). Maar nee, 'die trui kriebelt' en voor die ene keer in het jaar wil dochter net als alle andere meisjes een jurk aan. Dus ik mag zo nog op pad

Dendy Pearson

Dendy Pearson

19-12-2013 om 10:15

Ja leuk hé?

Mijn dochter wilde net als de andere meisjes ook in stijl. Maar draagt geen jurken meer en heeft ook niets glitterigs. Ook wilde ze graag hakken aan, die ze ook niet heeft. Of we dus even konden gaan winkelen. Dat zag ik niet zo zitten. Een nieuwe broek vond ik goed, maar om nou hakken en een glittertruitje te gaan kopen voor 1,5 uur, niet dus. Ze draagt zulke dingen verder nooit.
Gelukkig hebben wij een hele leuke buuf. Die niet zo groot is, van blingbling houdt en ook een kleine schoenmaat heeft. En dus is dochter gisteravond geheel in stijl en op hakken naar school gegaan. Ze was helemaal gelukkig en is niet één keer gevallen met haar pumps.

Katniss

Katniss

19-12-2013 om 10:19

Haha

Mijn oudste is in groep 8 ook op mijn hakken naar het kerstdiner geweest. Beetje make-up ook, en ze zag er ineens uit als minstens 15-jarige (inmiddels is ze dat bijna, maar nu ben ik erin mee gegroeid). Jongste doet vanavond overigens gewoon haar sneakers aan, vermoed ik. Ik kan wel even kijken of ik nog iets nets heb in maat 35 maar dat betwijfel ik. Of anders misschien ballerinaatjes voor max 5 euro bij de Schoenenreus.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.